Veneen lämmitys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16.10.2011 20:04

Ottamatta kantaa lämppärimerkkiin tehoa kait pitäisi katsoa huomioiden käyttötavat ja/tai -ulkolämpötilat kontra lämmitettävä tilavuus kuutioina huomioiden myös ikkunalasien pinta-alat. Esim Nortin Scyllassa kokonaisuudessaan taitaa olla lasipinta-alaa samanverran kuin Dejah Thoriksen etu- ja takalaseissa. Ja tunnetusti lasihan ei pidä lämpöä yhtään vaan jopa edistää sen haihtumista mitä enemmän tuulee..

Dejah Thoriksessa on 2000W pikku-Webasto joka on taatusti vähintäänkin riittävä ja toisaalta onnettoman heikkotehoinen. Tuonne +10 asteen tienoille teho riittää nukkua etuhytissä ja kokata ajohytissä vaikka munasillaan mutta siitä se lämmön riittävyys sitten alkaa pikkuhiljaa hupenemaan ja puolenkymmenen asteen pakkasella pohjoistuulella pitää jo nukkua untuvamakkarissa aika visusti. Tosin äijäreissuilla sekin on taatusti riittävä teho mutta mutta ei siinä juoda enää aamukahvia silkkisessä babydollissa keikistelevän perähenkilön kanssa...
Jos lähtisi siitä että teho olisi kaikissa olosuhteissa sellainen että lämpöä olisi joka reissulla vähintään +20 niin silloin varmaankin pitäisi ostaa Dejah Thorikseen vähintään 6kW puhallinlämmitin.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja raimå » 16.10.2011 21:01

No selvähän tuo että on todella monta muuttujaa hommassa! Itsellä tuo lämmitin toimisi nostamaan lämpötilaa muutamilla asteilla ja viemään kosteutta pois. Ja kesäkuumalla ilmankierrätystä varten. Vaikka onkin kaksi hyttiä + ajohytti missä kokataan, luulen että hieman kevyempi riittää ja ehdottomasti hyvin toimivan termarin kera. No, se merkki millä on vähiten vmäiset myyjät messuilla tekee kaupat:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja bonito » 16.10.2011 21:13

Mulla on Bellassa Safire vain siksi, että siihen ei sopinut polttoöljykamina vesipattereilla. Vähänkin isommassa veneessä, n. 9m ja siitä isommat, ehdottomasti kamiina vesipattereilla, lämpö on tasaista, kuin kotona, ei sähkön kulutusta(vapaakierrolla). Norjassa katselin vedessä olevia veneitä talvella, 75%:ssa oli kaminan H-torvi katolla, mm. useassa Sea Rayissa. Täällä meillä se H-torvi mielletään epäesteettisen näköiseksi. En ole kaminasta vielä löytänyt muuta huonoa, pienemmistä puuttuu termostaatti, jolla pienennetään lämpöä, jos aurinko alkaa paistamaan. Mulla on ollut -77--2008 välissä polttoöljykamina, kerran vuodessa tarvitsi putsata kaminan palomalja ja hehkukierukka, eikä siinä ole sen suurempaa hajuhaittaakaan kuin Safiressakaan, eikä savutorvikaan ole haitannut. On ollut tehdastekoisia Refleksejä ja omatekoisia Kabola-jäljitelmiä. Alumiiniveneeseeni tein hienon, pyöreän rosterikaminan, jossa oli kolme patteria. Se oli pakko myydä, kun sitä ei voinut käyttää jos oli lämpimämpää, kuin +7ast. , veneessä oli puolessa tunnissa + 30ast., ei auttanut vaikka poistin 25% tuubeista, liekin yläpuolelta. Hankin tilalle Refleks 66M ja tein siihen yhden patterin. Mukava oli heittää patterille kastuneet vaatteet yöksi, aamulla olivat kuivia.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 16.10.2011 23:00

Itseasiassa veneessäni on kaksi avotilaa ja kaksi hyttiä. Ensimmäinen perästä päin oleva avotila katetaan kunnon kuomulla korkeuteen 185 cm, jotta mahdun seisomaan edes sinne, sitten on hytti pituudeltaan n. 220 cm leveys taakaa vajaa 180 vm edestä jotain 200 cm ja korkeutta n. 160 cm, sitten on avotila, josta venettä ohjataan ja sitten noin metrin korkuinen n. 350 cm pitkä keulahytti, siis lähinnä ryömittävä makuutila. Haluaisin lämpöä molemiin "hytteihin" ja kuomun alle. Lämpöä kaipaisin myös avoimeen ruoritilaan, mutta kai se olisi hoidettava sitten autonistuin tyyppisellä lämmittimellä. Veneessä tuksin kokataan kahvinkeittoa suuremmin missään olosuhteissa, ellei sitten jotain pientä mikroaaltouuni ratkaisua invertterin avulla jossain vaiheessa tule harkittua. Enemmän niin kuin kahvia ja voileipää. Rannassa voi sitten grillaillailla ja niin pois päin. Lämmitintä kaivataan lähinnä keväälle, alkukesälle ja syyskuulle. Vene on kuitenkin nostettava ylös viimeistään syyskuun lopussa mahongin kuivattamisen takia. Minulla on paha tapa liikkua avojaloin kesäisin ja jotenkin se lattialämmitys tuntuu hyvältä ajatukselta. Kaverilla on reflexi yhdellä patterilla ja se takaa kyllä lämmintä hyvin, mutta en minäkään okein osaa kuvitella H -savutorvea veneeni kattoon saati sitten, että kuumalle pöntöllekään löytyisi tilaa mistään. Leveissä veneissä se tuskin tuntuu missään. Kapeissa veneissä joka senttimetri on otettava huomioon, jos edes jonkinlaista mukavuutta yrittää saavuttaa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 19.10.2011 19:18

Mitä tuohon ilmalämmitin vs. öljykamina tulee niin onhan niissä eroja.
Kuten Bonito totesi sähkönkulutus hiukan tapauksesta riippuen nolla tai vain hiukan sekä ovat 100% äänettömiä. Ja jos patterit ovat sijoitettu onnistuneesti on lämpö tasaista koko veneessä.

Ilmalämmitin oikeastaan hakkaa 10-0 kaminan ainoastaan siinä että sen lämmön mukana tulee aina maksimaalinen määrä uutta lämmitettyä ilmaa veneen sisätiloihin ja vastaava määrä "käytettyä" ilmaa poistuu. Ja tällä on merkitystä viileillä keleillä kun veneessä on vaikkapa 2-4 hikistä ukkoa kosteine kamppeineen ja edes yksi muutaman tunnin meressä lionnut koira. Silloin ei ole mukava olla kamiinalämmitteisessä veneessä vaikka lämpöä olisi 35 astetta - ilma on kuin puuroa ja mikään ei kuiva...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja raimå » 19.10.2011 23:12

Juu itsekin jotenkin vieroksun kamiinaa juuri sen vaativan tilan takia. Kyllä se torvi puufiskariin ihan nätisti sopisi, mutta kallistun silti juuri tuohon "ilman kuivattamiseen" enemmän.

Hommasin täksi kesäksi 3 x aurinkokennoflektiä jokaiseen hyttiin. Kesällä auringon paistaessa poistavat ilmaa todella tehokkaasti ja kosteus pysyy aisoissa. Sisäinen akku jaksaa myös pyörittää flektiä pitkälle iltaan/yöhön asti ja nukkuminen on entistä mukavampaa.

Se puhallintoiminto kiinnostaa myös jopa enemmän kuin +30 asteen sisälämmöt. Retkeilyä veneily meille on ja ei tarttee olla ihan kotilämpöistä sisällä. Mutta aamiainen olisi kyllä kiva syödä kuivassa ja lämpimässä hytissä siten että ikkunoistakin näkyy ulos:)
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja bonito » 20.10.2011 9:09

Ensin tila asiaan, nää nykyveneet on suunniteltu niin tehokkaasti, esim mun Bellassani, hytissä SB-puolella on kipparin istuin, vesivessa, sitten tuleekin jo U:n muotoinen istuin joka jatkuu BB-puolelle, loppuen jääkaappiin, sitten on tiskipöytä ja tila loppuu kartanlukijan istuimeen ja keskelle lattiaa sitä ei voinut laittaa. Pattereillekaan ei ollut paikkaa, U-"sohvan" seinissä on selkänoja tyynyt, siksi oli pakko hankkia Safire, tms. Ei kamiina kovin isoa tilaa tarvitse http://kuvablogi.com/nayta/1726891/" onclick="window.open(this.href);return false; ko. alumiiniveneen kamiinalle oli suunniteltava hyvät tilat, koska se oli elinehto huhti- ja marraskuun veneilyyn, tehdastekoisiin veneisiin ei ole suunniteltu tiloja, johon saa helpolla minkä tahansa lämmittimen, niitä on laitettu moniin avotilohin, lasikuituseinien taakse, joihin ei pääse käsiksi sekunneissa, jos on tarvetta. Uniikeissa puuveneissä on paremmat mahdollisuudet, kaminassa ei ole muuta kuumaa kohtaa kuin savupiippu, kaminasta kansi läpivientiin, ko kaminassa ei mulla ollut savutorvi eristettynä, kuin kansiläpiviennistä ylöspäin, joka on ehdoton, kondenssiveden ja vedon takia.

Tuohon kaiman mainitsemaan kosteuden poistoon, korvausilma ja kaksi venttiiliä, toinen makyyhytin katossa, toinen ohjaamossa on toiminut ainakin mulla hyvin, tosin 90% öistä, jolloin tarvitaan lämmitystä, olen yksin veneessä, eikä koiraakaan ole. Ko veneessä oli kaksikerroslasit, ne eivät koskaan olleet sisältä märkiä, vaikka vaatteita oli patterilla. Kokemuksesta tiedän, että vaatteet kuivuivat nopeammin patterilla, kuin Safirella, kaikkia märkiä kohtia ei saa sopimaan puhallus suulakkeen eteen, se ei riitä että suulakkeesta tulee kuumaa ilmaa, se kosteus pitää saada ulos. Kummallakin lämmitystavalla pitää olla hyvä ilmanpoisto, yksinkertaiset lasit näyttävät nopeasti ilmankosteuden. Toimiiko nuo aurinkovirta käyttöiset pimeässä? Kaksikerroslasit ovat omat juttunsa, jäiset roiskevedetkään eivät huurruta ikkunoita, mutta jos on pakkasta, ne jäätyvät umpijääksi. Siihen ei auta mitkään puhaltimet, ainakin etuikkunoissa pitäisi olla vastukset, sellaisiakin on saatavana tänä päivänä, mutta ovat kalliita.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20.10.2011 19:27

Kaksikerroslasit ovat semmoista luksusta että me vanhakantaiset puuveneharrastajat tuomitaan ne ehdottomasti aivan surkeiksi kusilaitukippojen höpöhöpövarusteeksi... ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26.05.2006 1:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja raimå » 20.10.2011 21:50

Ostin arskakennoflektit ihan bilikasta. Mielestäni esitteessä oli vain yksi malli, mutta hyllyssä oli myös näitä jossa sisällä pieni akku, joka latautuu päivällä ja jatkaa näin ollen flektin toimintaa kesäisin pitkälle yöhön. Syksyisin teho on tietyysti olematon kun kennot kohti taivasta ja aurinko paistelee taivaanrannasta. Noilla kolmella fletillä ilmanpoisto normaaleihin rööreihin verrattuna moninkertaistui. Pressuntekijä tätä suositteli mulle, jos haluaa välttää pressun homeentumista.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.09.2016 15:21

Moro

Nostan tän vanhan ketjun ylös kun on puhalluslämppäriin liittyvä kysymys.

Onko kukaan (esim. Mika Vanhala) törmännyt sellaseen ilmiöön, että voiko puhalluslämppärin pahvitorvet homehtua sisältä?

Tuli vaan mieleen, että kun tässä syysviileillä lämppäri tohotti parina viikoloppuna lähes kellon ympäri, niin mulla ilmeni nuhaa ja silmien kirvelyä veneessä, mikä loppui samantien kun tultiin kotiin. Ja se ärsytys nimenomaan ajoittui siihen aikaan kun puhalluslämmitin oli päällä.

Noi metallikierteellä vahvistetut pahviputket mulla kulkee perästä keulaan punkkien alla ja siellä varmasti on kosteata ja lämpimän kesän aikana lämppäriä ei tainnut tulla käytettyä kuin pari kertaa. Eli voiko tuollainen kostea pahviputki homehtua sisältä, kun siellä ei käytön puutteesta ilma kierrä?

Niin ja mikäs sitten hoidoksi? Uudet putket, mutta mikä olis paremmin puuveneeseen sopiva putkimateriaali?


Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja vanhami » 26.09.2016 17:38

Kyllä ne voi homehtua, olen törmännyt tosi homeisiin putkiin joskus matkoillani. APK putki ei ole ihan niin pahaa homehtumaan, kuin PAP, mutta APK kestää vähemmän kuumuutta ja on mekaanisesti heikompi kuin PAP.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 26.09.2016 20:11

Moro Mika

Kiitos infosta!

Selvittelin lisää intrnjetin syövereistä:
"APK putki ei ole ihan niin pahaa homehtumaan, kuin PAP, mutta APK kestää vähemmän kuumuutta ja on mekaanisesti heikompi kuin PAP"
Ilmeisesti toi APK on alumiinia sisältä ja muovia ulkoa kun tuo PAP on se perinteinen paperipintainen putki?

Onkos nuo heater.fi tai escomarinen sivujen putkien hinnat per metri vai rulla ja mikä on rulla koko ja/tai yksikkö koko?

Vaikuttaako eristäminen tuohon kostumiseen ja homehtumiseen ja miten?
Millaisissa veneissä tai tapauksissa olet tuohon homeen muodostumiseen törmännyt?
Onko joitain sen syntyyn vaikuttavia seikkoja tiedossasi?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vanhami
Viestit: 507
Liittynyt: 16.04.2003 14:35
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja vanhami » 27.09.2016 9:28

Aika siinä vaikuttaa ja olosuhteet. Jos putki on kuivassa puhtaassa tilassa, ei ongelmaa ole, mutta jos putki on kosteassa ja jopa märässä paikassa pitkään ja puhallin tuuppaa sinne pölyä ym partikkelia, kyllä alkaa putki itämään. Molemmat putket kestää ihan yhtä hyvin, jos ne ei pääse kastumaan ja tietenkin putkien ikä vaikuttaa. Itsellä on asennukset PAP:llä ja olen käyttänyt sitä vuosia asennuksissa ja ongelmia ei ole ollut.

Eristetty putki on varmaan kuumempi ja pysyy varmaan näinollen kuivempana ja tietenkni päällä on eristeen tuoma kosteussuoja. Olisin taipuvainen uskomaan, että homma toimii sen kanssa paremmin.

Kaikki putkien hinnat on metrihintoja sivuilla.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 27.09.2016 10:45

Moi,

Kiintoisa juttu. Aion talvella asennella Chouaniin lopultakin lämmittimen, joten asia on minullekin ajankohtainen. Vene on kaksihyttinen fiskari, jossa Wallas 2400 (valopetroli) tulee avotilan sivukannen alle, keskiveneeseen. Kuumempi putki tulee 60 mm PAP-putkella keulahyttiin ja toinen koukkaa taakse perähyttiin. Siihen ajattelin tehdä option haaralle tai suulakkeelle, niin että Wallaksen saa perähytin sijaan lämmittämään pressunalaista keskilaivaa.

Pap-putket tulisivat sivukansien alle, joten pilssivesi niitä ei suoraan huuhtele normaalitilanteissa. Mutta onhan veneessä kosteaa, kun pilssikin on aina märkä. Esim perunat säilyvät koko kesän parahultaisina styroksiboxin pohjalla. Muoviveneessä ei säilyisi... Täytyypä siis hetki pohtia tuotakin, että minkä tyyppinen putkitus on paras. Toisaalta ei veneessä vielä ole mikään muukaan paikka erikseen homehtunut, vaikka vesi lentääkin välillä alta, yltä ja sivuilta :) Ehkäpä voisi harkita putkien vetämistä jonkin erillisen 80 mm taipuisan suojaputken sisään? Rautakaupasta löytyy kaikennäköistä haitariputkea, joka toimisi hyvänä vesieristeenä ja ehkä jopa lisäeristeenäkin. Suojaisi myös putkea mekaanisilta vaurioilta. Tai siis ajatellaanko nyt homehtumisen johtuvan suoraan putken vettymisestä / kostumisesta, vai siitä mitä kulkee putken kautta?

Toinen juttu, mitä olen mietiskellyt, on että voisiko ajolämmittimen lämmöt siirtää samassa putkistossa ajon aikana. Jokin erotus haara läpällä pitäisi varmasti olla, mutta muuten voisi toimia hyvinkin. Ei viitsisi rei'ittää koko venettä ilmaputkien takia.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Veneen lämmitys

Viesti Kirjoittaja Northling » 27.09.2016 14:02

Moro

Ajattelin uusia putket tuolla alumiinipintaisella ja laittaa lämpöeristettä paikkoihin, joissa putket kulkee punkkien alla.
Voisin kuvitella että alumiinipintainen putki ei kostuisi seisoessaan käyttämättömänä kuten paperiputki tekee.

Kyselin jo joskus aiemmin Mikalta miten voisi integroida veneen lämmityksen ja putkistot niin että samoja jakelukanavia pitkin voisi hyödyntää eri lämmönlähteitä. (mulla on Diesellämmitin, koneen jäähdytysvesi ja sähköpuhallin kun ollaan rantasähkössä.)
Mutta Mikan vastaus oli et ei ole, eikä kannata? Diesellämmitin kuluttaa hänen mukaan niin vähän, että sitä kannattaa käyttää koko ajan ja unohtaa muut lämmönlähteet.

Todellisuudessa meillä ainakin käytetään erillistä jäähdytysvesilämmitintä kun ajetaan koneella ja satamissa sähköistä autopuhallinta päiväsaikaan. öisin sitten on päällä Safire, koska se on äänetön. Syyt näihin on se että se säästää multa diesellämmittimen tankkauksen vaivan. Safiren pomomies kehoitti silloin 2002 kun lämmittimen ostin asentamaan erillisen tankin, jotta vältetään pumppu ongelmat kun lämmppäri saa puhdasta löpöä. Mulla on siis 10 l erillinen muovitankki. Eikä ole kyllä ollut kertaankaan pumppuongelmia. Pikkutankin olen putsaillut mömmöistä muutaman kerran. Koitan aina tankata sinne puhdasta löpöä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin