Hempelin ohenteet

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Hempelin ohenteet

Viesti Kirjoittaja ijp » 12.05.2017 13:02

Onko teillä tietoa mitä Hempelin 811 ja 808 ohenteet pitävät sisällään?

811 ohenne sopii esim. Underwater primerin ohenteeksi. Oma veikkaukseni on, että se on mineraalitärpättiä. Purkissa lukee varoitusmerkinnän alla pienellä white spirit.

808 ohenne sopii Blakes crusing antifouling maalin ohenteeksi. Purkissa ei ole mainintaa ohenteen koostumuksesta, mutta hajun perusteella arvelisin sen olevan ksyleeniä.

Meinaan vaan kun 0,75 litran purkki noita maksaa esim. Motonetissä 12,90. Mielestäni 17,20 euron litrahinta on melko suolainen jos nuo ovat mineraalitärpättiä ja ksyleeniä.
Ilkka

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Hempelin ohenteet

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.05.2017 15:24

Moro

Mä olen ohennellut Hempelin uw-primerit, Millet ja lakat kaikki halvimmalla tärpätillä mitä maalikaupasta löytyy. Ei ole mitään ongelmia esiintynyt.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
CC
Viestit: 819
Liittynyt: 17.05.2008 1:50
Paikkakunta: JKLn MLK

Re: Hempelin ohenteet

Viesti Kirjoittaja CC » 13.05.2017 1:21

Ulkomuistista vetäsen, että 823 on lähinnä mineraaliträpättiä. Mutta kyllä siitä eron löytää, kun oikein hakee. Oma ohenne toimii paremmin. Onko se hinnaneron arvoista, on sitten jokaisen itse arvioitava. Tulokseen vaikuttaa niin moni asia, ei pelkästään ohenne. Vasta pitkä kokemus antaa jonkunlaisen varmuuden, missä voi kokeilla muutakin kun suositeltua. Ja sekään ei aina auta, kun tuotteet muuttuu, sama ei olekaa aina samaa.
36 Cavalier Crusader, nyttemin uudessa kodissa.

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Hempelin ohenteet

Viesti Kirjoittaja ijp » 13.05.2017 10:16

Itsellä tulee harvoin ohennettua UW-primeria ja Blakes cruisingia, joten ohentimien käyttö on mulla lähinnä pensselien pesussa.

Blakes Cruisingin maalauksessa käytetty pensseli ei tahtonut puhdistua mineraalitärpätilla, mutta 808 ohenteella helposti. Pitää ensi kerralla kokeilla miten pensseli puhdistuu tavalisella ksyleenillä.

UW-primerin maalauksessa käytetty pensseli sen sijaan puhdistui tavallisella mineraalitärpätilla ongelmitta.

Mulla on käsitys, että monet kaksikomponenttimaalit ovat tarkkoja ohenteesta. Niissä väärä ohenne saattaa pilata maalauksen totaalisesti. Eli maalatessani esim. ruiskulla kaksikomponenttimaaleja käytän kiltisti maalin valmistajan suosittelemaa ohennetta.
Ilkka

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Hempelin ohenteet

Viesti Kirjoittaja Warjo » 13.05.2017 15:49

Markan säästöllä saa helposti viiden markan vahingon, miksi pitää nuukailla jos oikeat aineet on olemassa ja itselleen tekee?
Eikö olisi järkevintä tehdä niinkuin tuotteen valmistaja ohjeistaa.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02.05.2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Re: Hempelin ohenteet

Viesti Kirjoittaja ijp » 13.05.2017 16:42

Warjo kirjoitti:Markan säästöllä saa helposti viiden markan vahingon, miksi pitää nuukailla jos oikeat aineet on olemassa ja itselleen tekee?
Eikö olisi järkevintä tehdä niinkuin tuotteen valmistaja ohjeistaa.
Onhan se kieltämättä näinkin. Jotenkin vain reilu 17 euron litrahinta mineraalitärpätistä ei houkuttele, varsinkin jos sitä saa naapurihyllystä 3,5 euron litrahintaan.
Ilkka

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Hempelin ohenteet

Viesti Kirjoittaja Warjo » 13.05.2017 17:08

ijp kirjoitti:
Warjo kirjoitti:Markan säästöllä saa helposti viiden markan vahingon, miksi pitää nuukailla jos oikeat aineet on olemassa ja itselleen tekee?
Eikö olisi järkevintä tehdä niinkuin tuotteen valmistaja ohjeistaa.
Onhan se kieltämättä näinkin. Jotenkin vain reilu 17 euron litrahinta mineraalitärpätistä ei houkuttele, varsinkin jos sitä saa naapurihyllystä 3,5 euron litrahintaan.
Mutta onko se halvempi täysin sama ainesosiltaan? Miksi ottaa riski.
Raudassa ei ole raha hukassa...

Vastaa Viestiin