Imeytyykö vesi kyllästettyyn puuhun?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
rainerb
Viestit: 1
Liittynyt: 09.10.2017 16:18

Imeytyykö vesi kyllästettyyn puuhun?

Viesti Kirjoittaja rainerb » 09.10.2017 16:28

Tervehdys. Antanette anteeksi yksinkertaisen (tyhmän) kysymyksen. Veneilyä ja mahdollista puuveneilyä vasta aloittavana ja sitä harkitsevana yritän muodostaa jonkinlaista ymmärtämystä aiheesta.

Asia, joka ei ole minulle kirkastunut on se, miksi kyllästetty ja lakattu puuvene turpoaa vedessä tai ravistuu jos se ei ole vedessä? Jossakin olin lukevinaani ohjeen, että jopa säilytyksen ilmankosteuden pitää mielellään olla sopiva.

Jos puussa on ehjä lakkakerros ulkopinnassa niin ei kai sen alle vesi pääse? Ja jos puu on vielä kyllästetty?


Anteeksi tietämättömyyteni :)

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Imeytyykö vesi kyllästettyyn puuhun?

Viesti Kirjoittaja kimsir » 09.10.2017 19:24

Morjens

"Tyhmiä" kommentteja kokemuksen ja lukemisen pohjalta.

Limisaumaisessa veneessä, joka itselläni on lautojen sauman kohdalla lakka todennäköisesti elää, koska runko elää ja kun elää, niin vesi siitä limien väliin menee ja kohtaa puun, jossa ei ole pintakäsittelyä. Tämä sama tapahtunee vedenalaisissa osissa, joissa yleensä on kyllästys, lyijymönjäys, primeri ja sitten eliönestomaali, joka päästää veden lävitse. Hyvin veistetyt ja tiivistetyt saumat periaatteessa estää veden pääsyn saumojen kautta puuhun. Sama se lienee tasasaumaisessa veneessä, jossa saumat vuotavat vesi menee siitä puuhun. Eli saumojen kohdalla lakkapinta/maalipinta saattaa päästä vettä imeytymään puuhun.

Pereiaatteessa hyvin lakattu/maalattu vene, jossa saumat ei tosiasiassa millään muotoa halkeile ja pintakäsittely on ehjä, voisin kuvitella, että lakkaus/maalaus pitää veden poissa puun sisältä. Toisin on veneen sisäpuolella, jos venettä ei ole sisäpuolelta lakattu/maalattu, eikä kyllästetty, niin siellä on avoin pinta, josta vesi/vesihöyry pääsee puuhun imeytymään.

Hyvin kyllästetyssä veneessä, puhutaan esimerkiksi läpikyllästyksestä, puuhun imeytetty kyllästysaine vähentää merkittävästi, jos ei kokonaan veden pääsyn puuhun. Pellavaöljy imeytyy puuhun paremmin, kuin vesi, koska sen molekyylirakenne on pienempi, näin siis yleisesti sanotaan. Veneissä on paksuja ja ohuita puisia rakenteita. Paksut puuosat, kuten emäpuu, deadwoodit tai steevit on varsin vaikea läpikyllästää, jolloin saattaa olla liioittelua puhua koko veneen läpikyllästyksestä, no ehkä ne laudat voi kyllästyä läpi, tähän ainakin useampi on omakohtaisella kokemuksellaan viitannut, jolloin vettä ei pitäisi puuhun enää mahtua.

Miten pitkään pintakäsittely ja kyllästysaine sitten pitää venden poissa puusta? Pellavaöljy ainakin haihtuu ajanmittaan, joten vesi pääsee imeytymään puuhun jotenkin ja jossain ajassa. Omassa veneessä olen huomannut sen, että ensimmäisenä vuotena uuden lakkauksen ja kyllästyksen jälkeen turpoaminen oli todella hidasta, eikä se veden tulo sinä kesänä loppunut ollenkaan, koska vene ei veden vaikutuksesta turvonnut oikein mitenkään. Nyt kolmantena kesänä vene turposi muutamassa päivässä, niin hyvin, että vedentulo loppui miltei kokonaan. Satamassa seistessä ei vuotanut yhtään. Olin toisaalta tiivistänyt saumoja sisäpuolelta, mutta uskoisin, että pääasiassa puu imee nyt hieman paremmin vettä ja turpoaa sen vuoksi tai sitten yhteisvaiukutus on toimiva. Voihan se olla niinkin, että puussa on tasainen kosteus veden ja öljyn vaikutuksesta, joka pitää puun elämisen tasaisena ja pienenä.

Kyllästys vähentää puun kosteuselämistä ja se on kaiketi se tärkein juttu, koska märkä puu kutistuu kuivuessaan ja mitä useammin se kastuu ja kuivuu, niin se aihuttaa puussa käsittääkseni jatkuvaa kutistumista ja johtaa veneen ravistumiseen. Olen saanut lasketuksi oman veneeni, joka kesä vasta kesäkuussa tai heinäkuun ekalla viikolla veteen. Olen pelännyt, että se ravistuu ja raot kasvaa, kun se ei ole vedessä, mutta tuollaista en ole havainnut, tosin olen, joka talvi kyllästänyt veneen sisäpuolelta, jolloin kosteuseläminen on hyvin pientä ja lisätty öljy osaltaan korvaa haihtuneen öljyn ja siten myös turvottaa puuta. Uskoisin myös, että veneessäni osa öljystä, ainakin siinä pinnassa sisäpuolella on läpi vuoden hieman "märkää", joten turvottava vaikutus on senkin vuoksi jatkuvaa. Olen seurannut muutamassa liitukitillä tehdyssä saumassa mahdollisia halkeiluja tai kuutistumaa mutta toistaiseksi kaikki liitukittisaumat on ehjiä ja tiiviitä, joten lakkaus ja kyllästys yhdessä estää puun liian suuren kastumisen ja kutistumisen, eli kosteuseläminen on vähäistä.

Voisin väittää hyvin veistetyn ja suojatun (kyllästys/pintakäsittely) veneen kestävän hyvinkin kuvilla oloa paljonkaan muuttumatta. Ilmankosteuden vaikutus riippuu kaiketi siitä, kuinka paljon sitä vettä siihen puuhun on päässyt imeytymään. Tietysti puumateriaalin pitää olla laadukasta venelautaa.
Preusshallissa, ulkoilmassa maasta nouseeva kosteus on hyvä olosuhde veneen säilytykselle kaikkine kosteus ja lämpö vaihteluineen, kunhan puun suojaus on hyvin hoidettu, eli vuosittainen pintakäsittely. Kova auringonpaiste suoraan veneen kylkeen todennäköisesti aiheuttaa osaltaan ravistumista, öljyn kuivuessa ja haihtuessa ja puun tasapainokosteuden muuttuessa radikaalisti.

Nämä satunnaiset ajatukset satunnaisessa järjestyksessä, nyt ainakin tuli mieleeni mainita. En ole ammattilainen, joten toivotaan, että joku paremmin tietävä täydentää ja korjaa, jos sellaiseen on tarvetta.


Kimmo
HELMIIDA

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Imeytyykö vesi kyllästettyyn puuhun?

Viesti Kirjoittaja Northling » 09.10.2017 19:33

Moro

Ei ole tyhmiä kysymyksiä!
rainerb kirjoitti:1. miksi kyllästetty ja lakattu puuvene turpoaa vedessä tai ravistuu jos se ei ole vedessä?
2. Jossakin olin lukevinaani ohjeen, että jopa säilytyksen ilmankosteuden pitää mielellään olla sopiva.
3. A. Jos puussa on ehjä lakkakerros ulkopinnassa niin ei kai sen alle vesi pääse? B. Ja jos puu on vielä kyllästetty?
Vatauksia:
1. Puun solukko pyrkii samaan kosteustasapainoon kuin ympäristönsä. Puun kostumiseen/kuivumiseen pätee kaasulait. Jos ympäristön kosteus on 100% (vene vedessä) pyrkii solukko täyttymään vedestä. Jos talvella pakkasilla ympäristön kosteus on 15% luovuttaa puu kosteutta tasatakseen kaasujen osapaineet eli luovuttaa/haihduttaa kaasuksi vettä solukostaan.
2. Jotta puu ei kuivuisi ja halkeilisi talvella, kun on yleensä kuivaa, tulisi säilytyspaikan kosteusprosentti olla mielellään yli 55%
3. B. Öljykyllästys täyttää puun solukkoa ja kosteuden imeytyminen vähenee ja kosteuseläminen vähenee. Puun solukkoa ei kuitenkaan saa täysin kyllästettyä öljyllä, joten se imee jonkin verran vettä vaikka puu olisi "täyteen kyllästetty". Öljyt myöskin huuhtoutuvat ajan mittaan puusta pois jolloin vesi pääsee puuhun. Puun solukossa sen kasvaessa kulkee vettä ja kaikkia näitä tiehyitä ei öljyllä pystytä täyttämään.
B. Mikään maali tai lakka ei ole täysin vettä läpäisäisemätön (paitsi epoksi). Itse asiassa hyvä öljylakka on pikkasen hengittävä. Täysin hengittämättömien pinnoitteiden alla puu pakkaa lahoamaan nopeasti, kun kosteus ei myöskään pääse puusta ulos vrt muovipussissa olevaa puuta.
Kokemusperäisesti tiedän että täysin kapseloitu epoksipinnoitettu puu tulee suomen oloissa lahoamaan ennen pitkään.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin