"Kyläseppien" tekeleet...

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

"Kyläseppien" tekeleet...

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 17.12.2004 0:58

Mitäs kyläseppien toimivia veneenosatekeleitä teillä on tullut vastaan? Itselläni tulee yhtäkkiä mieleen kolme melkoista teosta;
1. Isäukon vanhassa rautaykkösessä (Wikström 2-3hp vm. -53) oli vain vapaavaihde joka yllättäen paljastui tänään alunperin itsetehdyksi. Velipoika nimittäin nykyään omistaa moottorin entisöitynä ja hänellä tuli tilaisuus ostaa samanlainen vaihde rompemarkkinoilta. Kun sitten vertailimme niitä keskenään niin hoksasimme että paikoillaan ollut vaihde olikin itse tehty "vahalla Ouluyhtiön pajalla". Mitäs siitä - toimi vajaat 40 vuotta eikä ollut ainakaan huonompi kuin tehtaan tekele.
2. Kaverin Wkakkosessa toinen kansi oli kyläsepän tekemä plootusta ja lattaraudasta. Yrityksistä huolimatta en onnistunut vaihtamaan sitä kokoelmiini vaikka tarjosin siitä tehdasuutta kantta asennettuna tilalle :(
Kansi on tehty joskus -70 alkuvuosina ja jatkaa pakokaasujen jäähdyttelyä moitteettomasti jossakin keski-Suomessa...
3. Vesijäähdytetty Harlay-Davidsson venemoottori! Kaverin kokoelmissa on jostakin vaihtokauppojen yhteydessä tullut marinoitu Harlikan moottori.
Ammattitaitoinen kyläseppä on tehnyt vesivaipan toisen sylinterin ympärille ja toinen on ilmeisesti laitettu verkonpainoksi. Perimätiedon mukaan marinointi on tehty jo -40 luvulla sotavaltiolta varastetusta moottorista ja sillä on ajeltu verkoille aina -80 luvun alkuun saakka. Vesipumppuna on yksinkertaisesti ollut ns. sieppariputki pakoputkessa ja "siemenvesi" on annettu suoraan kanteen. Ja pelittänyt on kun ei ole kuluvia osia ;). Himoitsen tuota Harlikan moottoria ja olenkin ajatellut että tarjoan Bertta-Lotan vaihdossa jos muu ei auta ;)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
kardinaali
Viestit: 261
Liittynyt: 20.10.2003 13:09
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kardinaali » 17.12.2004 9:19

Tämä ei kirjaimellisesti ole tullut vastaan: isäni hankki tehdasuuden Vire-moottorin (hän haluaa nykyään lisätä h-kirjaimen kolmannen ja neljännen kirjaimen väliin) ennen syntymääni ja hankkiutuipa siitä eroonkin ennen sitä. Koneeseen piti itse tehdä aika paljonkin osia, ennen kuin alkoi pelittää. En muista ihan tarkkaan, mutta käsittääkseni moottori ei voinut edes pyöriä, koska tehdas oli jättänyt koneistamatta jonkin kriittisen osan.

Oli kuulemma todella "mukavaa" nykiä myllyä käyntiin, koska suora veto ilman kytkintä hyydytti lupaavan starttiyskinnän.

Vastaa Viestiin