Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Jude » 08.06.2011 11:22

Tällä palstalla vierailevista ainakin kahdella on Olympia-vaihde (kytkin). Minulla on sellainen veneessä. Olen yrittänyt löytää Olympia-vaihteen käyttö- ja huolto-ohjeita sekä räjäytyskuvia tuloksetta. Onko tiedossa, mistä sellaiset saisin hankittua?

Kytkin on toiminut kerran suoritettua säätöä lukuunottamatta hyvin. Jo pelkästä räjäytyskuvasta olisi kovasti hyötyä huoltoa ja mahdollisia ongelmia ajatellen.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja bonito » 09.06.2011 8:34

http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... currPage=8" onclick="window.open(this.href);return false; , Tästä linkistä löytyy ohje kytkimen säätöön ja täältä http://www.uurastajan.com/olympia%20kayttoohje" onclick="window.open(this.href);return false; , englanninkielisestä manuaalista löytyy loppupäästä räjäytyskuva 1 ja 2 syl Olympia moottoreista. 1-syl kuvasta näkyy kytkimen kohta paremmin. Kansalliskirjaston pienpainatteista löytyy Olympia ja Wickströmien manuaaleja melko hyvin.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Jude » 09.06.2011 11:34

bonito kirjoitti:http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... currPage=8 , Tästä linkistä löytyy ohje kytkimen säätöön ja täältä http://www.uurastajan.com/olympia%20kayttoohje" onclick="window.open(this.href);return false; , englanninkielisestä manuaalista löytyy loppupäästä räjäytyskuva 1 ja 2 syl Olympia moottoreista. 1-syl kuvasta näkyy kytkimen kohta paremmin. Kansalliskirjaston pienpainatteista löytyy Olympia ja Wickströmien manuaaleja melko hyvin.
Kiitos, sieltähän ne löytyi ohjeet kytkimen säätöön otsikon "Takaisinottolaitteen hoito" alta sivuilta 8 ja 9.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Jude » 09.06.2011 13:59

Ohjeet on luettu. Vanhaa kieltä se on, mutta luulen ymmärtäväni. Yksi kysymys kuitenkin olisi Bonitolle ja muille asiasta tietäville. Kun ohjeissa puhuvat suunnista oikea ja vasen, niin ilmeisesti tarkastelevat silloin vaihdetta veneen keulasta päin?

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja bonito » 09.06.2011 17:07

Vanhaa ja suomenruotsalaisten suomentamaa, kyllä minä ymmärtäisin niin, että jos pakkivanteen kiristyksessä puhutaan oikeasta, se tarkoittaa ruuvia oikealle kiristettäessä että se kiristyy, niin kuin myötäpäivään. Mulla oli -81 vuonna 2f45, mutta en muista kummalla puolella kytkimen luukkua pakin kiristys oli perästä katsoen, mutta olettaisin että ko kohtaa katsotaan perästä. Taitaa olla oikealla, kun ei halkaisukuvassa näkynyt pakkivanteen kiristysruuvia ollenkaan, sen täytyy olla sillä puolella, joka kuvatuksessa on leikattu pois ;-)

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Jude » 09.06.2011 17:31

Minulla pakki toimii ja olen sen osannut säätää. Ohjeita lukiessa sanoivat säätöruuvin olevan vaihteen oikealla reunalla. Minulla se on kyllä perästä katsottuna vasemmalla. Eteenpäin ei ole luistanut, joten luukkua ei ole tarvinnut avata. Luistoa eteen poistettaessa kehoittavat muistaakseni kääntämään oikealle jotakin rengasta. Se kai täytyy tulkita niin, että perästä kun katsoo luukusta sisää, niin rengasta on käännettävä myötäpäivään, jotta kiristyy. Ei tämä minulle ole ajankohtaista, kunhan pähkäilen. Donnalle tälläinen tieto on ajankohtaista ja tarpeellista.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07.03.2005 19:05

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Jude » 09.06.2011 19:39

Olympia-vaihteen hoito

Kuva

Kuva

Laarsson
Viestit: 8
Liittynyt: 02.06.2011 21:08
Paikkakunta: Kotka

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Laarsson » 09.06.2011 22:47

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat
Minulla pakki toimii ja olen sen osannut säätää. Ohjeita lukiessa sanoivat säätöruuvin olevan vaihteen oikealla reunalla. Minulla se on kyllä perästä katsottuna vasemmalla. Eteenpäin ei ole luistanut, joten luukkua ei ole tarvinnut avata. Luistoa eteen poistettaessa kehoittavat muistaakseni kääntämään oikealle jotakin rengasta. Se kai täytyy tulkita niin, että perästä kun katsoo luukusta sisää, niin rengasta on käännettävä myötäpäivään, jotta kiristyy. Ei tämä minulle ole ajankohtaista, kunhan pähkäilen. Donnalle tälläinen tieto on ajankohtaista ja tarpeellista.

Mulla ei käyttökokemusta ole tuosta vaihteesta ollenkaan , mutta sen sielunelämä on sitäkin selvempi, jurikin noin tuota säädetään , mutta tuo pakkivanteen ruuvi on ainakin mun rojektissa oikealla perästä katsottuna
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 20.06.2011 20:28

Jude ja Laarsson. Kiitokset. Tosin en nyt oikein saanut Juden räjäytyskuvista selvää, missä kohtaa se ruuvi on, mitä pitää veivata.
Mutta jos vaikka punakynällä saisit sen merkattua, niin osuisin kertaheitolla oikeaan. Tosin totesin tänään Pyhää Pietaria pohjan lautasaumoihin stumppaillessa, ettei vene ole vielä Juhannuksena vedessä, hyvä kun olisi heinäkuun alkuun mennessä. Haittana on tasasaumojen rakojen suureneminen koko ajan ja sehän teettää laiturissa useamman tunnin kuin 24 h vahtivuoroa.
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja eklu » 21.06.2011 17:30

Hyvä kytkin ja kun laittaa tarpeeksi ison koneen niin makkarat paistuu foliossa sen päällä parin tunnin ajolla söytävään malliin.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 21.06.2011 22:44

Eipä ole onneksi niin isoa konetta. Toisekseen kilot Jouluta on vieläkin poistamatta, niin enpä tiedä siitä makkarasta ;-) :)
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

eklu
Viestit: 160
Liittynyt: 03.05.2005 12:38
Paikkakunta: Vaasa

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja eklu » 21.06.2011 23:01

Aikanaan olin siinä vieressä Haldinilla ja tuli käytyä Olumppiatehtaalla ja tuli puhettä miksi ne koplingit on niin äänekkäitä sanoi yksi Jussi joka oli sielä jyrsijänä sen johtuvan siittä että kopassa on parempi akustiikka kuin finlandia talossa. Uskottava se oli kerta Jussi ne teki.

Laarsson
Viestit: 8
Liittynyt: 02.06.2011 21:08
Paikkakunta: Kotka

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Laarsson » 22.06.2011 21:42

Värkkäilin tuollaisen kuvan havainnollistamaan mistä mitäkin kiristetään, toivottavasti on apua, vai voi tuolla makkaraa paistaa, no ehkä se joskus valkenee jos saan tuon rojektin veteen
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
Donna 28
Viestit: 2729
Liittynyt: 08.01.2008 21:10

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja Donna 28 » 27.06.2011 19:54

Tämä viimeinen kuva on juuri sellainen, josta minäkin jo asian ymmärrän. Täytyy tulostaa ja ottaa mukaan - tällä viikolla luulisin tekeväni sen, sillä polttelee niin saama...ti päästä merelle. Tosin ei minun vaihteessani ole kahta öljytikkua, mutta kaipa systeemi luukun alla on muuten sama.
Kiitos. 8|
Donna 28 :)
Varsinaisen veneen nimi on D. Into. Rojektivene on vielä nimetön - sillä on kyllä nimi, mutta se ei tyydytä minua

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Olympia-kytkin/manuaalit ja kuvat

Viesti Kirjoittaja bonito » 27.06.2011 21:07

Se ettei sulla ole kahta öljytikkua on seurauksena siitä, ettei ole alennusvaihdetta vaan akseli pyörii saman verran, kuin moottori kiertää. Alennusvaihteessa on omat öljyt, muistaakseni ne oli eri viskositeettiä kuin vaihteessa. Mun kytkimeni oli OMSV 2:1 ja sen koppa oli pienempi, kuin kuvassa, mahtaneeko keltaisessa vaihteessa olla alennusta enemmän, kuin 2:1.

Vastaa Viestiin