Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 10 Maalis 2010 00:51

Meri-Porin Venetekniikka teki minulle alumiinista dieseltankit 3kpl, yht. 580 ltr, suorakaiteenmuotoisia, välilaipioilla ja reiluilla manusluukuilla ...ja septitankin happosesta, n.50 ltr, muodoltaan veneen palteen muotoja myötäilevä... elikkäs haastava...

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja jarppi » 21 Maalis 2010 21:14

Tuohon polttoainetankin Tig hitsaukseen kerron tässä pienen varoituksen sanan. Itse tein veneeseeni tigillä hitsaten tankin muutama vuosi taakseppäin, oikein niinkun kuuluukin. Pistin juurensuojatahnatkin saumoihin sisäpuolelle ja sitten hitsailin tankin kasaan. Hitsauksen jälkeen laskin vettä tankkiin ja ravistelin tankkia, kuin heikkopäinen pitkän aikaa, vettä välillä vaihtaen. Tulipahan upea tankki vaikka itse kehunkin. Ongelmat alkoivatkin sitten muutaman veneilyreissun jälkeen, kun juurensuojatahna alkoi irtoilemaan tankin saumoista. Teki pirulainen siinä veneen keinunnassa tahnasta semmoisen pikku rullan joka meni tankin pohjassa olevaan venttiiliin tukkien sen kuin tulppa. Siinä sitä oli aluksi ihmettelemistä, ennen kuin tajusin miks moottori sammui keskellä selkää. Eli jos hitsaatte tankkia tigillä, niin kannattaa ehdottomasti käyttää juurikaasua tai sitten hitsata ihan ilman juuren suojausta. Siinäkään tapauksessa ei saumasta irtoile mitään vaikka sauma ei sisäpuolelta mikään kaunis olekkaan. Eipä sitä kyllä sieltä kukaan katselekkaan.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 23 Maalis 2010 11:24

valmiiseen tankkiin voi kaataa laimennettua peittaushappoa sisälle, pyöritellä ja huljutella tankkia ja pestä lopuksi vedellä. Ei irtoa saumoista mitään ja kestää.

Avatar
mixurium
Viestit: 92
Liittynyt: 05 Marras 2008 10:01
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja mixurium » 23 Maalis 2010 13:45

Mites nuo läpiviennit tankin kanteen. Tankkini tehdään happosesta, niin mitäs metallia nuo läpiviennit (kuten pa-ulostulo, paluu (diesel), huohotin ja tankkaushela) pitäs olla? Voiko happoseen hitsata kuparisia, messinkisiä tai ruostumattomia hanoja yms? Kannattako laitta ylipäänsä tankkiin suoraan kiinni hanaa? Kanteen tulee lisäksi huoltoluukku, mihin tankin mittarin anturi kiinni.

Onko muuten hyötyä maalata happonen tankki jollakin ruosteenestomaalilla (rostex tai ferrex)?
Fiskari Andromeda
”Must on tulluu, puuvenehulluu”

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja bonito » 23 Maalis 2010 18:31

Rosteriin ei voi hitsata muuta, kuin rautaa(en suosittele) ja happosta. Hk-putkea, isoa ja pientä löytyy romuliikkeistä. Tankin alareunassa kuuluu olla hana, että saa päästettyä vedet ym. moskat pois, kierreyhteitä löytyy vesijohtoliikkeestä, kun pyytää esim 1/2" R hitsattava yhde + 1/2" R minikuulahana, kierteeseen liimaa, vaikka loctite 542. Laittaisin kaikki yhteet luukun kanteen. Ei happosta tankkia kannata maalata, hitsarin kuuluu kiilloittaa saumat karhunkielellä(jos on hitsattu puikolla), jos tankki ei ole kovin suuri, sen voi käydä läpi porakoneeseen kiinnitettävän karhunkielen kanssa tai jollakin muulla kiillotusvehkeellä. PS. tuonlaiset Ferrexit ym. "ruosteenestomaalit" ovat maalitehtaan jätettä, jolla he tekevät tulosta. Jos pitää maalata rautaa, niin hae teollisuusmaalaamosta omaan astiaan kaksikomponentti epoksimaalia, putsaat ruosteet pois ja maalaat, niin kestää isältä pojalle, eikä maksa kuin puolet Ferrexin hinnasta.

Northling
Viestit: 2760
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 24 Maalis 2010 13:16

Moro

Happonen tankki pitää peitata eli hapottaa ainakin saumoistaan ettei ruostu hitsatusta ja lämmenneestä kohdasta.
Kaikki yhteet pitää olla samaa materiaalia kuin tankki, jotta vältetään sähkökemiallinen korroosio.
Pohjahana on ehdottoman kätevä, sieltä saa helposti syksyin keväin moskat pois.
Laita kanteen imu, paluu, täyttö, mittari ym.
Jos teet 2 tankkijärjestelmän laita tankkien yhdysputkiliitos lähelle pohjaa.

Nortti
Viimeksi muokannut Northling, 25 Maalis 2010 08:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 25 Maalis 2010 06:35

Northling kirjoitti: Jos teet 2 tankkijärjestelmän laita tankkien yhdysputkiliitos lähelle pohjaa.

Nortti
...ja muista sulkuventtiilit

Northling
Viestit: 2760
Liittynyt: 23 Huhti 2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja Northling » 25 Maalis 2010 08:47

Moro

Vielä paukahti mieleen että jos jotakin nyt tekisin eritavalla, niin laittaisin kanteen vielä toisen kiinteän imuputken, josta lähtisi toinen polttoainelinja omine vedenerottimineen ja suodattimineen, imun korkeus tankista eri syvyydellä kuin 1. putkella (ylempänä)...
Jos eka systeemi vuotaa tai menee tukkoon olis niinkuin ikäänkuin varapolttoainejärjestelmä.
Ja ne sulkuventtiilit, självklart!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja jarppi » 25 Maalis 2010 08:55

Myös Tigillä hitsatut saumat täytyy joko peitata tai mekaanisesti kiillottaa. Meillä teollisuusputkihommissa käytetään säädettäväkierroksista kulmahiomakonetta (rälläkkää) ja 3M karhunkielilaikkaa. Todella nopea ja tehokas. (Ehdottomasti oltava säädettävä, koska karhunkielilaikka ei kestä täysiä kierroksia ja hajotessaan tekee pirun kipeää). Inertan 2komponentti teollisuusmaalit on hyviä ja kestäviä mustan raudan maalauksessa.
Polttoaineen täyttöletkua kerran alan liikkeestä kysyessäni sain semmoisen neuvon, että jos et varmuudella tiedä kestääkö letku polttoainetta, niin laita pätkä letkua vaikka yöksi siihen aineeseen johon käyttöön letku tulee. Vääränlainen letku alkaa antamaan väriä tai alkaa sulamaan/pehmenemään.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 25 Maalis 2010 09:24

Täyttö- ja huohotinletkuksi:

http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... 509&path=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Tankilta moottorille ja takaisin:

http://tuotteet.etra.fi/main.html?nodeU ... tyle=view0" onclick="window.open(this.href);return false;

...tuollaisia meillä käytetään, omissa ja muiden veneissä...

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja jarppi » 25 Maalis 2010 09:46

:)) Meillä taas tehdään niin paljon kuin mahdollista itse, hinnoissa säästäen ja työmailta letkuja ja osia keräten. Teollisuudessa kun on letkuja jotka kestää jopa paljon kovempiakin myrkkyjä, kuin mitä näissä veneissä käytetään. Harvemmin on vaan letkuistakaan tuoteseloste saatavissa. Siksi on hyvä tietää konsteja joilla saadaan riittävä selvyys kotikonstein.

rickenbacker
Viestit: 175
Liittynyt: 02 Maalis 2010 04:32

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja rickenbacker » 25 Maalis 2010 10:14

Tämä totta ;-) ...kokeilemalla selviää monasti (lue:aina) enemmän kuin tuoteselosteista. Koitas vielä pirruuttas sytyttää tuo letku palamaan ja katso palaako ilmiliekillä, jotenkuten, kytemällä vai ei lähes lainkaan ;-)
Laitoin nuo linkit, koska ovat venekäyttöön hyväksyttyjä.

jarppi
Viestit: 20
Liittynyt: 24 Huhti 2008 14:57
Paikkakunta: Anjalankoski

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja jarppi » 25 Maalis 2010 22:44

Edellisessä paatissa mulla oli pakoputkessa yhtä teollisuusletkua ja sen kupeeseen olin laittanut nippusiteillä kaasuvaijerin kiinni. Letku oli kuumentunut niin paljon, että vaijerin suojakuori suli, mutta itse letkussa ei näkynyt mitään jälkiä lämpenemisestä. Kesti se ainakin kuumaa, en sit kokeillu sytyttää kuitenkaan. Olin jäähdytettyä pakosarjaa hapiksesta tehdessä vetänyt pakoputken jäähdytysvesihaaran pikkusen liian kauas, ni pääsi letku alkupäästä vähän lämpenemään. Virheistä oppii.

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05 Syys 2014 21:02

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 16 Loka 2017 22:14

Vanhaan jatkokeskustelua:

Diesletankin imupuolen putki on 10 mm, riittääkö paluupuoleen esim 8 mm ja sama 8 mm huohotinputkelle. Ja pitääkö paluuputki mennä pakosti tankin pohjalle vai riittääkö esim että paluulinjan putki käy tankin pohjan tasolla jossain kohti ennen tankille tuloa. Eikö paluulinja tyhjene jos putki loppuu tankin yläosaan, ainakin alaspäin oleva putken osa ja onko siitä mitä haittaa. Lappoahan siinä ei synny. Sieltähhän tulee uutta nestettä tyhjään putkeen kun käynnistää taas..
Viimeksi muokannut stuuvari, 16 Loka 2017 23:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08 Touko 2014 12:17

Re: Ohjeita polttoainetankin valmistukseen?

Viesti Kirjoittaja danlig » 16 Loka 2017 23:14

stuuvari kirjoitti:Vanhaan jatkokeskustelua:

Diesletankin imupuolen putki on 10 mm, riittääkö paluupuoleen esim 8 mm ja sama 8 mm huohotinputkelle. Ja pitääkö paluuputki mennä pakosti tankin pohjalle vai riittääkö esim että paluulinjan putki käy tankin pohjan tasolla jossain kohti ennen tankille tuloa. Eikö paluulinja tyhjene jos putki loppuu tankin yläosaan, ainakin alaspäin oleva putken osa ja onko siitä mitä haittaa. Lappoahan siinä ei synny. Sieltähhän tulee uutta nestettä tyhjäänputkeen kun käynnistää taas..
Luulis riittävän. Mulla ainaki tulee paluuputki tankin päälle kylestä suorana eikä mitään haittaa ole ollu. Tiiä sitten muissa

Vastaa Viestiin