Pakosarja

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
ms.venla
Viestit: 544
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Pakosarja

ViestiKirjoittaja ms.venla » 07.02.2018 18:17

Heipähei.

Kuinka paksusta tavarasta teettäisitte pakosarjan jota jäähdytetään päijänteellä?

Kippo
Viestit: 63
Liittynyt: 21.06.2013 10:05
Paikkakunta: konginkangas

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja Kippo » 07.02.2018 20:37

Itse tekisin ruostumattomasta niin ei tarvii olla (ruostumis varaa).Laippa jotain 5mm tasohiottuna. Pakolähdöt hitsaisin valmiista mutkista oisko ne jotain 3mm seinämällä,sitte 2mm vaippa päälle

Avatar
ms.venla
Viestit: 544
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja ms.venla » 07.02.2018 23:05

Laipat mulla onkin valmiina, jopa 10mm mustaa. Kestääkön koko pakosarja mustana, ajattelin tota 4mm ainevahvuutta. Vesivaippa 90x90 rhs ja sisälle 50x50

Avatar
Qubik
Viestit: 666
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja Qubik » 08.02.2018 7:46

Rostetin ja mustan sekoituksella ei kannattaa leikkiä. Ekaks ne lämmöstä elää hiukan eritavalla ja saa kivasti halkemia aikaiseksi ja toiseksi, ne muodosta sähköparin, heikon kyllä, mikä tappaa sun mustan raudan osuuden nopeasti. Jos haluat sekaisin käyttää, niin ehkä laippa voi ollaa mustaa, mutta sieltä eteenpäin, mutkat yms, on rosteria.

Kokemuksesta sanoisin, ettei laippa kannattaa alle 8 mm materjaalista tehä. Lämmöstä alkaa vääntelee ja tiivisteet eivät pitää. Ehkä jossain paripyttysessa diiselissa kestäis, isommisa vuoto on melko varma.

4mm seinamalla mutkat kestää kyllä noin 10 vuotta. Tee kaikki muutkin osat samapaksuisesta ja saat kohtalaisen toimintavarmaan paketin. Hitsisaumojen esivalmistelun ja osien hhteensovittamisen tärkeyttä on vaikee ylikorostaa, mitä vähemmän jännitteita saat aikaiseksi hitsaessa, sitä vähemmän halkemia on ekan kesän jälkeen.

Kuvia myös valmistuksesta, kiitos.

bonito
Viestit: 780
Liittynyt: 26.12.2006 10:53
Paikkakunta: Pori

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja bonito » 08.02.2018 10:30

Mulla oli veneessä Bowmanin märkä pakosarja, johon oli syöpynyt reikä, sen tilalle tein 6-Foorttiin pakosarjan mustasta, laipat oli 12 millistä, ne poltettiin kopiokoneella, porasin ii-palkkiin laipoille pultinreiät pakosarjan tiivisteen avulla, kutistumisvaraa tein n. 2,5 milliä. Pulttasin laipat kiinni palkkiin, heppasin pultit kiinni ii-palkkiin, sitten hitsasin laippoihin suorat 5 cm:n putken pätkät, jotka hitsasin 60 mm RHS-putkeen, moottorin etupään 60 mm neliöputken tukin laipalla,toiseen päähän tuli pyöreä putki, jotka hitsasin vesitiiviiksi(tietenkin). Vesivaipan tein 100 mm RHS:stä, sahasin rälläkällä 100 mm neliöputken yhdeltä sivulta pitkittäin 50 millin soiron pois koko matkalta, 100mm putken yläpuolelle porasin kaksi reikää n. 25mm, toinen etupäähän toinen takapäähän, Vesivaipan kylkeen hitsasin kaksi kierreyhdettä,joissa oli sinkkehin sopiva kierre. Sitten työnsin 100 mm:n putken 60 millin putken päälle ja heftasin sen kiinni 100 millin putkeen pakoputkien väleistä, nyt tukin vesipaipan etupään. Takapäähän tein 95x95 laipan, jossa oli 60 millin reikä, laipan hitsasin 100 mm putken päähän. 60 mm putken katkaisin poikki, niin läheltä vesivaippaa, että siihen pystyi vielä hitsaamaan pakoputkenlaipan, siihen hitsasin pyöreä laipan, joka sopi entiseen pakoputken laippaan. Päällipuolen 25 mm reikiin hitsasin kulmat, joissa oli jo pienet putken pätkät, niistä menee raakavesi sisään ja tulee ulos kumista pakoputkea jäähdyttämään, ei muuta kuin hitsaamaan. Nyt varsinainen levy/hitsaustyö oli tehty, Nyt irrotin pakosarjan ii-palkista ja vein jyrsijälle plaanattavaksi. Plaanauksen jälkeen kokeilin pakosarjaa paikoilleen, arvioni puikkohitsaus kutistumasta ei ollut aivan osunut kohdalleen, jouduin joitakin pakolaippojen reikiä isontamaan pyörivällä viilalla, mutta vain yhden millin. Vesipainekoe ei paljastanut yhtään reikää. Jos hitsaa lankakoneella, vesitiiviys on vaikempi saavuttaa.Tässä pakosarja mallissa jää yksi kuuma kohta, moottorin puoleinen sivu, pakosarjan laipat ja putkenpätkät, jotka ovat 60 millin putkessa kiinni, mutta ne ovat moottorin puolella, eikä niistä ollut mitään haittaa. Toisissa, vanhemmissa moottoreissa vaikeuttaa vesipakosarjan tekemistä imusarjan putket, uudemmissa moottoreissa imusarja on eripuolella syl.kantta. Pakosarja oli käytössä mulla vielä kymmenkunta vuotta, kunnes myin veneen. Laitan YV:llä käsin piirretyn kuvatuksen pakosarjasta.

Avatar
ms.venla
Viestit: 544
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja ms.venla » 08.02.2018 23:16

Kiitos kuvasta! Taidan käyttää sitä pohjana tohon omaan pakosarjaan.

MÖsteri
Viestit: 1103
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd
Viesti:

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja MÖsteri » 10.02.2018 14:38

Moi,

Pakosarjahommia mielessä myös... eiks ms.venla sulla ollut joskus myös Volvon B20-koneen pako- ja imusarjajuttuja?

Nääs nimittäin m/b Chouanin Volvosta alkaa kyläsepän tekemä imu&pakosarja olla aika risa. Kai sillä vielä yhden kesän taiteilee, kunhan pitää Trossin numeron puhelimessa ja aina etäisyyttä tuulenalaisiin rantoihin... :D

Sain ostaa netistä hyvän imusarjan. Se on alkuperäinen Volvon yhden kaasuttimen mallin, kaarevaputkinen alumiinivalu. Mietin, että jos siihen viereen ostaisi B20:n pakosarjan ihan tehdastekoisena. Noin 500 € olisi pakopuoli kunossa. Sitten jää jäljelle rakentaa vielä makeavesijäähdytys ennalleen.

Toinen vaihtoehto on, että alan puikottelemaan pakosarjaa kasaan neliöputkista. Uskoisin sen onnistuvan, kun vanhan ruostekasankin korjaus onnistui.. Mutta on siinä puuhaa. Eniten mietityttää, miten laipan saa tiiviiksi konetta vasten. Vaikka lähtee suorasta noin 10 mm teräslevystä liikkeelle, niin puikkojen lämpö vetelee varmasti laipan mutkille. Tämän kanssa olen kamppaillut jo vanhaakin paikkailessa. Miten pinnan saa uudestaan suoraksi - koti - tai koneistamokonstein?

Kiintoissaa puuhaa.

Avatar
ms.venla
Viestit: 544
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja ms.venla » 10.02.2018 18:13

Kaveri on tehnyt autoonsa pakosarjoja itse ja hän sanoi tehneensä niin, että on hitsannut laippan ne natsat ensin kiinni ja sitten koneistanut laipan suoraksi. Sitten on vasta hitsannut loppuun. Ajattelin itse viedä hitsaajalle koneen. Vara kannen mihin on sitten helppo sovittaa laippoja.

Joo mulla on myös b20 kone, tai oikeastaan kaksi. Toinen on autonkone ja toinen on mb20b, johon joku hullu on vaihtanut bensakoneen pako ja imusarjan, myös vetolaitteen. Onkohan sitten ollut pettymys kun olikin petroli männät 8-| no se kone kuitenkin on lopussa, joten kasaan marinointi osat siihen auton koneeseen. Pakosarja mulla on lähes uusi ja imusarja on se alumiininen ja siihen tulee solex 44 kaasari. Vesipumppuja tuli kaupassa mukana 2, samoin termostaatti koteloita yms muuta pikkusälää. Hinta 250€

Avatar
ms.venla
Viestit: 544
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja ms.venla » 10.02.2018 18:15

Eli luultavasti tein hyvät kaupat. Se volvo on mulla varakone ja onhan se klassikko.

Avatar
Qubik
Viestit: 666
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja Qubik » 11.02.2018 14:35

Muutaman jenkkiauton pakosarjan ihan Ikea(Martelius) palikoista rakentaneena on pakko lisää muutama kommentti.
Kuinka hellästi laippaa hitsaa tai vielä pahempaa, tekee jokaiseen reikään oman laipan, ne pitää plaanata tasaisiksi. Lähes aina joku kulma lähtee hiukan vetelee. Myös silloin, kun hitsaa niin, että laippa on sylinterikannessa kii. nauhahiomakonellakin pääsee tapeeksi tasaiseksi, että saa tiivisteet pitämään.
Mustan raudan saa helpommin tiiviksi kun rosterin. Eritoten, jos puikolla meinaa sorkkii kasaan.

Jos mutkia ja liitoksia leikkaa, niin vannesaha on oikein oiva väline oikeenlaisten kulmien leikkamiseksi. Myös reikäsaha pitää ollaa oikeankokoinen tai karvanverran pienempi, kun putket. takka sovitus säästää hitsausessa ja koeponnistuksen jälkeen uudestaan hitsauksessa aikaa uskomattoman paljon.

Jos pitkää putkenmallista pakosarja tekee, niin väliseiniä on pakko tehä. Hyvä tulee, jos väliseinien etäisyys on 2xputken paksuus sentimetreissa. eli, jos ulkokuoren paksuus on kaksi millimetria, niin joka 4 cm välein pitäis ollaa jonkinmallinen tukirakennelma sisäpuolella. Jos 3 niin joka 6 cm ja niin eteenpäin. Sillätavalla saa tasattua lämpötilaeroja ja elämista.

Työn iloa:D

MÖsteri
Viestit: 1103
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd
Viesti:

Re: Pakosarja

ViestiKirjoittaja MÖsteri » 12.02.2018 23:19

Jep..

Onhan siinä hommaa. Ajattelin sahailla ja viilailla palaset rautasahalla ja viilalla ajan kanssa. Tietysti rälläkällä viuhtoo ison palkin äkkiä poikki, mutta tahtoo toleranssit ihan suotta kasvaa. Rautasahalla, ruuvipenkillä ja leikkuunesteellä (Karhu III) tulee kerralla sopivia. Kuntokin kasvaa, jos ei liikaa lotraa leikkuunestettä. Ja puikolla kasaan sitten. Mun järkeni mukaan laippa ja ylipäätään koko tekele on vääjäämättä kiero. Ihan hyvä saavutus olisi, jos sen saisi ylipäätään tiiviiksi. Ja sitten vielä jos törröttäisi koneen kyljessä edes suunnilleen oikeassa asennossa.

Vinkki nauhahiomakoneesta laipan oikaisuun on tervetullut. Aiempien remonttien yhteydessä olen kiroillut kieron laipan kanssa. Oioin sitä hiomalla suoran tulitiilen päälle viritetyllä vesihiomapaperilla. Kyllä siitä suht suoran saisi, mutta saa istua hieromassa vähän jumalattoman kauan.


Palaa sivulle “Puuveneiden tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa