Oikotasohöylää ostamassa - neuvoja?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
hkm
Viestit: 21
Liittynyt: 06.08.2003 21:38
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja hkm » 27.08.2004 20:37

vanhami kirjoitti:Yksin vinkki minulta.

Älä osta Scheppahin oikotaso höylää, peltipöydillä, jotka on sellaisilal hengettömillä ruuveilla säädettävät.

Ihan pilipalipaska nimim kokemusta on, vaikkakin on se meillä 15 vuotta ollut ja niistä 10 laulanut ahkerastikin.

Tarkkaa jälkeä sillä ei saa tai pitää olla haka joka säätää sen pöydät ja terät kohdilleen. Kerran kun saat, on se jo seuraavalla kerralla siirtynyt

Mika
Joo. Sheppachin olen hyljännyt vaihtoehtolistaltani jo alkumetreillä juuri noiden mainitsemiesi syiden vuoksi.

Aiemmin jo mainitsinkin, olisi mukava kuulla suosituksia, jostakin tietystä merkistä ja mallista, joka täyttää laadukkaan höylän ehdot eikä kuitenkaan ole henkilöauton hintainen. Eli tuosta 1500-2500 euron väliltä.

HKM

Ripe
Viestit: 5
Liittynyt: 05.06.2007 17:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripe » 08.06.2007 18:07

Tervehdys vaan kaikille :-D

Olisin kans höylää ostamassa harrastus mielessä, vaan en oikein tie minkä merkkistä.
Tarjouksia pyysin muutamalta.

Oiko/tasohöylä
Hammer A3-41
Verollinen hinta yli 5000e

Hammer A3-31
verojen kanssa alle 3000e

Rojek MSP 315
olis 3000e

Rojek MSP 415
olis vähän yli 4000e

Griggio FS 410
maksais n.12 000e

Tää Rojek msp415 kiinnostas kovasti, mut onko laite kuinka laadukas?
Hinta olis viä jotenkin siedettävä.

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02.07.2003 8:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 08.06.2007 19:05

Ripe kirjoitti:
Tää Rojek msp415 kiinnostas kovasti, mut onko laite kuinka laadukas?
Hinta olis viä jotenkin siedettävä.
Kyllä varmaan tuommonen neljä tonnia maksava höylä on ihan tarpeeks laadukas harrastuskäyttöön.

Mulla on vuoden ollu ammattikäytössä oiko- tasohöylä, joka maksoi K-raudassa 269 euroa. Terät on joutunu vaihtamaan kahesti kun on tullut niin paljon tiikki- ja mahonkilautoja höylättyä. Terät maksaa jotain kympin paikkeilla. Ainut miinuspuoli siinä on että suurin höyläysleveys on vaan 22 senttiä, mutta ainakaan ensimmäisen vuoden aikana ei oo tullu tarvetta höylätä mitään sen leveämpää.
Ainakin tähän asti kone on toiminu ihan moitteettomasti päivittäisessä käytössä ja se on siitä kätevä että sitä voi kuletella korsan takakontissa

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12.02.2006 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 08.06.2007 19:57

Tuo sana harrastuskäyttöön? poijjaat ostelevat 4000-5000 tonnin vehkeitä? ilmeisesti olen aikakaudesta jäljessä,alle tonnin vehkeillä pärjää autotallissa.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08.10.2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08.06.2007 20:10

Katoppa ku harrastaa saa mitä ja millä vaan haluaa ja samoin tehdä töitä millä ja mitä haluaa - hommassa on vaan se ero että toisella tehdään leipää ja toisella ajanvietettä ;-)
Viime kädessähän asiakas maksaa työkustannuksissa työkalujen hinnan ei yrittäjä. Työn laatuunkaan työkalujen hinta ei ole suoraan verrannollinen sillä työkaluja myös pitää osata käyttää muun mahdollisen ammattitaidon lisäksi ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ripe
Viestit: 5
Liittynyt: 05.06.2007 17:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripe » 09.06.2007 7:29

baden2 kirjoitti:Tuo sana harrastuskäyttöön? poijjaat ostelevat 4000-5000 tonnin vehkeitä? ilmeisesti olen aikakaudesta jäljessä,alle tonnin vehkeillä pärjää autotallissa.
Onhan toi hirvee raha. Olen tekemässä asuntokauppaa ja uudessa talossa olis hyvät tilat harrastaa ja rahotuksen sais samalla onnistuun.

Toi höylän leveys olis hyvä olla vähintään ton 40cm. niin vois tehdä jonkinlaista liimalevyä.

Olen harrastanut puutöitä kymmenen vuotta kansalaisopistossa ja jonkin verran kotona. Kotona olis jonkinlainen sirkkeli, käsijyrsin ja muita käsityökaluja.
Lähinnä olen tehnyt huonekaluja.

Imuri ja pieni vannesaha kuuluis kans ostoslistaan.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Viesti Kirjoittaja matti » 09.06.2007 18:32

Ripe kirjoitti:
Toi höylän leveys olis hyvä olla vähintään ton 40cm. niin vois tehdä jonkinlaista liimalevyä.

Olen harrastanut puutöitä kymmenen vuotta kansalaisopistossa ja jonkin verran kotona. Kotona olis jonkinlainen sirkkeli, käsijyrsin ja muita käsityökaluja.
Lähinnä olen tehnyt huonekaluja.

Imuri ja pieni vannesaha kuuluis kans ostoslistaan.
Minulla on Uranus-tuonnin (koneita.com) 16"= 406 mm tasohöylä.
Kyllä sillä on pärjännyt vaikka onkin kiina-laatua-alapöydässä oevat kannatinrullat ovat soikeat -tekee pintaan aaltoa kun soikeat rullat nostelevat höyläkpl jne. Noihin länsikoneisiin verrattuna "halpa" ?? siitä mukavan kokoinen, että tervekätisen kaverin kanssa voi siirrellä helposti- 240 kg- mutta tosi mukava esim yläkaapin sarjat menee kokonaisina läpi-vrt edellinen 250 mm salkkumallinen höylä jolla oli höylättävä lauta kerrallaan ja liimauksen jälkeen hiottava.
Kaverii osti lopetetun puusepänliikkeen myynnistä 500mm leveän oiko-tasohöylän lähes samaan hintaan(käy katteeks) tosin siirtelyyn tarttee trukin.

Matti

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12.02.2006 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 09.06.2007 20:28

Veli-Matille, jos puhutaan harrastuskäytöstä se tarkoittaa mielestäni ajanvietettä,leipätöikseen tekemisessä aavistuksen verran joskus leipääntymisen maku.

JT
Viestit: 192
Liittynyt: 14.10.2003 1:36
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja JT » 09.06.2007 21:24

Talvella tuli näprättyä kansalaisopiston puutyökurssilla baaritiski ja sohvapöytä, paikallisella yläastella. Siellä oli 500mm leveyteen pystyvä yhdistelmähöylä digitaalisella näytöllä. Erittäin miellyttävä kone ja oikohöylästä tasohöylään siirto kävi näppäristi pöytää kääntämällä. Hintaa vehkeellä on tosin yli 5000€, mutta on ilmeisesti laatupeli kun on kestänyt yläastetenavienkin käsittelyssä.

Noita uranustuonnin sivuja on itsekin tullut katseltua ja sieltä vähän tätä mallia:

Kuva

Höyläysleveys tosin vain 260 mm, mutta hintakaan ei ole kuin 880 € (380V). Liimapuulevyjä olen joskus käynyt höyläyttämässä/hiotuttamassa paikallisella ammattikoululla ja eivät ole yleensä veloittaneet kuin pari euroa. Saa nyt nähdä minkälaisen vehkeen sitä itselle ostaa kun oma verstas valmistuu. Oma tila tulee olemaan 32m2, eli ei mikään kovin iso, joten yhdistelmäkone veisi vähemmän kyllä tilaa, mutta miten lie kestävyys.

Ripe
Viestit: 5
Liittynyt: 05.06.2007 17:32
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ripe » 10.06.2007 7:09

tevisu kirjoitti: Eniten häiriintyy oikohöyläys kun pöydän lukuisat linkut ja nivelet väljistyvät. Ammattikäytössä aika kuluu höylän veivaamiseen edestakaisin. Usein nuo yhdistelmäkoneet on ihan järjenvastaisesti koottu.

Itse olisin ennemmin ilman kuin yhdistelmäkoneen armoilla. Metsästäisin käytettynä erillisen oikohöylän ja tasohöylän.
Toi on kyl totta, ainut huono puoli erillis koneissa on tilan tarve.
Käytettyinä sais kohtuu halvalla Hyvät koneet.
Näitä laadukkkaanpia yhdistelmäkoneita ei tahdo edes saada käytettyinä, niitä on myyty vähän. Ei ammattilainen osta niitä.
Ehkäpä juuri kouluista vois saada, mut niiden pöytien saranat voi ollla jo kuluneet. Tosin painavat valurauta pöydät pysyi kyl paikallaan (jollain lailla), vaikka välystä oliskin jokapaikassa.
Terien vaihdon aikana säätäis paikat kuntoon, tosin turha homma se on silti.

tany
Viestit: 135
Liittynyt: 24.10.2005 14:18
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja tany » 28.06.2007 15:40

Meillä oli ja on edelleenkin koulun käytössä Robland sb 510 oiko-tasohöylä. Ja on hyvä kone vaikka onkin yhdistelmäpeli.
Paljon on höylätty venelautaa ja isoja kappaleita eikä ole kone temppuillut. Työn jälki on hyvä ja säädöt pysyvät. Tokihan ne pitää aika-ajoin tarkistaa mutta siihen riittää kappaleen mittaus työntömitalla ja kahden napin painaminen säätöjen muuttamiseksi jos on tarpeen. Teriä on 4-kpl ja se takaa hyvän jäljen. Terien vaihto on oma hommansa mutta ei ollenkaan mahdottoman vaikea.

Se terien säätö on yksinkertainen juttu kunhan sen viitsii opetella. Tarvitaan laudanpala, viivotin, vasara ja lyijykynä sekä terän löysäämiseen tarvittava kiintoavain. Roblandissa on oma tulkkinsa joka asettaa terät aina oikein.

Vilkaise täältä koneita:
http://www.projecta.fi/pdf/puu/k1-koko.pdf
Puu on elävä materiaali: Se vääntyilee, halkeilee, turpoaa ja lopulta lahoaa.

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09.04.2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 14.07.2007 14:05

Lurem (former RD30) on ainakin käypä peli. Itellä ollu käytössä kait 5v ja hyvin on pelannu (vielä kun sais laitettua puruimurin niin....)
Maksaa nykyään ehkä 1300e. 3-vaihe kone ja valutasot. Painaa noin 90kg..

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re:

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 11.12.2016 21:08

Jape kirjoitti:
Mulla on vuoden ollu ammattikäytössä oiko- tasohöylä, joka maksoi K-raudassa 269 euroa. Terät on joutunu vaihtamaan kahesti kun on tullut niin paljon tiikki- ja mahonkilautoja höylättyä. Terät maksaa jotain kympin paikkeilla. Ainut miinuspuoli siinä on että suurin höyläysleveys on vaan 22 senttiä, mutta ainakaan ensimmäisen vuoden aikana ei oo tullu tarvetta höylätä mitään sen leveämpää.
Ainakin tähän asti kone on toiminu ihan moitteettomasti päivittäisessä käytössä ja se on siitä kätevä että sitä voi kuletella korsan takakontissa
Minkä merkkinen höylä Japella on tässä kyseessä, onko malli myynnissä vielä. Ja mitkä on kokemukset myöhemmin. Vieläkö höylää tarkasti.. jne.. pitäis höylä ostaa, halpa mutta hyvä.

Kertokaa halpa ja hyvä merkki pikkuhommiin, 300 leveys olis jo hyvä ja korkeus puun paksuudelle 150-200.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Oikotasohöylää ostamassa - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 11.12.2016 22:58

Terve

Mulla olis jostain 40 luvulta oleva Nordisk Maskinfabrikin monitoimikone mahdollisesti myytävänä. 50 cm höylä, sirkkeli, talttapora,
DSC_0010.JPG
mutta ala jyrsin siitä puuttuu. Varkaudesta Ahlströmin tehtaalta enon eläkelahja. Toimiva hihnavetoinen järkäle, vanha mutta hieno. Ei ole halpa, mutta tähän keskusteluun tiedoksi, jos joku kiinnostuisi keräilymielessä ja varsinkin käyttölaitteksi itselleen hommaamaan. Yksityisviesteillä tarkempaa kuvausta jne...


Kimmo
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
HELMIIDA

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Oikotasohöylää ostamassa - neuvoja?

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 11.12.2016 23:00

Ei mahdu talliin eikä lompakkoon eli etsin jotain pienempää..

Vastaa Viestiin