uudenkaupungin veneveistämö

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
essoleevi
Viestit: 11
Liittynyt: 03.07.2003 10:00

uudenkaupungin veneveistämö

Viesti Kirjoittaja essoleevi » 22.08.2003 9:45

Olisiko jollakin tietoa uudenkaupungin veneveistämöstä. Minulla on tasaperäinen 8 metriä pitkä mahonkipaatti, jonka alkuperää on arveltu uudeksikaupungiksi. Siellä on (ollut) Reinhold, tai sinnepäin, joka on valmistanut ainakin melkein samannäköisiä paatteja.

Paatissani on myös vanha rekisterinumero. Onko sen avulla mahdollista jäljittää aikaisempia omistajia tai veistämöä?
Lassi

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 25.08.2003 19:56

Reinholm nimi kuullostaisi tutummalta .. joskaan en ole varma oliko hän veneveistämöllä muuten kuin töissä (oikaiskaa muut jos tiedätte , minä en) Kroosbergin suku on isännöinyt veneveistämöä ainakin 60-70 luvulla
, mutta voisipa ollakin silti ukissa tehty . Rekkarin perusteella saa ainakin aikaisemmat omistajat tietoon ja heillehän voisi vaikka soitella jos jotain tietoa on..

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08.08.2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 27.08.2003 14:03

Joo Reinholmin veneveistämö oli siinä nykyisen Salmerin paikalla....
Kruusbergin suku omisti Uudenkaupungin Veneveistämön... Nämä olivat eri veistämöjä...

En kyllä muista koska möivät sen pois... Muistan kun pikkuskidinä siellä käytiin, niin oli se ihmeellinen paikka pikkupojalle :-) Jos laitat tarkempia tunnistetietoja voin ex-omistajilta kysäistä muistavatko tuollaista paattia....

HR
Viestit: 85
Liittynyt: 11.04.2006 15:57
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 25.08.2006 9:04

Kuullostaa tutulta. Tietojeni mukaan meidän vene on tehty Uudenkaupungin Veneveistämöllä ja on n.s. "Renholm". Näitä samanlaisia veneitä lienee tehty useampikin kappale, löytyykö joltakin samanalinen tai jokin muu Renholm.

Tietenkin oman veneen historia kiinnostaa jos siitä on jollakin tarkempaa tietoa. Tietojeni mukaan veneemme on ollut pitkään Kaarinan Veneseuran lipun alla ja alkuperäisen omistajan (Veistäjän tytär?) nimi löytyy veneessä olevasta messinkilaatasta.

http://groups.msn.com/mvMari/shoebox.ms ... &PhotoID=1

Vlahtin2
Viestit: 1
Liittynyt: 30.03.2017 15:08

Re: uudenkaupungin veneveistämö

Viesti Kirjoittaja Vlahtin2 » 30.03.2017 15:37

Uudessakaupungissa toimi kaksi veistämöä yksin tekijöiden lisäksi.
Siellä oli 1965 Uudenkaupungin Veneveistämö ja pienempi Valtter Reinholmin Veneveistämö.
Olin veneenrakentaja oppilaana 1965 - 1968 Reinholmin veistämöllä. Siellä tehtiin mm. noin 50 kpl optareita, muutama kymmenen avonaista perämoottorivenettä, etutäkillisiä mahonkisia tuulilasiveneitä kymmenisen kappaletta vuosittain.
Yksi pohjoismainen kansanvene eli folkkari tehtiin myös minun aikanani.
Työntekijöitä Reinholmilla oli kuusi, joista isännän lisäksi vain yksi varttuneempi mies, me muut olimme 15 - 20 v.
Molempien veistämöiden isännät Lauri Grusberg ja Valtter Reinholm ovat jo aikoja sitten menneet autuaammilla veistopaikoille.
Minun aikanani Reinholmin veistämö toimi Pakkahuoneelta noin puoli kilometriä ulos päin samalla puolella kaupunginlahtea, eli Aquariuksen vastapäätä. Uudenkaupungin Veneveistämö toimi Reinholmin veistämöltä muutaman sata metriä pakkahuoneelle päin. 1970 luvun alussa Valtter siirsi veistämönsä siihen missä nykyisin toimii Salmeri Oy.

Veijo lähtinen

Vastaa Viestiin