Kuntoarvion tekijöitä?

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja seppo » 03.04.2017 21:52

Terve toverit,

Suunnittelen nykyistä isomman veneen hankintaa. Löytyisikö foorumilaisista arvioijaa läntisellä Uudellamaalla, tai osaatteko suositella sopivaa? Maksan asiaankuuluvan korvauksen. Ja tarve on akuutti.

Vaihtoehtoisesti, mitkä on tärkeimmät paikat mitkä kannattaa tutkia?

Kyseessä siis fiskarimallinen sisämoottorivene.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 03.04.2017 22:07

Moi!

Ei ole ihan sieltä, mutta tiedän että täälläkin nimimerkillä venealeksi kirjoitteleva Aleksi on niitä ainakin kunniakkaasti tehnyt.

Eeppo

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 03.04.2017 22:48

Terve,

Toivottavasti kuntoarvioija löytyy, ainakin Venealeksi täällä välillä pyörähtää.

Kun kysyit mitä katsoa...

Ekaksi ihan yleismeininki veneen ympärillä ja veneessä. Onko sitä harrastettu vai vain omistettu? Onko vene ollut käytössä jatkuvasti, vaiko jäänyt kaislikkoon vuonna 1999.. Mitä enemmän puuhaa, lokikirjoja ja esim blogijuttuja löytyy, sen parempi, koska se kertoo oikeasta kiinnostuksesta veneeseen. Onko varustus jotenkin järkevässä kunnossa? Tosin jos myyjällä on jo uusi vene hankittuna, niin voit olla varma, että kaikki kunnollinen on jo kannettu sinne. Onko käyttö ollut päiväajelua, yhteysveneilyä mökkisaareen, vai kesäreissuja kauemmas? Mielestäni matkameninki kertoo aina hyvää, koska huonolla veneellä matkailevan pitää olla melkoinen fakiiri.

Veneessä:

Yleisilme: Onko lakkapinnat siistit ja kiiltävät? Vai onko kraaria ja laikkua? Vaiko harmaata ja mustaa puuta? Onko maalatut paikat maalissa, vaiko hilseilleet? Lakat pysyy parikolme vuotta melko hyvinä, mutta ei pidempään. Osan joutuu vuosittainkin uusimaan.

Onko kalusteet paikallaan ja ehjiä? Repsottaako jokin, antaako penkit jne myöten ihmisen alla?

Pilssi ja köli: Onko siistiä ja puhdasta? Olisi ihan kiva, jos olisi edes joskus puhdistettu ja jopa kyllästettykin. Jos on maalattu pilssi, niin pitäisi olla suunnilleen maalin väristä. Likaisuus kertoo taas asteittaisesta hoitamattomuudesta.

Onko kaaria poikki? Muutama voi ollakin, mutta ei nyt mielellään montaa peräkkäin, eikä varsinkaan irtipoikki. Jos on, niin katsoo, onko laudat liikkuneet, tämä näkyy esim pohjaa pitkin katsomalla.

Onko lautojen saumoissa jotain mömmöjä tai epämääräisiä kittauksia? Mieluummin ei..

Köli: Onko kaikki siihen littyvät osatpaikallaan ja kiinni? Esim keula ja perästeevit, eli niin että ei ole ratkennut rakoja osien väliin. Näkyykö kölipultteja, ja jos, niin ovatko kovin ruosteessa?

Miltä pilssi ja koko vene haisee? Multakellari, polttoöljy tai jokin ihan okei..

Kannen alapuoli: Kansipalkit ja niiden päät, onko mustaa tai mätää? Näkyykö vuotojälkiä? Kannen vuoto haittaa veneessä paljon enemmän, kuin pohjan. Entäpä ikunouden alareunat, näkyykö valumajälkiä, tai onko patja siitä kohdin laikuilla tai homeessa?

Kannella: onko helat kiinni? Irtonaisen helan ympäristö voi olla alkava lahopaikka. Entä hytin kulmat ja sivusarjat? Onko rakoja, näkyykö sisällä vuotojälkiä?

Ja moottori:

Yleisilme. Onko taustatietoja? Huollot, ikä, yms. Entä onko päältä roisissa vai siistissä kunnossa? Onko öljytikussa öljyä, ja onko väri ok? Letkut, onko taipuisia ja siistejä, vaiko halkeamilla ja kovettuneita? Lähteekö kylmä kone käyntiin? Jos voi koeajaa, niin tutki kone ensin kylmänä, ja seuraile saako omistaja sen ilman taikatemppuja tulille. Niin ja polttoainevuotoja tai hajuja on syytä nuuhkia.

Jos vene on rannalla, niin katso, onko potkuri ja peräsin paikallaan. Isompaa klappia ei tarvitse olla missään. Pyöriikö potkuri vapaalla kevyesti? Ei saa tahi missään kohdin, tosi voi olla isommassa kyllä jäykkä pyöritellä. Rytki akselia perälaakerin vierestä sivuttain ja ylösalas. Klappia ei saisi olla. Sisällä kannattaa pyöritellä akselia, ja katsoa että ei ole silminnähtävää heittoa. Katso myös lavat, ettei potkuria ole ihan suoraan kiville ryytätty.

Sähköt:

Onko veneessä sähköjärjestelmä? Onko jopa joku kytkentäkaavio? Jos sähköt on ns päällä, niin toimivatko laitteet ja valot? Miltä sähköjen johdotukset näyttävät? Onko hässäkkä vaiko jotenkin siisti? Jos piuhaa menee hullunlailla ristiinrastiin pilssiin ja pilssistä, niin voi olla, että juuri mikään ei toimi.. Hapettumia ja ehkä sulaneita liitososia kannattaa haeskella. Minkä ikäiset akut mahtavat olla?

Muutama paikka vielä:

Lautojen päät steeveissä. Niihin iskee mustuminen ja laho, varsinkin juuri vesirajassa. Musta laikku ei ole kiva, mutta jos sen on annettu rauhassa edetä lahoksi, niin ei kiva.

Törmäyslistat sekä laidan ja kannen liitoskohta ulkopuolelta ja sisäpuolelta. Kannattaa mennä ympäri veneen koko matkalta. Laidat kolhiintuvat, ja siitä menee yli merivesi ajaessa, mutta myös kesän kaikki sadevesi. Onko rikkinästä, mustaa tai jopa lahoa?

Lopuksi:

Tutki koko vene rauhassa. Koputtele rystysillä tai jollain luulla. Kova puu kolisee, ja pehmeä ei. Irtonainen puu kolisee myös omalla tavallaan. Kölissä yms lakkaamattomissa paikoissa voi vaivihkaa tökkiä linkkarin terällä, jos kopistelu antaa epäilyn pehmeästä puusta. Käy metsässä kopistelemassa lahopuuta, jos ei muualta löydy opiksi oikeaa verrokkia. Sitten vertaat ääneen, joka tulee keittiönpöytää tai ovenkarmia kopistellessa. Samat erot on veneessä lahon ja terveen välillä, jos oikein paha on..

Tutki vene rauhassa. Katso kaikki pinnat, laudat, saumat ja paikat koko matkalta keulasta perään ja takaisin. Hyvä konsti on laskea, montako lautaa ja kaarta veneessä on, näin tulee helpommin todella katsottua jokaista.

Tutki vene rauhassa. Vaikka olisi kuinka venehulluus päällä, ja pakko tehdä kaupat, niin etsi silti viat. Voit edes yrittää esittää tinkiväsi...

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 04.04.2017 13:02

Nyt oli kyllä MÖsteriltä niin hieno ja kattava listaus, että iso peukku täältä! 8]

Vielä kun kerrot mahdollisen kunnostusarvion kustannukset ja etenkin aikataulun piillä, niin silloin aletaan oman kokemukseni mukaan olla lähempänä realismia. Ja jos kyseessä siis ei ole suoraan käyttövalmis yksilö, niin suosittelen, jos vaan mahdollista on, pitämään nykyisen veneen ajossa niin kauan kunnes uusi valmistuu. Pääsee vesillekin joskus 8}

Nimimerkillä "kuvittelen saavani veneen vesille jo kolmatta kevättä peräkkäin" :-)

Tämä kaikki siis kannustuksella ja tsempillä - onnea uudelle hankinnalle!

Eeppo

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja Northling » 04.04.2017 13:19

Moro

MÖsterille täältäkin iso peukku. Tuo oli jo hyvin kattava kuvaus keskiraskaasta arvioinnista.
Koputteluun olisi hyvä olla tällainen pyöreäpäinen kovamuovinen vasara. Sillä erottaa helposti esim kannesta pehmeät kohdat.
https://youtu.be/O-aIipYl7TU
https://youtu.be/jYt2_EJEo-I

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
Qubik
Viestit: 1058
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja Qubik » 04.04.2017 15:19

Toi ostoopas vois olla ihan vakioviestinä. Yllpito pystyy varmaan hoitaa.
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja seppo » 07.04.2017 18:05

Kiitos paljon neuvoista. Mosterin lista varsinkin oli mahtava! Toivottavasti muutkin löytävät sen tarvitessaan. Venealeksi on nyt tulossa tekemään arvion. Toki aion koputella ahkerasti itsekin. Jos isompia yllätyksiä ei tule niin kohta on toinen, isompi hullutus käsissä. - ja mullako oli tarkoitus vaihtaa trailerilla kulkevaan alumiini tai kuitupaattiin :)) on tää hullu tauti!

Avatar
jtp
Viestit: 78
Liittynyt: 31.08.2006 11:28
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja jtp » 07.04.2017 19:20

Olipas Mosterilta todella hyvä lista! Ja arvioijan käyttö on kyllä paikallaan, onpahan paikalla edes yksi joka ajattelee järjellä ja havannoi realistisesti kohteen. Ostajalla kun tahtoo helposti ajatukset karkailla jo kauniisiin kesäiltoihin ja laineiden liplatukseen puuta vasten, nimim. kokemusta on ;-)
Ja toi pii on kyllä hyvä kerroin lähes kaikkeen harrasteisiin liittyviin hankintoihin. Venekuumehan erottuu autokuumesta siten että se rahojen lisäksi se vie myös kaiken vapaa-ajan ;-)

-Jukka-

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja seppo » 09.04.2017 17:29

Vene todettiin hyväksi ja kaupat syntyi. Nyt on sitten 9,5 m lisää huollettavaa :)) no, onneks tää tuntuis olevan sen verran hyvässä kunnossa ettei isompaa remonttia tarvi tehdä ainakaan alkuun.

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 09.04.2017 21:46

Hieno juttu - onnea uudelle veneelle!

Eeppo

MÖsteri
Viestit: 1230
Liittynyt: 11.07.2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 09.04.2017 23:11

Moro!

Onnittelut kovasti hankinnan johdosta. Jos tämä nettiulottuvuus kiinnostaa puuveneilyssä, niin älä epäröi kirjoitella tänne. Kuviakin on mukava laittaa, joskin tuo kuvakokorajoitus aiheuttaa aina aikamoista askartelua. Että ei muuta kun kevättä kohti :)

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja seppo » 10.04.2017 0:35

Kiitoksia! Kyllä tältä palstalta on monta vinkkiä saanut, esim moottoreista en tajunnut mitään ja pitkälle tämän foorumin (mm nimim Mostari, Simon, Matti ja muut) neuvoilla ja yrityksen ja erehdyksen kautta opin w2 salat, (siinä olikin hyvä harjoitusmoottori, vielä käsissä). Myös puukorjauksissa ja huolloissa tämä palsta on ollut tärkeimpiä opinlähteitäni. Hieno yhteisö kaikin puolin! Enköhän itsekin tänne aina jotain postaile. Laitan kuvia uudesta veneestä vielä jatkossa, nyt kaikki kuvat ovat edellisen omistajan ottamia eli en viitsi niitä nyt jakaa mutta jatkoa seuraa.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja seppo » 16.06.2017 19:03

Hieno fiilis, köllöttelen veneessä ja kuuntelen kun pilssipumppu soi minuutin välein musiikin tahtiin. Puolilta päivin mentiin veteen ja pikkuhiljaa alkaa vuodot vähentyä. Eipä kyllä kovin pahasti vuotanutkaan. Vähän kyllä jännitti kun ensimmäistä kertaa laskin tämän veneen veteen. Saas nähdä pääsenkö huomiseen paraatiin mukaan.

seppo
Viestit: 225
Liittynyt: 14.06.2012 22:06
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja seppo » 16.06.2017 19:07

Kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

markuskuisma
Viestit: 15
Liittynyt: 18.06.2017 16:32

Re: Kuntoarvion tekijöitä?

Viesti Kirjoittaja markuskuisma » 18.06.2017 18:04

Täällä kanssa tarvittaisiin apua, että onko omaa venettä järkeä lähteä kunnostamaan. Laittaisiko joku salon seudulta järkevän matkan päästä yv:tä?

Vastaa Viestiin