Keulakiinnitys

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Saimaalainen
Viestit: 2
Liittynyt: 27.09.2017 14:30

Keulakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Saimaalainen » 27.09.2017 15:06

Syysterveiset kaikille.

Tämä kysymys ei välttämättä ole täysin oikeassa paikassa (eikä varsinkaan ole puuvenespesifi), mutta kun kyseessä on summalainen (hieman alle 9m pitkä) niin kysyn täällä - olettaisin tietoa löytyvän moneltakin foorumin jäseneltä.

Pidän venettäni mökkirannassa jossa minulla on ”peräpoiju” kun pidän keulaa laiturissa. Lisäksi minulla on ”ulkopoiju” jossa usein pidän venettä (tietenkin pelkästään) keulasta kiinnitettynä.

Kuinka keulakiinnitys pitäisi oikeaoppisesti tehdä? Veneessäni on kaksi knaapia ja niiden lisäksi köysille ohjurit (vetourat kai on virallisempi termi). Kun olen pitänyt kiinnitettynä yhdestä knaapista niin vene on kiinni hieman toispuolisesti ja sen seurauksena poiju tahtoo kolistella usein toista kylkeä (keulassa koska olen päätynyt pitämään tosi lyhyttä keulaköyttä, pidempi köysi kiertyy poijun ympäri veneen pyöriessä poijun ympärillä).
Olen päätynyt ratkaisuun, jossa köysi on kiinni molemmissa knaapeissa ja muodostaa näin lyhyehkön lenkin. Tähän lenkkiin olen kiinnittänyt sakkelin, jolla kiinnitän veneen poijuun. Ajatuksena tässä on kiinnityspisteen saaminen veneen keskilinjalle, jolloin tuulessa vene pysyy vakaammin tuulen alapuolella eikä pyöri ja kolistele poijua samalla tavalla kuin epäsymmetrisessä kiinnityksessä.

Onko tämä oikeaoppinen tapa keulakiinnitykseen vai onko kiinnitykseen parempia tapoja.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Keulakiinnitys

Viesti Kirjoittaja matti » 27.09.2017 16:19

Minulla on vene poijussa kiinnitysköysi(det) vasemmasta klyyssistä, siis epäsymmetrisesti.
Tämä syystä, että joskus lukenut (purjehdus)alan kirjallisuudesta neuvon, että näin ankkuroituna vene on vakaammin (lähes) myötätuuleen eikä heilu edestakaisin niin paljoa kuin keskeltä keulaa kiinnitettynä.
Tästä päättelin, että toimii myös poijussa, mutta olinko taas väärässä ??? ???

Timo Mielonen
Viestit: 94
Liittynyt: 06.07.2006 12:49
Paikkakunta: Tampere

Re: Keulakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Timo Mielonen » 27.09.2017 16:21

Hei,

En tiedä, onko olemassa ainoaa oikeaa tapaa kiinnittää vene poijuun, sillä muuttuvia tekijöitä on paljon: esimerkiksi kiinnityspaikka (tuulinen vaiko suojaisa), veneen koko, aika (tunnin parin kiinnittyminen vaiko pidenpi), jne. Itse kiinnittäisin veneen poijuun oheisen kuvan mukaisesti. Se kuvaa kiinnitystä ylhäältä katsoen. Kuva on hätäisesti piirretty, mutta uskoisin sen selventävän ajatustani, joka on seuraavanlainen:
- veneen keulasta köysi, jonka keskellä on koussi, kiinnitetään kummastakin päästä laidan knaapeihin ja ohjataan vetourien kautta keulan ulkopuolelle;
- koussiin kiinnitetään sakkeli tai kiinnityshaka, joka puolestaan kiinnitetään poijusta tulevaan köyteen.

Terveisin

Timo
poijukiinnitys.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Saimaalainen
Viestit: 2
Liittynyt: 27.09.2017 14:30

Re: Keulakiinnitys

Viesti Kirjoittaja Saimaalainen » 28.09.2017 13:32

Tervehdys,

Kiitos asiallisista kommenteista molemmile jotka ehditte jo kirjoittaa aiheesta!

Kuva on hyvin selkeä ja ratkaisu näyttää loogiselta. Periaatteessa saman tyyppinen kuin oma ratkaisuni, mutta varmasti toimivampi. Minulla sakkeli oli kiinnitetty kiinnitysköyteen ja poijuun. Kuvan ratkaisussa on laitettu koussi sekä poijuköysi "oman ratkaisuni" lisäksi. Otan tämän kiinnitystavan käyttöön ensi kaudeksi.

Hyvää syyskesää!

Vastaa Viestiin