Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 02.08.2016 9:45

Moi,
Ajon jälkeen koneen lämmittyä tyhjäkäynnin kierrokset laskee sen verran alas että alkaa täristämään konetta. Kylmänä kierrokset kohdillaan.
Voiko noista säätää kierroksia aavistuksen ylemmäs ja miten? Onko syöttöpumpussa ruuvi sitä varten?
Kiitän mahdollista vastauksista.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja Qubik » 10.08.2016 8:31

Jos ei muuta remonttia ole tehty, niin vika on muualla, kun tyhjäkäyntisäätöruuvissa. Etsi se vika!
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 10.08.2016 21:37

jos ei mielestäsi parane tyhjäkäynnin säädöllä niin olisko mitään aavistusta mikä voisi vaivata konetta, tosin sanoen mistä kannattaisi aloittaa?

Liittyisikö toi jotenkin polttoaineen saantiin vai mihinkä?

Kone toimii muuten ihan hienosti, ainoastaan tyhjäkäynti takkuaa lämpimänä. Kahvasta kun pikkasen antaa runtua niin ei mitään propleemaa.

Tulee ajeltua aika hiljakseen pienillä kierroksilla. Normi matkavauhdisssa kone kiertää n.1500-1600 rpm. Pitäiskö antaa runtua vähää lisää väillä, voisko tällä olla vaikutusta?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja Qubik » 11.08.2016 8:30

Mitä on tehty että sellainen vika tuli? potkuria vaihdettu raskaammaksi? Jos sulla on polttoainesuidattimet uusittu, ilmavuotoja ei ole ja palulinja varmaasti juoksee läpii vapaasti, pitäis moottoripuolella olla olemassa edellytykset normaaliin käyntiin. tyhjäkäynti kuuluu olla noin 750 rpm. Jos on paljon ajettu kone niin ilmeisesti ravistaa myös matelyvauhtissa. Juuri oli sama moottori melkolailla samoilla oireilla ja loppuunkulunut turbon vaihdolla alkoi paketti taas pelittää. Raaka totuus vaan on, ettei tyhjäkäynti tai pumpun muut säädöt muutuu itsestään mihinkään. Onko kaasuvaijeri vaihdettu hiljaittain? Jotkut tykkää ruuvaa vaan vaijerista hieman kaasua päälle, ettei tarvii pumpun epämukavan ruuvin koskea. ja sitten vaijerin vaihdolla sentapainen *säätö* poistuu. Kauden loppuun saaka ajamiseksi kenties olisi helpoin ratkaisu juuri se vaijerin päässä olevan mutterin kiristys. Liian korkeat tyhjäkyntikierrokset murhaa merikytkimen toki tehokkaasti.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 11.08.2016 14:27

Uudet suodattimet keväällä, eikä mitään remonttia. Täytyy tutkia asiaa. Mietinnässä on ollut turbon irroittaminen ensi talvena ja sen mahdollinen remontti. Ruotsissa näyttävät korjaavan sen 600 eurolla.
http://www.marinturbo.se/cms.php?id_cms=8
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja stresspill » 18.08.2016 19:35

Ongelma tuskin juontaa juuriaan turbosta, mutta saat täysin uuden turbon saksasta suunnilleen samaan hintaan. http://www.turbolader.net/
Kokeiltu on ja turbo tuli nopeasti suomeen, Borg Warnerin valmistama.

Mullakin tyhjäkäyntikierrokset tippuu hivenen kuumana (AQAD41A) ja kylmänä ne on 650 kiekan paikkeilla. Syöttöpumppu huollettu ja suuttimet uudet. Ei vikoja, muuta kun että varmasti vanhuuden tuomaa pientä väljyyttä löytyy, joka voisi aiheuttaa tälläisiä pieniä "ominaisuuksia" Sanoisin että säädä vaan 50-100 kierrosta lisää ja jatka ajelua.

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 19.08.2016 8:03

Kylmänä mullakin 600-650 rpm. ja siitä putoaa lämpimänä vähän alle 600 rpm.
Täytyypä käydä tsekkaamassa tuota linkkiä.
Koneella ajettu vasta n. 500h, mutta voi olla että sen huoltoa on laiminlyöty jossain vaiheessa?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 tyhjäkäynnin säätö

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 05.05.2017 23:44

Säädin tyhjäkäynnin 600 rpm.koneen ollessa lämmin. Puoli kierrosta säätöruuvia kääntämällä hoiti homman.
Kyllä nyt kelpaa, kone käy niin tasaisesti lämpimänäkin.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Vastaa Viestiin