Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
sole
Viestit: 29
Liittynyt: 16.10.2008 21:59

Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?

Viesti Kirjoittaja sole » 21.10.2016 8:52

Kumpikohan on parempi merivesikierron osalta. Makeavesikierrossa on tietenkin koko ajan glykolit, mutta merivesikierron olen jättänyt huuhtelun jälkeen tyhjäksi sillä ajatuksella että pakoputki olisi silloin kuivempi (olen tyhjentänyt äänenvaihtimen) ja näin pakoventtiilien ja sylinterien korroosiokuorma vähäisempi. Olisiko kuitenkin parempi jättää glykolit merivesipuolelle sen vuoksi että silloin suojaus korroosiota vastaan merivesipuolella olisi parempi?

katiska
Viestit: 58
Liittynyt: 03.08.2010 10:59

Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?

Viesti Kirjoittaja katiska » 21.10.2016 12:28

Vanha Volvon manuaali ohjeistaa tyhjentämään merivesipuolen, ajamaan sinne glykolit sisään ja tyhjentämään uudestaan.
Ilmeisesti tuolla on haettu sitä että se vähäinen määrä mitä tyhjennyksenkin jälkeen järjestelmään jää olisi glykolia.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?

Viesti Kirjoittaja CC » 21.10.2016 14:18

Nesteessä uiva metalli saa vähemmän korroosion tarvitsemaa happea, sen takia yleensä pyritään pitämään myös merivesipuoli täytettynä.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 03.11.2016 21:37

D. Intoon tehtiin erillinen hana tänä syksynä, jotta glygolit voidaan ajaa pelkästään koneeseen termostaattia irroittamatta. Tietysti tuota rystinkiä tehdessä piti Tenho V:n hieman käyttää sorvia ja muita tarvekalujaan, jotta moinen systeemi syntyi. Pakoputkeenhan ne saa aina menemään, mutta jos termostaatti ei aukea, niin hiton hankala glygoleja on koneeseen saada. Vaikka tässä muutama kuukausi sitten joku arvelikin käyttämäni koneen olevan hiton vanha, mutta käytössäni se on osoittaunut luotettavaksi, kun ensin saatiin tuo kondensaattorin puuttumisongelma selvitettyä.
Koneen vanhuudesta sen verran, että onneksi se ei ole yhtä vanha kuin vene tai jos sellainen jostain löytyisi, pitäisi varmaan ryhtyä tekemään sille jonkinlaista vitriiniä, kuutonen tai suora kasi siellä on alkujaan ollut, koska alkuperäinen konepukki oli niin pitkä. Sitä en ole saanut historian selvityksessäni selvitettyä, mikä kone siellä on ollut alunalkaen, vaikkakin senkään selville saaminen ei enää ole kovin kaukana.
Donna 28 :))
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 04.11.2016 17:23

Niinpä.
Tuota ongelmaahan ei ole kun on suljettu kierto ja merivesijäähdytys.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 06.11.2016 10:57

Eihän se ole ongelma, kun siellä on aina glykolit sisällä, ainakin minä pidin kesät talvet aikaisemmassa veneessäni Koitossa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Glykolit koneeseen vai tyhjäksi?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 06.11.2016 12:30

Merivesi puolelle myös glykoolid sisään ja saa jäätäkin korrosioesto ominaisuuden takia. Kevällä enne vesillelasku letkusta huuhtelu/ koekäyttö. Ei mee glykooleja mereen ja on varmaa että käynnistyy myös heti, kun remmit löystyy nosturista
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin