Albin 021
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 31 Touko 2009 20:18
venttiilin suoja-aine
Terve! Innostuin tutkimaan tuota venttiilinsuoja-ainetta. Täytyy kokeilla. Kuumana huono käyntiinlähtö on peroolimoottoriominaisuus, mikäli bensalla ajetaan ja kaikkihan bensalla ajaa. Helteisenä viikonloppuna kaasari oli taatusti julman kuuma, vaikka kaasarin ja pakosarjan välissä on tuplatiivisteet. Yleensä en käynnistele kuumaa moottoria, koska purjehduksen aikana kone jäähtyy. Jos jollakin on kokemuksia venttiilinsuoja-aineesta petroolikoneessa. niin kertokaa. Kaasarin jäähdytykseen en keksi muuta kuin ajon jälkeen luukut auki.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Ei niissä petroolille suunnitelluissa koneissa välttämättä se vika ole kun paukkuu.Se on polttoaineessa.Pitäis vaan olla petroolia(tai vastaavaa) polttoaineena varsinkin lämpimänä.Puristussuhde ja käyntilämpötila vaatis petroolia.
Kun kone on "kuuma" niin bensa/ilma seos kaasarista lähtiessään höyrystyy kuumassa pako/imusarjassa ja syttyy miten sattuu ja paukkuu......seos on tavallaan aivan liian laiha.
Se vaatis "kuumana" vaan kunnon ryypyt ettei olis höyrystynyt laiha seos käynnistys vaiheessa.
Bensakäytössä kone lämpenee vielä muutenkin enemmän kun bensan sisältämästä energiasta iso osa "hukkuu" lämmöntuottoon sille vääränkokoisessa palotilassa.
Kun kone on "kuuma" niin bensa/ilma seos kaasarista lähtiessään höyrystyy kuumassa pako/imusarjassa ja syttyy miten sattuu ja paukkuu......seos on tavallaan aivan liian laiha.
Se vaatis "kuumana" vaan kunnon ryypyt ettei olis höyrystynyt laiha seos käynnistys vaiheessa.
Bensakäytössä kone lämpenee vielä muutenkin enemmän kun bensan sisältämästä energiasta iso osa "hukkuu" lämmöntuottoon sille vääränkokoisessa palotilassa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Mitä tai minkä se lämpö kaasarissa kuivattaa...?
Jos on hana auki ja linjat pelaa niin koho kaasarissa kyllä pitää huolen ettei se kuivu ellei tankki ole tyhjä.
Joka tapauksessa "tohtoreiden" analyysi on eri mutta lääke sama.....Ryypyt:-)
Jos on hana auki ja linjat pelaa niin koho kaasarissa kyllä pitää huolen ettei se kuivu ellei tankki ole tyhjä.
Joka tapauksessa "tohtoreiden" analyysi on eri mutta lääke sama.....Ryypyt:-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Ei tätä ongelmaa ollut, kun ennen tuo oktaaniluku oli matalampi ja muutenkin bensa/petrooli oli vähemmän jalostettua/vähemmän lisäaineita. Ei se kaasari varmaan varsinaisesti kuivu, mutta ne herkästi syttyvät aineet haihtuu. Ihan kuin laitat vuoden vanhaa bensaa ruohonleikkuriin, moottorisahaan yms.
Tämä sama ongelmahan on esim Toyotan k5 moottoreissa. Aina lähtee lämpösenäkin, kun laittaa tuoretta bensaa kaasariin...
Kun jostain sais tuota vanhaa petroolia..
Tämä sama ongelmahan on esim Toyotan k5 moottoreissa. Aina lähtee lämpösenäkin, kun laittaa tuoretta bensaa kaasariin...
Kun jostain sais tuota vanhaa petroolia..
-
- Viestit: 137
- Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
- Paikkakunta: mustasaari
Kyllä tuommosen koneen pitää kuumana käynnistyä ilman ryyppyä.Tarkistetaan nyt ne venttiilit,koska jos ne vuotaa ->ei painetta ei käynnisty.(miksi kylmänä käynnistyy,en osaa selittää)Wikkeni ennen remppaa lähti paremmin laihemmalla seoksella käyntiin,sehän syttyy herkemmin heikommallakin puristuksella.Nyt on 5 vuotta päästelty rempan jälkeen ja vaikka kone olisi kuinka kuuma ei ole mitään ongelmia/tarvetta seoksen rikastamiseen...Kokeile pyörittää käsin konetta ja tarkista että pytyillä on samanlaiset puristukset ja ettei puristustahdin lopussa kuulu pihinää...
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
Eihän tuo tietysti mikään ominaisuus ole vaan vika. Uutena moottori on varmasti pelannut kylmänä ja lämpöisenä. Eihän nuo vanhat koneet tarvi kun kipinän ja bensaa. Kipinä ei lämmöstä muutu tai voidaan ainakin todeta toimivuus helposti, joten vika on pakko olla bensa puolella. Ja tuo vika on tullut ajan myötä, eli jossain on kulumaa tullut niin paljon, ettei enää lämpöisenä kunnolla käynnisty.
Muistakaa kun luette minun juttujani, niin vastuu on lukijalla :) ps. enkä muuten ole savolainen.
Muistakaa kun luette minun juttujani, niin vastuu on lukijalla :) ps. enkä muuten ole savolainen.
-
- Viestit: 755
- Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
- Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu
Ei todellakaan venttiilien hiominen ja ohjaireikien putsaus pahaa tee.
Karstan putsaus siinä samalla.Karstahan on myös osasyy paukkumiseen.
Kone kun käy kuumana niin karstan pinta "hehkuu" ja sytyttelee pyttyyn tulevan(liian laihan bensa/ilmaseoksen miten sattuu.
Sitten jos vielä pihistellään kallista bensaa pitämällä säädöt/seokset oikein
laihoina niin kone kuumuu aina vaan enempi.....taas paukkuu:-)
Mistä muuten johtuu että se kone lähtee sitten kylmänä sillä kuivuneella bensalla ilmeisen helposti käymään?
Karstan putsaus siinä samalla.Karstahan on myös osasyy paukkumiseen.
Kone kun käy kuumana niin karstan pinta "hehkuu" ja sytyttelee pyttyyn tulevan(liian laihan bensa/ilmaseoksen miten sattuu.
Sitten jos vielä pihistellään kallista bensaa pitämällä säädöt/seokset oikein
laihoina niin kone kuumuu aina vaan enempi.....taas paukkuu:-)
Mistä muuten johtuu että se kone lähtee sitten kylmänä sillä kuivuneella bensalla ilmeisen helposti käymään?
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..
-
- Viestit: 162
- Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
- Paikkakunta: Lempäälä
En mie näistä mittään tiiä...eikös noi kiihdytys autotkin viilennä polttoaineensa?(tietysti vähän eri juttu) Olisko se niin että viileässä koneessa ei ole niin isoja kulumia/välyksiä, ennen kuin lämpö laajentaa ne, tai sitten viilemmässä polttoaineessa toi lämpölaajeneminen on just sen ratkasevan verran suurempi? Tiedä näistä...
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 31 Touko 2009 20:18
albinista
Kiitos kaikille vihjeistä. Pannu nousee ylös ensi syksynä. Katellaanpa ne venttiilit ym. Minun mielestä kaasuttimen lämpö heikentää käynnistystä, joskin se venttiilin tsekkauskin on paikallaan. Purjehduksen jälkeen jäähtynyt kone starttaa . Kanavassa en kuitenkaan viitsi konetta sammuttaa sulutuksen ajaksi. Antaishan se tosin yleisölle iloisia ilmeitä, kun kaveri starttailee konetta sulussa ja baylinerit odottelevat päästäkseen sulkuun...
-
- Viestit: 76
- Liittynyt: 15 Elo 2017 22:06
Re: Albin 021
Terve, löysitkö aikanaan tähän jotain ratkaisua?