talipoksi

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
arthorius
Viestit: 4
Liittynyt: 25.10.2013 7:39

talipoksi

Viesti Kirjoittaja arthorius » 14.08.2015 18:47

Moron

Olen yleisesti jäänyt käsitykseen että vannasputken päässä on talipoksi ja siinä rasvanippa mistä talinauhan asennuksen
jälkeen poksi täytetään vaseliinilla tms.
Minun veneessäni vannasputken päässä on asiaankuuluva mötikkä, mutta ilman rasvanappaa. Olen ehkä aikainen kysyjä
kunnen ole vielä avannut sitä. Mutta mikä muu vesitoppari se voisi olla kun konekin on suht nuori Yanmar. Tai ei se mikään
uusi ole vaan vanha Yanmar YSE 12 n. vuodelta 1982. Mutta tuolloin saattoi jo olla muitakin tilke menetelmiä joista en tiedä.
Onkos kellään tietoa tästä poksista?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: talipoksi

Viesti Kirjoittaja Qubik » 14.08.2015 20:02

Kuva kiitos. Sitten pystyy sanomaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: talipoksi

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 17.08.2015 10:14

onko rasvakupissa kierteillä ruuvattava kansi?
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

javirta
Viestit: 16
Liittynyt: 12.06.2015 9:14

Re: talipoksi

Viesti Kirjoittaja javirta » 13.09.2015 16:55

Onko poksissa kuitenkin kiristysmekanismi? Rasvanippa tarvitaan tiivisteboksissa olevan liukulaakerin rasvaamista varten, siis mikäli boksissa sellainen on. Ns. perinteinen talinauha tarvitsee tämän keskityslaakerin. Mikäli laakeri on vesivoideltua tyyppiä, ei rasvaa luonnollisesti siihen tarvita.

Tai sitten poksi on tarkoitettu ns. itsekeskittävälle punostiivisteelle. Esim. teflonilla kyllästetty punos on tällaista. Nykyinen tiivisteeni on juuri tällainen, samoin oli edellisessä veneessä. Tämä varmistuu, kun kuivalla maalla poistaa nauhat poksista.

Tuskin on stefaboksi, koska ei ilmeisimmin ole öljysäiliötä ja letkua poksista säiliöön?

Valokuva kertois enemmän...

Vastaa Viestiin