Pakosarja
-
- Viestit: 1238
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Pakosarja
Jeeps.
Kovasti aiheuttaa miettimistä vesien kytkeminen. Kun pitää saada glykoolit kiertämään lämmönvaihtimen kautta niin, että termostaatti ohjaa koneen kiertoa, ja toisaalta pakosarjan läpi olisi hyvä lorista koko ajan vettä.
Kansi on automallia, eli käytössä on pumppu glykolipiirille, ja termostaatti päästää kannesta kuuman veden ulos. Sitä odotellessa kylmempi neste valuu termostaatin ohi. Ilmeisesti tästä vedestä tulee pakosarjan jäähdytys.
Onko näistä havaintoja?
Kovasti aiheuttaa miettimistä vesien kytkeminen. Kun pitää saada glykoolit kiertämään lämmönvaihtimen kautta niin, että termostaatti ohjaa koneen kiertoa, ja toisaalta pakosarjan läpi olisi hyvä lorista koko ajan vettä.
Kansi on automallia, eli käytössä on pumppu glykolipiirille, ja termostaatti päästää kannesta kuuman veden ulos. Sitä odotellessa kylmempi neste valuu termostaatin ohi. Ilmeisesti tästä vedestä tulee pakosarjan jäähdytys.
Onko näistä havaintoja?
-
- Viestit: 2182
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Pakosarja
Aikoinaan laitoin pakosarjan nestekierron Nissanin lämmityslaitekiertoon= termostaattikotelosta lähtö pakosarjan takapäähän ja paluu etupäästä pumpun imupuolelle. Jos ei valmiina ko liittimiä, niin muistaakseni Volvon termostaattikotelossa on reikä oik. puolella jossa on peitelevy, siihen letkunippa ja paluulle alavesiletkuun T-liitos
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Pakosarja
Voi olla vaan aika kuumana sulla tuo pakosarja, jos koneessa kiertää 80 asteinen glykoli ja jos sillä vielä jäähdyttää pakosarjaa. Muutenhan se riittäis, mutta siinä Volvo penta pakosarjassa on ne vesiliitännät onnettoman pienet, joten suurta virtausta ei ole.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Pakosarja
Olikos siinä auton kannessa muuten se termostaatti vain auki/kiinni toiminnaltaan. Siinä vene b20 koneessa termostaatti toimii 3-tie periaatteella.
-
- Viestit: 2182
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Pakosarja
Kuvan ja mielikuvankin perusteella 3-tie
https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/ ... aatti.html
Letkut oli se 16mm kuten auton lämmityslaitteessa, tehdyt yhteet sen mukaiset.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582420
Tulo on huohottimen (haitariputki) alla ja paluu näkyy pakosarjan etupäässä
En ainakaan huomannut ylikuumenemista, lämpömittarin mukaan liikkeelle lähdön jälkeen kun oli päässyt pois noprajoitusalueelta, liukuunlähdön jälkeen lämmöt nousi n. 98 jolloin näki että termostaatti aukesi ja lämpö käväisi alle 90 josta nousi tasan 90 jossa kesti koko lopun ajon ajan.
Moottorin kiertovesipumppu tekee melkoisen paine-eron joten se neste kiertää yllättävän reippaasti, etenkin kovemmilla kierroksilla jolloin lämpöäkin kertyy.
Kuvista näkyy hyvin, että nissanissa on moottoröljyn jäähdytin lohkon oik. puolellla lohkon takaosassa. Sekin tuli (onneksi) irroitettua ja puhdistettua, vanhassa koneessa oli glykolipuolella ruostemöhnää puoleenväliin saakkka.
https://www.google.fi/search?q=nissan+s ... aCJDzXXvjM:
Lisäys; voisithan kysyä valmistajalta/myyjältä/joltain tietäjältä kumpaan kiertoon ko pakosarja on tarkoitettu, raakavesi (tulo kylmähköä) vai nestekiertoon(pakosarja käy kuumempana) koska monissa amerikan koneissa pakosarjat ovat merivesijäähdytteisiä.
https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/ ... aatti.html
Letkut oli se 16mm kuten auton lämmityslaitteessa, tehdyt yhteet sen mukaiset.
http://www.freewebs.com/maryii/apps/pho ... d=26582420
Tulo on huohottimen (haitariputki) alla ja paluu näkyy pakosarjan etupäässä
En ainakaan huomannut ylikuumenemista, lämpömittarin mukaan liikkeelle lähdön jälkeen kun oli päässyt pois noprajoitusalueelta, liukuunlähdön jälkeen lämmöt nousi n. 98 jolloin näki että termostaatti aukesi ja lämpö käväisi alle 90 josta nousi tasan 90 jossa kesti koko lopun ajon ajan.
Moottorin kiertovesipumppu tekee melkoisen paine-eron joten se neste kiertää yllättävän reippaasti, etenkin kovemmilla kierroksilla jolloin lämpöäkin kertyy.
Kuvista näkyy hyvin, että nissanissa on moottoröljyn jäähdytin lohkon oik. puolellla lohkon takaosassa. Sekin tuli (onneksi) irroitettua ja puhdistettua, vanhassa koneessa oli glykolipuolella ruostemöhnää puoleenväliin saakkka.
https://www.google.fi/search?q=nissan+s ... aCJDzXXvjM:
Lisäys; voisithan kysyä valmistajalta/myyjältä/joltain tietäjältä kumpaan kiertoon ko pakosarja on tarkoitettu, raakavesi (tulo kylmähköä) vai nestekiertoon(pakosarja käy kuumempana) koska monissa amerikan koneissa pakosarjat ovat merivesijäähdytteisiä.
-
- Viestit: 1238
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Pakosarja
Oukei, kiitos tähän saakka.
Volvossa on käsittääkseni juuri tuo sama lämmityslaitteen lähtö termostaatin vieressä. Eli vesi tulee siitä ulos silloin, kun termostaatti on kiinni. Tämä siis auto-mallissa. Meri-kansiin on joku oma systeeminsä, mutta mitäs me nyt siitä.
Olen ajatellut tuota järjestystä, että vesi kiertää lämmönvaihtimeen termostaatin ohikierrosta. Todennäköisesti on niin, että pakosarjasta ei tule yhtä paljon lämpöä, kuin syliteriryhmästä. Eli vesi kiertää ehkä useamman kierroksen lämmönvaihtimen ja pakosarjan läpi ennen kuin termostaatti ottaa uutta vettä lohkoon. Periaatteessa putkeen ennen lämmönvaihdinta tulee Y-haara, johon toiseen tulee vesi termostaatilta ja toiseen pakosarjan päällä olevasta yhdysputkesta. Pakosarjassa vesi kiertää alhaalta ylös, minkä pitäisi taata se, että vettä on tasaisesti koko limpussa.
Entäpä paisuntasäiliö? Käsittääkseni sen tehtävä on mahdollistaa nesteen tilavuuden muutokset lämpötilan mukaan. Ja täyttää järjestelmää, jos nestettä valuu pois. Olen ollut näkevinäni kahta mallia, yhdellä letkulla ja kahdella letkulla. Yksiletkuinen kai nostaa ja laskee pintaa paisunnan mukaan. Kaksiputkinen on osa kiertoa, siten että vettä tulee yhdestä reunasta ja toisesta lähtee. Onkohan jompikumpi parempi? Ensimmäinen on ainakin yksinkertaisempi. Onkohan paisuntasäiliön kytkentäpaikalla väliä? Korkein kohta järjestelmää, tai sitten vain johonkin..
Olen vähän skeptinen lämmönvaihtimen tehon riittävyyden suhteen, mutta on se aiemminkin toiminut. Lämmöt ovat pysyneet tasaisessa 92 asteessa, kunhan nestettä on ollut riittävästi.
Volvossa on käsittääkseni juuri tuo sama lämmityslaitteen lähtö termostaatin vieressä. Eli vesi tulee siitä ulos silloin, kun termostaatti on kiinni. Tämä siis auto-mallissa. Meri-kansiin on joku oma systeeminsä, mutta mitäs me nyt siitä.
Olen ajatellut tuota järjestystä, että vesi kiertää lämmönvaihtimeen termostaatin ohikierrosta. Todennäköisesti on niin, että pakosarjasta ei tule yhtä paljon lämpöä, kuin syliteriryhmästä. Eli vesi kiertää ehkä useamman kierroksen lämmönvaihtimen ja pakosarjan läpi ennen kuin termostaatti ottaa uutta vettä lohkoon. Periaatteessa putkeen ennen lämmönvaihdinta tulee Y-haara, johon toiseen tulee vesi termostaatilta ja toiseen pakosarjan päällä olevasta yhdysputkesta. Pakosarjassa vesi kiertää alhaalta ylös, minkä pitäisi taata se, että vettä on tasaisesti koko limpussa.
Entäpä paisuntasäiliö? Käsittääkseni sen tehtävä on mahdollistaa nesteen tilavuuden muutokset lämpötilan mukaan. Ja täyttää järjestelmää, jos nestettä valuu pois. Olen ollut näkevinäni kahta mallia, yhdellä letkulla ja kahdella letkulla. Yksiletkuinen kai nostaa ja laskee pintaa paisunnan mukaan. Kaksiputkinen on osa kiertoa, siten että vettä tulee yhdestä reunasta ja toisesta lähtee. Onkohan jompikumpi parempi? Ensimmäinen on ainakin yksinkertaisempi. Onkohan paisuntasäiliön kytkentäpaikalla väliä? Korkein kohta järjestelmää, tai sitten vain johonkin..
Olen vähän skeptinen lämmönvaihtimen tehon riittävyyden suhteen, mutta on se aiemminkin toiminut. Lämmöt ovat pysyneet tasaisessa 92 asteessa, kunhan nestettä on ollut riittävästi.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Pakosarja
Eikös siitä lämmityslaitteen lähdöstä tule vettä kokoajan riippumatta termostaatin asennosta. Mulla volkkarissa termostaatin avautuessa myös öljyn jäähdytyksessä alkaa kiertää neste ja lämppärissä kiertää koko ajan. Volkkarissa mulla on paisunta säiliö kahdella letkulla.
-
- Viestit: 2182
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Re: Pakosarja
MÖsteri kirjoitti:Oukei, kiitos tähän saakka.
Volvossa on käsittääkseni juuri tuo sama lämmityslaitteen lähtö termostaatin vieressä. Eli vesi tulee siitä ulos silloin, kun termostaatti on kiinni.
Olen ajatellut tuota järjestystä, että vesi kiertää lämmönvaihtimeen termostaatin ohikierrosta. Todennäköisesti on niin, että pakosarjasta ei tule yhtä paljon lämpöä, kuin syliteriryhmästä. Eli vesi kiertää ehkä useamman kierroksen lämmönvaihtimen ja pakosarjan läpi ennen kuin termostaatti ottaa uutta vettä lohkoon. Periaatteessa putkeen ennen lämmönvaihdinta tulee Y-haara, johon toiseen tulee vesi termostaatilta ja toiseen pakosarjan päällä olevasta yhdysputkesta. Pakosarjassa vesi kiertää alhaalta ylös, minkä pitäisi taata se, että vettä on tasaisesti koko limpussa.
Entäpä paisuntasäiliö? Käsittääkseni sen tehtävä on mahdollistaa nesteen tilavuuden muutokset lämpötilan mukaan. Ja täyttää järjestelmää, jos nestettä valuu pois. Olen ollut näkevinäni kahta mallia, yhdellä letkulla ja kahdella letkulla. Yksiletkuinen kai nostaa ja laskee pintaa paisunnan mukaan. Kaksiputkinen on osa kiertoa, siten että vettä tulee yhdestä reunasta ja toisesta lähtee. Onkohan jompikumpi parempi? Ensimmäinen on ainakin yksinkertaisempi. Onkohan paisuntasäiliön kytkentäpaikalla väliä? Korkein kohta järjestelmää, tai sitten vain johonkin..
Olen vähän skeptinen lämmönvaihtimen tehon riittävyyden suhteen, mutta on se aiemminkin toiminut. Lämmöt ovat pysyneet tasaisessa 92 asteessa, kunhan nestettä on ollut riittävästi.
Termostaattikotelo on järjestelmän painepuoli, joten se pakosarjan toinen liitos on oltava ALAvesiletkussa-moottorin vesipumpun imupuolella(tai siinä lämmityslaitteen yhteessä)(voi olla suljettu kartiokierretulpalla) tällöin vesi kiertää aluksi lohkossa, kannessa ja pakosarjassa termarin alapuolella, kun lämpöä on termarin aukeamisrajan yli, niin termari aukeaa ja imee lämmönvaihtimen alaletkusta viileää vettä joka sekottuu koneessa olevaan kuumaan-kuuma menee termarista lämmönvaihtimeen yläletkun kautta.
Paisuntasäiliö korkeimpaan kohtaan, tai ainakin sieltä korkeimmalta (ohut) putki josta pääsee järj. kertynyt ilma sinne paisunta-astiaan.
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Pakosarja
Mulla on taas päinvastainen projekti, missä vaihdan temppuilleen makeavesijäähdytyksen raakaveteen. Päijänteellä ajelen ja koneeseen tulee 70 asteinen termari ton 87 asteiden tilalle
-
- Viestit: 1238
- Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
- Paikkakunta: Dragsfjärd
Re: Pakosarja
Päinvastaiset hankkeet menossa siis. Pahoittelen että nappasin mv.venlan ketjun näin härskisti...
Teen Chouanin makeavesijäähdytyksestä oman ketjun, kun alan oikeasti tekemään jotain
Teen Chouanin makeavesijäähdytyksestä oman ketjun, kun alan oikeasti tekemään jotain
- ms.venla
- Viestit: 1043
- Liittynyt: 29 Loka 2009 21:43
Re: Pakosarja
Ketjuun saa ja pitää kirjoittaa:) mua ainakin kiinnostaa kaikki tekniikkaan liittyvä