Veneen lämmitys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 27.09.2016 15:49

Moi,

Hmm.. Enpä ole ajatellut asiaa kannattavuuden kannalta ollenkaan. Kun nyt puhutaan 1961 rakennetusta veneestä, jolla on historiansa, niin ei niinkun ollenkaan huvita tehdä sinne sitä ensimmäistäkään asennusta. Ruotsalaiset vitsailevat juuri tästä lauseella "det är bara att till sticksågen...", eli miten sahataan Petterssonin mahonkipaneliin kuviosahalla navigaattorin mentävä kolo. Ja sitten kahden vuoden päästä kolo on jäljellä, kun laite on päivitetty seuraavaan...

Tietty kokonaiskannattavuuden kannalta laskien diesel on varmaan edullista ainetta. Mutta. Chouan kulkee bensalla. Siispä tarvitaan aina erillinen pönttö polttoaineelle. Diesellämmitin maksaa noin tonnin rahaa, plusmiinus sitten asennustarvikkeet sun muut vehkeet. Tilanne on nyt se, että satuin ostamaan käytetyn petroli-wallaksen 60 €. Laite oli muuten käyntikuntoinen, mutta edellinen omistaja ei ollut huoltosarjaa vaihtaessaan huomannut korjata jumissa olevaa paloilman sähkömoottoria. Korjasin sen, niin laite toimii. Sain siihen toisella 60€ kansiläpiviennin. Nyt haalin lämminilmaletkut ynnä muut. Uskoisin, että torppa alkaa lämmetä noin 300 euron panostuksella. Eli jää monta satasta vielä tankattavaksi valopetroolina lämppärin tankkiin. Lisäksi ylivuotiseksi jäävä valopetroli on oiva hajuton aine moottoriremontissa osien putsailuun. Käy lyhtyihin ja pensselien pesuunkin.

Hommailen tosiaan wallaksen rinnalle IKH:sta tai vastaavasta sen ajolämmittimen, kun Volvosta pitäisi irrota aikamoinen määrä hukkalämpöä. Käytännössä putkituksessa pitää valita, että vetääkö kohti keulahyttiä ilma- vaiko vesiputkea. Laitteen sijoittelu tulee mahdollisimman piiloon ja mahdollisimman vähän puuta rikkoen. Siksipä mietin tätä samojen putkien hyödyntämistä. Oikeastaan ainoa ns ongelma on, että lämmittävän yksikön ilmojen ei ole tarkoitus mennä sinne toiseen laitteeseen. Vaan että menevät sinne palelevalle puolelle. Siksipä joku erottelupömpeli olisi hyvä. Samaan aikaan laitteita ei kumminkaan ole tarkoitus käyttää. Kai... mistä sen tietää mitä vilukissat keksivät.

Vanhassa veneessä painin ihan vastaavien kysymysten kanssa mm kaikuluotaimen, vhf:n, kansivalojen, kaiteiden, uimaportaiden ja ynnä muun kanssa. Alkuperäisyyden ja nykypäivän tasapainoilua. :)

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja matti » 27.09.2016 20:12

Mulla on veneessä moottorin vesikierrossa puhallin, se on lämminvesivaraajan jälkeen sarjassa, puhallus suoraan keittiökaapin alareunasta hytin alaosaan. Koneen käydessä voi hyödyntää "jälkilämmöt".

Diesellämmittimenä on termostaattiohjattu Safire 1600, putket sohvan alla,suuttimet sohvan reunasta pöydän alle.Sohva on mukavan lämmin. :)
Syysretkellä laitoin Safiren ma lähtiessä päälle, pe tankkasin n. 10-11l, ma tullessa sammutin.
Kulutus 8pv oli n. 12l, pidin päällä kaiken aikaa vaikka kaiket päivät oli kulkuaukko avoin, ainakin tuulettui. :-)
Tankkina erillinen 15l säiliö, turvallisuussyistä, ei voi tulla pilssiin vuotoja koneen isosta tankista lämmittimen takia(polttoaineletku olisi pitänyt vetää veneen päästä päähän, tankki takana, lämmitin edessä) .

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja bonito » 28.09.2016 7:43

Safiren polttoaine tankin suhteen olen hieman eri linjoilla, mullakin on matkaa päätankilta Safirelle n. 5m, eikä Safiren mukana tullut kuin 3m:n letku, tein letkuun jatkon. Myöhemmin, kun kävin Safiren pajalla, ostin tarpeeksi letkua, että ylettyy tankista Safireen, Safiren pumppu pystyy lykkäämään polttoainetta pitkänkin matkan, siksi pumppu asennetaan tankin lähelle, eikä lämmittimen lähelle, (asia jonka kaikki varmaan tietää). En käytä erillistä tankkia syystä, että kun lämmittimen käytöllä (kesäaikana) on pitkähkö väli, niin on mahdollista, että erillisessä tankissa alkaa muhimaan dieselpöpö, joka tukkii suodattimen. Pöpö tarvii elääkseen lämpöä, kosteutta ja rauhaa (käyttämättömyyttä). Päätankissa ei sitä tule, koska ajan sen verran paljon, ettei pöpö kasva. Biodieselissä on kuulemma pöpön tarvisemaa kasvupohjaa enemmän kuin eivihreässä dieselissä, kertoo hevosmiesten tietotoimisto 8}

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 28.09.2016 12:36

Moro

No juu siinä onkin ero purjeveneen ja moottoriveneen välillä.
Mulla kesän aikana on tullut tankattua 3 tai 4 puolitankillista eli vaihtuvuus on kohtuu pieni.

Olen päätankissa käyttänyt syksyllä eliönestomyrkkyä, mutta kyllä viime keväänäkin tankin pohjahanasta jotain räimälettä tuli.
Lämmppärin pikkutankki taas on helppo talveksi tyhjentää ja putsata, että mielestäni se on ihan hyvä systeemi, paitsi että tuo erillinen tankkaaminen lappoletkulla on ylimääräinen vaiva!

Olen kyllä miettinyt lämppäri PÖ imun siirtämistä päätankkiin, mutta sitä varten pitäsi tehdä uusi reikä tankkiin...


Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 28.09.2016 14:06

Moi,

Millaisia kokemuksia teillä on puhallusaukkojen sijoittelusta hyttiin?

Ajattelin tuoda yhdellä päällä ilman fiskarin keulahyttiin ja varmaan myös perähyttiin. Onko väliä mihin sijoitan sen? Entä kannattaisiko kumminkin haaroittaa useampiin.. No lämpöhän nousee tunnetusti ylös, joten jonnekin alas tietysti..

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja vanhami » 29.09.2016 21:31

Tuollainen moottorilämmitin on kyllä näppärä lisä lämmitykseen ja itsellä eritoten moottoriveneen omistajan lasin puhallukseeen. Varsinaisena lämmönlähteenä se nyt ei välttämättä ole paras mahdollinen. Esimerkiksi Nortin purjevene. Varmaan toimii hyvin, mutta paljonko käytännön lämpöä sieltä ehtii ottamaan, jos yleensä purkkarilla moottorin käyntiaika on puoli tuntia startissa ja puoli tuntia rantautuessa. Saavutettu kokonaishyöty ei jää kovin suureksi, jos veneessä on jo valmiiksi Diesellämmitin.

Jos kumminkin halutaan kytkeä ajolämmitin Diesellämmittimen rinnalle, pitää tehdä itse erillinen Y-haaraventtiili, jolla ajolämmittimen ilma voidaan ohjata diesellämmittimen putkeen ja päinvastoin. Yleensä lämmittimen y-haarat on tehty toisinpäin. Y-haara jakaa yhden lähteen kahteen eri suuntaan, ei kahta eri lämmönlähdettä yhteen suuntaan. Katsokaapa vain niitä venttiileitä.

Kennopuhaltimen läpi puhaltaminen ei ole hyvä ratkaisu. Kennon ja toisen puhaltimen tekemä vastapaine heikentää puhallusta ja kuuma ilma sulattaa PVC muoviset ajolämmittimen osat.

Jos lämmitin kytketään pelkillä Y-haaroilla lämmittimen kanssa samaan röörii , puhaltaa ajolämmitin ilmaa lämmittimen kautta harakoille ja lämmitin ajolämmittimen kautta, jos molemmat on päällä yhtäaikaa, puhaltaa ajolämmitin ilmaa lämmittimeen väärään suuntaan, ylikuumenemissuoja ei tunnista ylikuumenemista ja lämmitin sulaa. Näin on käynyt minun asiakkaalle tosielämässä. Sinne meni tonni savuna ilmaan.

Dieselbakteeri on ihan hanurista ja aiheuttaa paljon ongelmia. Vaikka purjevene käy vähän, se silti käy JA kierrtättää tankissa olevaa polttoainetta veneen moottorin suodattimien läpi. Liemi näyttäisi pysyvän puhtaampana moottorin tankeissa, kuin lämppärin tankeissa.

Meillä on aika hyvä valikoima noita ajolämmittimiä. Kannattaa käydä vilkaisemassa, Kalorilta on sastu varastoon uusia EVO1 sarjan puhaltimia. Hieman kehitetty muotoilua ja tuunattu muutenkin. Finnkliman kenno on taas sitten vimosen päälle.

http://www.heater.fi/fi/lammittimet/nes ... timet.html
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 30.09.2016 11:50

Moro

Vaikka mulla purjevene onkin niin kyllä sitä koneella tulee ajettua lähes puolet ajosta. Aina kun tuulet on suotuset niin seilataan, mutta esimerkiksi jos jonnekin on päästävä ja tuuli on vastainen niin sitten mennään koneella.
Viime kesä oli hyvä esimerkki: Scylla kokoontuminen oli Ukissa ja ennen sitä oltiin etelämpänä ja kun ko. viikoloppu alkoi lähestyä niin tuulet tietenkin kääntyivät pohjoiseen eli koneella mentiin pohjoiseen kaksi päivää. Kummallisesti aina kun on kotiin paluun aika niin taas tuule ovat aina päin pläsiä. Kyllä sitä pieniä matkoja kryssiikin jos on väylällä tilaa, mutta kun on pidempi matka edessä niin 25 Nm koneella 5 h on sopiva koiran pissaväli kun taas 25 Nm kryssimällä väh 10+ h on turhan pitkä päivä koirille ja laiskalle kipparille.

Se hieno ominaisuus purjeveneessä on että voi ihan itse valita liikkuuko purjeilla vai koneella. Ihmettelen sitä polemiikkia, minkä toiset veneilijät nostavat jos purjeveneellä ajellaan koneella. Kait se nyt on jokasen oma asia miten haluaa liikkua. Eihän sitä nyt kukaan purjeveneellä huvikseen pörrötä koneella jos purjeillakin pääsisi. Kyllä siihen on joku riittävän painava syy joten nappurikyttääjä voisivat vähän löysätä pipoaan!

No tää eksyi vähän aiheesta, mutta joo, siis on aina kylmällä kelillä motoroidessa käytössä moottorivesipuhallin ja joskus ajetaan koneella ihan kokonaisia päiviä syystä tai toisesta. Purjehtiessa sitten tietenkin Safire pöhisee.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

pesäpaatti
Viestit: 94
Liittynyt: 08.07.2014 18:36

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja pesäpaatti » 30.09.2016 15:27

Niin aiheesta sivuun, mutta hieno kuulla rehellistä puhetta purjeveneen moottorin käytöstä.

Tulevan veneverotuksen käytännön toteutus ilmeisesti hakee vielä lopullista muotoaan, mutta julkisuudessakin on esitetty vaihtoehtona että purjeveneet jäisivät tämän verotuksen ulkopuolelle, kun sen sijaan moottoriveneet olisivat verotuksen kohteena perustuen moottoriin ja sen ympäristöarvoihin.
Varmasti moneen matkapurjeveneen moottoriin tulee enemmän käyttötunteja kuin moniin pienmoottoriveneisiin.

Mitä aktiivisena veneilijänä ajattelet tästä ?

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja matti » 01.10.2016 8:35

Northling kirjoitti:Moro

Se hieno ominaisuus purjeveneessä on että voi ihan itse valita liikkuuko purjeilla vai koneella. Ihmettelen sitä polemiikkia, minkä toiset veneilijät nostavat jos purjeveneellä ajellaan koneella. Kait se nyt on jokasen oma asia miten haluaa liikkua. Eihän sitä nyt kukaan purjeveneellä huvikseen pörrötä koneella jos purjeillakin pääsisi. Kyllä siihen on joku riittävän painava syy joten nappurikyttääjä voisivat vähän löysätä pipoaan!


Nortti
Jatketaan aiheen sivusta;
Tarkoittanet minua? 8}
Olen usein ihmetellyt sitä,nimenomaan sitä, että ajetaan pelkällä koneella ilman yhtäkään purjetta auki.
Pitämällä edes yksi purje vetämässä vene on vakaa, ei heilu, lisäksi, ainakin käsitykseni mukaan polttoainetta kuluu vähemmän koska se yksikin purje lisää nopeutta samalla koneen kierrosluvulla.
Esim; lähtiessäni syysretkelle ma tieten vastatuuleen, koska ti-ke oli luvattu pohjoistuulta joka toteutueessaan olis ollut optimi.
Kierrosluku sama en koskenut kaasuvipuun, veneen nopeus tyynessä 6,1 kn, suoraan vastatuuleen (270) 5,5, sivuvastaiseen 5,6-5,7kn
Nostamalla vain staysailin, siis fokan, tiukka jalustus, 20-25 asteen kohtauskulmalla, kulkusuunta 245-250 (ei kulje purjein käytännössä ollenkaan, on piissä) nopeus nousi 6,6kn, hieman lisää kulmaa Kotkan edustalla, n.35 astetta, niin nopeus 6,8-7 kn

Em oli puhetta Dirhamissa toisen purjeveneilijän (meitä oli satamassa kaksi asiakasta) hänkin sanoi pitävänsä lähes aina purjeen/t vedossa samoin perustein , liekkö syynä, että meillä molemmilla on itse tehty vene? :-) :-)

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Warjo » 01.10.2016 16:00

vanhami kirjoitti: Meillä on aika hyvä valikoima noita ajolämmittimiä. Kannattaa käydä vilkaisemassa, Kalorilta on sastu varastoon uusia EVO1 sarjan puhaltimia. Hieman kehitetty muotoilua ja tuunattu muutenkin. Finnkliman kenno on taas sitten vimosen päälle.

http://www.heater.fi/fi/lammittimet/nes ... timet.html
Onkos noihin Kalorin lämmittiin saatavilla varaosana kennoa, vai tuleeko halvemmaksi uusi lämmitin?

Minulla on autossa Kalorin Silencio 5,5 kW lämmitin ja se turnuaa jostain vähän nestettä pihalle kun käytetään webastoa.
Kun webastoa ei käytetä, niin se ei vuoda, lieneekö kiertovesipumppu sitten luo sen verran painetta että vuotaa vähän.
Vuotokohtaa en ole pystynyt paikallistamaan, on niin vähäinen vuoto.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 03.10.2016 13:09

Moro Matti

En kyllä sinua ajatellut kommentissani, vaan muilla palstoilla vouhkaavia mootoriveneilijöitä. Siellä näkeen niinkin kärkeviä kommentteja että purjeveneellä ei saisi lainkaan liikkua jos ei purjehdi, no toisaalta sitten valitetaan kun kryssitään väylillä ja tahallaan vendataan suoraan moottoriveneen eteen, niin että joutuu väistämään vaikka ajaa ihan oikealla "kaistalla".
Tietenkin tämä kertoo tietämättömyydestä. Purjehtijat voisivat tietenkin hiukan paremmin informoida liikkeistään?

Kyllä minäkin, silloin kun suunta on sopiva, käytän tukipurjetta, mutta ahtailla väylillä (mitä meilläpäin on) ne hetket jäävät aika lyhyiksi. Sitten taas purjeen flatkuttaminen liian vastaisessa on kaikkea muuta kuin kivaa. Ja se rikkoo paikkoja ja kuluttaa purjetta nopeasti.

Ja sitten on vielä se kolmion hilaaminen mastoon. Viitsiikö Matti aina nostaa kolmion, minä en viitsi?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja matti » 03.10.2016 20:30

Northling kirjoitti:Moro Matti

Kyllä minäkin, silloin kun suunta on sopiva, käytän tukipurjetta, mutta ahtailla väylillä (mitä meilläpäin on) ne hetket jäävät aika lyhyiksi. Sitten taas purjeen flatkuttaminen liian vastaisessa on kaikkea muuta kuin kivaa. Ja se rikkoo paikkoja ja kuluttaa purjetta nopeasti.

Ja sitten on vielä se kolmion hilaaminen mastoon. Viitsiikö Matti aina nostaa kolmion, minä en viitsi?

Nortti
Joo ei niitä purjeita kannata lepatuttaa tieten tahtoen, kuluvat.
Fokan voin vielä kiristää sisään n 10cm vastakkaisella jaluksella, niin voi melko pienellä kohtauskulmalla ajella.

En viitsi joka kerta laittaa kolmiota, ehkä jokatoinen.
Ei ollut kenelläkään viime reissun vastaantulijoista vaikka melko monet koneella työnsivätkin.
Olen saanut huomautuksenkin ko asiasta; pari v sitten Porkkalan majakan ulkopuolella tulossa Suomeen, niin tullin venemiehistö kävi kyselemässä tuomisia ja huomauttivat, että pitää olla kolmio(oli pelkkä jib ylhäällä, eikä yhtäkään minkäänmoista muuta kulkijaa näköpiirissä), johon mutisin, että näkeehän tuon jo sokeakin, että koneella ajetaan. :-) :-)

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.10.2016 8:46

Tärkeää :))

Siis jos purjeveneilijä kaikensäätävältä laituriparlamentilta saa jonkun noh, miinuksen, kun ajelee koneella vaikka olisi masto ja purjeet.. Niin tuota mitä saa moottoriveneilijä, joka oikein erikseen virittää tukipurjeen paattiinsa kulkua tukemaan? Vastaanoton pitäisi olla jotain hunajan, sampanjan ja salmiakin yhdistelmää.

Onkohan jossain muuten määritelty, että koska sitä kartiota pitää käyttää? Eli siis velvoittaako moottoriveneen tukipurje hilaamaan kartionkin mastoon killumaan? Ehkäpä logiikka meneekin niin, että pieni purje = pieni kartio.. Nojoo, se siitä.

Männä viikonloppuna tehtiin kauden viimeinen reissu saaristomerelle. No, alkoipa tätä lämmitinasiaakin taas miettiä uudestaan. Ehkäpä sitä ajolämmitintä ei niin välttämättä tarvitse alkaa putkittaa paikoilleen. Wallas on paikallaan ollessa paljon tärkeämpi. Ei siihen kesän aikana kumminkaan tule tunteja ihan mahdottomia määriä. Ilmeisesti puhallusputken sijainnilla ei niin suurta väliä ole, kunhan on alhaalla. Ainakin nyt käytössä ollut verkkovirtapuhallinlämmitin lämmitti hytin kunnolla lämpimäksi täysin puhallussuunnista riippumatta. Kunhan muistaa oven sulkea, ja joku ei koko ajan remmo pressua auki.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 04.10.2016 8:53

Jaajaa, näin se olikin: "Purjein kulkeva alus käyttäessään moottoria" käyttää kartiota. No, moottorivene ei kulje purjein, vaikka käyttäisi purjetta.

Lähde:
http://www.nps.fi/wp/wp-content/uploads ... 3-2015.pdf

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja vanhami » 10.10.2016 9:23

Warjo kirjoitti:
vanhami kirjoitti: Onkos noihin Kalorin lämmittiin saatavilla varaosana kennoa, vai tuleeko halvemmaksi uusi lämmitin?

Minulla on autossa Kalorin Silencio 5,5 kW lämmitin ja se turnuaa jostain vähän nestettä pihalle kun käytetään webastoa.
Kun webastoa ei käytetä, niin se ei vuoda, lieneekö kiertovesipumppu sitten luo sen verran painetta että vuotaa vähän.
Vuotokohtaa en ole pystynyt paikallistamaan, on niin vähäinen vuoto.
Halvemmaksi tulee ostaa uusi lämmitin. Silencio 2 on erittäin yleinen malli ja pidän sitä aina hyllyssä.

http://www.heater.fi/fi/kalori-silencio ... 12v-l.html
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Vastaa Viestiin