Ajattelin että jos se on petrooli kannella. Ei lie kannata nostaa enempää että kone pysyy luotettavana. Tokihan etanoli kestää jopa 12-12.5:1 puristusta.CC kirjoitti:Nuo on ihan normaalit bensakoneen puristukset. Tiedätkö sä, mistä puhut?danlig kirjoitti:Etanolia tarvii syöttää sellaset 30% enemmän ja puristukset jonnekkin 8.5-9.0 kulmille jossei jo ole.CC kirjoitti: Kyllähän se siellä palaa, ja voit höylätä kanttakin reilusti. Mutta kaasarit pitää sit pistää ihan uuteen uskoon. Alkoholia tarvitaan reilusti enemmän.
bensakone vs. diesel
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08 Touko 2014 12:17
Re: bensakone vs. diesel
-
- Viestit: 123
- Liittynyt: 08 Touko 2014 12:17
Re: bensakone vs. diesel
Siksi sanoinkin että yleensä. Kun kasvatat syöttöä 30% saat noin saman energia sisällön kun bensalla, mutta etanoli sisältää enemmän happea kuin bensa joten teho monesti kasvaa.CC kirjoitti:Tuo nyt ei ole ollenkaan itsestäänselvyys. Vain, jos suurempi puristuskestävyys ja muut ominaisuudet on moottorissa huomioitu. Eikä silloinkaan mitenkään automaattisesti.danlig kirjoitti:Niin. Toisin kuin petrooli niin etanolilla saa vain lisää tehoa yleensäms.venla kirjoitti:Ymmärsinkö nyt oikein? Eli puristuksia on saatava lisää, eli päin vastoin kuin petroli koneessa. On se näköjään laiskaa ainetta palamaan, kun 30% kasvaa kulutus. Toisaalta niin oli petrolikin.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 12 Loka 2015 18:21
Re: bensakone vs. diesel
Jos haluaa ajaa liussa ,pitkään ja halvalla , niin diesel kone on kyllä edullinen ja mulla ainakin 190hv 4pyttynen on niin hiljainen että 3400 rpm. pystyy puhumaan huutamatta...tosin kaikki pinnat pohjaa lukuunottamatta päällystetty meluttoman äänieristeellä , ilmanotot eristetty ...
Jne...mutta toisaalta aikaisemmin mulla oli edellisessä veneessä volvon bensa v 8 sisäperä niin sehän kävi tyhjäkäynnillä kuin singer ompelukone .eniten häiritsi laturin hihnan ääni ! Mutta bensaahan paloi...
Jne...mutta toisaalta aikaisemmin mulla oli edellisessä veneessä volvon bensa v 8 sisäperä niin sehän kävi tyhjäkäynnillä kuin singer ompelukone .eniten häiritsi laturin hihnan ääni ! Mutta bensaahan paloi...
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: bensakone vs. diesel
Mulla on nyt tuo diesel ollut käytössä. Ääni on kova, mutta turvallinen se on. B20 on tallissa jemmassa ihan vaan varmuuden vuoksi
-
- Viestit: 1238
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: bensakone vs. diesel
Moi,
Bensakoneen vaarallisuus on minusta vähän suhteellinen juttu. Perusasia on, että linja polttoainetankin täyttöaukosta kaasuttimeen saakka on ehjä. Letkut tai putket uusitaan ajoissa. Metalliosat toisiinsa maadoitettuna. Ja aina ennen käynnistystä vilkaisee ja nuuhkaisee konekopan alta.
Fiskarissa B18 käyttää semmoisen 4,5 - 5 litraa tunnissa, noin 0,75 ltr/M. Käynti on miellyttävän hiljainen.
Bensakoneen vaarallisuus on minusta vähän suhteellinen juttu. Perusasia on, että linja polttoainetankin täyttöaukosta kaasuttimeen saakka on ehjä. Letkut tai putket uusitaan ajoissa. Metalliosat toisiinsa maadoitettuna. Ja aina ennen käynnistystä vilkaisee ja nuuhkaisee konekopan alta.
Fiskarissa B18 käyttää semmoisen 4,5 - 5 litraa tunnissa, noin 0,75 ltr/M. Käynti on miellyttävän hiljainen.
-
- Viestit: 120
- Liittynyt: 12 Loka 2015 18:21
Re: bensakone vs. diesel
Liukuvissa veneissä n.200hv. Diesel vie n.20l/h. Liussa , Kun bensaa menee 30-40l/h
Niissä se tuntuu jo lompakossa ja tiheämpänä tankkausvälinä !
Noin siis yleistettynä kyse sisäperäkoneista...
Niissä se tuntuu jo lompakossa ja tiheämpänä tankkausvälinä !
Noin siis yleistettynä kyse sisäperäkoneista...