Akselin kumilaakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29.08.2013 18:56

Akselin kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 01.04.2015 18:12

Onko kellään kokemuksia tommosen normaalin kumilaakerin kestävyydestä
jos akselissa laakerin kohdalla pieniä kolhuja?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akselin kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.04.2015 18:16

Riippuu akselin koosta, mutta 25mm pikkase syöpynyt akseli söi kumilaakerin kahdessa kesässä. Isompi varmaan nopemmin. Olen nähnyt akseleita, missä ne kolot hopealla juotettu tasaiseksi. Korjauksen kestoiästä ei oo harmaata hajukaan.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29.08.2013 18:56

Re: Akselin kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 01.04.2015 19:24

20mm akseli mut tota juotosta vois varmaan koittaa fosforikuparilla ja sorvisa tasaa.
Paljonkohan tommonen normaali melko lyhyt (1.5m) talipoksitiivistetty kokonaisuus
kestää kierroksia?

jos kierrätän tota hondaa 2000rpm niin akseli pyörii 1000rpm niin ei kai se vielä liikaa ole?

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akselin kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja Qubik » 01.04.2015 22:09

Kai se sen 2000 kestaa varmaasti. Konkarit?
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Akselin kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 01.04.2015 22:56

Mulla on 50hv diesel ja max kierrokset akselilla 1800 ja vääntöä n. 250nm. Akselin pituus 1,7m 25mm. Päässä paine laakeri potkurin päässä pronssiliukulaakeri. Akselissa on nirhauma jossa paksuus 23mm. Ei ole katkennut... Vielä :)

M/s BuliBuli
Viestit: 92
Liittynyt: 29.08.2013 18:56

Re: Akselin kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja M/s BuliBuli » 03.04.2015 0:47

Elikkä vääntöähän tua sitten kestääpi melkolailla kun siihen se Hondan G65 6.8hp kone tulee.

Tiätääkö joku tommosen moottorin alennusvaihde eteen-vapaa-pakki mötikän toiminnasta ku
en löydä muuta kun ilman vaihdekeppiä olevan räjäytyskuvia?

Ja sitten ehkä aika raju aasinsilta että pystyskö tollaseen vanhaan paikallismoottoriin toteuttaan mitenkään bensan ruiskutusta kaasarin tilalle? Meinaan vois olla mukavampi repiä käymään kun säädöt vähän pielesä.

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Akselin kumilaakeri

Viesti Kirjoittaja Qubik » 03.04.2015 9:17

Ruisku ei anna paljon etuja kaasarin verrattuna pikkukoneissa. Ja venessa kannattais olla säädöt kohdalla. Kuulemma turvallisuuskysymys :D
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Vastaa Viestiin