EU direktiivi 2016

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
lassir
Viestit: 11
Liittynyt: 22.10.2014 14:47

EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja lassir » 18.01.2016 16:19

Mitähän tämä nyt tuo mukanaan? Loppuuko marinointi kokonaan?

http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/aja ... _18_1_2016

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja danlig » 18.01.2016 17:11

Mitä ny johtopäätöksen tein et veneet katastukseen, moottorin päästöt melutasot yms. Sitten käyttövoimavero tottakai. Venevero päästöjen mukaan. Vene hylkäykseen jos laidan yli mahdollista tippua tai jos ruorin takaa ei näe esteettömästi 360astetta. Eli summa summarum.
Katsastus 200€ vuosittain
Vuosittain vero 100-1000 euroa.
Jos dieseli nii käyttövoimavero 100-1000 euroa
Veneessä on myös oltava pelastuslautat rekisteröidylle henkilömäärälle ja pakollinen vesiliikenne vakuutus(100-xxxxx€)
Kiitti ja kuitti

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja danlig » 18.01.2016 17:13

Lisättäköön vielä että jos moottori on alunperin tarkoitettu muuhun kuin veneeseen niin pitää olla maahantuojan lausunto vesikäyttöön soveltavuudesta

lassir
Viestit: 11
Liittynyt: 22.10.2014 14:47

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja lassir » 19.01.2016 10:53

Jos tätä aletaan soveltamaan just niin kuin on kirjoitettu, tietää se harmaita hiuksia vanhojen veneiden harrastajille, tai sitten tekee meistä moottoritietojen väärentäjiä...
Taas on menty kaupan ehdoilla.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja Qubik » 19.01.2016 13:42

tä on uusiin veneisiin vaikuttava määräys. Jo kelluviin veneisiin ei pitäis se vaikuttaa. toki minkäslaisen sopan siitä Trafin virkamiehistö pystyy keittamaan näyttää varmaan ens kausi...
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

lassir
Viestit: 11
Liittynyt: 22.10.2014 14:47

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja lassir » 19.01.2016 14:18

No tosiaan toivon niin, perseestä jos koneenvaihdot ei enään onnistu. Kävinpä just kattomassa netlomaketta, niin eihän sitä saa enään läpi jollei ole "tunnettu" valmistaja ilmoittaa koneen merkiksi....

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.01.2016 17:07

Eiköhän se tosiaan koske "vain" uusia veneitä. Mutta entäpä itserakentajat? Jos vaikkapa intoudun veistelemään fiskarin tuosta seinälä killuvasta puolimallista.. Koneeksi voisi keräillä kasan osia, joista saa koottua vaikkapa Wickströmin W3:n. Miten tämmöinen vehje rekisteröidään..?

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 20.01.2016 9:55

Laki koskee myös osia.
Eli vanhaan veneeseen kun laittaa uuden moottorin moottori on uusi osa ja sen taitaa tarvia olla pykälien mukainen.
Mielenkiintoista nähdä miten noita tulkitaan.

Tuossa säännöstössä on lista mitä se ei koske.

Kyllä itselleen saa tehdä kunhan pitää sitä 5v.
Samoin historiallisen paatin voi tehdä.
Sekä kilpaveneen ja prototyypin.

Sielä on pari pienempää ja mielenkiintoista kohtaa myös.
-WC:stä ei saa olla tyhjennystä mereen. "Huviveneeseen asennettu käymälä on liitettävä ainoastaan käymäläjätevesisäiliöön tai jätevedenkäsittelyjärjestelmään."
- Akkujen asennuksesta tuli määräys kiinnityksestä, koteloinnista ja tuuletuksesta.

Kannattaa lukea.

Aleksi

lassir
Viestit: 11
Liittynyt: 22.10.2014 14:47

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja lassir » 20.01.2016 10:09

Pitääpä laittaa moottorinvaihto ilmoitus niin näkee sitten. Jollei mee läpi niin sitten "väärällä" koneella ajellaan?'

lassir
Viestit: 11
Liittynyt: 22.10.2014 14:47

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja lassir » 20.01.2016 10:10

MÖsteri kirjoitti:Eiköhän se tosiaan koske "vain" uusia veneitä. Mutta entäpä itserakentajat? Jos vaikkapa intoudun veistelemään fiskarin tuosta seinälä killuvasta puolimallista.. Koneeksi voisi keräillä kasan osia, joista saa koottua vaikkapa Wickströmin W3:n. Miten tämmöinen vehje rekisteröidään..?
Wikke varmasti löytyy listoilta, miten sitten saa paperit itsekoottuun, onkin toinen juttu...

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.01.2016 10:58

Lukaisin läpi trafin antaman astuksen (vai-mikä-se-nyt-oli) ja Huvivenelain Finlexistä. Pikaluvulla luettuna kyse on koko ajan ammattimaisesta valmistamisesta, eli tehdään myyntiin jotain tuotetta. Ilmeisesti ratkaiseva kohta onkin, onko rakentaminen ja asentelu liiketoimintaa eli ammattimaista vaiko itserakentelua.

Rekisteröinnistä ei myöskään noissa lukenut mitään, ei ainakaan silmään osunut. Eli se lienee sitten jossain Trafin ohjeissa.

Vanhaan veneeseen ilmeisesti saa ruuvata kiinni vanhan koneen.

lassir
Viestit: 11
Liittynyt: 22.10.2014 14:47

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja lassir » 20.01.2016 12:01

Toivomme näin :) Paperit Trafi kyllä haluaa vanhastakin koneesta, halusi jo ennen tätä direktiiviäkin.
Jos jossain vaihessa aiotaan katsastus pakolliseksi voi olla että määräysten noudattamiseen aletaan kiinnittää huomiota.

Pellis
Viestit: 434
Liittynyt: 10.09.2007 20:57
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: EU direktiivi 2016

Viesti Kirjoittaja Pellis » 22.01.2016 22:34

Kyse on vaan CE-merkityistä veneistä ja venetuotteista (mm. pa-tankit) ja EU:n ulkopuolelta tuotavista veneistä jotka on CE-merkittävä. Ei koske vanhojen koneiden ja veneiden marinointia ainakaan omaan käyttöön, kunhan businesta ei ala tekemään. CE-merkintä on vaadittu veneisiin jo vuodesta 1998, eli mikään uusi juttu ei ole kyseessä. Nyt laissa on muuttunut venevalmistajia ja myyjiä ym. koskien vastuunjako, eli myyjät eivät voi kaupata mitä tahansa ylitehoista omavalmistetta ja epämääräistä kiinaveneroinaa. Samoin puuveneitä koskien, puuveneitä saa yksittäiskappaleina edelleen valmistaa "historiallisena veneenä" jos alkuperäinen mallikaari tai esikuva on dokumentoitu ja tehdään siitä jälkennös joka vastaa koneistoa myöden alkuperäistä ennen vuotta 1950 tehtyä/suunniteltua mahdollisiman pitkälti (Ei CE-merkintää).

Uusia suunnitelmia puusta tai vanhojen veneiden sarjatuotantoa ei edelleenkään saa tehdä ilman CE-merkintää, vaikka moni puuvenemaakari on tuohon syntiin langennutkin. :P

Itselleen saa edelleen rakentaa omavalmisteveneen (pääosin itse) jos sen pitää käytössä vähintään viisi vuotta, jonka jälkeen sen saa myydä (Ei CE-merkintää).

Sarjatuotannossa olevien mallien on tulevaisuudessa täytettävä aina voimassa olevat venestandardit, kun nyt on kelvannut protoveneen aikainen. Ohessa huvivenettä koskeva sertifiointiopas, ruotsiksi...

https://www.transportstyrelsen.se/globa ... mpning.pdf
Oksa on puun kukkanen.

Vastaa Viestiin