Trailerin takatukien pehmuste

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Trailerin takatukien pehmuste

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 14.11.2017 20:26

Moro!

Trailerin metalliset takatuet, ne jotka tulevat siis veneen pohjaa vasten ja kantavat koko painon, on nyt päällystetty jollain kumintapaisella elastisella ja mustalla 5cm paksulla tavaralla. Ne pehmusteet on aivan haperot ja roikkuvat jotenkin vielä kiinni jesarilla.. Täytyisi uusia ne.

Pohja on limilaudoitettu, tuoko se vaativuutta pehmusteeseen? Muuten laittaisin ihan vaan puuta, mutta painaako se limilautojen reunat myttyyn? Tuki kulkee siis poikkisuuntaisesti..

Kävin kaupoilla ja lähin mitä löysin oli sellaista mitä laitetaan laitureihin törmäyssuojiksi..

Mitä porukat on käyttänyt?

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja kimsir » 14.11.2017 21:00

Moi


Mulla on alunperin metallilevy jonka päällä on paksu lastulevy ja sen päällä joku kuramatto. Olen itse lisännyt siihen päälle 50 mm paksun solumuovikiilan ja se on aika hyvä paitsi että solumuovi tarttuu joka vuosi hieman maalipintaan kiinni.

Sivutukien ei kaiketi tarvitse puristaa veneen kylkiä yhtään vaan kevyesti tukea ja pitää vene suorassa asennossa, siis purjeveneessä, jossa veneen paino on pääasiassa kölin päällä. Kun työskentelen veneessä, niin olen laittanut tukilankut kylkien limeistä maahan, jolloin vene ei heilu siellä työskennellssä. Ei sekään ihan hyvä ole mutta eipä siitä ole havaittavissa haittaakaan. Toi sun tilanne on hieman toinen vai voisko veneen saada pääasiassa kölin varaan jollain keinolla? Mun mielestä pitäis? En pitäis yhtään isompaa kuormaa limisaumojen varassa, ta sitten pitkät tasaisesti painoa jakavat tuet jolloin pistemäisyys ei rasita runkoa liiaksi yhdestä kohtaa.


Kimmo
HELMIIDA

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Trailerin takatukien pehmuste

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 14.11.2017 21:10

Juu hyvä pointti! On tietenkin makaamassa kölin päällä koko paino ja takana on poikittaiset 70cm pitkät ja 5cm leveät metalliputket joita voi säätää ylösalas integroiduilla haitariautotunkeilla :-)

Keskellä yhdet kaarevat pikkutuet ja edessä myös.

Voishan nuo laiturintörmäyssuojat tosiaan toimia kun paksuuttakin on?

http://m.motonet.fi/fi/tuote/388966/Lai ... Kotimainen

Toinen vaihtoehto kaupassa ois ollut 5cm paksu kumimatto.. Mahtaako vaan jättää valkoiseen maaliin mustaa jälkeä..

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Trailerin takatukien pehmuste

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 15.11.2017 8:53

Varmaan toimii nuo molemmat vaihtoehdot. Mustan kumin tai muun pehmusteen voi päällystää ja vuorata vaikka kestävällä kankaalla tai esim vanhasta sadetakista leikatulla kankaalla.. ei repele eikä tartu kylkeen eikä tartu kumin värikään. Kangas kiinni vaikka säänkestävällä joustavalla sikaliimamassalla kumin pintaan. Riittää kun kangaspala on veneen ja kumin välissä.
Michelle 62 kirjoitti:Juu hyvä pointti! On tietenkin makaamassa kölin päällä koko paino ja takana on poikittaiset 70cm pitkät ja 5cm leveät metalliputket joita voi säätää ylösalas integroiduilla haitariautotunkeilla :-)

Keskellä yhdet kaarevat pikkutuet ja edessä myös.

Voishan nuo laiturintörmäyssuojat tosiaan toimia kun paksuuttakin on?

http://m.motonet.fi/fi/tuote/388966/Lai ... Kotimainen

Toinen vaihtoehto kaupassa ois ollut 5cm paksu kumimatto.. Mahtaako vaan jättää valkoiseen maaliin mustaa jälkeä..

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Trailerin takatukien pehmuste

Viesti Kirjoittaja Northling » 15.11.2017 15:52

Moro

Mulla on lankusta ensin muotoiltu suurinpiirtein kyljen muotoon ja kulmaan sopivat klossit, jotka on sitten päällystetty solumuovilla, jonka päällä on ilmastointiteippiä. Maalatessa/lakatessa vedän vielä suojaksi niihin muovikassit.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Trailerin takatukien pehmuste

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 15.11.2017 19:37

Tuota vähän ajattelinkin että tässä talven aikana tekisin tuollaiset profiiliin sopivat puupalikat ja päällystää sen sitten vaikka vanhoilla telttapatjoilla :)

Hitto ku pelottaa tuon veneen ensimmäinen nosto ja kuljetus :P
5 tonnia pelkällä trailerilla suoraan venerampista ylös traktorilla ja siitä 2km matkaa kotitalon pihalle muutaman hidastetöyssyn kautta 8-|
Traileri kävi tosin korjaajallakin joka kylmästi totesi ettei laakereita tarvitse edes vaihtaa, kunnossa ovat. Ruuttasi vielä kupit täyteen jotain smörjaa ja sanoi että lycka till vaan! Ne sellaiset sivuohjurikepit se fixaili uudelleen kiinni kun olivat ruostuneet ja menneet poikki eli tippuneet matkalla telakalta korjaamolle..

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Trailerin takatukien pehmuste

Viesti Kirjoittaja matti » 15.11.2017 20:11

Käske sen tr-kuskin ajaa hitaasti niissä töyssyissä jos se traileri on sama kuin vesillelaskukuvassa 11/21!
Kuorma-auton etuakseli kyllä kestää, mutta kun vanteet on käännetyt, niin kuorma=köli akselin keskellä taivuttaa akselia reippaasti pompuissa jolloin kuorma siirtyy niille pohjan alla oleville tuille joka taas rasittaa pohjalaudoitusta.
Onneksi olet laittamassa joustavaa materaalia ko tukiin ja matka on lyhyt, niin eipä pitäisi olla varsinaista huolta koska tuet ovat lähes vaakatasossa eivätkä näinollen purista venettä sivuista.

Olen joskus ajanut venekuljetuksen takana jossa em lainen rakenne. Sivutuet olivat V-muodossa, kyydissä summalainen, ne sivutukien yläpäät pumppasivat monta senttiä kun pyörä osui kuoppaan ja puristivat veneen kylkiä silminnähden. 8o

Michelle 62
Viestit: 54
Liittynyt: 12.05.2017 19:21

Re: Trailerin takatukien pehmuste

Viesti Kirjoittaja Michelle 62 » 15.11.2017 20:19

Täytyy todellakin sanoa joo että ottaa rauhallisesti, itse asiassa koko matkankin..onhan sitä monttua jo siinä nostopaikan alueellakin. Ja tämähän ratkaisi myös tuon pehmusteen eli ostan sitä paksua laituriintörmäyssuojaa niin antaa ainakin kunnolla periksi!

Vastaa Viestiin