VP Md 17 c tyhjäkäyntiongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Knaapi
Viestit: 2
Liittynyt: 01.08.2017 22:52

VP Md 17 c tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Knaapi » 02.08.2017 10:12

Morjes kaikille!
Kysymykseni koskee Volvo Pentan Md 17 c konetta, jossa on tyhjäkäynnin kanssa probleemia. Kone on siis kolmesylinterinen. Manuaalin mukaan tyhjäkäynnin tulisi olla 750-810r/min. Nyt kuitenkaan kierroksien lasku alle 1000 r/min ei onnistu karmeen tärinän vuoksi. Eli kone käy hyvin heti n.1050 kierroksen paikkeilla, mutta se lienee vaihteen kytkemisen kannalta huono juttu.

Kone on tukevasti kiinni pedissä ja tassut näyttävät ehjiltä. Onko tälläinen vika tyypillinen jos joku sylinteri jää pois pelistä matalilla kierroksilla? Vai onko tämä vanhojen koneiden ongelma? Liittyykö vika suuttimiin? Mitä eri syitä konkarit tietää moiselle, mistä lähteä asiaa selvittämään?

matti
Viestit: 1631
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: VP Md 17 c tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja matti » 02.08.2017 10:43

Kuten itsekin epäilet, todennäköisesti putoaa yksi sylinteri pois pelistä tyhjäkäynnillä
Alottaisin suuttimien tarkistuksella, puristuspaineet? , vika voi olla myös ruiskutuspumpussa

bonito
Viestit: 777
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: VP Md 17 c tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja bonito » 02.08.2017 11:10

Kokeili miten käy n.750 r/m, mulla oli kolmisylinterinen veneessä, kävi tyhjäkäyntiä tasaisesti, kun lisäs 100-200 sitten hyppi hirveesti, lopetti, kun kävi yli tuhatta. Kolmisylinterisen tyyppivika (jossa ei ole tasapainotusakselia).

Knaapi
Viestit: 2
Liittynyt: 01.08.2017 22:52

Re: VP Md 17 c tyhjäkäyntiongelma

ViestiKirjoittaja Knaapi » 02.08.2017 22:00

Testasin tuota neuvoa, että laskin kierrokset reilusti alas. No kone rauhottu n.700 r/m paikkeille. Siitä vähän alas niin kone sammuu. Ylöspäin aina 1000 asti ravistaa tosiaan niin, että pystyis pyykkiä linkoamaan.
Sitte ku kone oli lämmin niin huonommin rauhottui enää siihen 700r/m.

Ehkä on näin, että tämä on kolmisylinterisen tyyppivika, harmillinen semmonen kyllä. Ois mukava kuulla muitakin saman koneen omistavia, ovatko asialle tehneet jotain. Vai onko sittenkin kyse juuri suutinongelmasta tms..
Kiitos vastauksista.


Palaa sivulle “Puuveneiden tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa