Vanhan perämoottorin öljyistä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
silsavarvas
Viestit: 4
Liittynyt: 18.03.2017 17:29

Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja silsavarvas » 02.08.2017 18:02

Sain lahjoituksena vanhan Johnsonin perämoottorin. Mallinumero on CD-16, vuosimalli ilmeisesti 1959 ja hevosvoimia on ainakin tehtaalla lähtiessä ollut 5½.

Millaisella polttoaineseoksella tätä nyt sitten pitäisi ajella? Internetin viisaat toisaalla sanovat, että 1:25 öljyseos riittää, toisaalla neuvotaan käyttämään vielä rikkaampaa 1:16 -seosta. Tankin kyljessä on näin eurooppalaisesta näkövinkkelistä huvittavakin sekoitusohje 1/3 pintti öljyä gallonaan bensaa; tästä tulee karvan yli viisi prosenttia.

Öljyksi suositellaan SAE 30 -öljyä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? En ole koskaan joutunut ajattelemaan SAE-lukuja kaksitahtiöljyn kanssa. Kaipaako tällainen museoesine jotain tietynlaista öljyä? Millaista poltatte? Mineraaliöljyä vai synteettistä?

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja danlig » 02.08.2017 22:12

Veikkaisin et sae 30 perään laitetaan eikä tankkiin :)) 5% ainakin uuemmissa jonssoneissa(70-80luvun) sekotukset.

Melkeinpä sama mitä 2tahti öljyä laittaa, kuitenki mieluiten perämoottori 2tahtia koska se on kai vedelle vähemmän haitallista.

Avatar
Korhosen Mara
Viestit: 31
Liittynyt: 08.06.2015 8:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja Korhosen Mara » 02.08.2017 22:46

Minulla on hiukan kokemusta vanhoista kaksitahdeista moottoripyörien puolelta. 50-luvulla ei käsittääkseni ollut varsinaisia kaksitahtiöljyjä, vaan tankkiin lisättiin moottoriöljyä. Olen muuallakin nähnyt suosituksen SAE30-öljyn laittamiseksi vanhassa ohjekirjassa. Toisin sanoen nykyaikaisen kaksitahtiöljyn pitäisi käydä aivan hyvin. Itse laittaisin sen 4-5 prosenttia. Olen moottoripyörässä (IC vm. 62) käyttänyt 4% seosta kuten ohjekirja kertoo. Hyvällä menestyksellä. Moni tosin sanoo nykyöljyillä vähemmänkin riittävän.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja CC » 03.08.2017 2:55

Nykyöljyillä ei kannata lähteä yhtään yli 2% seoksiin, tai sanotaanko pysyy siinä 2-3% alueella. Tämä riittää hienosti, kunhan bensa on sitä kalliimpaa, sillä on merkitystä (98). Olen ajellu -58 Johnsonilla tällä opilla jo vuoskausia.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

silsavarvas
Viestit: 4
Liittynyt: 18.03.2017 17:29

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja silsavarvas » 03.08.2017 14:38

Ensin pitää korjata itseäni. Laskin epähuomiossa tankin kyljessä mainitun seossuhteen väärin, koska en tiennyt, että Jenkkilässä on oman gallonansa lisäksi myös oma pinttinsä. Oikeasti siis tankin kyljen neuvoma seos on noin 4%.
SAE30-maininta tosiaan oli tankin kyljessä olevissa sekoitusohjeissa, eikä liity peräöljyihin mitenkään. Olen joskus kuullut vastaavaa kuin Korhosen Mara kertoilikin. Aion pitäytyä kuitenkin 2-tahtiöljyissä, ehkä tunnelman vuoksi kuitenkin mineraalisellaisissa ;)

CC kirjoitti:Nykyöljyillä ei kannata lähteä yhtään yli 2% seoksiin, tai sanotaanko pysyy siinä 2-3% alueella. Tämä riittää hienosti, kunhan bensa on sitä kalliimpaa, sillä on merkitystä (98). Olen ajellu -58 Johnsonilla tällä opilla jo vuoskausia.
Mihinkäs tämä 2% katto oikeastaan perustuu? Aiheutuuko vahvemmasta seoksesta jotain ikävää, jos kone kuitenkin käy hyvin? Kuvittelisin seossuhteen olevan enemmän kone- kuin öljykohtaista. Bensana tietenkin mahdollisimman vähäetanolista.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 03.08.2017 15:49

2% seosta olen käyttänyt aina jokaikisessä 2t vehkeessäni trimmeristä moottoripyörään eikä ole ollut ongelmia. Sen sijaan siitä oli ongelmia kun unohdin kerran lisätä öljyn kokonaan niin leikkas peräprutku kiinni tietysti kauimmassa päädyssä järveä =)
Tällä hetkellä käytössä olevassa suzukin perämoottorissa käsketään käyttämään 1% seosta, mutta kakkosta siihenkin olen lykännyt ja hyvin on toiminut jo 6 vuotta käytössäni. Ei ole ollut tulppien nokeentumise ntai minkään munkaan kanssa ongelmaa.

Ennenvanhaan ei tosiaan ollut edes erikseen 2t öljyä vaan sekoitus tehtiin ihan moottoriöljystä.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja CC » 04.08.2017 3:09

silsavarvas kirjoitti: Mihinkäs tämä 2% katto oikeastaan perustuu? Aiheutuuko vahvemmasta seoksesta jotain ikävää, jos kone kuitenkin käy hyvin? Kuvittelisin seossuhteen olevan enemmän kone- kuin öljykohtaista. Bensana tietenkin mahdollisimman vähäetanolista.
Sanotaanko, että se on jonkunlainen empiirinen mutu, joka perustuu jonkunlaiseen moottorituntemukseen. Öljyt on nykyään parempia, eikä isoista prosenteista seuraa muuta ku savua, ja jopa liian laihalle menoa kovassa kuormassa varsinkin kylmässä. Isojen öljymäärien aikaan koneissa oli usein säätösuuttimia, joilla saattoi kompensoida tavaran "jäykkyyttä". Tuoreemmissa niitä ei enää ole.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja snurra » 04.08.2017 17:37

Olen harrastanut näitä 50-luvun amerikkalaisia pitempään. Ehdottomasti 4% seos, ja öljyksi nykyiset 2t-perämoottorien seosöljyt. Prosenttivaatimus tulee koneen rakenteesta, kampiakselin laakeroinnista jne. Älä missään nimessä riko hienoa vanhaa konetta väärällä bensalla! Tuon ikäisissä perän stefat yleensä vuotaa, eli perään pääsee vettä. Tämä ei heti riko vaihteistoa mutta peräöljy pitää vaihtaa syksyisin, ettei jäätyminen halkaise/vaurioita perää. Stefat olisi tietty hyvä uusia jos intoa riittää.

On muuten aika vastuutonta heittää lonkalta tuollaisia 2% arvauksia, esim. vanhoissa Seagulleissa seosvaatimus on 8-10%, pitää tietää, ei arvata.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 05.08.2017 0:28

Mutta eikös ne 8% seokset just siankullien aikaan ollu sen aikaisilla moottoriöljyillä!?
Ei se varmaan huonoa tee vaikka kuinka voitelis mutta joku roti siinäkin 8}

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja CC » 05.08.2017 3:00

snurra kirjoitti: On muuten aika vastuutonta heittää lonkalta tuollaisia 2% arvauksia, esim. vanhoissa Seagulleissa seosvaatimus on 8-10%, pitää tietää, ei arvata.
Minun osaltani kyseessä ei enää ole arvaus. Sen verran pitkään olen sen mukaan toiminut. Tuo vanhan Seagullin öljysuositus ei sekään enää aikoihin ole ollut "kurantti".
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

snurra
Viestit: 108
Liittynyt: 23.09.2012 12:44
Paikkakunta: Espoo

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja snurra » 05.08.2017 11:37

Vanhoissa, ei siis 80-luvun tai nuoremmissa, Seagulleissa tarvitaan 8-10% seos koska kampiakseli on liukulaakeroitu pronssilaakereilla, nämä eivät tiivisty ohuemmalla seoksella, jolloin kampikammioon ei synny tarpeellista vastapainetta.

Myös 50-luvun amerikkalaisissa 4% seos on aiheesta, ja bensana sitten aina 98, ei 95, pienkonebensaakin saa käyttää jos haluaa, esim. talvisäilytykseen ei huono idea.

laivuri
Viestit: 21
Liittynyt: 22.03.2005 14:31
Paikkakunta: vääksy

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja laivuri » 06.08.2017 11:22

Olen harrastanut vanhoja Mercureita, mm.armeijan vanhoja Mark 55. Armeijan käytössä olleiden moottoreiden konekirjassa on ohjeena 1:16 öljyn suhde, eli varsin paljon.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 06.08.2017 20:20

On muute nättejä noi vanhat mercuryt. Mullakin oli mark 55

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Vanhan perämoottorin öljyistä

Viesti Kirjoittaja CC » 07.08.2017 3:37

Kun jätetään noi vanhat Seagullit tän keskuistelun ulkopuolelle, eiköhän sellaseen sortuneella ole riittävä osaaminen sen käyttöön. Ei ole enää ihan perus-mökkivaruste.
60-luvun Mercury mullakin on yksi kymppi, ja silläkin on menty tolla 2-3% seoksella jo sen 25v, mitä se on mulla ollut. Se on muuten jännä peli, ei koskaan isommin ole pahastunut tankkiin joutuneesta vedestä. Ryyppy hetkeks päälle ja taas menee. Parikyt vuotta uudempi Johnsoni oli aina vainaa, kun vesi meni kaasariin asti. Se selkeesti halus erillisen vedenerottimen, sen asennuksen jälkeen silläkin on vaan menty.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Vastaa Viestiin