Painelaakeri asiaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 24.11.2016 11:16

Jos bonito tarkoitat tuota fenaflex kytkintä johon viestissäni on linkki,niin sen perusidea on että tuo kumi on tavallaan kuin sileä moottoripyörän rengas
,katkaistu asentamisen helpottamiseksi ,ja nuo laipat puristavat sitä molemmilta puolilta siitä kohtaa, jossa oikeassa renkaassa on ne rautalangat vahvikkeena, tässä rautalankojen sijaan on vain paksumpi kohta kumissa. Eli metalli ei kosketa metalliin ,siinähän ei sinällään ole mitään uutta, on pilvinpimein akselikytkimiä joissa metalli ei kosketa metalliin.

Tämä on minusta siitä erinomainen ratkaisu että voima ei välity pultin kautta kumiin tms.vaan nuo puristuslaipat puristavat tasaisesti kokomatkalta tuota renkaan reunaa, eli se antaa myös aika hyvin periksi (joustaa) jos potkuri osuu esim uppotukkiin . Huom! aksiaalista työntöähän tämä kytkin ei ota vastaan ollenkaan, se on hoidettava muuten.

video kytkimen asentamisesta
https://www.youtube.com/watch?v=s978iywxCVs

video tapperlock holkista joilla laipat kiinnittyvät akseliin ,ei tarvetta ulosvetäjille purettaessa
https://www.youtube.com/watch?v=fT4axK3haQ0
Jussi K

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 24.11.2016 11:39

Qubik kirjoitti:Elikkä noita saa pehmeinä ja koveempinä? Vai mitä sä meinaasit? Tai et vaan jaksannut lukee mun kirjoitettua ajatuksella?

En ole varma juuri näistä tyynyistä saako pehmeämpinä . Juuri kysyin nautikulmasta turusta asiaa ,niin heillä esim, on ainoastaan myynnissä ns. pehmeämpiä versioita . eli kun ostat tyynyt ,kysy myyjältä ,tietenkin jos ostat kirpparilta ,kaverilta jne, joka ei tiedä kumpaan käyttöön ne on ,niin siten en osaa neuvoa miten ne erottaa toisistaan.
Jussi K

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 24.11.2016 11:44

Olin jo tilaamassa tätä painelaakeria http://www.nautikulma.fi/index.php?modu ... io=0&sort=

kun myyjä kysyi "onko sulla sitä vakionopeus niveltä siihen" sanoin ei ole eikä tule , no sittenpä tämä laakeri ei käy ,akseli ei nimittäin tule läpi asti ,vaan toiselle puolelle on asennetteva vakionopeus nivel
Siihen tyssäsi ne kaupat ,etsintä jatkuu.
Jussi K

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 24.11.2016 12:03

stuuvari kirjoitti:
JussiK kirjoitti:Kyllä. vakionopeusnivelillä voi tehdä suurempia kulmia kyllä ,mutta tässä tapauksessa ei ole tarpeen. metalli laipat kiinnittyvät kartioholkeilla ,kiinnitys ja irrotus kuusiokolo ruuveilla, Huom, ei akselia vasten vaan akselin suuntaisesti. Vedon välittävän kumin voi vaihtaa irrottamatta laippoja akselilta.

Tässä kytkimessä on myös se erittäin hyvä puoli että se katkaisee (kumia kun on) sähköisen yhteyden, veneen virtapiirin ja potkurin väliltä. galvaanisen syöpymisen riski potkurissa ja akselissa näin ollen paljon pienempi.
En minä tässä tarkoita niinkään kulmia vaan koneen vispaamista ja heilumista ylös alas sivulle ja toiselle. Tuleehan siinäkin kulmia mutta vauhilla joka suuntaan. Ja kun akseli on jäykkä niin ja aiot panna "pehmeämmät" tyynyt niin mitä se lisääntynyt vispaaminen aiheuttaa. Kiinnostaa sitten tietää kun tuo on sulla käytössä käytännössä että miten tuo eliminoi nimenomaan sen.

Jotkuhan panee hyppyjohdon näitten kytkimien yli ilmeisesti että maatuu paremmin.
Jospa puhutaan koneen "tärinästä" ? ei ne tassut nyt ihan superlonia ole, eikä 6 syl. kone muutenkaan heilu ja vatkaa tai vispaa senttitolkulla puolelta toiselle. uskon että tuo fenaflex kytkin eliminoi riittävästi koneen tärinöitä siirtymästä akselille.

Ei "hyppyjohtoja" tähän ratkaisuun,suuri riski sähköisen potentiaali eron aiheuttamalle galvaaniselle syöpymiselle, aiheutuu siitä että oman veneesi virtapiiri ulottuu akusta potkuriin asti,tässä pitää ottaa huomioon muutakin kuin oman veneen virtapiirit ,kuten naapuri vene. Itse en ole sähköasiantuntija ,mutta näin ymmärsin asian olevan kun viimeeksi kuuntelin alan ammattilaista Espoon veneseuran järjestämällä kurssilla , parhaana tilanteena pidettiin sitä että veneen muusta virtapiiristä akseli ( ja samalla tietenkin myös potkuri) on irti.
Ainahan se ei tietenkään ole mahdollista ,esim. perävetolaite ratkaisuissa.
Jussi K

olympialisti
Viestit: 23
Liittynyt: 20.07.2016 15:25

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja olympialisti » 24.11.2016 19:00

mitä semmosella veneellä tekee josta akseli ja potkuri pitää olla irti?soutuvene?:))vähän kikkailuks taitaa mennä...

Elwood
Viestit: 246
Liittynyt: 23.04.2007 11:58

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja Elwood » 27.11.2016 11:22

JussiK kirjoitti:Olin jo tilaamassa tätä painelaakeria http://www.nautikulma.fi/index.php?modu ... io=0&sort=

kun myyjä kysyi "onko sulla sitä vakionopeus niveltä siihen" sanoin ei ole eikä tule , no sittenpä tämä laakeri ei käy ,akseli ei nimittäin tule läpi asti ,vaan toiselle puolelle on asennetteva vakionopeus nivel
Siihen tyssäsi ne kaupat ,etsintä jatkuu.
Aqua driven joissain malleissa on läpireikä ja akseli kiinnitetään erillisellä "kartiopuristuslukituksella esim. MAV CN210" jos tästä olisi apua etsinnässä.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja Pellis » 28.11.2016 21:59

Työnnön painelaakeriin tai koneeseen voi laskea karkeasti. Rungon kulkuvastus (kilonewtonia) on teho (kW) kertaa propulsion hyötysuhde jaettuna nopeudella (m/s). R=P*n/V. Hyötysuhde on parhaimmillaan noin 0,5.

Paatti kulkee täydellä teholla vastatuuleen sellaisen 12 solmua joka on noin 6,1 m/s täydellä teholla 65 kW (88 hv), josta saadaan 65*0,5/6,1= 5,32 kN. 5,32 kN = 5320N/9,81 = 543 kg työntöä koneella tai painelaakerilla. (Rungon vastus = potkurin työntö)

Kyllä sitä voimaa aika kivasti siihen tassulle siis kertyy toistasataakiloa konetassua kohden, tai siiheen painelaakerin telineeseen.
Oksa on puun kukkanen.

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja CC » 29.11.2016 3:26

Silloin omien laakerien valintavaiheessa noita laskeskelin. Laakerin valmistaja lupas akselilukitukselle vähintään 10kN pidon, ja pallomaiselle rullalaakerille muistaakseni 3x tuon. 115hp koneelle ja sille setupille tuli laskettua 740kg paaluvetoa, eli siis jokseenkin kai sama laakerikuormana. Myöhemmin tehot vähän lisikin tuosta, mutta ei pettänyt laakeri eikä kartiolukitus.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 29.11.2016 10:55

Pellis kirjoitti:Työnnön painelaakeriin tai koneeseen voi laskea karkeasti. Rungon kulkuvastus (kilonewtonia) on teho (kW) kertaa propulsion hyötysuhde jaettuna nopeudella (m/s). R=P*n/V. Hyötysuhde on parhaimmillaan noin 0,5.

Paatti kulkee täydellä teholla vastatuuleen sellaisen 12 solmua joka on noin 6,1 m/s täydellä teholla 65 kW (88 hv), josta saadaan 65*0,5/6,1= 5,32 kN. 5,32 kN = 5320N/9,81 = 543 kg työntöä koneella tai painelaakerilla. (Rungon vastus = potkurin työntö)

Kyllä sitä voimaa aika kivasti siihen tassulle siis kertyy toistasataakiloa konetassua kohden, tai siiheen painelaakerin telineeseen.
Kiitos Pellis osallistumisesta ,itse olen täysi nolla kun pitäisi matematiikkaa käyttää missään apuna.tuo 88 hv ,viittaisi tähän minun projektiin,mutta melko optimistiselta kuulostaa tuo " 12 solmua vastatuuleen" ?? Mutta jos siis varaudun painelaakeriin kohdistuvaan työntöön 800 kg, niin ei mene paljoa metsään ?
Jussi K

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja palonte » 02.01.2017 13:22

Täälläpä olikin pitkästä aikaa kipakkaa keskustelua mielenkiintoisesta aiheesta. Taidanpa kommentoida hieman minäkin.
Kannatan myös "ylimääräisen" painelaakerin asentamista, mutta en siksi etteikö vaihteisto hommasta selviäisi itsekin, vaan puhtaasti värähtelyjä vaimentavana elementtinä. Kun painelaakeri nappaa työnnöstä aiheutuvat voimat itseensä, jää moottorin kumityynyistä paljon pois "esikiristystä" ja ne saavat hoitaakseen ainoastaan moottorin värähtelyjen vaimennuksen. Oma matkapaattini kun on kusilaitua (albatross 26) joka valitettavasti on meluominaisuuksiltaan paljon puuta surkeampaa, oli näillä moottorin eristyksillä paljon merkitystä meluun.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 03.01.2017 8:55

Kun laitatte painelaakeria niin huomioikaa sellainen asia että vaihteiston tyyppi voi vaatia potkurin tuottaman paineen jotta vaihde toimii oikein eikä rikkoudu.
Eli joidenkin vaihteistojen kanssaa painelaakeria ei oikein voi käyttää.

Muistaakseni ainakin Volvon kartiokytkimellä olevat vaihteistot tarvii potkurin painetta toimiakseen oikein.

Aleksi

JussiK
Viestit: 314
Liittynyt: 20.01.2006 14:24
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja JussiK » 03.01.2017 11:38

Aina oppii uutta näköjään, en ole aiemmin kuullut ,venealeksi,n mainitsemasta rakenteesta. Ko. tapauksessahan akseli on tultava suoraan potkurilta koneelle, ikävää pakottamis politiikkaa.
Asiaa mistään varmistelematta tulee mieleen että jos (kun) kyseessä on hydraulisesti toimiva ( ja ohjattava) kytkin niin se ei toimiakseen aksiaalista työntöä tarvitse?.
Jussi K

Avatar
palonte
Viestit: 194
Liittynyt: 02.01.2009 14:17

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja palonte » 03.01.2017 17:12

Aleksi on oikeassa, mutta koskee lähinnä nimenomaan wanhoja kartiokytkimiä, joita käytettiin pienehköissä kokonpanoissa, nimimerkillä yhden rikkonut. Tässä tapauksessa kuitenkin kokoluokka jo rajaa moiset ulkopuolelle.
Minkä yxi on rakentanut, sen toinen voi korjata

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja danlig » 04.05.2017 15:22

Lainaanpa vanhaa keskustelua, mistä tunnistaa kytkimen tyypin?

Siis kun minulla on Solon merikytkin josta ei löydy mitään tietoa edes vähäisissä määrin, mutta kiinnostaisi tietää mikä se on kytkimiään mm. siksi että tietäisi mitä öljyä laittaa sisään(Nyt on moottoriöljyä, muttei vielä ole käyttötunteja minulla tullut sille niin ei ole myöhäistä korjata tilannetta)

ja siksi että tietää että kestääkö se siellä vai ei, kun se ei ole kiinteästi potkuriakselissa, vaan vakionopeusnivelen kautta painelaakerissa josta lähtee potkuriakseli.

Ja miten saan purettua siitä painelaakerin että sitä pääsisi vaihtamaan kun se on kovin väljä?

Olen purkanut vähän matkaa jo ja siellä on ensimmäisenä kiinteältä tuntuva pyöreä noin 10mm paksu ehkä 40mm halkaisijaltaan oleva hmm... osa?
ilmeisesti pitämässä laippaa ettei se pääse tulemaan taakse pois tai jotain en tiedä, sitten on perälaippa joka yhdistyy niveleen, sitten perälaipan päälle tuleva messinkinen kahdella pultilla kiinni oleva holkki joka taas tulee kiinni seuraavaan palaan missä oletan jonkun laakerin olevan sisällä,
sen jälkeen tulee kolmas irtonainen osa jonka funktiota en vielä tiedä. Nämä neljä osaa muodostavat siis painelaakerin, mutten tiedä sen kummemmin niiden sielunelämästä enkä siitä että miten ne kuuluu purkaa.
En tänään ehtinyt kuin vähän aikaa sen kanssa touhuta niin en pitemmälle päässyt, ja tässä vaiheessa olisi mukava saada tietoa jos joku on kyseisen operaation jo tehnyt.

Ohessa kuva jonka otin vielä kun tämäkin operaatio olisi ollut helppo tehdä 8} nyt sitä vasta itekkin tätä kirjottaessa satuin katsomaan niin pitääkö se kytkin halkaista kahteen osaan vielä että laakerin saa vaihdettua?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Painelaakeri asiaa

Viesti Kirjoittaja danlig » 05.05.2017 9:57

Viisaammaksi tulee tehdessä, eli pääty mollukka todellakin pitää kiinni pakettia ja se on hitsattu kiinni akseliin 8-| Mutta luulen että laakeri toimii oikein, kun laipan painaa pohjaan ei pysty välystä ole ollenkaan eli tämä kytkin tarvitsisi potkurin työnnön oikein toimiakseen. Mitenhän nyt sitten saisin tämän paketin ns kiristettyä nivel käyttöä varten?

Vastaa Viestiin