Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Laarsson
Viestit: 8
Liittynyt: 02.06.2011 21:08
Paikkakunta: Kotka

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Laarsson » 27.06.2011 22:35

Sama 2:1 välitys on tuossakin, nuo ei vaan ole samaa vuosikertaa tuo kytkin ja alennusvaihde kytkin on mallia OMS vuodelta -79 ja alennus varmaan parikytä vuota vanhempi, veikkaan 50 lukua

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 28.06.2011 18:06

Aivan oikein, minun vaihteeni on suora 1:1. Vaikuttaneeko mitenkä asiaan, onko säädöt samassa paikkaa vai ei. Ajankohtainen tämä asia on perjantaina tai lauantaina, jolloin lasken veneen veteen Haminan yrjösenpohjassa. Uskon pääseväni kytkimellä laituriin, jossa otan sen auki, jos vene ei vuoda poskettomasti. Olen kyllä tänään käynyt koko pohjan läpi Pyhällä Pietarilla, siis saumat, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kun näin myöhään laskee veneensä vesille. Tarkoituksena on vielä huomenna ja ylihuomenna turvottaa sitä kaupungin vedellä kuivilla.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja bonito » 28.06.2011 20:41

Sun Ollesi luukusta tulee näkyviin saman näköiset emmeet, systeemi ja säädöt ovat samat. Jos eteenpäin säätöpulttia ei ole näkyvissä, pyöritä käpälistä, kunnes pultti tulee näkyviin, irrota pultti, kierrä kehää oikealle yksi reikäväli ja laita pultti takaisin, kiristä.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 01.07.2011 20:08

Kytkin tuli säädettyä ohjeiden mukaan. Kun vene ei ole vielä vesillä, vaan rannassa trailerilla, niin ei ole kokemusta, mikä siitä sitten loppuen lopuksi tuli. Toivottavasti se ei jää niin jäykäksi, koska vaihdekeppiä on tullut hoidettua jalalla aina rantaan tullessa. Ehkäpä se saa öljyä oikeisiin paikkoihin ja vertyy siitä ajettaessa. Nyt vain tuntuu, että täytyy tulla rantaan tosivarovasti, koska vaihteen keppiä on todella raskasta siirtää, sen verran pykälän muutos teki. Otin varoiksi ammattimiehen siihen säätöön, mutta se oli niin helppo, että olisin sen osannut itsekin, mutta tämä oli varmuuden maksimointia.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

Avatar
ms.venla
Viestit: 1017
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 02.07.2011 0:38

On muuten tosi kova kytkin, mulla oli bmc 1.5D:n perässä se, painoa oli älyttömästi alennusvaihteen kanssa

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja eklu » 05.07.2011 15:50

Kovia ovat ja isoissakin koneissa poijaat niillä ajelee, kuumenevat vaan kovaa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26.07.2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 06.07.2011 23:37

Kertokaas olympia kytkimien omistajat miten hyvin pakilla pääsee tolla kytkimellä?

Meillä on tollanen kytkin ja kiristin sitä (taakse päin, eteen toimii mainiosti). Jos kiristi liikaa niin vaihdekampi ei liiku taakse asti. Sai käsityksen että sen tulisi liikkua.

Joka tapauksessa pakki tuntuu heikko tehoiselta. Potkuri kyllä rupee pyöriin mutta 3t massa ei sillä tahdo hevillä pysätä. ( Vai onko tämä valtameri alusten kytkin eli 100m enne laituria ruvetaan hiljentelemään)

Voiko alennusvaihde vaikuttaa. Esim potkurin pyörimisnopeutena pakilla.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Jude » 07.07.2011 8:03

suoraa_huutoa kirjoitti:Kertokaas olympia kytkimien omistajat miten hyvin pakilla pääsee tolla kytkimellä?

Meillä on tollanen kytkin ja kiristin sitä (taakse päin, eteen toimii mainiosti). Jos kiristi liikaa niin vaihdekampi ei liiku taakse asti. Sai käsityksen että sen tulisi liikkua.

Joka tapauksessa pakki tuntuu heikko tehoiselta. Potkuri kyllä rupee pyöriin mutta 3t massa ei sillä tahdo hevillä pysätä. ( Vai onko tämä valtameri alusten kytkin eli 100m enne laituria ruvetaan hiljentelemään)

Voiko alennusvaihde vaikuttaa. Esim potkurin pyörimisnopeutena pakilla.

-Matti
Meillä on myös painava vene. Lisäksi siinä on tasaperä. Eteen vene liikkuu melko ripeästi. Se ei ole kovaa vauhtia. Peruutettaessa liikkeellelähtö on huomattavan hidasta vaikka välityssuhde on tietääkseni 1 : 1. Hidastaminen peruuttamalla ottaa myös aikansa.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 09.07.2011 18:54

Minulla on myös tasaperäinen vene ja niin kuin Jude sanoi, hidastaminen ottaa aikansa. Mutta tänä kesänä en vielä ole päässyt hidastelemaan ja yleensä kokeilemaan koko venettä, koska veneen lasku ei ole nyt missään aikataulussa paitsi että ehkä ensi viikonloppuna pääsen kokeilemaan, miten kytkin käyttäytyy. Turvottelen vielä huomennakin venettä ja lasken sitten perjantaina, jos "kesätyöt" sen suo.
On sen verran ravistunut näillä keleillä, että turvottaminenkin tuntuu täydeltä työltä.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja eklu » 09.07.2011 19:28

Tämä nyt ei tähän ketjuun kuulu kuin turvottamisen osalta mutta menköön kevennyksenä, 7-8m pitkä avopuupaatti ollut jonkun vuoden kuivilla ja joku osti sen. Vene mereen js kolme miestä äyskäröimää ja lupulta pilssipumppu piti sen pinnalla ja pojat päätti et näin ison homman vois palkita tuopilla kahdella ja keula kohti merenkyntäjien baaria. Veneessä oli säkköpumpun lisäksi vanhan ajan vikipumppu aksilassa ja hyvin meni mailin matka. Pilssipumppu ahersi mutta niin hyvälle näytti että kaljalle, eivät ajatelleet ettei heti saa ajaa kun se ravistaa ja kaljojen jälkeen oli vene uponnut. Onneksi niin rantaan että mousi ämpäreillä mutta kaikki sähkövehkeet oli mennyttä jakun vesitaso oli full. Kyllä ne sen ahersi kuntoon kun vaihtoivat vedet öljyyn ja huollattivat sähkö vehkeet. Olkoon tämä opiksi turvottajille ettei heti ajelulle.

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17.04.2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 18.04.2017 7:24

Kiitos Laarsson noista kuvista.
Löytyiskö sulta kuvaa siittä voitelun messinkiruuvista tuolla rummussa kun omasta Olympiastani en ole sitä löytänyt.
Mistä päin sitä tarvis hakea?

Aleksi

Vastaa Viestiin