Albin 021

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 01 Kesä 2009 16:43

Kuumana huono käynnistyvyys ja paukkuminen kuulostaisi vuotavilta venttiileiltä.Nuo albinitkin varmaan kaipaavat venttiilinsuoja-ainetta?..

jore
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2009 20:18

venttiilin suoja-aine

Viesti Kirjoittaja jore » 01 Kesä 2009 21:25

Terve! Innostuin tutkimaan tuota venttiilinsuoja-ainetta. Täytyy kokeilla. Kuumana huono käyntiinlähtö on peroolimoottoriominaisuus, mikäli bensalla ajetaan ja kaikkihan bensalla ajaa. Helteisenä viikonloppuna kaasari oli taatusti julman kuuma, vaikka kaasarin ja pakosarjan välissä on tuplatiivisteet. Yleensä en käynnistele kuumaa moottoria, koska purjehduksen aikana kone jäähtyy. Jos jollakin on kokemuksia venttiilinsuoja-aineesta petroolikoneessa. niin kertokaa. Kaasarin jäähdytykseen en keksi muuta kuin ajon jälkeen luukut auki.

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 01 Kesä 2009 21:50

Jos venttiilit on jo päässeet palamaan/vuotamaan,niin ei se litku niitä korjaa mutta hyvä sitä on käyttää kaikissa koneissa,joissa ei ole kovametalliseetejä.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 01 Kesä 2009 22:04

Ei niissä petroolille suunnitelluissa koneissa välttämättä se vika ole kun paukkuu.Se on polttoaineessa.Pitäis vaan olla petroolia(tai vastaavaa) polttoaineena varsinkin lämpimänä.Puristussuhde ja käyntilämpötila vaatis petroolia.
Kun kone on "kuuma" niin bensa/ilma seos kaasarista lähtiessään höyrystyy kuumassa pako/imusarjassa ja syttyy miten sattuu ja paukkuu......seos on tavallaan aivan liian laiha.
Se vaatis "kuumana" vaan kunnon ryypyt ettei olis höyrystynyt laiha seos käynnistys vaiheessa.
Bensakäytössä kone lämpenee vielä muutenkin enemmän kun bensan sisältämästä energiasta iso osa "hukkuu" lämmöntuottoon sille vääränkokoisessa palotilassa.
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 07 Kesä 2009 23:42

Oletko tarkistanut venttiilien välykset? Helppo homma kun kyljessä on luukkku mistä pääsee ventiileihin suoraan käsiksi. Kannattais varmaan myös avata kansi ja nostaa ventiilit pois ja hioa venttilien hatut hiontatahnalla tiiviiksi, välissä sattaa olla karstaa yms.

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 07 Kesä 2009 23:46

Toi lämpimänä huono käynnistyyn on ominaisuus, joka johtuu siitä että moottorin lämpö kuivattaa kaasuttimen. Kannattaa rakentaa ryyppy systeemi jolla kaasuttimeen laitetaan "siemen bensa" niin lähtee hyvin lämpöisenä käyntiin.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 08 Kesä 2009 21:42

Mitä tai minkä se lämpö kaasarissa kuivattaa...?
Jos on hana auki ja linjat pelaa niin koho kaasarissa kyllä pitää huolen ettei se kuivu ellei tankki ole tyhjä.
Joka tapauksessa "tohtoreiden" analyysi on eri mutta lääke sama.....Ryypyt:-)
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 08 Kesä 2009 23:36

Ei tätä ongelmaa ollut, kun ennen tuo oktaaniluku oli matalampi ja muutenkin bensa/petrooli oli vähemmän jalostettua/vähemmän lisäaineita. Ei se kaasari varmaan varsinaisesti kuivu, mutta ne herkästi syttyvät aineet haihtuu. Ihan kuin laitat vuoden vanhaa bensaa ruohonleikkuriin, moottorisahaan yms.

Tämä sama ongelmahan on esim Toyotan k5 moottoreissa. Aina lähtee lämpösenäkin, kun laittaa tuoretta bensaa kaasariin...

Kun jostain sais tuota vanhaa petroolia..

jerkkuli
Viestit: 137
Liittynyt: 16 Maalis 2007 12:18
Paikkakunta: mustasaari

Viesti Kirjoittaja jerkkuli » 09 Kesä 2009 00:28

Kyllä tuommosen koneen pitää kuumana käynnistyä ilman ryyppyä.Tarkistetaan nyt ne venttiilit,koska jos ne vuotaa ->ei painetta ei käynnisty.(miksi kylmänä käynnistyy,en osaa selittää)Wikkeni ennen remppaa lähti paremmin laihemmalla seoksella käyntiin,sehän syttyy herkemmin heikommallakin puristuksella.Nyt on 5 vuotta päästelty rempan jälkeen ja vaikka kone olisi kuinka kuuma ei ole mitään ongelmia/tarvetta seoksen rikastamiseen...Kokeile pyörittää käsin konetta ja tarkista että pytyillä on samanlaiset puristukset ja ettei puristustahdin lopussa kuulu pihinää...

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 09 Kesä 2009 00:35

Eihän tuo tietysti mikään ominaisuus ole vaan vika. Uutena moottori on varmasti pelannut kylmänä ja lämpöisenä. Eihän nuo vanhat koneet tarvi kun kipinän ja bensaa. Kipinä ei lämmöstä muutu tai voidaan ainakin todeta toimivuus helposti, joten vika on pakko olla bensa puolella. Ja tuo vika on tullut ajan myötä, eli jossain on kulumaa tullut niin paljon, ettei enää lämpöisenä kunnolla käynnisty.
Muistakaa kun luette minun juttujani, niin vastuu on lukijalla :) ps. enkä muuten ole savolainen.

pellamo
Viestit: 755
Liittynyt: 14 Touko 2009 21:12
Paikkakunta: surkia merikaapunni Oulu

Viesti Kirjoittaja pellamo » 09 Kesä 2009 09:21

Ei todellakaan venttiilien hiominen ja ohjaireikien putsaus pahaa tee.
Karstan putsaus siinä samalla.Karstahan on myös osasyy paukkumiseen.
Kone kun käy kuumana niin karstan pinta "hehkuu" ja sytyttelee pyttyyn tulevan(liian laihan :-) bensa/ilmaseoksen miten sattuu.
Sitten jos vielä pihistellään kallista bensaa pitämällä säädöt/seokset oikein
laihoina niin kone kuumuu aina vaan enempi.....taas paukkuu:-)
Mistä muuten johtuu että se kone lähtee sitten kylmänä sillä kuivuneella bensalla ilmeisen helposti käymään?
Tarkka suunnittelu "tappaa" luovuuden ja haaskaa värkkäilyaikaa..

merimakkara
Viestit: 162
Liittynyt: 22 Kesä 2005 16:45
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja merimakkara » 09 Kesä 2009 23:18

En mie näistä mittään tiiä...eikös noi kiihdytys autotkin viilennä polttoaineensa?(tietysti vähän eri juttu) Olisko se niin että viileässä koneessa ei ole niin isoja kulumia/välyksiä, ennen kuin lämpö laajentaa ne, tai sitten viilemmässä polttoaineessa toi lämpölaajeneminen on just sen ratkasevan verran suurempi? Tiedä näistä...

jore
Viestit: 4
Liittynyt: 31 Touko 2009 20:18

albinista

Viesti Kirjoittaja jore » 14 Kesä 2009 21:08

Kiitos kaikille vihjeistä. Pannu nousee ylös ensi syksynä. Katellaanpa ne venttiilit ym. Minun mielestä kaasuttimen lämpö heikentää käynnistystä, joskin se venttiilin tsekkauskin on paikallaan. Purjehduksen jälkeen jäähtynyt kone starttaa . Kanavassa en kuitenkaan viitsi konetta sammuttaa sulutuksen ajaksi. Antaishan se tosin yleisölle iloisia ilmeitä, kun kaveri starttailee konetta sulussa ja baylinerit odottelevat päästäkseen sulkuun...

rakkuj
Viestit: 76
Liittynyt: 15 Elo 2017 22:06

Re: Albin 021

Viesti Kirjoittaja rakkuj » 20 Touko 2018 18:17

Terve, löysitkö aikanaan tähän jotain ratkaisua?

Vastaa Viestiin