Wickström DG Diesel moottorit

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Juuzoppi
Viestit: 3
Liittynyt: 09.11.2014 22:07

Wickström DG Diesel moottorit

Viesti Kirjoittaja Juuzoppi » 09.11.2014 22:23

Pitäs alkaa kunnostaa nuita Wiken 2 pyttysiä diesel koneita eikä löydy tietoa mistään. Olisin kiitollinen jos joku osaisi kertoa suuttimien avautumis paineet. Kaikki muukin tieto kuten iskutilavuus ja mahdolliset ongelma kohdat kiinnostaa. Jos joku tarvii osia kyseiseen moottoriin niin ota yhteyttä, jotain osia jää ylimääräiseksi ja jotain varmaan puuttuu myös.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Wickström DG Diesel moottorit

Viesti Kirjoittaja bonito » 11.11.2014 10:16

Kuulopuheisiin täytyy tukeutua, huonoja olivat käynnistymään, http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... 6m#?page=2" onclick="window.open(this.href);return false; , nuokin ohjeet tukevat sitä, koska talvella piti antaa kuumavesi huuhtelu kahteen kertaan. Diesel moottorit olivat kalastajille outoja, ei ymmärretty sitä, että jos kone haukkaa ilmaa polttoaineen sekaan, niin matkan teko loppuu siihen. Kerrotaan, että näillä nurkilla olisi tapahtunut kahden kalastajan hukkuminen myrskyssä -50 luvulla, Wickström dieselin ilmavaivoja epäiltiin syyksi.

oim69
Viestit: 2
Liittynyt: 24.01.2015 21:56

Re: Wickström DG Diesel moottorit

Viesti Kirjoittaja oim69 » 24.01.2015 22:45

Itse värkkäsin juuri kahdesta rikkinäisestä DG-moottorista yhden toimivan. Avautumispaineen laitoin 70 bar. vaikka ohje neuvoo 90 bar. Tämä siksi, että todennäköisesti syöttöpumppu on jo hieman väljä, niin ajoitus jää myhäiselle jos avautumispaine on liian korkea. Ajoitusennakko on n. 25 astatta. Kansi piti käyttää pois ja venttiilit hioa ja tein kannentiivisteen 1mm kuparilevystä, kun en löytänyt uutta mistään. Kuparilevy pitää muistää löijätä. Suuttimen käret kusivat ja piti vaihtaa uusiin. Näihin Bochin runkoihin sopi vw 1.9 td käret. En löytänyt vauhtipyörältä ajoitusmerkkejä, joten tein itse: merkkasin 0-kohdan vauhtipyörään ja lohkoon 1.männän ollessa yläkuolokohdassa, mittasin vauhtipyörän kehäpituuden ja jakoin sen 360 asteella ja kerroin 25. Muistaakseni ennakkomerkki on noin 108mm nollakohdasta. Muuten moottorissa oli laakerivälykset ok. Öljynpaineet on kylmänä 3,5 bar ja lämpimänä 1,5 bar pienellä tyhjäkäynnillä. Käynnistäminen on oma hommansa kylmänä kun ei ole starttia. En itse viitsinyt ja jaksanut kauan aikaa veivata kammista, jote nostin mönkijän perän pukin päälle ja painoin takarengasta vauhtipyörää vasten ja puolipuristin auki kaasua. Kun kierroksia on tarpeeksi, puolipuristin kiinni ja starttipilottia imuaukkoon, niin wickström lähtee käyntiin. Lämpimänä lähtee myös kammista vääntämällä. Saattaa nämä tiedot olla Juuzopille myöhässä, mutta saattaa jollekkin toiselle olla apua. Otin muutamia videonpätkiä käyvästä moottorista ja laitan varmaan you tubeen kun kerkeän.

oim69
Viestit: 2
Liittynyt: 24.01.2015 21:56

Re: Wickström DG Diesel moottorit

Viesti Kirjoittaja oim69 » 25.01.2015 22:33

Tässä muutama linkki Wickström DG diesel moottoriin.

http://youtu.be/IC8EiTehIAw" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/EmzsfjfvOrU" onclick="window.open(this.href);return false;
http://youtu.be/1ArIBFTn_jQ" onclick="window.open(this.href);return false;

Juuzoppi
Viestit: 3
Liittynyt: 09.11.2014 22:07

Re: Wickström DG Diesel moottorit

Viesti Kirjoittaja Juuzoppi » 03.04.2015 15:24

Suuret kiitokset tiedoista, nuo moottorit odottaa vielä kunnostusta. Jos vaikka ens talvena sitten. Minulla on kolme nuita moottoreita niin jotain osia voi jäädäkkin jos on tarvetta.

Vastaa Viestiin