Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 20.03.2016 23:10

Moi,
Kone ei viime kesänä oikein lämminnyt kunnolla, joten varmaankin termostaatit falskaa. Tällä foorumilla on tietääkseni muutama puuveneilijä joka tuntee nämä VP koneet kuin omat taskunsa joten ajattelin kysyä, että onko tuossa termostaatin vaihdossa mitään ihmeellistä huomioon otettava?
-koppa on neljällä pultilla kiinni, paisuntasäiliölle menevän putken banjoliitin irti, mutta miten lähtee tuo lauduttimelle menevä putki irti? Lähteekö ihan nitkuttamalla termostaatin koppaa edestakaisin? Siellähän on kai vaan O-rengas tiivisteenä?
Mistä ruuvistakannattaa laskea jäähdytysnesteitä pois, vai riittääkö paisuntasäiliön tyhjennys?
Top-Boatista möivät mulle termostaatit( en huomannut katsoa oliko paketissa noi termostaatin alla olevat pienet tiivisteet),O-renkaan lahduttimelle menevään putkeen ja sitten tuon ison tiivisteen. banjoliittimen tiivsiteet oli loppu , mutta kuulemma ihan normaalit kupari prikat tulee sinne.

mitenkä kasaus, käytänkö ihan vesivaseliinia tiivisteiden asennuksessa vai kannattaako laittaa jotain moottori silikooneja?

miten jäähdytysnesteen lisäys, vaatiiko jotain ilmausta vai pidänkö vaan paisuntasäiliön korkkia auki jonkin aikaa?

Kuva

Kuva
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 21.03.2016 19:11

Noi a merkinnällä on alternative osat. Usemmiten näit ei oo. Nelja pultti auki ja banjo auki. Saat sieltä termarit aluslevyineen irti. Aluslevysta ruuvit auki, termarit vaihtoon. Muista, kumminpäin olit. Ja sitten kaikki oksiidit pois ja paketti kasaan. En suosittelee silikooneja sinne. Et saa sitä kunnolla kuivaksi ja sillä saat sen tiivisteen turhan liukkaksi ja se kostautuu asentaessa. Sen O rengan voit kevyesti rasvata. Banjon alle menee 10mm reikäiset kuparitiivisteet.(jos en muista väärin) ja se banjosta jatkuva putki on nimenomaan ilmausta varten, joten ei tarvii eriksen kikkailla. Glykoli taso normiin tai karvan verran yli, motti käymään ja muutaman minutin kuluttua seis, taso normiin ja lämmitys käyntilämpöiseksi. Tarkista myös kiertovesipumpun hihnat. Glykoolit saat pois moottorin oikeella sivulla olevasta tyhjennysletkusta, jos saat sen nipan auki. Usemmiten menee rikki, kun ei oo kovin usein avattu. Moottorin sivuilla on myös tyhjennysnipat. Marinepartsi sivustolla räjähtyskuvista näet. Tos kuvassa on alempi umpiproppu, senkin avamalla tyhjenee( sieltä otettaan normaalisti lämppärille lämminvesivarajalle glykoolit) Vaihta glykolit!

Työn iloa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 21.03.2016 21:37

Suuri kiitos hyvästä ohjeesta!
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 13.04.2016 10:05

Yrittelin kuikuilla tuota jäähdytysnesteen tyhjennysletkua ja proppua lohkosta, mutta en löytänyt oikeastaan kuin yhden: samalla puolella lohkoa kuin pakosarja. Lohkon etuosassa laturin takana. Onko se oikea proppu?? Taitaa olla räjäytys kuvassa nro. 7. Missä kohtaa se tyhjennysletku pitäisi olla?
Kuva

Vai voiko tyhjentää jäähdytysnesteitä riittävän määrän lauhduttimen alla olevasta plugista, vai tuleeko sieltä merivesikierron vedet pois? (räjäytyskuva nro 5)
( tuossa kuvassa näkyy myös lohkon kyljessä sijaitseva proppu laturin takana, josta mainitsin aiemmin)

Kuva

Kuva

Myös lohkon takaosassa siellä turbon alla oli jotain nippoja, joissa letku liitin.

Hankala taitaa olla laskea nesteet ulos siten että ne saisi kerättyä talteen. Taitaa mennä pilssiin kaikki. 8\
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 19.04.2016 22:25

Selvittelin asiaa, lohkon tyhjennysnippa on lohkon oikealla reunalla takaosassa, lisäksi pakosarjassa kaksi nippaa. Kaikki noi kolme on sellaisessa paikassa että niitä on lähes mahdoton avata tai ainaskii ne saa varmaan vännettyä rikki. Lämmönvaihtimen alapinnassa olevasta proppusta(kuva) saa laskettua glygoli kierron nesteitä ulos sen verran että onnistuu termareitten vaihto ilman lätrinkiä. Koklasin proppua jo vähän avata ja hienosti lähti aukeemaan. Propussa ei ole tiivistettä vaan se on kartion mallinen.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.04.2016 21:52

Tuli viikonloppuna vaihdettua nuo termostaatit. Lauhduttimen propun kautta tuli mukavasti jäähdytysnesteitä ulos suoraan ämpäriin seitsemän litraa. Jäähdytysnesteen kokonaistilavuus koneessa on 13 litraa joten mukavasti yli puolet nesteestä tuli vaihdettua. Jäähdytysnesteen pakkasen kestävyys ei häviä vaikka niitä ei vaihtaisikaan, mutta korroosio suojaus ominaisuudet huononevat ajanmittaan.

termarin koppa avattuna. näkyvissä myös ylempi termostaattien levy sekä kumitiiviste. rätillä tukittuun putkeen uusi o-rengas. Paisuntasäiliön banjo liittimeen tavalliset kuparitiivisteet 2 klp.

Kuva

Termarit poistettuna. Kuminen tiiviste pitää nipussa levyt joiden välissä termostaatit.

Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut vehkasalo, 25.04.2016 8:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 25.04.2016 7:51

Ehtisit jo tehä ennen, kun ehtisin kirjoittaa mitään. Hyvä niin. Noitte lauhduttimen proppujen kanssa kannattais olla varovainen, jos on jumissa, niin lähtee välillä koko se kierteosakin irti.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 25.04.2016 8:07

Ihmeen nöyrästi avautui lauhduttimen proppu. Termostaatit taisi olla ihan alkuperäiset kun kopan muttereiden ja prikkojen välistä mielestäni tehdas maali priksahti "auki". 8-|

Tuosta on on niin helppo vaihtaa yli puolet nesteistä, että taidan alkaa joka toinen vuosi vaihtamaan tuon 7 litraa, niin pysyy liemet suht tuoreena.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja matti » 26.04.2016 6:48

Kun työkalut oli kädessä, niin katsoitko missä kunnossa sinkki oli?
Viim räjäytyskuva osa no 7, lämmönvaihtimen päässä.
Tosin onko sillä mitääm merkitystä järvessä?

Avatar
vehkasalo
Viestit: 374
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 26.04.2016 16:28

Joo vaihdoin sen viime vuonna. Oli ihan loppu. Tais olla viimeinen vaihto tähän koneeseen tuon sinkin osalta. Ei taida sinkit tosiaankaan täällä Päijänteellä kulua. :)
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Volvo Penta TMD31 termostaattien vaihto

Viesti Kirjoittaja Qubik » 27.04.2016 7:46

Toi 7 on sellainen kinkkinen jutska, että jos sitä menee vääntimella väänämään, pyörähtaa koko pääty ja alkaa vuotaa! Töissä käytän siihen pientä pientä pulttipysyyä ja kahta suut yhteen hitsattua hylsyä avaimena.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin