Veneen tunnistus talkoot

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
markuskuisma
Viestit: 15
Liittynyt: 18.06.2017 16:32

Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja markuskuisma » 19.06.2017 0:28

Eli pitäisi tietää mikä vene minulle on jäänyt. Kuva

Siitä kuvasta arvioimaan. On pituutta yli 10 metriä. Pitäisi myös löytää moottorisya jokin käry. Löysin kyljestä numerosarjan 2701e-6050. Googlella löysin, että ois Ford Lehman, mutta löytyisikö jotain lisä infoa joltain? Kuva

Vene on ollut pitkään kuivalla. Paljon olisi hommaa ja alankin arvioimaan, että kannattaako tuota enää korjata vai myydä osina. Pohja on kyllä koputeltuna aika kova. Onkohan tuo muuten mäntyä? Kopan vanerit alkaa olla aikaansa nähnyt ja kannen lasikuitu hylkää maalit. Koneen pitäisi olla toimiva.

harza
Viestit: 41
Liittynyt: 08.08.2009 23:35
Paikkakunta: Porvoo

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja harza » 19.06.2017 9:18

Joiltakin osin vaikuttaa hyvinkin tutulta.. En ole itse jaksanut panostaa veneeni esittelyyn netissä, mutta vilkaise edellisen omistajan (vanhami) nettisivut Kiiskestä http://www.mikavanhala.fi/venesivut/veneet/kiiski01/. Paattini nimi on yhä Kiiski, kotisatama nykyisin Vessöö Porvossa.

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 19.06.2017 12:52

Moi,

Joo eikös tuossa ole kuvissa samanlaiset veneet ihan selvästi. Kiisken teksteissä mainittiin, että veneitä on tehty muutama samanlainen, joten olisko siinä nyt "sisarukset" kyseessä.

Teltaa kannattaa alkaa sommitelemaan veneen päälle, jos on ajatus ryhtyä kunnostustoimiin. Kannattaa tehdä kerralla riittävän tilava, esim keulaan on kätevä varata metri-pari tilaa pientä työtasoa tai jopa höyläpenkkiä varten. Jos ei ole, niin ihan vaikka kasa kuormalavoja, joiden päälle ruuvailee levyn ja siihen kiinnittelee työstettäviä kappaleita. Puhdistelen, hionnan, skrapailun, sivelyn ja muun lisäksi varmaan tulee puutöitä vastaan.

Hieno vene!

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja kaller » 19.06.2017 15:47

Työmäärästä voisin kommentoida että itse tuli tehtyä 9,6m pitkä ja 2,5m leveän pellinkiläisen täyskunnostus. Aikaa tälläisellä amatöörillä paloi tuohon kaikkiaan pikkaisen vajaa tuhat tuntia. Näihin ei ole laskettu tavaranhakuja eikä suunnitteluja vaan ainoastaan veneen parissa vietetyt tunnit. Kaikki lopulta riippuu siitä että mikä on riittävä taso itselle. Vähemmälläkin aivan varmasti olisi selvinnyt. Oman veneen koko kunnostuksen tarinan voi lukea tuolta:
viewtopic.php?f=7&t=14227

Karkeasti mitä tuli tehtyä on seuraava:
- Uusi perästeevi ja köli uusittu perästä
- Kaikki tekniikka uusiksi, mukaanlukien moottori
- Kaikki sähköt uusiksi
- Uudet kannet, hyttirakenteet, sisustus

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja matti » 19.06.2017 16:41

Kone näyttäis olevan pikemminkin Ford transit kuin lehman, siinähän on mm kuiva auton pakosarja ja ilmansuodin lienee autosta.
Muutoinkin tuo konekopan alus näyttää "home made" esim moottoriöljyn jäähdytin ja öljyn suodin on asennettu mittatilaustyönä?

markuskuisma
Viestit: 15
Liittynyt: 18.06.2017 16:32

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja markuskuisma » 19.06.2017 17:17

matti kirjoitti:Kone näyttäis olevan pikemminkin Ford transit kuin lehman, siinähän on mm kuiva auton pakosarja ja ilmansuodin lienee autosta.
Muutoinkin tuo konekopan alus näyttää "home made" esim moottoriöljyn jäähdytin ja öljyn suodin on asennettu mittatilaustyönä?
Oiskohan tuollainen samanlainen Ford Trader, kun tuolla ylempänä linkin veneessä? Ainakin tein kuva vertailuja ja tulin siihen tulokseen. Ulkoset härpäkkeet vuosien saatossa vaihtuneet. Voin toki olla hyvinkin väärässä [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

markuskuisma
Viestit: 15
Liittynyt: 18.06.2017 16:32

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja markuskuisma » 19.06.2017 17:19

harza kirjoitti:Joiltakin osin vaikuttaa hyvinkin tutulta.. En ole itse jaksanut panostaa veneeni esittelyyn netissä, mutta vilkaise edellisen omistajan (vanhami) nettisivut Kiiskestä http://www.mikavanhala.fi/v ... /kiiski01/. Paattini nimi on yhä Kiiski, kotisatama nykyisin Vessöö Porvossa.
Kiitos! Tämä auttaa jo paljon ja kiva löytää vähän osviittaa historiasta. Hieno paatti tosiaan on. Siksi itseänikin mietityttää tuo, että mitä sille tekisi.

markuskuisma
Viestit: 15
Liittynyt: 18.06.2017 16:32

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja markuskuisma » 19.06.2017 17:23

MÖsteri kirjoitti:Moi,

Joo eikös tuossa ole kuvissa samanlaiset veneet ihan selvästi. Kiisken teksteissä mainittiin, että veneitä on tehty muutama samanlainen, joten olisko siinä nyt "sisarukset" kyseessä.

Teltaa kannattaa alkaa sommitelemaan veneen päälle, jos on ajatus ryhtyä kunnostustoimiin. Kannattaa tehdä kerralla riittävän tilava, esim keulaan on kätevä varata metri-pari tilaa pientä työtasoa tai jopa höyläpenkkiä varten. Jos ei ole, niin ihan vaikka kasa kuormalavoja, joiden päälle ruuvailee levyn ja siihen kiinnittelee työstettäviä kappaleita. Puhdistelen, hionnan, skrapailun, sivelyn ja muun lisäksi varmaan tulee puutöitä vastaan.

Hieno vene!

Hieno on totisesti. Vaan tiedä sitä, että mikä järki on kunnostaa. On repeytynyt pitkiä halkemia joihinkin lautoihin, kun on kuivunut aikansa. Ja mitä koputtelin niin en nyt sitten ole ihan varma mitä kuulin. Jonkun, kun saisi paikalle ihmettelemään. Mulla on mahdollisuus siirtää toi verstaaseen sisälle kunnostukseen. Pitää vaan tehdä ensin traileri, jos sille tielle kannattaa lähteä. Mitä moisesta käyttö kunnossa mahdetaan huutaa?

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.06.2017 11:31

Mitä moisesta käyttö kunnossa mahdetaan huutaa?
Rahallisesti kunnostamisessa ei todennäköisesti ole mitään järkeä. Harrastus vie kaiken irtoavan ajan, rahan ja inhimillisen voiman. Lopputuloksena on vene, joka on kaunis, hyvä retkivene, perinteistä mallia jne. Se on todennäköisesti myös hiukan hitaasti myytävä, pitää löytyä joku joka haluaa puisen retkiveneen. Jos haluaa helposti vesille, kannattaa ostaa parin tonnin pulpettivene nettiveneestä. Jos haluaa helposti vesille yöpymään, niin sitten katollinen joku koppivene. Mutta jos haluaa harrastaa puuvenettä, kunnostuksia, koko hommaa, JA lopulta päästä hiukan vesillekin, niin sitten vaan skrapa ja kuumailmapuhallin esiin :) Palkkio on aikanaan jossain satamassa se, kun ohi kulkijat siunailevat kaunista puuvenettä. Toinen palkkio on se, että kunnostuksessa oppii rutosti uusia mielenkiintoisia asioita ja taitoja. Matka kunnostuksen läpi itsessään on monelle se juttu. Toisille taas veneilykin.

Halkeamia tulee aika varmasti, kun vene on monta vuotta kuivilla. Useimmiten ne turpoavat aikanaan umpeen vedessä. Jos ei turpoa, niin laudanvaihto on lopullinen ratkaisu. Mutta sitä ennen on monta konstia ja variaatiota.

Kannattaa ehkä pyytää ammattiveistäjä katsomaan venettä, jos tuntuu siltä ettei oma olo ole ihan selvä. Harrastaja-asiantuntijassa on aina se ongelma, että hän arvioi venettä suhteessa omiin taitoihinsa. Toiselle pikkujuttu on toiselle mahdoton projekti. Ammattilainen taas arvio asiaa rahassa, mikä on monella tapaa selkeämpi mittari tulkita.
Jos taas lähtee omalla harrastuspohjalla liikkeelle, niin kannattaa hakea netistä (täältä) vastaavia tarinoita ja lukea läpi ajatuksella. Youtubesta löytyy paljon kunnostusjuttuja ruotsiksi ja englanniksi, sekä tietysti Nortin videot. Niistä näkee otteita juttuihin. Sitten on kaiken perustana kirjallisuus, suomeksi jotain, ruotsiksi kannattaa suoraan opetella lukemaan, löytyy paljon hyviä tekstejä. Sulla taisi olla jokin halli tai muu paikka, mihin saisit veneen katon alle? Se on jo valtavan hieno resurssi, joka helpottaa ja tasoittaa paljon tietä. Monella ei ole sitäkään tiedossa.

Kannattaa lukea Seesellin kunnostusketju alusta saakka, ja kiinnittää huomiota aikajanaan, ja siihen miten paljon kysyttävää ja vastauksia homma on vaatinut. :)

Tsemppiä, vene on hieno,

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 20.06.2017 11:38

Jaajuu, trailerista vielä. Voisi kannattaa kokeilla saada joku kuljetusfirma siirtämään vene korjauspaikkaan. Niitä on kuorma-autolla ja lavetilla siirtäviä, mutta myös trailerilla toimivia.

Toki oma traileri on hieno hanke tehdä, mutta se voi olla aika epämotivoivaa rakentaa traileria heti alkajaisiksi, kun olisi veneenkunnostuskin tarjolla. Voi olla, että moni tekisi trailerin vasta sitten kun sitä tarvitaan itse veneilyä helpottamaan. Mutta jos teet trailerin ensin, niin kannattaa etsiskellä malleja netistä, tai vaikka kierrellä vähän venesäilytyspaikkoja ja etsiä vinkkejä.

Trailerissa on hauskaa se, että se on kallis ostaessa ja halpa myydessä. Tämän opin oman trailerin kanssa. Kun traileria etsiskelee, niin hinnat ovat ihan tapissa ja moni opastaa, että kyllä se kuule kymmenessä vuodessa on ilmainen.. Ja sitten myydessä saa kuulla, että kyllä on härskiä kun noin paria sataa ihan käypää rahaa pyytää moisesta ongelmajätteestä :)) :)) :))

markuskuisma
Viestit: 15
Liittynyt: 18.06.2017 16:32

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja markuskuisma » 20.06.2017 20:44

kaller kirjoitti:Työmäärästä voisin kommentoida että itse tuli tehtyä 9,6m pitkä ja 2,5m leveän pellinkiläisen täyskunnostus. Aikaa tälläisellä amatöörillä paloi tuohon kaikkiaan pikkaisen vajaa tuhat tuntia. Näihin ei ole laskettu tavaranhakuja eikä suunnitteluja vaan ainoastaan veneen parissa vietetyt tunnit. Kaikki lopulta riippuu siitä että mikä on riittävä taso itselle. Vähemmälläkin aivan varmasti olisi selvinnyt. Oman veneen koko kunnostuksen tarinan voi lukea tuolta:
http://www.puuvene.net/kesk ... =7&t=14227

Karkeasti mitä tuli tehtyä on seuraava:
- Uusi perästeevi ja köli uusittu perästä
- Kaikki tekniikka uusiksi, mukaanlukien moottori
- Kaikki sähköt uusiksi
- Uudet kannet, hyttirakenteet, sisustus

Luin koko projetsisi läpi. On kyllä mahdoton työ. En tiedä onko itsellä rahkeita lähteä tuohon. On mennyt jo nyt puolitoista vuotta rakennellessa. Ensin vanhalle talolle iso talli ja sit yllätys siirtyminen vaimon vanhaan kotipaikkaa missä menikin talo sitten täysiremonttii. Tai no jäi katto ja runkotolpat. Parin kuukauden päästä pitäs muuttaa. On myös no 1 ja 3 vee tossa pyörimässä. Pitää miettiä. Riippuu tuosta rungon kunnosta.

-Markus

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja matti » 21.06.2017 7:00

Isoisän neuvo; vedä henkeä välillä, leiki lastesi kanssa, ovat pieniä vain hetken. 8}
Rojekteja tulee ja menee, aina löytyy uusi tarvittaessa! ->
Jos tuohon tunnesiteitä??? laita katon alle odottamaan, se 10 vuotta menee yllättävän nopeasti. 8-|

markuskuisma
Viestit: 15
Liittynyt: 18.06.2017 16:32

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja markuskuisma » 21.06.2017 13:07

matti kirjoitti:Isoisän neuvo; vedä henkeä välillä, leiki lastesi kanssa, ovat pieniä vain hetken. 8}
Rojekteja tulee ja menee, aina löytyy uusi tarvittaessa! ->
Jos tuohon tunnesiteitä??? laita katon alle odottamaan, se 10 vuotta menee yllättävän nopeasti. 8-|
Tuosta neuvosta pitää ottaa kyllä kiinne. Anopin mies olisi kyllä innokas tulemaan veneen kanssa talkoilemaan. Eli pääsis verstaalle anoppia pakoon, kun tulevat käymään :D. Se olisi ehdottoman hyvä puoli.

Tunnesiteitä ei ole veneeseen. Taitaa olla järkevintä ostaa se lasikuitupaatti. Katselin, että 15-20 tonniin saa komeita dieseli purkkeja. Jospa laittais sellaseen rahaa sivuun. Jotenkin sellanen käsitys, et ei menis niiden kanssa ihan niin paljon aikaa tuon veneen huoltoon. Jos tekniikka vaan pelaa. Jos en ole väärässä niin taitaapi tulla jollekkin innokkaalle projekti tarjolle. Kyllä tuo 500 tuntia olisi laittaa harrastamiseen. Rahaa ei sais palaa paljoa, koska näkyy käypiä puuveneitä saavan kohtuu hintaan. Toki huoltoa äkkiin niissäkin edessä. Ompas hankalaa.

markuskuisma
Viestit: 15
Liittynyt: 18.06.2017 16:32

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja markuskuisma » 24.06.2017 15:18

Seuraa kasa tietämättömiä kysymyksiä.



Kuva

Kuva

Tossa on pahimmat halkeema. Turpooko vielä tollnen? Löysin veneestä venepäiväkirjan. 2010 oltu viimeks vesillä. Kaksi pahempaa ja yksi pienempi halkeema on.

Kuva

Mikä kytkin? Mekaaninen?

Kuva

Mitä no on? Jotain maadotukseen liittyvää?

Kuva

Mikäs tuo on? Kaiku?

Kuva

Navigointiin liittyvä?

Vieras

Re: Veneen tunnistus talkoot

Viesti Kirjoittaja Vieras » 24.06.2017 20:42

Tutkiskelin vielä venettä lisää. Mielestäni ei ollut yksikään kaari poikki.

Saanko vesiletku liitoksella tehtyä koneeseen jäähdytyksen, jos hurautan sen käyntiin? Tosiaan 7 vuotta seissyt. Jos hehkut saa auki niin voisi kaataa polttoöljyä pyttyihin likoomaan. Jos vaikka renkaat jumissa. Vai meneekö tollanen miksikään? Tossa ilmansuodattimen kopassa muuten lukee Volvo. Mistä lie otettu ja laitettu. Eikö volvon venttiilikopassa lue aina volvo? Tuohon se letku vissiin pitää liittää?

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201706 ... 750f8c.jpg[/IMG]

Selvästi on tehty tuo takakoppa jälkeen niin on ollut samanlainen vene, kun harzan. Eli kyllä se nyt siltä vaikuttaa, et samaa veistosta ovat.

Mitenkäs tuo soodapuhallus? Naapurissa on soodapuhaltamo. Meillä on ollut palvelusten vaihtoa suuntaan ja toiseen niin sitä saiusin käytettyä.

Veneessä on kolme akkua. Ja sähköt, kun aasiassa. Eli voi melkeen purkaa kaikki johdot ja tehdä uudelleen.
[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201706 ... 450d6e.jpg[/IMG]


[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201706 ... 875b73.jpg[/IMG]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201706 ... a5e895.jpg[/IMG]

Tuollainen wallaksen lämmitin on. Sanomista?

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201706 ... 3d8744.jpg[/IMG]

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201706 ... bceb72.jpg[/IMG]

Aika yleellinen keittiö :D

Veneen järjestys on jotenkin hassu ja kaappeja tosi vähän

Vastaa Viestiin