Perämoottorin teho

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ariant
Viestit: 23
Liittynyt: 12.07.2015 18:48

Perämoottorin teho

Viesti Kirjoittaja ariant » 02.06.2017 3:42

Mulla on veneen perässä ollut 35 heppanen vanha Johnson. Moottori ei ole koskaan ollut iskussa vaan aivan viimeisillään. Perä on hajalla (ei pidä öljyjä) ja on todella löysä, ja nyt meni kansipahvi, ja ohjauslaitteessa ei pysy vaihde päällä. Nyt olen hakemassa uutta moottoria. Haluan pitää kaiken mahdollisimman yksinkertaisena, tyyliin sopivana, ja haen sellaista vanhaa kaksitahtimoottoria jonka teho riittäisi mukavasti kahden henkilön kuormaan. Haluan oikeastaan mahdollisimman kevyen ja pienen koneen kuitenkin niin, että homma toimii. Veneen pituus on hieman alle 5 m ja se on todella kevyesti rakennettu.

Mitäs mieltä olette? Riittäisikö veneeseen 35 heppainen jos se olisi kunnossa. Tuo Johnson ei koskaan oikein toiminut -- ja sitä sai huudattaa täpöillä että sai veneen liukuun.

Tällainen vene;
Kuva

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Perämoottorin teho

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 02.06.2017 12:47

Tuskin 35 hp kone hyväkuntoisenakaan tuota venettä kevyesti pintaan nostaisi. Pikkuisen lisää tehoa, niin ei tarvitse huudattaa konetta. Mukavampi ajaa kun vene kulkee kivasti vähän vajaalla kaasullakin.

Minulla oli aikaisemmin suunnilleen samankokoisessa Seppälän Thalattassa 50 hp kaksitahtinen Johnson. Sillä nousi aika vaivatta plaaniin neljän hengen kuormalla. Veistämön suositus sieltä 60-luvulta taisi koneelle olla 50-130 hp, ja veneeni historian alkuvaiheissa siinä tosiaan oli ollut 130 hp kone. Tosin pohja olikin silloin rikottu ajettaessa kilpaa aallokossa... Veneen perusteellisen kunnostuksen yhteydessä vaihdatin koneen 90 heppaiseen. Siinä on tehoa siinä mielessä vähän liikaakin, että venettä ei pysty ajamaan ihan täydellä kaasulla muuten kuin täysin tyynellä. Alkaa laukkaamaan. Trimmilevyt korjaisivat asiaa, mutta meneehän se kohtalaisesti vähän matalammillakin kierroksilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Vastaa Viestiin