Kardaanin tukilaakeri veneessä

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30 Huhti 2012 09:18
Paikkakunta: Outokumpu

Kardaanin tukilaakeri veneessä

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 23 Huhti 2018 22:46

Moro!

Heitetäänpäs palloa tännekin seuraavanlaisesta pohdinnasta:

Omassa summalaisessani on n. 2,5 metriä pitkä 25mm rst-potkuriakseli. Perässä kumilaakeri, koneen (23hv mitsu) päässä Python Drive -henkinen painelaakeri/murrosyhdistelmä. Välillä on ollut kahden veistokaaren kohdalla puinen tukilaakeri, elikkäs puinen noin tuuman paksuinen pukki, jonka läpi akseli kulkee vaseliinilla avustetun puun toimiessa liukulaakerina.

Kuten arvata saattaa, ei ratkaisu ole paras mahdollinen, mutta on kuitenkin toiminut nähtävästi vuodesta 1983 näihin päiviin saakka. Kuitenkin viime syksynä, kun pitkän kunnostusurakan päätteeksi sain veneen ensi kertaa itselläni vesille, huomasin akselin ravistavan aika rajusti. Asiaan paneuduttuani huomasin, että taaempi tukilaakeri oli syönyt akselin läpimitasta silmämääräisesti pari milliä pois. Tämä yhdistettynä pitkään, ohueen, ja vieläpä jäykällä jatkolaipalla kahteen osaan jaettuun akseliin, on omiaan aiheuttamaan värinöitä.

Olen siis päättänyt uusia akselin tukilaakerointeineen. Nyt kysymys kuuluukin, onko mitään ongelmaa käyttää tukilaakereina auton kumivaimennettuja kardaanin tukilaakereita? Satuin nimittäin löytämään paikallisesta varaosaliikkeestä Mersun laakereita, jotka olivat 25mm akselille. Autotarvikkeena hinta n. 20€/kpl, venetarvikkeena lähes nolla perään.

Onko noiden käytössä nähtävissä tiedostettua ongelmaa, vai käynkö askartelemaan? Aika monenlaisia vaihtoehtoja täälläkin keskustelussa on vilissyt, mutta kyseiseen ratkaisuun en ole ainakaan itse törmännyt.

Mielipiteistä ja neuvoista kiitollisena,

Eeppo

Avatar
Qubik
Viestit: 1080
Liittynyt: 03 Huhti 2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kardaanin tukilaakeri veneessä

Viesti Kirjoittaja Qubik » 24 Huhti 2018 07:54

Ultrapitkät ohuet akselit onkiemurantteja, mutta ainahan ne tehdään jäykäksi. Joustinlaippa, kuten mersun gardaanissa toimii autoissa, missä akseli on laakerin edessa heti nivelöity. Keskella pitkää jäykkä akselia, kumilaakerointi ei toimii sillatavalla. Lisäkse rakenne muutuu enisestä epävakaammaksi, koska kumi mahdollistaa vielä rajummjn värähtelyyn. Ihan niikjn ristikkovikaisessa mersussa. Se vatkaaminen on aivan karsee. Pitkä akseli tahtoo vaan taipuu, jos sitä väänätään rajusti.
Mina suosittelisin sulle Etrasta tukilaakerit laipalla. Niitä saa ns pallolaakerilla, eli laipan asennuskulma ei tarvii olla 90' akselia nähdeen. Näilla saat akselin linjatuksi ja tiedenkjn puuvenessa linjaus täytyy tarkasta myös vesillelaskun jälkeen parin viikon kuluttua, kun turpoamiset on loppunut. Sellaisen kokoonpanon tarkka kohdistus ja rihtaaminen on erityisen tärkeä, koska jokainen pienikin heitto, resonaation osuessa kohdalle, voimistuu hurjasti.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30 Huhti 2012 09:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Kardaanin tukilaakeri veneessä

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 25 Huhti 2018 00:27

Kiitos Qubik perusteellisesta vastauksesta!

Varmaan tommosella pallopukkilaakerilla teen, onpahan yksinkertaisin ja välyksetön. Siksi jäin tuota kumivaimennettua pohtimaan, kun täällä oli joskus kirjoituksia siitä kuinka ei saa olla jäykkä ja mitä nyt kenenkäkin mielestä sitten ei saa olla. Mutta kokeilen noin, tuskin se ainakaan puusilmiä huonompi on 😁

Eeppo

Vastaa Viestiin