Wickström W2 kunnostus alkaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
mikkomerikarhu
Viestit: 14
Liittynyt: 01.08.2013 7:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja mikkomerikarhu » 26.05.2014 20:41

Tuossa irroittelin kiertokangen laakeriliuskat, koska ne nyt olisi tarkoitus vaihtaa. Jos joku osaa yhdistää nämä johonkin tiettyyn merkkiin/malliin, niin olisin todella kiitollinen.
Eli liuskassa lukee seuraavaa:
7 020
MF1
1810085

Kaiketi tuo "020" merkkaa, että on ylikoon laakeri?
Pienenellä googlauksella meni massikan varaosasivuille, mutta en ole kuitenkaan aivan varma, että onko oikea.

Tuossa nyt vielä kuva siitä liuskan tekstistä.
Laakeriliuska

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja danlig » 04.06.2014 11:40

Noniin, tiputin kytkimen lukkolevyn laatikon pohjalle(Juuri niinkuin ohjekirjassa luki :D), what do? En saanu ongittua pois, teenkö uuden ja lähden venhoilee? Voiko siinä käydä niin että se lukkolevy saa jonku sairaan mielihalun tunkeutua johonki kivaan väliin?

warmercleric
Viestit: 54
Liittynyt: 05.03.2004 20:46

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja warmercleric » 04.06.2014 11:54

Jotenkin minulla on muistikuva että joku wickström-tietäjä on joskus sanonut että w-sarjan moottoreihin käy fergusonin / massikan laakerit, männät tai männän renkaat. Voin muistaa väärinkin.
Ja muuten eikös kiertokangen ja kampiakselin laakerit mene vaihdossa alikokoon, männän renkaat ylikokoon ???

Jouni

Savu86
Viestit: 15
Liittynyt: 07.08.2013 11:06
Paikkakunta: Imatra

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja Savu86 » 04.06.2014 13:07

Moro

Selviskö se laakeri asia jo? Kiinnostaa minuukii..
Jos vaihteisto on vielä irrallaa pitäshä se suht helposti sieltä viel saada, mangneetilla?
Jos se on kunnolla lappeellaa pohjalla tuski se kovikaa helposti öljyn seasta lähe nousemaa.
Onkisin ite kyl varmuuden välttämiseks pois

mikkomerikarhu
Viestit: 14
Liittynyt: 01.08.2013 7:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja mikkomerikarhu » 04.06.2014 19:51

Itse asiassa tänään laakerijupakka selvisi. Muissa asioissa menin käymään paikallisessa varaosaliikkeessä (k-service) ja sieltä ohjasivat naapuriliikkeeseen nimeltä Hiomo Isokangas. Siellä sitten hyllystä löytyi vielä sopivasti neljä kappaletta kk-laakeriliuskoja. Liuskoissa on sama 1810085 ja paketin kyljessä V1084B. Googlaamalla löytyy massikan liuskoja tuolla paketin koodilla. Mulla oli vanha laakeri mukana, ja se myyjä siellä sitten mittaili kaarimikrolla niitä liuskoja. Olivat saman kokoisia.

Toivottavasti tuosta on apua jollekin.

mikkomerikarhu
Viestit: 14
Liittynyt: 01.08.2013 7:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja mikkomerikarhu » 15.08.2014 13:19

Hitaasti, mutta varmasti tämäkin moottori kunnostuu. Aloin tuossa miettimään, että mitenkä tämmöinen moottori pitäisi oikeaoppisesti saada sammutettua. Viime kesänä laskin vain kierrokset mahdollisimman matalalle, mutta siltikin jaksoi pyöriä vaikka kuinka kauan. Joskus nyppäsin tulpan johdon irti, mutta se ei oikein tunnu oikealta ratkaisulta. Magneetossa pitäisi kaiketi olla jokin sammutusnappi, mutta tässä ei mielestäni semmoista ole tai on sitten joskus poistettu. Liitteenä kuva tuosta magneetosta ja sammutusnapin oletetusta oikeasta paikasta.
Onko väellä vinkkejä, miten tuohon saisi sammutusnapin?
Magneetto

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja Lister » 15.08.2014 14:11

Magneetossasi on ollut alkujaan liitin sammutinjohtoa varten, tuossa tulpanjohtojen välissä.

Ota magneeton kansi auki ja kytke joku johdonpätkä siihen ruuviin, joka on suoraan tuon särkyneen liittimen kohdalla. Magneeton kipinä loppuu, kun tämä em. johto kytketään magneeton runkoon.
Sähkölaitteiden konservaattori

mikkomerikarhu
Viestit: 14
Liittynyt: 01.08.2013 7:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja mikkomerikarhu » 15.08.2014 20:31

Onko kyse tuosta keskellä olevasta ruuvista, johon tulee sininen, ruskea ja musta johto? Eli siitä pitää kytkeä johto esim. painokatkasijaan, joka on ottaa magneeton maahan? Kun nappia painaa niin menee maihin ja kone sammuu? 8]

Magneetto auki

Lister
Viestit: 102
Liittynyt: 20.09.2010 17:18
Paikkakunta: Oulu

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja Lister » 15.08.2014 22:14

mikkomerikarhu kirjoitti:Onko kyse tuosta keskellä olevasta ruuvista, johon tulee sininen, ruskea ja musta johto? Eli siitä pitää kytkeä johto esim. painokatkasijaan, joka on ottaa magneeton maahan? Kun nappia painaa niin menee maihin ja kone sammuu? 8]
Juuri näin.
Sähkölaitteiden konservaattori

mikkomerikarhu
Viestit: 14
Liittynyt: 01.08.2013 7:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja mikkomerikarhu » 20.08.2014 21:57

Mulla olisi ylimääräisenä yksi veden lämpömittari. Minne sen voisi kytkeä, että siitä olisi jotain hyötyä? Onko vinkkejä? Masiinassa ei ole mun aikan ollut termostaatteja, joten kyllä vähän ehkä on hölmöä veden lämpöjä mittailla, kun kylmä merivesi jäähdyttää.
Onko nuo termostaatit kuinka ehdottomat asentaa? Voiko olla niin, että lämmöt ei nouse tarpeeksi ilman niitä? Meneekö jonkun tietyn vehkeen termostaatti suoraan tuohon vikuun?

Siinäpä oli taas kysymyksiä kerrakseen. 8}
Viikonloppuna olisi tarkoitus alkaa kasaamaan mottia. Siihen jotain vinkkejä? Miten tuo magneetto pitää säätää, ettei menis väärin? Joku mulle sanoi, että etummainen sylinteri yläkuolokohtaan ja venttiilit on kiinni, sitten magneetosta pitää sitä ratasta pyöräyttää siihen kohtaan, että ei aivan vielä naksahda. Meneekö tuolla tavalla oikein?

aparaatti
Viestit: 562
Liittynyt: 07.03.2014 10:24

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja aparaatti » 21.08.2014 8:57

tuohon termostaatti juttuun on nyt yhden kesän kokemus.. itsekin epäilin että mahtaako toimia kun niitä ei ole. Ei ollut koko kesänä ongelmaa niiden takia..ei tarvinnu putsata tulppia tahi muutakaan. Eli täällä ainakin varmaankin mennään ilman. Ehkä se oli merkityksellisempää silloin kun ajeltiin petroolilla (?)

mikkomerikarhu
Viestit: 14
Liittynyt: 01.08.2013 7:59
Paikkakunta: Vaasa

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja mikkomerikarhu » 24.08.2014 16:49

Kasailu menossa. Miten päin tuo kannentiiviste pitää laittaa? Eli toisella puolella sitä tiivistettä on metalli ja toisella pahvi. Kumpi puoli kanttakohti?

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja seppo » 25.08.2014 12:07

Ellen täysin ole kaikessa erehtynyt niin tiiviste tulee pelti liekkiä vasten eli sylinteriin päin.

Meillä w2sen lämpöongelmien syy löytyi pakosarjan vesikanavan tukoksesta. Ne on muuten varsin pienet reiät, aikansa sai sörkkiä että sai ohuen vaijerin läpi.

Samalla tuli tsekkattua että termostaatit puuttuu. Hyvin pelaa siitä huolimatta mutta pytyt käy vähän eri lämpötiloilla.

Onko joku hommannut termareita jostain? ilmeisesti jotkut pentan termarit käy mutta kalliita ovat ja ilmankin näyttää toimivan eli tuskin laitan ellei halpoja tule vastaan.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16.03.2007 13:18
Paikkakunta: mustasaari

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 25.08.2014 20:19

Termarin laippaa sorvaamalla,mikä tahansa muilta mitoilta riittävän pieni termari käy...

Wikkemies
Viestit: 19
Liittynyt: 30.06.2014 18:54

Re: Wickström W2 kunnostus alkaa

Viesti Kirjoittaja Wikkemies » 15.09.2014 8:56

Paljon nuo kannentiivisteet maksaa, kun oma w3 pitäisi purkaa ja maalata, samalla vaihtelen kaikki tiivisteet. Vaasastahan kannentiivisteet saa?

Vastaa Viestiin