Perämoottori sisäperän tilalle

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Tevi
Viestit: 2
Liittynyt: 10.01.2018 20:56

Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja Tevi » 10.01.2018 21:27

Ajatuksena vaihtaa sisäperämoottorin tilalle perämoottori. Vähän yli 7 metrinen mahonkivene kyseessä, jonka vesilinjan pituus n.5.5m perästä suht tasapohjainen. Tarkoituksena saada avotilaan lisää tilaa. Nyky tekniikalla kulkee n. 5kn
Minkä tehoisella perämoottorilla pääsisi samaan nopeuteen, veneen paino on n. 1600kg. Löytyykö ryhmäläisiltä vastaavia projekteja?
Oma ajatus on 20-40 hv. menikö metsään?

Avatar
Qubik
Viestit: 656
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja Qubik » 10.01.2018 23:51

Sanoisin, että siihen 5kn nopeudeen riitäis jo hieman alle 10 hp moottorikin. 20hp sella menee varmaan 10kn ja enemmän, mutta kulkuasento ja ominaisuudet selviä kokeilun jälkeen. Ehkä kannattais harkita erikokoista moottoria tai eri siainnilla, vetotapoja ja muuta kikkailua myös. Toki kaikki se vaikuttaa kulkuasentoon käsittelyyn ja muihiin ominaisuuksiin. Ehkä viisainta ois vaihtaa venettä enemmännomiin tarpeisiin sopivaksi.

Avatar
Northling
Viestit: 2481
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja Northling » 11.01.2018 0:25

Moro

Mulla oli 6,5 metrinen 1000 kg painava purjevene, joka kulki 5 kn 3,5 hp 2-t Sutsukilla.
Eli ei noi alle runkonopeuksien jäävät nopeudet paljoakaan tehoa vaadi.
Sitten jos halutaan nostaa vene plaaniin aletaan tarvitsemaan hemosia. Toisaalta jos venettä ei ole rakennettu plaavaksi ei sen rakenteetkaan sitä kestä. Ei kannata rikkoa venettä liian suurella moottorilla.

N
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemys asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. SuurScylla Ottiliana, https://www.facebook.com/Scyllapurjehtijat

Avatar
ms.venla
Viestit: 537
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja ms.venla » 11.01.2018 23:23

Uppoamaveneessa ja puoliliukuvassa jos haluaa tuplata nopeuden, on kone tehoa kasvatettava karkeasti kahdeksan kertaiseksi. Mikä kone sulla nyt on sisäperänä?

Tevi
Viestit: 2
Liittynyt: 10.01.2018 20:56

Re: Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja Tevi » 12.01.2018 15:20

Koneena ford 70hv ja penta 270 perävetolaite.
En niinkään vauhtia halua lisää vaan varmatoimista mukavuutta ja lisä tilaa perään.
Käyttö tuollaista päivä kruisailua, ei pitkiä matkoja.

Avatar
ms.venla
Viestit: 537
Liittynyt: 29.10.2009 22:43

Re: Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja ms.venla » 12.01.2018 18:57

Miksi ei toimis, onhan niitä sellaisia veneitä joita voi tilata jommalla kummalla vetotavalla. Perämoottori on sitäpaitsi kevyt ratkaisu. Mikä on nykyisellä yhdistelmällä maks nopeus?

matti
Viestit: 1658
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja matti » 15.01.2018 13:46

Käsittääkseni joku tuollainen "isojalka" olisi hyvin sopiva, näyttää tosin tuo hinta hyppävän aika ylös, ainakin uusissa koneissa;
https://www.yamaha-motor.eu/fi/products ... ft9-9.aspx

laivuri
Viestit: 19
Liittynyt: 22.03.2005 14:31
Paikkakunta: vääksy

Re: Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja laivuri » 15.01.2018 17:44

Onko veneesi liukuva vai puoli-liukuva, kun se on noin hidas tuolla koneellasi? Jos vaihdat siihen perämoottorin huomioi voimareservi, älä laita liian pientä konetta ja ehdottomasti pitkärikinen, niin varalaita on mahdollisimman korkea. Jos veneesi on vanha, niin sellaiseenhan kuuluu samaan tyyliin sopiva moottori!

Avatar
Qubik
Viestit: 656
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Viesti:

Re: Perämoottori sisäperän tilalle

ViestiKirjoittaja Qubik » 16.01.2018 8:13

Edellinen vastaukseni hävis bittiavaruuden, mutta kokeillaan uudestaan. Jos kysessa on sama tapaus, misyä lli kuva facebookissakin niin mknä tekisin näin:
- peräpeilin vaihto umpinaiseen, vetolaitteen jättämä kolo on sen kokoinen, että se on pakko tehä uusi peräpeili jotta se kestäis perämoottorin painon ja työnnön, mikä kohdistuu eri paikkaan.
- kun peili on valmiina, uudeg polvet ym vahvikkeet rakennettu sisään, niin venee jorpakkoon ja peräpeilin yläreunaan, ulkopuolelle, lisämään vaikka lyjypainoja. Niin saat selville, kuinka painava moottoria sun vene rakenteellisesti pystyy kantamaan. Se rajoittaa sitten moottorivalinta oleellisesti.
- sen jälkeen peräpeilin muokkaus vastamaan uuden moottorin rikipituutta ja moottorikaivon valmistus
- moottori kii ja iloisesti menoksi.


Helppoa, kun mikä, eiks oo :))


Palaa sivulle “Puuveneiden tekniikka”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa