Puun kyllästys lahonsuojaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
MCL
Viestit: 2
Liittynyt: 12.04.2017 12:53

Puun kyllästys lahonsuojaus

Viesti Kirjoittaja MCL » 12.04.2017 13:11

Terve kaikille

Myönnettäköön etten omista puuvenettä vaan lasikuituisen venhon jossa puuta on käytetty lähinnä vahvikkeena lasikuidun kanssa.Tällä foorumilla on kuitenkni varmasti paras asiantuntemus omaan ongelmaan.

Olen tehnyt mittavan työn uusimalla veneen peräpeilin sisäperäveneelle.Peräpeili koostuu paksusta vanerista joka on kuidutettu molemmin puolin paksusti lasikuidulla.Olen tehnyt työn mahdollisimman hyvin kuiduttamalla ja maalaamalla epoksilla kaikki mahdolliset reijät ja pinnat jotta puu ei pääsisi kostumaan vuodon sattuessa.Tällainen perävetolaiterakenne on kuitenkin läpeensä tyhmä ja on vain ajan kysymys milloin vesi löytää itsensä vaneriin.Koska rakenne on suljettu ei vesi pääse kuivumaan ja puu alkaa lahoamaan samalla kuin talven pakkaset irroittaa puun laminaatista.

Olen leikkinyt ajatuksella kyllästää puu jollain aineella.Kyllästynyt puu kuin ei voi kostua sen enempää.Saisi lisäksi olla myrkyllistä jotta eliöt yms ei pääsisi lahottamaan puuta.Aine ei myöskään saisi jäätyä eli sisältää vettä.Kyllästys tapahtuisi poraamalla reikä perälaudun yläpäässä ja antaa nesteet täyttää lasikuidun välissä olevaa vaneria viikkojen ajan.Mielessä on käynyt jonkinlainen öljy lahonsuoja seos,olen lisäksi lukenut että jäähdytinneste on eliöille todella myrkyllistä,ja voi pysäyttää jo alkaneen lahon.

Olisiko arvon raadilla ehdotuksia asiasta.Onko ajatus täysin typerä,en ainakaan netistä löytänyt että kukaan olisi yrittänyt vastaavaa.

Matias

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puun kyllästys lahonsuojaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 12.04.2017 16:25

Moro

Vähän myöhäistä jos olet kapseloinut sen vanerin jo kuidun ja hartsin sisään.
Käytitkö polyesteria vai epoksia?
Parasta olisi olla tekemättä ainakaan enempää reikiä kuin pakollista.
Sandwich-rakenteessa kun kiinnitetään esim. purjeveneen kansiheloja porataan ylikoon reikä ja koukkuterällä jysitään ydin balsaa pois ja kohta täytetään epoksi-peanut-butterilla. ja sitten porataan uusi reikä keskelle epoksia. Näin estetään kosteuden pääsy ruuvireiästä ydinmateriaalin (balsa tai divinycell foam).

Jäähdytysnesteistä ainakin glykoli on sokeri-alkoholina homeille herkkua, että sitä ei ainakaan kannata laittaa. Pellavaöljy lahosuoja seos taas heikentää hartsien imeytymistä puuhun ja/tai aiheuttaa hartsin irtoamista.

Paras olisi ko. vaneri core kappale kyllästää erityisesti kanteistaan ja reiistään ennen kapselointia hitaasti kovettuvalla epoksilla. Se kyllä vaatisi sitten laminointiinkin epoksihartsin sillä polyesteri tarttuu huonosti epoksiin. Vanerihan imee mitään huonosti, koska viilujen välissä on barrier coatina liimakalvo. Toisaalta vesi kyllä imeytyy vanerii kanteista, mutta ei pääse pois ja lopputuloksenan on sandwitch kukkamultaa...

Jos se on jo laminoitu niin olisin huolellinen reikien tiivistämisessä ja pinnoitteen ehjyyden kanssa, niin että mistään neulareikähuokosista ei pääsisi vesi ydinmateriaaliin. Muutama ylimääräinen kerros hartsia ja/tai maalia ei olisi pahitteeksi.

On olemassa lahoamattomia levymateriaaleja, joita voi käyttää ko, paikoissa... nyt ei muistu nimi mieleen. Vaneri on kyllä kevyempi ja paljon halvempi.

Löyty: http://coosacomposites.com/

Nortti

PS. tässä esim purjeveneen lahonnen kölitukin/mastojalan korjaus coosalla:
https://www.youtube.com/watch?v=MY4Czpc8AXY
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

MCL
Viestit: 2
Liittynyt: 12.04.2017 12:53

Re: Puun kyllästys lahonsuojaus

Viesti Kirjoittaja MCL » 16.04.2017 15:49

Terve

No kuunnellaanpa viisaampia ja annan asian olla.Toinen asia mikä tuossa on mietittyänyt on puun turpoaminen kapseloidussa rakenteessa.

Tein kaiken tosin niin hyvin kuin mahdollista.Hartsina käytin parempaa isoftaali polyesterihartsia.Kuidutin kilven läpimenon,ruuvinreijät porasin ylikokoon,penselöin hartsia ja porasin lopulta pienemmän reijän kuin alkuperäinen.Tämän jälkeen vielä reijän maalaus epoksilla.

Lopulta vesi pääsee kuitenkin aina rakenteeseen,joten mikään loputon ratkaisu tuo ei ole.Olen kyllä tietoinen vaihtoehtoisista ratkaisuista,tämäkin oli alunperin tarkoitus valata erikoistuotteella,homma kaatui kuitenkin jenkeissä maahanvientikieltoon ja 400e edestä ainetta jäi sinne.

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Puun kyllästys lahonsuojaus

Viesti Kirjoittaja danlig » 13.07.2017 22:31

Nyt kun olen siirtynyt aidoksi puuveneilijäksi ja jättänyt unholaan veneen pilaamisen(Epoksilla maalauksen nimittäin 8} ), niin aloin ihmettelemään paatin kyllästystä.

Ostin 9metrisen puisen Fiskarin joka on seissyt kauan aikaa ja otettu hiljattain puulle, niin onko nyt ihan totta että sen kyllästäminen vie kymmeniä litroja öljyä(Joka viel maksaaki pirusti)? 8-|
Mitä eroa on näillä perus puuöljyillä ja owatroleilla sekä impregeillä? Esim. vaikka tämä:

http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-n ... p/2077188/

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Puun kyllästys lahonsuojaus

Viesti Kirjoittaja kaller » 13.07.2017 23:00

Tästä iaheesta haulla löytää täältä lukemattoman määrän keskusteluja. Reseptit vaihtelee, mutta pellavaöljy olisi tähän toinen vaihtoehto ja toinen on sitten impreg/owatrol. Pellavaöljy tarvitsee sekaansa myrkkyä esim sinkkinaftenaattia jottei home ala heti kasvamaan. Kaupallisissa valmisteissa tämä on valmiina, mutta huonona puolena on reilu määrä ohenteita jotka aikojen saatossa haihtuu.

Sinipellavalta itse tilasin öljyt ja hintaa oli muutama vuosi sitten 2,5€/l kun vähän reilumman satsin otti.

matti
Viestit: 2172
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Puun kyllästys lahonsuojaus

Viesti Kirjoittaja matti » 14.07.2017 7:36

danlig kirjoitti:Nyt kun olen siirtynyt aidoksi puuveneilijäksi ja jättänyt unholaan veneen pilaamisen(Epoksilla maalauksen nimittäin 8} ), niin aloin ihmettelemään paatin kyllästystä.

Ostin 9metrisen puisen Fiskarin joka on seissyt kauan aikaa ja otettu hiljattain puulle, niin onko nyt ihan totta että sen kyllästäminen vie kymmeniä litroja öljyä(Joka viel maksaaki pirusti)? 8-|
Mitä eroa on näillä perus puuöljyillä ja owatroleilla sekä impregeillä? Esim. vaikka tämä:

http://www.hongkong.fi/fi/tyokalut-ja-n ... p/2077188/
Älä missään tapauksessa laita veneeseen esimerkin kaltaista VESIOHENTEISTA kuullotusainetta, se tekee pintakalvon ja sen jälkeen ei puuhun uppoa enää mitään!!!!!!

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Puun kyllästys lahonsuojaus

Viesti Kirjoittaja danlig » 14.09.2017 12:41

Pitääkö vene kyllästää yhtaikaa sekä sisältä että ulkoa vai voiko kyllästyksen suorittaa ensin vaikkapa vain sisältä?

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Puun kyllästys lahonsuojaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 14.09.2017 13:07

danlig kirjoitti:Pitääkö vene kyllästää yhtaikaa sekä sisältä että ulkoa vai voiko kyllästyksen suorittaa ensin vaikkapa vain sisältä?
Vastaus tähän kysymykseen on: Kyllä!

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Vastaa Viestiin