potkuri juttua

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja Simon » 10.12.2014 22:37

Jotenkin nyt tuntuu oudolta?, en minäkään ole tuollaista nähnyt, enkä kyllä hetimiten veneeseeni laittaisi, edes kokeiltavaksi.
Vaikuttaisi valun jälkeiset "pursokkeet" olevan vielä lapojen reunoissa ja loppuhionta tekemättä :-(

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 10.12.2014 23:25

Niin, en tiiä. Nuo ulokkeet ovat kuitenkin melko symmetriset ja potkuri on muuten melko viimeistelty. Täytyy varmaan laittaa mepralle tai jonnekkin kuvia ja kysellä tietäisköhän ne.

MÖsteri
Viestit: 1231
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11.12.2014 0:40

moi

Ihan uteliaisuudesta, mikä kone sulla on tota ropellia pyörittämässä? Melko kookas potkuri kumminkin. Eipä ole tuommoisia kantteja sattunut näkemiini potkureihin.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja Simon » 11.12.2014 1:04

Kyllä " ne " tietää.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.12.2014 1:05

Mulla on 50 heppanen diesel isolla välityksellä. Potkurin mulle myi Hangon moottoripiste veneliike. Olen nähnyt olla joskus kuvattuja perämoottori potkureita ja niissä on kuppaus tehty kääntämällä jättöreunaa hiukan kupille. Mutta tossa on selvä pieni porras jättöreunassa. Muuten potkuri on sileä pintainen. Moottori pisteen kaveri sanoi että saivat kyseisellä potkurilla yhden puoli liukuvan kulkemaan nopeammin kuin tavallisella vastaavan kokoisella.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja Simon » 11.12.2014 1:17

No sittenhän asiat on kunnossa :)

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.12.2014 1:56

Kyllähän kauppamiehet osaa puhua, siksi koska ei ole tuollaista tullut vastaan haluaisin kysyä täällä mielipiteitä

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja matti » 11.12.2014 19:27

Kyllä tuo toimii, Mary II:ssa on melkein samannäköinen, tosin nelilapainen ja 16"x20", sen kuvat ovat menneet bittitaivaaseen kovalevyn hajaoamisen seurauksena.
Mary II:n potkuri ei pitänyt "sileänä" (potkuri on tosi ylhäällä)että olis edes noussut liukuun, kuppauksen jälkeen kulki sen 22 kn
Tuossa federaalissa on vähäsen krouvia viimeistelyjälkeä.

Luin vielä läpi koko topikin; laita paikoilleen!

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25.02.2005 11:44

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja Mile » 11.12.2014 22:45

Ihan normi tehdaskuppaus. Yleensä näitä käytetään vauhdikkaammissa veneissä. Esim. V-8 koneella 1.2:1 välityksillä tai suoralla vedolla mm. Vesihiihtoveneissä.
Mile

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.12.2014 23:41

Kiitti vastauksista, ne huojentaa mieltä. Luulin jo ostaneeni täysin turhan kapineen :) Kun ei ole tuollaista tullut vastaan netissä, eikä kuvastoissa. Kesällä selviää minkälainen hyötysuhde tuossa on. Venekkin vähän kevenee ensi kesäksi, kun pienensin tankkia 20 litraa ja turhat varaosat jää rannalle. Näitten potkureiden kanssa on mielenkiintoista touhuta, testaamalla ja kyselemällä oppii pirusti.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11.12.2014 23:55

Mullahan on ollut 15 tuuman halkaisialla 30% luisto ja 13 tuuman halkaisialla 40-50% luisto, eli kaippa tuo 14 tuumainen sijoittuu puoleen väliin. Pienentääkö tuo kuppaus luistoa näillä nopeuksilla?
Miksiköhän aikaisemmilla potkureilla luisto kasvaa kun pudottaa nopeutta huippu nopeudelta matka nopeudelle? itse epäilen syyksi veneen ominaisuuksia, eli kulkeekohan se kevyemmin maksimi nopeudella. Nimen omaan matkanopeutta olisi kiva saada lisää ja ääntä pois koneesta.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.12.2014 15:54

Nyt tässä käsitellään kuppausta, se on minulle aivan uusi termi näissä jutuissa. Voisiko joku teistä kertoa mikä kuppaus on ja mitä sillä haetaan, lisääkö se jotenkin potkurin tehoa, miten ???
Donnaani mahtui vain 15 tuuman potkuri ja Mepralta sanottiin, että 17 tuumaisella olisi saatu paras hyötysuhde.
Alle olisi mahtunut 17" potkurikin, mutta jostain syystä akseli tuli laitettua ylemmäksi, ei siis keskelle kalaraudan ja pohjan välillä. Mepra laittoi minulle 15"x15" -tuumaa potkurin. He laskivat veneen painoksi 3000 kg.
Sekin on minusta jotenkin outoa, kun venelehdet ilmoittavat painon, on se tyhjä paino ja kun taas potkuri myyjä
laskee painon täydellä kuormituksella.
Veneeni ei paina juurikaan yli 2000 kiloa ajokunnossa tankit täynnä. Saattaa nimittäin olla niin, että kun vihdoin joskus pääsee Donnalla ajamaan, niin ellei marssivauhti ole 12 - 13 -solmua, niin akselilinjaa tiputetaan seuraavana talvena siten, että 17 " potkuri mahtuu alle. Vene rekisteröidään 10 -hengelle, mutta käytännössä sillä liikkuu kaksi henkilöä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 14.12.2014 17:12

Mullahan kävi niin, että ennen ei mahtunut kuin 14 tuumainen potkuri, sitten vaihdettiin köli ja oikasin perän, joka roikkui, nyt menee 16 tuumainen ja kulkuasento parani rungon oikaisun takia. Akselin kulma muuttui vahingossa, kun vannasputken reikä porattiin , mutta eipä tuosta haittaa ollut. Luin yhdestä moottorivene kirjasta eilen, että potkurin kuppauksesta on hyötyä enimmäkseen nopeissa veneissä, mutta olen kuullut huhua, että parantaa pitoa myös puoliliukuvassa. Potkurin jättöreunaa on hiukan mutkalle, jolloin lavan muoto on vähän kuppimainen. Tuollaista kuppausta mikä mulla tuossa on, en ollut koskaan nähnyt, mutta nyt odotan kevättä, että pääsen testaamaan :)

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 14.12.2014 20:08

Köliä ei tarvitse minulla vaihtaa, tosin akseli on vedettävä ulos ja tulpattava vanha reikä mielellään koko matkaltaan ja porattava uusi reikä vähän alemmas. Ehkä myös moottorin kulmaa on vaihdettava, takapäätä hieman ylös, jotta murrosniveleen saa uutta kulmaa ja sen myötä koko akseliin. Onhan se kuitenkin sen verran perustavaa laatua oleva remontti, ettei siihen mielellään ryhdy, varsinkin kun tämän veneen kanssa on puljattu ties kuinka kauan, niin kuin Sinäkin varmaan tiedät pitkään tällä palstalla olleena. On myös sellainen mahdollisuus, että potkuriakselin kannatinta siirretään jonkin verran taakse päin, jolloin 16" potkuri saattaisi olla mahdollinen. Mitään ei kuitenkaan tehdä, ennen kuin saan kokemuksia yhdeltä kesältä 15"x15" -potkurilla.
Simon sanoi muistaakseni tässä ketjussa, että kuppauksen voi suorittaa myös jokin muukin kuin tehdas. Kysynkin, voiko potkurin kuin potkurin kupata ???
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: potkuri juttua

Viesti Kirjoittaja matti » 14.12.2014 21:39

Mary II:n potkuri on ostettu Veneakselistosta ja sen kautta ko potkuri kävi kupparilla jolloin Ylämiikkulan mukaan potkuriin tuli n. tuuma lisää nousua. Tuntui, että oli rajoilla, että Nissan jaksoi pyörittää, todennäköisesti jäi jo kierrokset hieman vajaaksi (kierroslukumittari hajos), tehontarve ilmeni tyynellä säällä perään jäävänä mustana huntuna kun kahva oli edessä.
Muutos potkuriin oli tosi suuri kuppauksen ansiosta, pitoa löytyi kaikilla kierrosluvuilla.

Vastaa Viestiin