2F45 olympia ei käynnisty

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
kankkunen247
Viestit: 45
Liittynyt: 07.11.2014 11:08
Paikkakunta: kuopio

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kankkunen247 » 09.11.2014 23:56

Paikallaan oleva mangneetto antaa terveen sinisen kipinän ja muutaman keran yritää käyntiin ja siten ei enää vaikka kuinka veivaa. Aloitan huomenna ventiilien hionan ja kokeilen uudelleen. Mitä hintahaarukkaa tarkastus/kunnostus työt olisivat? Mitä mieltä olette oliko 120€ liika kyseisetä koneesta? Tosisiisti sisältä, tuli potkuri. 2 akselia, suurnopeus nivel? Ja seisyt m kuivassa n.20v ei enen oo tämösistä ollu kokemusta mitta niinostusta löytyy kaikeen pärisevään :D

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lister » 10.11.2014 0:16

Remontin hinta riippuu siitä mitä kaikkea magneetolle tarvitsee tehdä. Konkan vaihto ja uudelleenmagnetointi yhteensä muutamia kymppejä, mutta jos ankkuri pitää uudelleenkäämiä, niin siiten se alkaa maksaa jo suunilleen tuon koko koneen verran. Uudelleenkäämitty magneetto on tietenkin uutta vastaava niin kipinän teholtaan, kuin käyttöiältäänkin.

Mittaappa yleismittarilla magneeton liukurenkaalta ja magneeton rungon väliltä minkälainen vastusarvo sieltä löytyy? Joudut ensin irrottamaan nuo bakeliitti piiput, josta tulpanjohdot lähtevät. Tee homma varovasti, nuo em. osat ei kestä paljoa voimankäyttöä. Liukurenkaan kosketinpinnalta pitäisi näkyä n.10 kohm vastusarvo, jolloinka ainakin toisiokäämin lanka on ehyt. Jos lukemaa ei näy tai se on huomattavasti suurempi, niin sitten magneetosta ei tule kunnolla toimivaa ilman uudelleenkäämintää.

Polttaako kone vain ryyppybensan vai jatkaako se käyntiä yhtään?
Sähkölaitteiden konservaattori

kankkunen247
Viestit: 45
Liittynyt: 07.11.2014 11:08
Paikkakunta: kuopio

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kankkunen247 » 10.11.2014 0:23

Minäpä mittailen huomenna. Polttaa vain ryypy bensan. Yks pakovena vuotaa aavistuksen. Hion ne huomenna. Jos joutuu käämitämään nii siloin voisi tarkistaa onko varaosa mangneetossa minkä kuntoinen. Minnekkäs päin mangneetto pitäisi toimittaa?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja bonito » 10.11.2014 8:44

Jouduin kauan sitten veivaamaan 1 syl Ollea, ryypyn poltti, muttei käynyt enempää. Tein Seebler-kaasariin tupla tiivisteet, (oli vain ohutta tiivistepaperia), sen jälkeen päästiin ajelemaan. Oli seisonut muutaman vuoden.

kankkunen247
Viestit: 45
Liittynyt: 07.11.2014 11:08
Paikkakunta: kuopio

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kankkunen247 » 10.11.2014 11:02

Aatelin istaa tiivistepaperia samala kun käyn hakemassa lisää ventiilin hiomatahnaa. Kaasutimen laitoin rtv silikoonilla kiini, kun tiiviste puutui. Kuuluuko näisä olla tyhjennys hana lohkon alahelmassa etä saa vedet laskettua pois? Tässä on vaan puutikku. Ajatelin perinteisen hanan laitaa

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.11.2014 11:39

Moi,

Tota noin, jos kone polttaa sen ryypyn kiltisti, niin etsisin vielä vikaa tuosta Solexista. Ihan ensimmäiseksi, tulee polttoaine läpi kaasarista? Näyttäisi olevan seosruuvi poikki tai korvattu jollain muulla. Onko se ollenkaan auki? Jos ei, niin eipä mene ainettakaan läpi. Ja oliko kaasari muuten avattu ja puhdistettu?

Ensimmäisenä sieltä tukkeutuu tyhjäkäyntisuutin, jossa on pienimmät reiät, pääsuuttimessa on enemmän reikiä. Kaikkia kumminkin tarvitaan. Pitkän seisonnan aikana sinne on voinut pesiä jo ihan mitä vaan. Samalla kun putsaat tuon, niin kannattaa tehdä sihen uusi tiiviste paperista. Ei nyt välttämättä ihan printti A4-paperista, jotain vähän tukevampaakin voi olla, mutta voisi sekin hetken toimia. Omaani tein vuosia sitten tiivisteen ilmakivääritaulunsta, ja hyvin toimi kunnes vaihdoin sen uuteen. Jos tiiviste vuotaa kammiosta toiseen, niin käynnistämisestä ei tule oikein mitään..

Konsti testailuun: Kun kone käy sitä ryyppyään pois, niin ole kärppänä ja ruiki ryyppykannulla tipoittain bensaa suoraan imuaukkoon. Sillä pystyy pitämään koneen jonkunmoisessa käynnissä, kunhan saa määrän vähän sinnepäin. Ja tietenkään ei pidä sählätä tulipaloa aikaiseksi näillä touhuilla..! Jos ei ole oikeaa ryyppykannua saatavilla, niin apteekista iso lääkeruisku toimii tällaisissa puuhissa hyvin, kestää bensaa riittävän hyvin, ei ole edes kertakäyttöinen. Kannattaa pitää muutenkin työkalupakissa, ruiskulla on todella helppo testata "ryypyttämällä" koneen käynnistyvyys.

Varmaan se magneettokin kannattaa kunnostuttaa, paras tulee niin. Mutta kun se nyt sen ryypyn polttaa, niin kyllä pitäisi enemmänkin toimia.

kankkunen247
Viestit: 45
Liittynyt: 07.11.2014 11:08
Paikkakunta: kuopio

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kankkunen247 » 10.11.2014 11:46

Suutin ruuvi näky olevan poikki poikitaisen reijän kohdalta ja sen pääle on pintaasenuksena laitettu ruuvi ja sen pääle tiiviste liimaa käytin ruuvin irti ja suutin oli a UKki. Pitää vielä tarkastaa. Ryypypäälä kun veivaa vähän aikaa niin rupeaa työntämään imusiivilästä bensaa. Mitä ei oo jaksanu imeä. Tekee tämän vain ryypypäällä. Käytän vielä auki ja ja varmista että on puhas :)

kankkunen247
Viestit: 45
Liittynyt: 07.11.2014 11:08
Paikkakunta: kuopio

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kankkunen247 » 10.11.2014 16:43

Kaasutin putsattu huolelisesti kaikki kanvat auki. Sytylle käänsin lisää nyt potkiijo vastaan.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.11.2014 19:06

Jos potkii vastaan, niin on aikaisen puolella sytytys. Onko magneeton säätövivun käyttö tuttua? Eli sytytys käännetään vivusta myöhäiselle veivailun ajaksi, ja koneen käynnistyttyä ennakko taas aikaiselle, tai siis kohdalleen. Näin ei potki vastaan.

Oletko muuten yrittänyt käynnistää käyttämällä kaasuttimen ryyppyä, vaiko tuikkaamalla ainetta suoraan tulpien alle? Ei nähnyt kuvasta, onko kannessa ryyppykuppeja, jos on, niin yksi kupillinen pyttyä kohti on hyvä määrä. Ja oikeaan kohtaan imutahtiin, ettei mäntä työnnä huikkaa suoraan pakoputkeen. Ja sitten jos bensaa alkaa jo tippua imukurkusta, niin kokeile jonkun kerran ilman ryyppyä, kaasuläppää vaan auki jonkun verran.

Entä onko puristusta? Jos kone on seissyt pitkään, niin kannattaa pistää tulpan alle lääkeruiskulla pieni huikka moottoriöljyä ennen bensaa. Se tiivistää männänrenkaat hetkeksi, jotta paine nousee ja bensa syttyy. Omassa wickströmissä joutuu tekemään tämän, jos kone on seissyt koko talven. Öljy valuu viikoissa pois renkaista, ja vanha kalu ei enää tiivisty... Veivatessa pitäisi olla ihan kohtuulliset puristuksen vuorotellen kummassakin pytyssä. Kun kone käy, niin öljynkierto hoitaa sitten tiivistävät öljyt sylinterien seinämiin.

Kaikenkaikkiaan perusjutut on, että kun sylinterissä on puristus, bensa ja kipinä, niin pakko sen on käydä kunnes joku loppuu. Jos veivaus ja ryypyttelysessio venyy, kannattaa suosiolla nollata tilanne ottamalla tulpat irti, kuivaamalla ne, sulkea bensan tulo ja tuulettaa sylinterit. Sitten vaan pieni ryyppy ja veivillä ympäri, niin että laukaisumagneeto kolahtaa.

kankkunen247
Viestit: 45
Liittynyt: 07.11.2014 11:08
Paikkakunta: kuopio

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kankkunen247 » 11.11.2014 0:06

Öljyä olen kokeilut. Yksi ryyppykuppi korvattu pultilla. Sääsin syttyä hivenen takasin päin ei rytkä enää vastaan. Tänään hioin ventiilit taaeman pakoventiilin jousi löysän oloinen. Saisi enemän kieroksia nii varmaan lähtisi pyörimään. Suunitelin vanhasta auton tartista käynistintä että saisi hangatua pitenpään. Puristuksia on jos ei rupea lähtemaan niin käytän kaverilla kannen oikasussa ja puran männät irti ja hoonaan ja katon m renkaat. Kanen tiivisteesä pieniä kolhuja josku purettu mutta näytäs liekirenkaat ehyviltä ja puristuksia on ja nyt pitää ventiilitkin

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lister » 11.11.2014 10:26

kankkunen247 kirjoitti:... Saisi enemän kieroksia nii varmaan lähtisi pyörimään. Suunitelin vanhasta auton tartista käynistintä että saisi hangatua pitenpään. ..
Ei se käynnistyminen ole kierroksista kiinni, Olympia käynnistyy puolen kierroksen pyöräytykselä, jos paikat on kunnossa.
Sähkölaitteiden konservaattori

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.11.2014 10:53

Samaa mieltä, kierroksista ei ole tämä homma kiinni. Riittää että kammesta kääntää rauhallisesti koneen puristuksen yli, jolloin toivottavasti oikeassa kohdin oleva sytytys tekee kipinän. Kampikäynnistyksessä homma perustuu laukaisumagneettoon, joka tekee ensimmäisen kipinän jousivoimalla. Toimiihan se muuten koneessa? Se on se KLONK, mikä kuuluu aina puristustahdin lopuksi, kun kone pyörittää hiljaa vauhtipyörästä tai kammesta. Aina sen KLONKS-äänen kohdalla pitää tulla kipinä jompaankumpaan tulppaan.

Tämä on siinä ja siinä, että jossei muu auta, niin kuvaa kunnon video starttiyrityksistä ja lataa se youtubeen muiden ihmeteltäväksi...

Tuollailla yksi moottori lähtee puhkumaan: https://www.youtube.com/watch?v=CjYhbYaMOQs" onclick="window.open(this.href);return false;

(Taustalla kuuluu ikävästi vielä silloin toimineen valssaamon melu, enää ei kuulu kun tehdas meni konkkaan...)

kankkunen247
Viestit: 45
Liittynyt: 07.11.2014 11:08
Paikkakunta: kuopio

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja kankkunen247 » 11.11.2014 13:59

Kyllä naksahtaa kun kamesta pyöräyttää. Löytyykös tähän ajotus merkejä mistään? Välillä yritää mutta ei jaksa pyörimään asti. On jopa pilottia tajottu. Mistä olisi paras tehä kannen tiiviste tämmöseen? Kuparista vai kestääkö satunaisessa käytössä joku muukin?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.11.2014 15:44

Varsinaisia ajoitusmerkkejä ei välttämättä ole, ainakaan Wickströmissä ei ole. Saat ajoituksen kohdalleen parhaiten yleismittarilla hakemalla, eli mittaat kärkien yli vastusta, ja pyörittämällä konetta haet sen kohdan, missä kärjet aukeavat (vastusmittari hyppää äärettömään). Sen kohdalla pitäisi männän olla toisessa sylinterissä yläkuolokohdassa (katso vaikka tikulla tulpanreiästä). Tätä "mitatessa" on ajoituksensäätövivun oltava myöhäisellä (jos ei tiedä kumminpäin se on niin, niin sitten vaikka keskellä alkajaisiksi.)

Konetta kannattaa kiertää takaperin tätä mittaillessa, silloin magneeton laukaisukone ei virity, ja turhaan läiski kipinää.

Ajoituksen saa ilman yleismittariakin riittävän lähelle ihan kärjistä aukeamishetkeä katsomalla. Sillä tarkkuudella koneen pitäisi kyllä käydä jollain lailla. Oikeastaan tärkeintä on, että se ei ole niin aikaisella, että kone (kampi) iskee takaisin käynistäessä. Siinä voi tulla mustelma käpälään... (Tosin sulla on toi ketjuveivi = virkamiesstartti).

Vaan voikohan tuossa vehkeessä edes olla sytytys väärässä kohdassa.. Jossain magneetossa on vain kaksi asentoa, mihin sen saa akselin päähän. Mutta jos tuo asetetaan hammasrattaan mukaan paikalleen, niin silloin sen saa yllä mainitulla tavoin kohdalleen. Ja tarkistettua kumminkin.

Ootko muuten huomannut avata myös kaasua jonkin verran käynnistäessä? Wickströmissä (sama Solex käytössä) kuppiin ryypyttämisen lisäksi pitää avata myös kaasua kunnolla, ei nyt puolilleen, mutta 1/3 ehkä. Kaasu- ja ryyppypeltien vivut tavallaan törmäävät toisiinsa, ja eihän niitä samaan aikaan voi periaatteessa käyttääkkään.

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: 2F45 olympia ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Lister » 11.11.2014 17:09

MÖsteri kirjoitti:Varsinaisia ajoitusmerkkejä ei välttämättä ole, ainakaan Wickströmissä ei ole. Saat ajoituksen kohdalleen parhaiten yleismittarilla hakemalla, eli mittaat kärkien yli vastusta, ja pyörittämällä konetta haet sen kohdan, missä kärjet aukeavat (vastusmittari hyppää äärettömään)...
Tuon mallisessa magneetossa kärkien yli oleva vastuslukema ei mene koskaa äärettömäksi, vaan pysyy aina alle 1 ohm. Kärkien ollessa kiinni vastusarvo on 0 ohmia ja kärkien auetessa näkyy ensiokäämin vastusarvo, joka sekin on 0,5 - 1 ohmia, eli vastusmittari ei juuri liikahda. Silmämääräinen kärkien ajoitus on aivan riittävän tarkka tuollaiseen moottoriin.

Wiken ohje ajoitukseen on sellainen, että kärkien pitää lähteä juuri silloin aukeamaan, kun sytytys on säädetty vivusta myöhäisimmilleen ja mäntä on yläkuolonkohdassa. Tämä siis ilman laukaisijan toimintaa. Laukaisulaite myöhäistyttää ensimmäistä sytytystä vielä entisestään, jolloin takaisin potkun vaaraa ei käynnistyksen aikana ole, koska kipinä tulee ykk:n jälkeen. Käytännössä moottoria pitää pyörittää niin, että laukaisija naksahtaa, sitten pyöritetään moottoria hieman takaisinpäin ja tarkastetaan kärkien aukeaminen ilman laukaisijan toimintaa.

Veikkaan että siellä on niin heikko kipinä, ettei se sytytä, kuin laukaisijan toimiessa. Otappa magneetto pöydälle ja käännä se kyljellee, jolloin laukaisija ei ota kiinni. Boschista pitäisi lähteä helposti 5mm mittainen kipinä, kun pyörität magneettoa käsin, ilman laukaisijan toimintaa.
Sähkölaitteiden konservaattori

Vastaa Viestiin