Levinneen veneen kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Migzu
Viestit: 3
Liittynyt: 14.03.2017 22:20

Levinneen veneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja Migzu » 14.03.2017 22:53

Ostin tuollaisen meriläismallisen 70-luvun huonokuntoisen puuveneen. Alus on ulkopuolelta kuidutettu (tiedän, huono idea) ja melkoisen märkä.

Keulahyttiä siivotessani huomasin, että kylkilankut ovat irronneet kaaresta vasemmassa reunasta. Kuva:https://drive.google.com/open?id=0By8DT ... XB0UGlBcGc. Kuva2: https://drive.google.com/open?id=0By8DT ... nJFN2I5eDg Taaempi kaari on vielä täysin kiinni laidassa. Eteenpäin seuraavassa kaaressa on myös rakoa kaareen, mutta vähemmän. Vene näyttäisi jollain tavalla siis levinneen irti kaaripuista. Kuitenkin, kuitu ei ole ulkopuolelta haljennut. Mahdollista siis on, että tuo kyseinen oire on ollut veneessä jo kuidutuksen aikana. (vai onko se mahdollista?) Myös lähimpänä keulaa olevassa yhdyspuussa(?) (Sille on varmaan jokin nimikin :P ) näkyy sentin rako puolien välillä. Kuva: https://drive.google.com/open?id=0By8DT ... mVXRDhiT0k

Kysymys nyt kuuluukin, että teenkö tuosta purtilosta suoraan kokon (oli senverta halpa, ettei edes harmittaisi) vai lähdenkö korjaamaan. Kokoon kiriminen varmaan halkaisee kuidun, mutta saisikohan tuosta suurinpirtein välttävän tylysti vain kiinnittämällä kyljen lisäpuilla kaareen.

Hyväähän tuosta ei tarvitse saada enää, mutta jos sillä nyt yhden kesän pysyisi pinnalla.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Levinneen veneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 15.03.2017 19:34

Moi

Onpa huonossa kunnossa, mutta, jos yhden kesän aiot käyttää, etkä veneelle ajattele tulevaisuutta, niin miksipä ei kannata harsia kasaan, millä keinolla tahansa ja viettää ikimuistoinen kesä levottomana laineilla. Kunhan otat huomioon sen, kun pyydät kavareita/perheen kyytiin, että kipparilla on iso vastuu kyyditettävistä ja kanssaveneilijöistä. Kyllähän sitä itsekkin tuli skidinä tehtyä styrox-lauttoja erikokoisille lammille ja hengissä ollaan ja on tuo lujempi jo nyt, kuin meidän lautat ja lujemman saat eri tavoin reparoimalla, vielä kun osaat päätellä ja arvioida, mitä kuormaa kesällä otat kyytiin ja mihin keliin veneelläsi lähdet, niin reippaasti vaan hommiin ja vesille.

Kait tää jonkinlainen rohkaisuviesti on :O

Kimmo
HELMIIDA

Migzu
Viestit: 3
Liittynyt: 14.03.2017 22:20

Re: Levinneen veneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja Migzu » 15.03.2017 19:39

Tuo tilanne näyttää kuvissa ehkä hieman pahemmalta kuin se livenä on. Sadekelillä ja pimeässä kun on räpsitty. Kylkilaudat tuntuvat kauttaaltaan kovilta ja suurin osa kaaristakin on ehjiä. Kuitenkin, tuo kaaren ja kyljen väli nyt epäilyttää. Jos lukitsen sen lisäpuilla tuohon asentoon, niin mahtaako se aiheuttaa ongelmia muualla? Vai pitäisikö se saada jotenkin palautettua alkuperäiseen asentoonsa?

danlig
Viestit: 123
Liittynyt: 08.05.2014 12:17

Re: Levinneen veneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja danlig » 15.03.2017 20:21

Jos ihan tosissaan yhen kesän ihme, nii ei muutaku pari ruuvia ulkoa veättää kaareen kii ja yhistää nuo revenneet palat toisiinsa. Ite en sen kummempaa tekis, ja saattaa se sillä kestää pitempäänki. Keliin enkä kauas lähtis semmosella vehkeellä tietenkään

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 23.03.2007 0:27
Paikkakunta: Kaskinen

Re: Levinneen veneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja Simon » 16.03.2017 1:06

Olet toki aivan asiallisesti kysynyt neuvoa aluksesi kunnosta, toki kuvat rakenteista eivät välttämättä anna kokonaiskuvaa aluksestasi ja sen yleiskunnosta muutoinkaan. Veneen tyyppi tai edes koko ja moottorin teho eivät selviä kysymyksestäsi?
Joten 50 vuotta meripelastushommia tehneenä ehdottaisin, älä laita veteen ennenkuin olet varma aluksesi merikelpoisuudesta.

Migzu
Viestit: 3
Liittynyt: 14.03.2017 22:20

Re: Levinneen veneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja Migzu » 16.03.2017 14:46

Koneena tuossa on -69 Wiku W-3. (Sen 20Hv tjsp) Kyseessä on siis 7.5m, keskeltä 2.5m leviä meriläinen. Tarkasta vuosimallista ei ole tietoa, mutta kaipa se on suurinpirtein moottorin ikäinen.

Malliltaan tämä on etuhytillinen ja avoimella pressuperällä. Ajokoppikin löytyy.

En kertonut purkista sen laajemmin, koska kysymykseni koski nimenomaan tuota kuvaamaani ongelmakohtaa. Puuveneet ovat senverta uusi asia allekirjoittaneelle, että kaipasin kokeneempien arvioita tuollaisen kaaren ja kyljen irtoamisen vaikutuksista. Muuten homma on ilmeisesti aika simppeliä, eli laho puu pois ja kuivaa tilalle.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: Levinneen veneen kunnostus

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 26.03.2017 14:52

Olisi mukava nähdä kuvan siittä koska jos vene on kaunis sitä kannattaa korjata. Ja sitäpaitsi se on paha korjata mitään jos on kuitu ulkopuolella.
Näyttää olevan aluperin naulattu galvaninauloilla ja siellä missä on rako kaarien välissä on korjattu uutta lautaa kupariniittillä siinä on ollut klossi välissä joka on poistunut tai haljennut siittä syystä se suuri väli ei se minun mielestä mitään huono ettei se viosi korjata. Ja vielä yksi seikka jos se on ollut työveneeksi tehty 7,5 m pituudella siellä on varmasti jopa 18-20mm paksua lautavahvuus.

Vastaa Viestiin