Puolipuuveneen toteutusta

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja J-P » 15.12.2011 3:49

Vaikka en puuvenettä(valitettavasti) omista, ajattelin osallistua harrastukseen edes osapuisella. Puuvene on hankintalistalla, toistaiseksi askarrellaan siitä mitä on 8} .
Pihassa pyörii lasikuituinen, tasaperäinen n. 5m pitkä avovene. Alkaa olla siinä kunnossa että joko remppa tai kaatikselle/kokkoon.
Remppaa suunnitellessa heräsikin sitten villit visiot: Mitä jos perään väkertäisi suipon "fiskariperän" lasikuidusta, tekisi puukaaret ja sisäpuolen hilppeet puusta. Ja tietysti keskimoottorilla.
Hyödyt ja haitat mun mielestä:
+Veneeseen saisi hiukan tunnelmaa ja tervan tuoksua.
+Nykyiset vähäiset puuosat on kompostoitunu lasikuitukuoreen jo viime vuosituhannella.
Uudet saisi tervattua vuosittain.
+Ikivanha 15hp perämoottori on bensajuoppo, epäluotettava kaveri ja hankala huoltaa.
"Uusi" mahdollisesti jopa perärutkua vanhempi keskimoottori huollettuna varmempi ja helpompi huoltaa.
Veneillessä ei onneksi ole kiire joten runkonopeus riittää :) .
+hybridiveneethän on muutenkin muodissa, tosin alumiini/lasikuitu osastolla :-) .
+Pääsee säätämään ja räveltämään.

-Itse kun tekee ja tietysti säästää voi toimivasta tulla susi, korjataan plan B:llä = kokkoon.
Kysymyksiin: Mistähän saan kaaret tehtyä? Kaaret tulee enemmän sisustan kiinnittämiseen ja tunnelma/ulkonäkö käyttöön, vähemmän veneen rakennetta tukemaan.
Onhan runko alkujaankin suunniteltu pärjäämään ihan omillaan. Plussana tetysti jos lopputulos olisi "jykevä".
Kelpaako tuohon apulanta kakkosnelonen vai pitääkö hankkia jotakin parempaa? Venehän on aika budjettikiulu koko olemukseltaan.
Vene on rymyhommiin meren luodoilla joten jykevä kalarauta tarvitaan, mistäs sellasia yleensä tehdään?
Vaikka puuvenefoorumi, joku saattaa tietää kuituhommista :P . Onko jollain vinkkejä/linkkejä tuon peräjatkon toteutukseen?
Kaikki tiedot otan kiitollisena vastaan
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja J-P » 15.12.2011 7:55

Lisäyksenä että mitään pulpettivene fiskarihärdelliä ei ole tulossa :-) .
Vene on pitkä ja kapeanpuoleinen puikula, vanha pelastusvene tms..
Pohjanmuotokin sopivan laakea ja pyöreä + köliä valmiiksi, vastaa ainakin omaa käsitystä
fiskarin pohjanmuodoista.
Kertokaahan viisaammat kuinka leveä pitää kölin olla että sinne mahtuu potkuriakseli ja siihen liittyvät romppeet? Taliboksi tai mikä lie, saa korjata :P
Entäs tehot, 5 vai 10hv? Onko tuon malliselle veneelle olemassa joku teho joka on "liian vähän", turvallisuuden tai muun merkittävän suhteen? Vauhtihommat säästän rikkaammille :))
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja Simon » 15.12.2011 22:13

Jotenkin minusta tuntuu, että puuveneilyharrastuksesi toteutuminen olisi turvallisinta, kunhan saat yhteyden myyntiosion Kutteri:iin ja ostat häneltä hyvän projektin.
Älä sitten aikaile, sillä yv:nä tavoitat hänet hyvin nopeasti.
Kaikella kunnioituksella, luin "visiosi" pari kertaa läpi, samalla muistellen nuoruuden intoa ja tahtoa, mutta onneksi silloin ei aivan näin "taivaanrannan" suunnitelmia ollut ja realistisimpiakin suunnitelmia läheiset toppuutteli :-(

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja J-P » 16.12.2011 15:12

Tälläinen alkujaan 200€ vene moottoreineen on mukavan "huoleton" harjoituskappale.
Jos tulee hutera, epävarma, vaarallinen tms. ei harmita paljoa kiikuttaa sitä kaatopaikalle.
Ja sen myös teen, turha siitä on huolia :).
Kutteri:n projekti voisi sopia käyttööni, eikä hintakaan ole paha. En vaan keksi mitään tapaa kuljettaa venettä yli 600km ilman että hinta karkaa räpylästä että humahtaa :-) . Se siitä.
Ja onse 500 aika paljon kerralla, opiskelijabudettia jopa tiukemmalla kun mennään :)
PS. Muistin väärin, vene olikin puuta 8o . Ei siis arvon puuveneihmiset tarvitse karsastaa kysymyksissä esiintyviä lasikuitu-kirosanoja :)) . Kiitos vastauksista jo etukäteen!
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.12.2011 17:49

Moro

Laitas joitakin kuvia siitä veneestä, niin olisi helpompi antaa neuvoja!

Ite olen 7 vuotiaasta harrastanut puuveneiden kunnostusta.
En omallakaan kokemuksella rupeisi muuttamaan valmiin veneen perän muotoa kokonaan toisenlaiseksi.
Kyllä sillä veneen suunnittelijalla/rakentajalla on ollut jonkinlainen näkemys ja syy siihen veneen muotoon ja rakenteeseen.
Eli anna mielummin muoto olla ja keskity lahonneiden rakenteiden korjaamiseen entisenkaltaisilla materiaaleilla ja menetelmillä!

Hybridillä tarkoitat sähkö/löpö-käyttöistä venettä??? Vai tarkoitatko komposiittirakenteista puu/lujitemuovi venettä???

Kaaret yleensä tehdään saarnesta pasuttamalla (höyryttämällä), mutta voi niitä tehdä vaikka liimaamalla ohuista kuusilistoista.

Apulantakakkosnelonen ei ole veneeseen soveltuva puu, sen kanssa ei haaskaa muuta kuin aikaa ja tarveaineita.

Kalarauta tehdään nykyään yleensä HST Tai RST teräksestä, mutta kyllä sen voi tehdä mustastakin jos maalaa sen ferreksillä ja projekti tulee olemaan lyhytikäinen.

Tuon kokoisen paatin lykkimiseen runkonopeutta hyvällä kelillä riittää yks max pari hevosvoimaa.
Perämoottorille tarkoitetun perän muodon muuttaminen akselivetoiseen on hankala homma.
Pitää olla moottoripukki,joka kestää moottorin, perä-steevi eli vannas tai joku muu tukeva rakenne, johon kiinnitetään vannasputki, perälaakeri ja niihin sitten se akseli ja taliboksi. Peräsimen kiinnityskohdat ja potkurin ja peräsimen suojaaminen pohjakosketuksilta on myöskin ongelmallista jos veneessä ei ole valmiiksi sopivan muotoista perän rakennetta.
Ohjausjärjestelmä, polttoainejärjestelmä yms pittää rakentaa...
Kaikki nämä hoituu yhdellä peräprutkulla!

Onkos sulla sopiva paikka rakenteluun/korjaamiseen?

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

J-P
Viestit: 68
Liittynyt: 26.05.2011 18:49
Paikkakunta: Sipoo/Inkoo

Re: Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja J-P » 17.12.2011 6:19

Ei kuvaa löytynyt tähän hätään, laitan kun kerkeen kaivelemaan.
Hybridillä meinasin uusia silver yms. veneitä joissa alurunko ja lasikuitu/muovi kansirakenteet. Pitää pysyä ajan hermolla 8]
Rakentelupaikka kyllä löytyy, jopa ammattitaitoista laminointiapua.
Nykyisellään varalaita perässä on matalanpuoleinen ja siinä vielä perämoottori killumassa. Perän kantavuus on surkea ja sitä kompensoimaan pohjaan laminoidut ja umpivettyneet laatikot vielä heikentävät asiaa. Liukunominaisuuksia laatikot parantavat.
Joskus käyny mielessä kovemmalla kelillä että olis turvallisempi olo jos vesi olis vähän kauempana. Nopeus kun ei nykyselläänkään piisaa aina myötäaallokolta "pakenemiseen", eli aallot tulee perästä ohi.
Meinasin että keulaa vastaava rakenne perässähän hoitais homman, merikelpoisiksin haukkuvat! |+|
Totta prutku on helppo ja kiva. Mutta uudet on kalliita, nykynen loppuunraiskattu, käytetytkin hinnoissaan ja bensan hinnannousulle ei loppua näy. Vanha keskimoottori olisi kaikessa ihanuudessaan mukava. Joskus niitä jopa näkee halvalla. Ja tiedostan että vanhan koneen kanssa joutuu likaamaan käsiä.
Elän käsityksessä että mustaa rautaa olevan kalaraudan uusii muutamaan kertaan RST raudan hinnalla? Ihan hyötyvehje, pienet ruosteet ei kiinnosta jos ei aiheuta vaaraa.

Veneellä rymytään luotojen rantaan, joten pakon sanelemana kalarauta on tosi jytky.
Sitä meinasin tylysti hyväksikäyttää peräsimen ja potkuriakselin kiinnityspisteenä jatkamalla sitä kölin jälkeen. Samalla hoituu osa kolinasuojauksesta?

Kaaret ajattelin tehdä esim. 3 ohuempaa kuusirimaa muotoon höyryttämällä ja limaamalla ne yhteen. Nehän ei kuitenkaan tule kriittisiksi rakenteiksi vaan vahvistamaan, kiinnikkeiksi ja koristeiksi. Onko kuustakin erikseen apulanta ja venemallia? Mistä saa venekelpoista jos sitä on erikseen?

Moottoripukki on pieni paha kun runkoon muutenkin jo kiinnittelee kaaria ja laminoi runkoa.
Akselihommat vaan askarruttaa, niistä kun ei aikaisempaa kokemusta ole.
Köliähän joutuu muutenkin jatkamaan, joten sen voi tehdä potkuriakselin huomioiden.
Tuleeko kölin sisään putki joka ulkopinnalta vesieristetty runkoon ja sisäpinnalta vesieristetty potkuriakseliin, vannasputki? Tuleeko taliboksi vannasputken kumpaan päähän? Eikös taliboksi ole juurikin sen vesieristysosan oikea nimi? Pahoittelen termien huonoa tuntemusta :P
Eihän tässä mitään järkeä ole, se on tiedossa :))
200€ vene on hyvä kohde harjoitella arvokkaampien projektien korjauslaminointia ja lopputuloksesta saattaa tulla paremmin tehtävänsä täyttävä. Nykysellään joutaa kaatopaikalle 8} .
7m tasasaumainen avofiskari.
On/off- ikuisuusprojekti, jolla en ole koskaan ollut vesillä.
Kaikki aikanaan.

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.12.2011 13:11

Moro

Siltikin suosittelen hankkimaan jonkun halvan jo valmiin fiskarimallisen raadon ja korjaamaan siitä. Tulee varmasti halvemmaksi kuin se että koittaa muuttaa perämoottoriavoveneestä fiskaria.

Komposiittirakennehan on ikivanha, jo muinaitset intiaanit tekivät komposiittikanootteja puusta tuohesta ja hartsista.

Venepuu on tiheäsyista kasvanut pohjoisessa tai muuten kituliaasti suossa tai kallioisessa maastossa. Apulannalla puupellossa lihotettu puu ei kelpaa edes kunnolla polttopuuksi.

Vannasputki liitetään peräosastaan steeviin vesitiiviisti. Vannasputkeen pääsee vesi sisään perälaakerin läpi tarkoituksellisesti, koska potkuriakselin perälaakeri, joka on vannasputken sisällä on vesivoideltu. Vannaskutken etupäässä akselin ympärillä on veden sulkemiseksi taliboksi tai muu stefa systeemi.

Kyllä ne kaaret veneessä ovat aivan yhtä tärkeät rakenteellisesti kuin kaikki muutkin osat.
Vaikka limirunko rakenetaan muotokaarilla jotka sitten poistetaan niin pasutetut painokaaret vasta tekevät rungosta kestävän ja muodossaan pysyvän.

Tässä pari linkkiä mun puuhailuihin:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 1ea9b2d21e" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.optikkonordling.fi/ottiliana" onclick="window.open(this.href);return false;
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja matti » 17.12.2011 14:13

Moi !
Olen varma, että et säästä rahaa vaihtamalla perämoottoria keskimoottoriksi!
Muutin veneen juuri päinvastoin koneiston osalta, koska köli, akselisto, moottoripukit, peräsin, kalarauta ja kone olisivat tulleet reilusti kalliimmaksi kuin UUSI perämoottori!
http://dl.dropbox.com/u/32496642/181011/007.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;

Matti

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19.05.2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Puolipuuveneen toteutusta

Viesti Kirjoittaja stresspill » 18.12.2011 13:48

Puhumattakaan siitä miten paljon keskimoottori haukkaa veneen parhaalta paikalta tilaa.. Korjaa nykyinen paatti "myyntikuntoon" harjoitteluna ja osta parempi projekti tilalle.

Vastaa Viestiin