Uusi vs. vanha moottori

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 02.04.2016 0:23

Väkivahva saappi on myös pihassa. Nippanappa tällä vuosituhannella kylläkin. Mutta tollane traileri tarttis saaha niin ei tarttis traktorimiehiä enää hätyytellä veneen siirtoon.

Saappiin ku asentas pari pilssipumppua niin pysyis todennäkösesti pinnallakin samallalailla kun toi vene alkukesästä ;)

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12.10.2015 18:21

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Maa » 09.05.2016 21:51

Moi , mulla oli melaisassa 6.2 gm diesel 160 hv.ei turboa, Max . 30 solmua , mutta se oli liian kookas moottori kaikkine marinointi härpäkkeineen .
Saattaisi saada teho-paino suhteeltaan paremman bensa v8 , niitä on käytettyinä paljon.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: Uusi vs. vanha moottori

Viesti Kirjoittaja Mile » 15.05.2016 12:00

Pakko päästä kommentoimaan ennen kun akka komentaa pihalle polttopuita hakkaamaan!

Noita moottoreita en kommentoi, mutta pakkoko sitä on joku 2:1 laatikkoa edes ajatella ja helikopterin roottorin kokoista potkuria kun botski ei ole mikään EMMA-Maersk.

Laatikoita löytyy myö 1.2:1 ja 1:1 näillä myös nuo GM dieselit toimii nopeissa veneissä.

Auton automaattilaatikoita on veneissä kokeiltu jo ainakin 1950 luvulta, mutta ei ne ole yleistyneet.
Tänä päivänäkin tehdään 2-vaihteisia merivaihteita, ks. Twin Disc ja ZF-tuotevalikoimat. No yhden 2 pykäläisen ZF-hinnalla saakin sitten upouuden Dacia henkilöauton, tai ainakin melkein.

ZF oheistaa mitoittamaan potkurin niin että 2 vaihteella saavutetaan koneen täysi teho, 1 vaihde on tarkoitettu nostamaan painava jahti liukuun, jolloin potkurille saadaan rajusti lisää vääntömomenttia liukukynnyksen ylittämiseen ja kiihdyttämiseen, sitten pudotetaan plaanissa kierroksia kakkosella matkanopeudella ajaessa tai otetaan veneestä huiput irti.
Mile

Vastaa Viestiin