Wikun kytkimestä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
karelin
Viestit: 41
Liittynyt: 14.09.2013 21:48

Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja karelin » 09.04.2014 22:14

Minulla Wiku W3 vm.70. Syksyllä hankittu, joten vesillä en ole vielä sen kanssa ollut. Konetta nyt pihassa käytellyt, putsaillut ja säädellyt.

Kytkimen/vaihteen kanssa on sellainen ongelma, että kytkin tahtoo ottaa kiinni vaihteen ollessa vapaallakin. Avasin kytkimen luukun ja palstalta löytyneiden ohjeiden perusteella säädin kytkinasetelmaa. Sain tilannetta hieman korjattua ja muutenkin vaihteen toiminta parantui, mutta edelleen vapaa-asennossa kytkin ottaa hieman kiinni ellei vaihdetankoa vie aivan pakin "huulille". Ja sielläkin se on sitten pidettävä käsin, koska koneen tärinät liikuttavat sitä hiljalleen eteenpäin.

Pakkia säädin kanssa laatikon ulkopuolella olevasta uraruuvista, koska se ei alunperin tahtonut pysyä päällä. Sen sain toimimaan nyt hyvin, mutta tuo vapaan ongelma edelleen on.

Onko kytkimessä vielä muita säätökohteita, joilla voisi saada apua?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 09.04.2014 22:57

Sama vika rahikaisella..
Lähtöasetelmat mulla samat. Vesillä ei oo tuuli vielä oltua.
Taitaa olla tuo kuvailemasi juttu enämpi ominaisuus kuin vika!
Ei mulla ainakaan ole edes mitään "pykälää" vapaalla vaan käsin se täytyy pitää paikallaan jos haluu etteä potkuri ei lainkaan pyöris

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 10.04.2014 15:34

Moi,

Kytkimessä ei ihmeemmin ole säädettävää, lähinnä kireyttä voi säätää, eli miten tiukasti se kytkee.

Täysin vapaata asentoa siinä ei tosiaan olekaan, vaan se toimii juuri kuvailemallasi tavalla. Akseli pyörii aina pikkaisen, mutta siinä ei ole silloin voimaa päällä, eli ei vene mihinkään lähde. Esim verkoilla on sitten harvinaisen v-mäistä, jos perä hairahtuu verkon päälle, silloin pyöriminen sotkee verkon potkuriin... muuta käytännön haittaa siitä ei ole. Kun kone pyörii, niin akselin voi myötäkarvaan ihan kengällä jarruttaa pysäyksiin. (Järki käteen tässäkin, eli ei tällä perusteella pidä kenenkään jalkaansa teloa...!)

Kytkimessä oleellista on, että se ei täydellä vedolla ajaessa luista. Tämä estetään kytkinpakettia kiristämällä, tosin samalla kytkinvivun käyttö muuttuu raskaammaksi. Mun koneeseen hain kompromissin, eli kytkin on kevyesti lukittuva, mutta riittävän tiukka ettei luista ajossa. Myös pakkipantaa pystyy kiristämään, jos pakki luistaa. W3:ssa joutunet kiristämään kytkintä, koska siitä ajetaan läpi kolme kertaa enemmän tehoa verrattuna W1:seen. Mutta huomaat sen sitten ajaessa.

Ja kytkintä tosiaan voitelee sama öljy, kuin moottoriakin.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.06.2014 14:09

nyt kun on mutaman kerran tullut ajettua:
eteenpäin vaihde kytkeytyy/lukkiutuu päälle niin ettei siitä tangosta tartte käsin pidellä eikä tunnu luistavankaan, mutta pakkia sitten taas täytyy pidellä käsillä kiinni. eli se ei lukkiudu mitenkään. Tuntuu toi pakki muutenkin "turhalta" eli ei se sillä oikein mihkään liiku, mikä todennäköisesti johtuu ihan vain siitä että se potkuri on suunniteltu työntämään (?). mutta siis onko se normaalia ettei pakki "mene silmään" vaan täytyy käsin pidellä?
Tämähän ei siis hirvee ongelma ole koska suurimman osan ajasta yritän ainakin ajella eteenpäin

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.06.2014 15:01

Moi,

Kyllä pakki periaatteessa menee samalla tavalla "silmään", eli niin että vipua ei tarvi pidellä. Mun on tapana esim laskea verkkoja silleen, että kone käy hiljaa taakse, ja samalla siitä sitten toiselta laidalta taiteilen verkkoa mereen. Tyynellä kelillä toimii hyvin. Vaikkakin onhan veto ja varsinkin ohjailu pakilla näissä paateissa aika kankeaa.

Kytkimen pakkipantaa voi kiristää tai mielluummin löysätä luukun alla olevan lukkoruuvin avaamalla ja sitten kiristämällä. Ainakin mulla oli aikanaan kytkin säädetty hirmu tiukaksi, eli joutui kaksin käsin roikkumaan vivussa, että sai kytkennän päälle. Eli voi olla, siis voi, että löysäys auttaisi sullakin kytkennän löytymään. Säätö sinäsä on ysinkertainen juttu, kunhan ei sählää pudottamalla lukitusruuvia (tai mitään muutakaan) kytkinkoppaan. Hommassa ei tarvinnut kai muuta kun 6mm kuusiokoloavaimen ja 10 mm kiintoavaimen.

Mutta ei tämä säätöpuoli nyt ihan varmaa tietoa ole, koska just toi kytkin on jäänyt mulle vieraimmaksi wickströmissä, se kun on tuon alkusäädön jälkeen toiminut moitteetta.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.06.2014 15:14

säätyykö ettenpäin meno ja taaksepäin meno jotenkin suhteessa toisiinsa? eli jos nyt säädän tuota mainitsemaasi ruuvia niin vaikuttaako se toiseensuuntaan?
sääsin silloin venee ollessa maissa sitä laatikon ulkopuolella olevaa ruuvia (öljyntäyttöaukon vieressä, siinäkin lukitusmutteri). mitä tästä sitten säädetään jos se sinun mainitsemasi säätömutteri on sisäpuolella? ..vai onkohan se mallikohtaista missä se ruuvi sijaitsee..täytyykin tänään kokeilla säädellä

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.06.2014 16:23

Siitä ulkopuolisesta ruuvista en tiedä mihin vaikuttaa, enpä ole ajatellutkaan, että se olisi jokin johonkin vaikuttava..
Tää pakkipannan kiristys siis tapahtuu taaksepäin osoittavan vinon luulun kautta. Eli se on potkuriakselista heti seuraava eteenpäin, neljällä ruuvilla kulmistaan kiinni. Ruuvi on lukitus, jonka avaamisen jälkeen pääsee sitten käsitelemään itse asiaa. Voisi ajatella, että siinä asetetaan esikireys, josta kytkin kiristyy kun vipua käännetään. Ja jos se on kovin tiukalla jo valmiiksi, niin silloin ei välttämättä mene kytkin "pykälään". Toiseen eli löysään suuntaan rajana on, että kytkin ei saa luistaa.

Näin suunnilleen, tästä en tosiaan tiedä onko siinä vielä muitakin konsteja.

karelin
Viestit: 41
Liittynyt: 14.09.2013 21:48

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja karelin » 04.06.2014 21:34

Ainakin minun w3:ssa (vm.70 ) ulkopuolinen uraruuvi säätää pakkia ja luukun kätköistä säädellään eteenpäin tuuppaavaa vaihdetta. Pakin säätö olikin paljon helpompaa tai ainakin vähätöisempää.

Aloitin tämän ketjun aikanaan kun maissa konetta käytellessä akseli pyöri aina vapaallakin vähäsen. Asia on juuri niin ettei pieni pyöriminen käytännössä haittaa mitään. Se ei juuri venettä liikuttele.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Simon » 04.06.2014 22:03

Joo näin on ja ohjekirjassa nimenomaan sanotaan, että varovaisesti säädettävä, ettei tuo panta katkea. ymmärtääkseni pannan tehtävä on pysäyttää eteenpäin oleva kiertoliike ennen pakille kytkemistä.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 04.06.2014 23:42

Tänään ei kerennytkään sätää ku piti vaa nautiskella eteenpäin menemisestä ja paikallaan ollessa virvelin viskomisesta;)

arpal
Viestit: 10
Liittynyt: 14.06.2014 15:48

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja arpal » 16.06.2014 20:02

no tää viestiketju valaisi muaki ja helpottiki :) Mullaki vapaalla ollessa potkuri vaan pyörii, ei paljo mut kuitenki ni et vähä eteenpäin menee vene, aattelin et ny on jottai pahasti vialla, mut näköjään normimeininkii... moottori siis W2.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 30.03.2017 15:07

Tein tuossa pikaisesti sellaisen kötöstyksen jolla toivottavasti saan lukittua vaihdekepin vapaa asentoon jos tarvis.
En ole sitä vielä kiinnittänyt koska en ole konetta vielä viitsinyt käynnistellä yöpakkasten takia. Vaikak tokkopa nyt noi pikkupakkaset enää konetta halkasee 8}
Yritän muistaa laittaa vaikka kuvan kunhan saan sen viriteltyä paikoilleen.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 30.03.2017 20:19

Kattokaa ny, onks tässä ny mitää järkee 8}
Tämä ei ole siis kiinni vielä missään. Tuohon kohti se ois sitte kyllä tarkoitus tulla. Tuo pieni palanen tuntuu kyllä pysyvän sen verran paikallaan että varmaan pitää vaihdekeppiä sen verta ettei tärinästä mene vaihde päälle
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 16.05.2017 8:05

Ei taida toimia tuo viritys kun se että pyöriikö potkuriskseli vaiko eikö , on kiinni ihan milleistä. Sen verran antaa periksi tuo patentti että saa hrlposti akselin pyörimään vaikka tuo viritys olisi paikallaan.

Kertokaa nyt joku miten ihmeessä ne teidän wikken vapaat toimii???.. Jos toimii.
Ja miten sen sais säädettyä toimimaan ??

Vai onko ainut keino se että vetää kaikkien liikkuvien nivelten mutterit niin tiukkaan kuin pystyy ja toivoo että se kitka pitää sen
Millilleen paikallaan(ei pidä).

Onkohan siellä laatikossa taas joku vaihdinrauta jossa jotkin kolot eri vaihteille? Ei muista nyt. Josko olis kulunut tms.

Ja jos siellä on joku tuollainen systeemi niin voiko sen vaihtaa siitä tarkistusluukusta?
Olis kyllä parikin varaosakonetta jossa laatikot mukana mutten haluais nyt alkaa halkoo konetta kun öljytkin sisällä.
Vai pitääkö jotain pantaa löystyttää vai mikä sen aiheuttaa ettei sitä vapaata käytännössä ole

Taidan mennä kohta avaamaan sen luukun siitä kytkimen päältä ja ruuvailla sitä eri suuntiin ja katsoa vaikuttasko vapaaseen;)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Wikun kytkimestä

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 16.05.2017 10:00

Moi,

Wickströmin kytkin on nimenomaan kytkin, ei vaihde. Elikkä siellä ei ole sisällä mitään eri vaihteita tai välityksiä. Kytkin kytke eteenpäin (muistaakseni) parilla kitkalevyllä ja taaksepäin pakkipannalla. Siinä on pakissa muistaakseni planeettapyörästö tms, joka kytkeytyy ja kääntää pyörimissuunnan, kun pakkipanta vaikuttaa. Vapaata ei siis määritä mikään pykälä, tai muu vastaava "vaihde", vaan se tila, jossa eteen vievä kytkentä ei ole tiukalla, eikä myöskään pakkipantaa kiristetä. Vivun ideana on kiristää käsivoimalla kytkin haluttuun asentoon, ja siellä on pieni olake, eli pykälä, johon vipu jää, kun sen riittävän pitkälle työntää (tai vetää). Kireyden säädöillä vaikutetaan siihen, että kuinka tiukka kytkentä on siinä vaiheessa, kun vipu jää siihen olakkeeseen. (Eli "pykälään"). Eteenpäinvedon säätö kannattaa säätää sellaiseksi, että kytkin ei luista. Liian löysä säätö johtaa siis luistamiseen, eli voima ei välity koneesta akselille. Liian tiukka taas tekee sen, että vivussa saa pienempi mies kaksin käsin, jotta menee "pykälään". Pakilla taas on kai niin, että liian kireä pakkipanta voi katketakin. Ja löysä taas luistaa, mikä lisää kulumista.

Se sitten, että mitä sille vapaalle voi tehdä.. jaa-a. Se nyt on semmoinen, että akseli vähän pyöriskelee paikallaankin ollessa. Ei siinä kyllä mitään voimaa välity, eikä vene mihinkään mene. Vivun oikein huolella asettelemalla sieltä löytyy kohta, jossa akseli ei pyöri, juurikaan :)

Itseasiassa olen joskus ihmetellyt, että miten wickströmin kytkin on saatu käytettäväksi noilla vivustoilla ja kauko-ohjauksilla. Parhaiten se toimii ihan sillä pystykepillä ajaen.

Vastaa Viestiin