pari yksityskohtaa rakenteesta:
ruuhen pohjalevy on 18mm vesivaneria. Jatkosauma epoksiliimattu. Vaneripohja on huolettomampi "työvene"käytössä kuin lautapohja. Pohjan alle on kiinnitetty pari lautaa (~pattinkia) pohjavaneria jäykistämään ja -suojaamaan keula rannalle ajettaessa.
Perinteisen ruuhen pohja tehtiin laudoista, ilman ponttia ja rivettä. Lauta ei saanut olla liian kuivaa, koska se turvotessaan meni kiharalle.
Liian kosteat laudat kuivuivat raoille. Ulkokuivasta laudasta tuli todennäköisesti paras pohja. Käyttökohde on haastellinen: sisäpuolella auringon porotus tai sadevesi ja ulkopuolella merivesi.
Nuottaveneessä ei ole noin montaa penkkiä, eikä tuollaisia tukia penkkien alla. Jäykisteinä oli oikeaan muotoon kasvaneet puun oksista tehdyt "kaaret".
Ruuhen alin lauta on sahattu kiilamaiseksi pohjan naulaamisen takia. Nauloja tulee sen verran tiheästi, että ohuen laudan halkeamisvaara on olemassa.
Keulassa alinta lautaparia on kavennettu n.1m matkalta. Vaneri on etureunasta noin 15cm korkeammalla kuin perässä. Tämä siksi ettei vene vasta-aallokossa törmäisi aaltoihin. Loppuosalla venettä pohja on suurinpiirteis suora.
Nuottaruuhta tehtäessä keula tehtiin leveämmäksi kuin perä hyvän kantavuuden saamiseksi. Rysäpaanuja pohjasta irroitettaessa tarvitaan jonkin verran voimaa ennen kuin paanu savesta irtoaa. Paanu = se rysäkeppi.
(paanun irroitus: paanun ympäri metri puolitoista veden kieräytetään kettinki siten että se vedettäessä kiristyy paanun ympäri tiukasti.
Vivulla tai vinsillä vedettäessä veneen keula painuu syvemmälle ja noste tekee vedon kettingille. Sitten vaan odotellaan, että paanu irtoaa pohjasta. Ellei paanu irtoa joku kävelee veneen peräpäähän lisänosteen saamiseksi. Hyväkuntoinen paanu irtoaa, huonokultoinen menee poikki ja pelkkä yläpää saadaan ylös. Katkenneen paanunkin irroittamiseksi pohjasta on oma konstinsa. Ei sitä sinne voi jätää, se rikko rysän seuraavana vuonna.)
Siviilikäyttöön tulevan veneen keulan voi tehdä kapeammaksi. Reunalautoja kapeammalle taivutettaessa ne nostavat keulan perää ylemmäksi, laidat kun eivät ole pystysuorassa. Mitä enemmän taivutat sen korkeammalle keula nousee.
Jos molemmista, keulasta ja perästä, tekee taivuttamalla kapeamman kuin veneen keskiosan, pohjasta tulee kaareva. Kaarevapohjaisen veneen keula nousee ajettaessa niin ylös ettei sieltä kuski tahdo nähdä eteen keulan yli.
Ruuhi on mökkikäytössä tosi hyvä. Reunalla voi seistä kalastellessa se EI kaadu. Kyytiin voi huoletta latoa muutaman motin halkoja tms. Kaljapäissäsi et saa tätä venettä nurin. Toki voi muuten vaan pudota veneestä kuten se sanonnan eno, mutta se ei johdu veneen keinumisesta.
Verkkokalastuksessa matala laita (pieni tuulipinta) on hyvä. Meilläpäin kuhaverkkokalastus toimii seuraavasti: Kolme tai neljä kuvaverkko á60m ankkuroidaan päistään pohjaan. Verkkoja koettaessa verkko "juoksee" ruuhen yli ja kalasaalis korjataan talteen.
Lapsuudessani lampaat vietiin saaren kesäksi ruuhella. Ja vietiin sillä senaikaiset maalatouskoneetkin saaren viljelyksille traktori mukaan lukien.
Taitais tulla aika iso ruuhi jos nykyistä kalustoa meinaisi saareen roudata.