Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 25.07.2017 8:32

Kuulemma kova paketti on, mutta Moottoriin 15w40 ja vetolaitteseen 80w90 mineraaliöljy. Pitäis kestää.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 25.07.2017 8:52

Qubik kirjoitti:Tota 0W öljyä älä laita vanhaan merimoottoriin. 15w40 menee H2 seen ihan nätisti. Pistä sun venestä tarkempia tietoja, tutkin hiukan sitä vetolaitten ja venepainon vaikutksia kokeneemmalta asentajalta lisää.
Jes, Delvaccia 15w40 Mobililta ajattelin ostaa..
Ei veneessä sen ihmeempiä, 9,2m x 3,4m, painoa 5tn, ei puoliplaanaava, tasaperävene, ei mastoja, trimmilevyt löytyy, myös vetolaitteessa trimmi joka ei toimi, matkavauhtia sellainen 6-7solmuu noin 2000-2200rpm ja huippukokeilussa pääsin noin 8 solmun vauhtiin kun enempää en uskaltanut :)) Moottorin speksit lupailee maxkierroksia 3500rpm.
Pärjäätkö näillä?

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 25.07.2017 9:23

Qubik kirjoitti:Kuulemma kova paketti on, mutta Moottoriin 15w40 ja vetolaitteseen 80w90 mineraaliöljy. Pitäis kestää.
Haaaaa!! Olitkin jo ehtinyt vastata.
Oliko peräöljyille jokin peruste? Miksi se olisi parempaa?
Hitto tää onkin veikeä asia päätettäväksi 8}

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 25.07.2017 12:05

Mites muuten perän huuhtelun tekeminen kun paatti roikkuu ilmassa... Korvalaput imuritilöihin? mites merivesipumpun kanssa? Letkulla vaan paineella pohjassa olevan läpiviennin kautta vettä sisään niin pumppu saa vettä? Vai pitääkö irroittaa veneen puolelta läpiviennin letku ja liittää siihen sitten makeavesiletku?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 25.07.2017 15:41

ekaks 270 ei ole trimmi vaan kippi. Eli ei ole ajossa trimmattavaksi tarkoitettu! Jos sulla on vedenotto vetolaitteen kautta, niin sinne vaan korvalapuilla syöttö ja niin pitäiskin olla. Yleensä mercureissa käytettään pohjanläpi ottoa vetolaiteen impellerin avuksi. Tosiraskassa käytössä ja viranomaisveneisin suosittelee pentan bulletin ( nro en nyt löytää) 80w90 käyttöä.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 25.07.2017 16:17

Qubik kirjoitti:ekaks 270 ei ole trimmi vaan kippi. Eli ei ole ajossa trimmattavaksi tarkoitettu! Jos sulla on vedenotto vetolaitteen kautta, niin sinne vaan korvalapuilla syöttö ja niin pitäiskin olla. Yleensä mercureissa käytettään pohjanläpi ottoa vetolaiteen impellerin avuksi. Tosiraskassa käytössä ja viranomaisveneisin suosittelee pentan bulletin ( nro en nyt löytää) 80w90 käyttöä.
OK, kippi.. No se ei jokatapauksessakaan toimi.

Pohjan kautta on merivesipumpulle syöttö tässä versiossa, pumppua pyörittää kiilahihna kampiakselin kautta. Merivesi menee lohkon edessä olevan pömpelin läpi (pömpelissä myös makean jäähdytysveden korkki) ja lopulta tulee pakosarjan ja pakoputken kautta ulos.

Nyt en pahusvie pääse näkemään että onko potkurin luona imuaukot.. Muistaakseni on. Täytyy dipata ittensä sen verran veteen että pääsee käsikopelolla tunnustelemaan josko imuaukot löytyisivät.

Jos on molemmat, pohjan läpi ja imuaukot niin kumpaankin pitää varmaan saadaan vettä menemään perää huuhdellessa?

Edit1.. Purkukuvan mukaan ainakin 270T versiossa on vedenottoaukot vetolaitteessa eli eiköhän tässäkin ole..

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 25.07.2017 22:00

Normaali tapaa on se, että vettä otettaan vetolaitteesta. Sun tapauksessa on ilmeisesti vedenotto kilvessa laidettu umpeen. Pystyt toteamaan sen, kun kurkkaat sisäpuolella kilven reunoja. Jos sieltä ei tule noin 30 mm paksua musta letkua vaan on kiiltava lätkä tukkimassa reikä, niin on homma siinä. Vetolaitteen jäähdytyksen kannalta toki hieman huonohko ratkaisu. joten maissakäyttäessä syötä vettä sinne letku, mikä menee pumpulle pohjassa olevasta läpiviennista.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 29.07.2017 8:16

Nonnii, uudet Mobil Delvac MX ESP 15W-40 öljyt sisässä ja ensimmäinen reissu takana.
Vaihto meni muuten ihan ok, mutta jotain erikoista siinäkin oli:
- kun kahdella ruuvilla kiinni olevan suojakopan, sen pystyssä olevan pitkänmallisen, otti irti niin Pentan huollon mukaan sen alla pitäisi olla ilmausruuvi/täyttöruuvi
- ruuvin pitäisi kuulemma olla sen vaihteenvaihtimen, sen joka on neljällä pultilla kiinni (salmiakin muotoinen), yläpuolella.. No ei ollut, siinä ei ollut mitään ruuvia
- lisäksi jonkun ohjeen mukaan yksi niistä salmiakin neljästä ruuvista (oikea yläkulma) olisi korvausilmaruuvi.. Ei ollu
- telakalla oli hieman vedensaantiongelmia, eu päästy huuhtelemaan kuin hieman uudella öljyllä valuttamalla läpi

Eli ongelma oli ja on, että e saanut menemään mittatikun kautta mitään sisään, kaikki tulvi ulos, korvausilman puutteessa. Onneksi oli mukana Hondan perämoottoria varten ostettu peräöljynvaihtopumppu, ja siinä vielä kauhealla tsägällä oikea kierrekin kohdillaan. Alakautta siis pumpattiin uudet öljyt sisään..
Nyt meen tänään tutkailemaan öljyjen kondista ja pinnan tasoa.. Mistäs nyt sitten lisään jos sellainen tarve on, kun mittatikun kautta ei mene/mennyt mitään sisään? Jollain pipetillä tai pienellä injektioruiskulla?

Samalla täytyy hieman katsastella vaihdevaijerin säätöhommia.. Vaihde ottaa hieman huonosti kiinni eteenpäin, pakki toimii kyllä. Tämä ongelma oli jo ennen öljyjen vaihtoa. Täytyy varmaan ensiksi koittaa ihan kahvan päästä säätää sitä hammasmutteria kierittämällä toiseen ääriasentoon ja jos ei parane niin samaa hoitoa vaihdevaijerin päähän? Näinkö se menee? Mitään luistamista ei ole kartiokytkimessä vielä ainakaan ollut havaittavissa millään kierrosalueella..

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta aq270 vaihteistoöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29.07.2017 8:46

Vaihde säädettään aina neutraalin mukaan. Kahva neutraalille ja sitten vaierista niin, että on kunnon neutraali myös vetolaitteessa. Jos näin ei ole, niin klutsi ohjava kynsi laahaa klutsin urassa ja kuluttaa sen käyttökelvottomaksi. Jos nyt sulla neutraalille saanti ei ole ongelmallista, niin ilmeieesti alkaa ollaa kuljma niin paljon, että vaihde vaatii korjausta, olihan sulla siinä vettäkin.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin