Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 25.06.2015 21:01

Olen vaihtamassa "Piki" paattiin uutta moottoria. Kyseessä on otsikon mukainen moottori -85 mallinen 9hv.
Ongelma on nyt se etten tiedä koneesta oikein mitään. Kokemusta on kyllä tuosta vanhasta moottorista ja monesta vanhasta traktorin moottorista. Ne on helppoja kun niissä on joko rivi- tai jakajanpumppu.

En saa konetta käyntiin. Vaaleeta sauhua kyllä tulee. Ihmetystä herättää ensinnäkin sähköinen polttoainepumppu joka tuottaa 0,3 bar paineen. Pitääkö pumpun olla aina päällä kun koneella ajaa?

Pumpusta en löydä sammutusvipua, onko siinä joku sähköinen systeemi?

Hehkut näyttäis olevan, semmoset ihan pienet siinä suuttimien kohdalla, lohkossa. Kauankohan tuota pitäisi hehkuttaa?

Ohjauspaneeli on irti ja koitin käynnistää suoraan akusta ja hyppylangalla solenoidiin, mutta pitäiskö tuo polttoainepumppu ja hehkut kytkeä kans akkuun että lähtis? Onko siinä erikseen jotain sähköistä sammutinta tai vastaavaa missä pitäis olla virta kun starttaa?

Onko tietoa mistä saisi ohjekirjan?

Kiitos, jos joku jaksaa vastata, haulla en löytänyt mitään...

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 25.06.2015 22:18

Moro!

Mulla on itellä K3E, kolmipyttyinen. En ole tosin ehtinyt siihen vielä tositoimissa tutustumaan, mutta mitä sitä nyt tuossa syksyllä starttailin ja vähän päällipuolin tutkin, niin seuraavaa tuli mieleen:

Todennäköisesti sammutus on sähköinen, toisin sanoen ruiskupumpun tietämillä solenoidi, joka katkaisee syötön virran sammuessa. Polttoainepumpun lienee tarve olla niin ikää päällä, että kone saa naftaa. Hehkut lienee sikäli perinteiset, että semmonen 15-30 sekkaa voisi olla kelistä riippuen hyvä kylmänä hehkutella. Kaiken kaikkiaan tuntuu, että saattaisit päästä helpoimmalla kytkemällä ohjauspaneelin kiinni, tulisipahan samalla käytyä kytkennät kertaalleen läpi jo ennen varsinaista asennusta :)

Toivotaan että saat motin raksuttamaan - vahvoja masiinoita nuo mitsut lienevät! :))

Eeppo

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 26.06.2015 10:51

Jos sielä on sähköinen solenoidi, niin eikös sinne pitäisi mennä jostain johto?

Löysin tuollaisen linkin missä on moneen moottoriin englanninkieliset käyttöohjeet ja teknisiä tietoja:

http://motoren.ath.cx/Download.php?file ... ubishi.pdf

Tuon mukaan koneen pitäisi sammua kun kaasun työntää tyhjäkäyntiasentoon?

Edellinen omistaja kertoi että oli vaijerilla joku hätäpysäytys ja oli sillä aina sammuttanut, tosin en kyllä löytänyt mitään paikkaa missä vaijeri olisi ollut kiinni...

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 26.06.2015 18:42

No niin, kone raksuttaa nätisti :))

Laitoin polttoainepumpun suoraan akusta mutta se ei auttanut. Loppujen lopuksi avasin pumpulta lähtevän toisen suutinputken, oli jäänyt jonkinmoinen ilmatasku vaikka luulis polttoainepumpun ilmaavan automaattisesti. No joka tapauksessa kone lähti tämän ilmataskun poiston jälkeen käyntiin. Sammutus on kaasuvipuun intekroituna eli kun kaasuvipua työntää tyhjäkäynnistä "väärään" suuntaan niin sammuu :))

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 26.06.2015 22:26

No hieno juttu että selvis ja hieno juttu että pyörii!
Eritavalla on sitten kun miulla - vähempi erotiikkaa välissä... :-)

Eeppo

G-rotta
Viestit: 3
Liittynyt: 26.10.2012 20:33

Re: Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Viesti Kirjoittaja G-rotta » 27.06.2015 19:52

terve!
Vihdoinkin sain kirjauduttua tänne monen vuoden tutkiskelun jälkeen...

Niin oon oottanu ekström-mitsu keskustelua...
Oma summalainen n.8metrinen ajettiin pyhtäältä Porvooseen kolmevuotta sitten ostohetken jälkeen. Paatissa on k3d-e moottori. Pe aamuna n.klo 10 lähdettiin pyhtäältä ja sisäreittiä ajettiin. Hästholmenin sillanalta onneksi mahduttiin, valomasto ei taitu nurin. Loviisaan menevän selän yli meni hyvin, mutta keipsalon nurkilla mitsu sano stop. Oli vähän paskaa puntissa mulla, koska gasti on kotosin kainuusta ja tän piti olla ihan vaan veneenhakureissu elokuun kevyillä tuulilla.. Tankissa oli paskaa ja juuri tämän sähköisen siirtopumpun oma esisuodatin meni tukkoon. Pumppu oli juuri vaihdettu, tosin kunnon suodattimet oli vasta siirtopumpun jälkeen. Kotimatka oli aika pitkä, mutta siitä joskus myöhemmin.

Mitsu k3 on toiminut helvetin hyvin. Ajotunneista ei ole tietoa, koska tässä vm.-84 ei ole tuntimittaria.
Omia speksejä ton koneen omistaville:
K3 moottorissa on 22hv, vaihtakaa kaikki vesiletkut jos on alkuperäisiä kudospintaisia!!! En kerro tästäkään episodista lisää. Siirtopumppu on tosiaan sähköinen käsittääkseni kaikissa ekströmin koneissa. Syöttöpumpun juuressa on ainakin k 3 sähköinen sammutus-solenoidi jota ohjataan napilla kojetaulusta, jos ei ole niin kone sammuu vivusta joka sijaitsee pumpun juuressa. Katkaisee syötön. Ilmaus on oma taiteenlajinsa verratuna normisyöttöpumppuun. Sähköpumppuhan toimii ilman moottoria ja kannattaa ilmata niin, että virrat päälle avaimesta, sillon lähtee siirtopumppu käyntiin, syöttöpumpun ilmausruuvi vähän auki ja antaa pumpata niinpitkään että dieselit roiskuu pitkin hyttiä :)) Tossa pumpussa on siirtopainetta jonkin verran, yksi vene tuli dieselöityä tossa hakureissulla.

Osia tähän lahnaan saa suomesta trukkihuolto marjeta oy:ltä. Näitä koneita on trukeissa, tärylätkissä, minikaivureissa yms.
Viimekesän viiminen reissu poikainkanssa kohti tuntematonta loppu lyhyeen. Konekopan alta tuli vähän ei niin krapulalle tuntuvaa hajua ja mittasin latausjännitteen; paukutteli 18v. Jännittensäädin on se musta mötikkä joka sijaitsee jossakin mihin johot vie... Ei ole laturissa.

Kaikki sähköjohot uusin hei ekana talvena. Laturilta startille lähtevä johto on alimitoitettu ja autuaasti tiensäpäässä.
Kirjoittelen lisää joku ilta, nyt kutsuu sauna kotipihalla. M/s viivi seisoo tän kesän pihalla, ehkä.

Saa kysyä jos jotain kiinnostaa ja haluaisin muiltakin käyttökokemuksia. Muista merkeistä löytyy geestä hakuja, mutta tästä aika vähän.

Hae vikoja esim. Renaultille autopuolelta, niin loppuu usko ja tulee itku :-) terv. g-rotta

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 27.06.2015 21:38

Tuo olikin hyvä huomio että laittaa polttoainesuodattimen ennen pumppua :))

Missäs päin tuo ilmausruuvi sijaitsee?

K2 ilmasin siitä banjoliittimestä mistä polttoaine menee pumpulle ja tämän jälkeen avasin toisen lähtöputken pumpun päästä ja ravistelin putkea niin jo lähti tuleen polttoainetta 8-|

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22.06.2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Mitsubishi Ekström k2as, lisätietoja?

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 28.06.2015 20:28

Vastataas itselle elikkä ilmausruuvi on tuossa polttoaineen tuloputken banjoliittimessä itsessään..

Vastaa Viestiin