Diesel ongelma

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 13.05.2017 20:24

Terve
Nyt tarvittais dieselmoottori tietäjää. Mulla lähtee kone hienosti käyntiin, mutta käynti on terävä ja epätasainen. Kaamea savutus, liian korkea tyhjäkäynti ja kone ei vastaa kaasuun. Kyseessä on jakaja pumppu (bosch). Kone on volkkari.

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja katiska » 13.05.2017 23:44

Onko suuttimet milloin viimeksi mitattu?

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja danlig » 14.05.2017 1:57

Suuttimien avauspaineista aloittaa, onko kauan seissyt? Voi olla pumpussa paskaa jollonka ei pääse mäntä(nät) oikein menemään sylinteriin(eihinsä).
Mutta kuvauksen perusteella väittäisin et suuttimet ongelmana. Savu varmaankin valkoista eli palamatonta diisseliä.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja bonito » 14.05.2017 7:22

Onko tehty jotain diesel-laitteisiin, meinaan vain, että voisko olla vaikka ilmavaiva, mulla Hiacen kone (autossa) käyttäytyi samalla tavalla, kun tankin päältä paluuputki ruostui puhki, päästi sitä kautta ilmaa syöttöpumppuun asti, esim imupuolen letkussa pieni murtuma.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.05.2017 8:35

Suuttimien tarkistuksesta en tiedä, kone on mulle tullut vasta ja vissiin seissyt pari vuotta. Koetin sen hyvin ilmata, mutta täytyy vielä kaikki letkut tarkistaa. Löysin pumppuun räjäytyskuvat, jos sitä joutuu avaamaan, mutta täytyy käydä nuo helpommat kohteet ensin läpi. Vaihdoin tähän koneeseen jakoremmin, mutta lukitsin kaikki huolella ja merkkasin, eikai toisaalta jakopää aiheuta noita ongelmia, vai?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.05.2017 9:30

Savu on ehkä sellaista siniharmaata, mutta ei kuitenkaan sellaista, että öljy palaisi siellä. Mutta sitä tosiaan tulee putken täydeltä

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja ijp » 14.05.2017 10:24

ms.venla kirjoitti:Vaihdoin tähän koneeseen jakoremmin, mutta lukitsin kaikki huolella ja merkkasin, eikai toisaalta jakopää aiheuta noita ongelmia, vai?
Eihän kampiakseli vain päässyt pyörähtämään yhtä kierrosta edelle? Kampiakseli pyörii kaksi kierrosta nokka-akselin pyörähtäessä kierroksen. Kampiakseli voi olla kierroksen edellä vaikka ajoitusmerkit ovat kohdakkain. Nimimerkillä kokemusta on... 8}
Ilkka

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja Warjo » 14.05.2017 10:49

ms.venla kirjoitti:Vaihdoin tähän koneeseen jakoremmin, mutta lukitsin kaikki huolella ja merkkasin, eikai toisaalta jakopää aiheuta noita ongelmia, vai?
Kyllä voi aiheuttaa, todennäköisesti syy löytyy jakopäästä, jos vikaa ei ollut ennen hihnan vaihtoa.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.05.2017 11:11

En käyttänyt konetta ennen remmin vaihtoa, mutta joka tapauksessa alkuperäinen remmikin olisi ollut pielessä, toisaalta pumpun ja nokan merkit olivat kohdillaan ennen ja jälkeen, kampiakselin merkki on vauhtipyörässä ja vauhtipyörää koneessa ei ollut ostettaessa, mutta sen asentoa vertasin vastaavaan koneeseen ja näytti olevan samassa asennossa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.05.2017 11:13

Tämä on niitä koneita jossa männät ja venttiilit koskettavat heti toisiaan jos jako on pielessä 4 hammasta,

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 14.05.2017 13:06

Myös veikkaisin, että jako on väärin, pumppu ehkä hampaan aikaisella?

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.05.2017 13:18

Täytyy ottaa suutin irti ja työntää rautalanka sinne männän päälle, siitähän kai helposti saa kampiakselin ykk. Mut ruisku lukitaan tossa pultilla. Sitä aloin tässä miettimään, että tossa ruikussa on kylmäkäynnistin joka lisää syöttöä ja ennakkoa, vaikka sitä vipua liikutin, niin oisko ruiskun sisältä jumissa. Käynti on niin terävä että vois kyllä olla aikaisellaan

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.05.2017 15:31

Aloin tossa miettimään että väärä ajoitus ei varmaan pysty selittämään miksi kierrokset on korkeat ja ei vastaa kaasuun. Oisko jääny suuttimet vuotamaan, tai ilmaa tai ruiskussa säädin jumissa

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja danlig » 14.05.2017 16:39

Suuttimet on helpoin aloittaa, olettaen et tappisuuttimet niin on myös halpa tarkastaa tai tarkastuttaa.

Toteutuksesta riippuen polttoaineluisti voi olla jumissa vaikka ulkoinen kahva liikkuisi. En lähtisi itse tutkimaan pumppua sen syvemmin jossei ole kokemusta noista hommista.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Diesel ongelma

Viesti Kirjoittaja matti » 14.05.2017 17:16


Vastaa Viestiin