bensakone vs. diesel

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 23 Elo 2016 00:08

Kyllä monilla vaan tuntuu volvoja olevan käytössä vielä nykyään. Ei mulla muuta syytä ole koneen vaihtoon, kun se että joutuu huudattamaan sitä dieseliä kovilla kierroksilla ja yksin se kulkeekin ihan mukavasti, mutta varsinkin näin syyskesällä vene on limoittunut ja imenyt kosteutta ja teho ei tahdokkaan enää riittää.

MÖsteri
Viestit: 1238
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23 Elo 2016 07:46

Jep, selvä syy mietintöjen pohjaksi.

Mun Volvossa on nyt murhetta (taas) pakosarjan kanssa. Jostain sisältä valuu glykolit pakoputkeen. Onneksi rakenne mahdollistaa suoran jäähdytyksen merivedellä, joskin kone käy vähän turhan kylmänä. No, tämä nyt ei liity aiheeseen...

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 23 Elo 2016 08:13

Heitettiin romulaan sen Volvon alkuperäinen pakosarja, kun se oli esilämmitetty ja vuoti imusarjan alta pahasti

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 24 Elo 2016 09:19

Täällä kun on potkuri tietäjiä, niin mites seuraava tapaus. Jos päädyn päivittämään sen dieselin, niin oisko 16x18 potkuri ok. Koneen teho 68/4400 2,63:1 välitys. Vene paino 1500 kg
P.7m ja l. 2m. Nykyinen kone 52/4500 ja potkuri kupattu 14x15 huiput 12kn

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Qubik » 25 Elo 2016 13:07

pistäis vielä syväys tänne, niin vois pikkase laskuroitaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 25 Elo 2016 13:33

Oiskohan arviolta 0,35 m

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 28 Elo 2016 20:21

Riittäneekö tuo nykyinen 15x14 jos lisäis nousua 2' siihen.

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29 Elo 2016 12:32

Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches)
2 Blade 18.1 X 13.6
3 Blade 17.3 X 13.5
4 Blade 16.2 X 13.2


noi ois laskennallisesti sopivia jos toi sun paattis on uppoumarunkoinen tai puoliplaanava.
Ton muka https://www.vicprop.com/displacement_si ... =calculate
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 29 Elo 2016 13:43

Puoliliukuvahan se. Mitä luulet, eikös kulkis sillä 15x16? 17" ei mahdu alle ja hädin tuskin 16".

B20 antaa vissiin yli 80hv bensalla, tämä yhdistettynä sen välityksiin 1,55:1 ei välttämättä enää 25mm akseli taida kestää. Se akseli on muuten 1700mm pitkä

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Qubik » 29 Elo 2016 15:10

Kyllä kulkee, miksei kulkis. Ylikierrosvaara vaan olemassa, kun potkurin vastus ei oo jarruttamassa, mutta taas moottorille kevyempi. Myös ryömintavauhti pienempi.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 29 Elo 2016 16:29

Se voi olla että joutuu vähän kaasua rajoittaan ettei ota 4400 enempää täysillä. Se 15x16 ei vissiin kuormaltaan vastaa tota 17x13,5 potkuria. Eikös 1" halkaisiassa vastaa noin 1,5" nousussa kuormaltaan.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 30 Elo 2016 14:49

Tuo Chouan olikin tosi nätti paatti, kävin ihailemassa kuvia. No ei se 0,8l/mpk bensiiniä ole paljon, mulla vaihtelee 0,8-1,2 välillä dieseliä.

Maa
Viestit: 120
Liittynyt: 12 Loka 2015 18:21

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja Maa » 03 Loka 2016 17:28

Moi , itsellä on melaisassa v- pohja..190hv diesel ,mutta yhtä hyvin kelpaisi uudenaikainen (ruisku v-8) olisi paloturvallisempi kuin kaasarikoneet.
Toi sun kulkee ehkä 100hv. 12s. , 120hv. 15s. Ja yli 150hv siittä tulee väkisinkin liukuva..20 s-25s.
Mun kone 4000rpm. Max ja pystyy keskustelemaa normaalisti ..

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 11 Loka 2016 11:59

Oon mä saanut sen kulkemaan keväällä 12,5kn tolla 52 heppaisella dieselillä, syksyllä kun pohja limoittuu ja veneeseen kertyy tavaraa alkaa teho loppumaan.

Avatar
ms.venla
Viestit: 1043
Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43

Re: bensakone vs. diesel

Viesti Kirjoittaja ms.venla » 04 Syys 2017 12:24

olen tässä saanut hankittua hankittua tarvittavat osat myös tohon b20 Volvoon. Ainut osa mikä puuttuu on solex kaasarin liekinvaimennin. Onko tietoa miten volvossa palaa e85 bensa?? Miten koneen paloturvallisuutta vois parantaa

Vastaa Viestiin