Lautojen halkeilu

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Mika Äijö
Viestit: 13
Liittynyt: 25.05.2003 20:38
Viesti:

Lautojen halkeilu

Viesti Kirjoittaja Mika Äijö » 15.08.2003 20:20

Puuveneprojektini on ollut kuivalla maalla jo useamman vuoden ja näyttää siltä että pintakäsittelyhommat menee ensi kevääseen.

Ongelmana on nyt se että laudat ovat kuivuneet niin että halkeamia esiintyy siellä täällä. Kysymykseni: Voiko tätä halkeilua jotenkin estää esim kastelemalla lautoja aina silloin tällöin, vai onko ihan tuulesta temmattu ajatus...?
Mahonkiveneen kunnostusta osoitteessa: http://www.sunpoint.net/~miaijo

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 17.08.2003 13:53

terve!

en minä kyllä lähtis kastelemaan niitä lautoja . kyllä suuretkin halkeamat turpoaa taas tiiviiksi kunhan taas paatti veteen pääsee...

olen omissa projekteissa huomannut että ainakin kylläste/öljy/tärpätti kyllästys auttaa hiukan ja puu ei halkeile ihan niin pahasti eli kun vene on hyvin kyllästetty niin ei se niin pahasti rapistu kuivillakaan ollessa.

aloitin muuten viikko sitten mahonki tuulilasi veneen kunnostus operaation joka on aika lailla samanlainen kuin sinunkin veneesi. Kuvia on otettu ja päivitän niitä kotisivulleni kunhan kerkiän :)

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 18.08.2003 10:02

Terve!
Mulla oli samanlaista ongelmaa omassa paatissa, kun oli jo 4 vuotta ollut kuivilla, mutta kyllähän vaan turpoo umpeen... Oletko aikeissa myös kyllästää veneesi? jos olet, niin kyllästystä kannattaisi vakavasti harkita jo syksyllä aloitettavaksi...
Itse tilkitsin keväällä pahimmat raot (Tasasauman raot!) sikaflexillä, mikä oli muuten hyvä mutta on tursunut nyt ulos saumoista !(maalin kera..)
Teippi konsti olisi varmaan hyvä... onko tuttu?

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 18.08.2003 17:55

vähän vielä asiaa...

niin mahonkihan ei turpoa yhtä paljon kuin mänty tai kuusi mut turpoo kyllä riittävästi (yleensä)
mut sikaflex ei ole kyllä oikein hyvä tiivistys massa mä olen itse käyttänyt vesilinjan alapuolella (myrkyn maalaamisen jälkeen) proof 10 massaa jota saa myös pirun kätevässä patruunassa jotta voi silikoniprässillä käsiä likaamatta levittää halkeamiin ja saumoihin . prooffi ei kovetu laisinkaan ja tippuu saumoista nätisti pois kun puu turpoaa ja kun on myrkyn päälle sen vetänyt niin ei värit irtoa massan mukana.

Mika Äijö
Viestit: 13
Liittynyt: 25.05.2003 20:38
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mika Äijö » 18.08.2003 19:13

Mulla oli samanlaista ongelmaa omassa paatissa, kun oli jo 4 vuotta ollut kuivilla, mutta kyllähän vaan turpoo umpeen... Oletko aikeissa myös kyllästää veneesi? jos olet, niin kyllästystä kannattaisi vakavasti harkita jo syksyllä aloitettavaksi...
Itse tilkitsin keväällä pahimmat raot (Tasasauman raot!) sikaflexillä, mikä oli muuten hyvä mutta on tursunut nyt ulos saumoista !(maalin kera..)
Teippi konsti olisi varmaan hyvä... onko tuttu?
Kyllä tarkoitus olisi kyllästää. Vähän mietityttää missä vaiheessa kyllästys kannattaisi tehdä - syksyllä vai keväällä? Lähinnä siinä mietityttää mahdolliset lämpötilaongelmat. Missäköhän lämpötilassa voi kyllästystä vielä tehdä sillä kohtahan jo pakkaset paukkuvat. Olen myös ymmärtänyt että kyllästys on aika tarkkaa hommaa, pitäisi kerralla sutia kyllästettä pintaan niin kauan kuin puu imee. Ei saisi välillä päästää pintaa kuivumaan.

Teippikonsti? - Ei kyllä soita kelloa...
Mahonkiveneen kunnostusta osoitteessa: http://www.sunpoint.net/~miaijo

maik
Viestit: 41
Liittynyt: 01.05.2003 20:39
Paikkakunta: uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maik » 18.08.2003 21:05

joo...

kyllä se kyllästys olis parasta suorittaa nyt syksyn kuluessa monestakin syystä mm. puu ei elä niin paljon talven aikana ja on sit varmasti vernissa höyryt yms. haihtuneet ja kosteus ei ole sit kevääste niin syvällä puussa niin lakkaaminen onnistuu 100 varmasti ja onhan omasekote kyllästeellä se haihtumis aika pidempi ennen lakkaamista kuin esim. ovalla tai impregillä.
kysyin joskus tuotevastaavalta (hempel) kuinka monta päivää pitäs odotella öljyymisen jälkeen ennen lakkaamista ni suositteli et jos haluaa oikein pitkäikäisen lakkakerroksen niin n. 2kk kuivumisaika ja sit vasta lakkaa min 7 kerrosta , mieluiten yli 10 ja jopa 15 kerrosta !
kyllä sitä kyllästeöljyä voi levitellä niin kauan kun lämpötilat pysyy plussan puolella suurempi ongelma on kosteus ja sateet mut sullahan on paatti pressun alla..?
omasekotteella voi jatkaa kyllästystä useampana päivänä peräkkäin koska se ei kuivaa niin nopeasti kuin valmiskamat eikä pressuteltassa aurinkokaan pääse pintaa kuivaamaan...

kojote
Viestit: 174
Liittynyt: 05.06.2003 14:41
Paikkakunta: Valkeakoski

Viesti Kirjoittaja kojote » 19.08.2003 7:50

niin... Eli jos kyllästät perinteisellä menetelmällä Pellavaöljy/peruskylläste/tärpätti - seoksella, se ei kuivu ihan hetkessä vaan voi pitää useamman päivän taukojakin ja jatkaa siten kyllästystä vaikka syksystä kevääseen saakka! Ei myöskään välitä pakkasesta...Ja kun puu on vetänyt tarpeekseensa, niin anna kuivahtaa viikkoja 4-6 ennen lakkausta... Jos taas kyllästät esim. Owatrolilla, on kyllästys tehtävä, kuten sanoitkin, kerralla koska se kuivahtaa hetkessä...
Itse kyllästin rungon perinteisesti ja siinähän vierähti muutamia viikkoja ja n.45 litraa sekotuksia. Kannen mahonkiosat Owalla..(lisää juttua alareunan osoitteessa!)
Teippikonsti: Pistä keväällä ennen vesille laskua maalarinteippiä rakojen päälle. Pysyy siinä sen aikaa kun puu turpoaa itse kiinni... testattu on ja toimii hyvin! Tosin autom. pilssipumppu on hyvä olla tietennii kuitennii!
:-)

Vastaa Viestiin