Sisäpintojen lakkaus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Sisäpintojen lakkaus

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 20.02.2017 22:32

Tuli aika alkaa korjailla paatin kajuutan sisäpintoja. Kajuutan seinät ovat mahonkia ja ulkopuoli tuli tehtyä jokunen vuosi sitten. Millaista lakkaa olette mahonkisten sisäpintojen ja kalusteiden lakkaukseen käyttäneet? Ennen lakkausta teen perinteisen pellavaöljy-myrkky-tärpätti kyllästyksen.
Toinen kysymys olisi mahonkisen pöytäpinnan käisttelystä. Näpräilin lieden päälle, lavuaarin viereen ylös nostettavan "työtason" mahongista. Tämänkin puupinnan meinasin kyllästää ja lakkailla. Onko tuollaisen laskutason käsittelyssä jotain erityistä? Pitäisikö pintaan vetää muutama kerrosta kirkasta epoksia ennen lakkausta.. vai riittäneekö perus lakkaukset? Ei sitä leikkuulautana käytetä, mutta kaikenmaailman kattilat ja kulhot siinä kyllä varmasti pyörii tai seisoo.

Terveisin,
Arto

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sisäpintojen lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 21.02.2017 11:42

Moro

Onko lakat hilseilemässä sisältä, kun kyllästää tarvii?
Normaalisti riittää vain pinnan hionta mataksi ja pari kerrosta lakkaa.

Ite olen luottanut Hempelin DuraGlossiin. Helppokäyttöinen ja kulutusta kestävä.
Mulla on sisätiloissa satiini viimeistely, eli viiminen kerros on Dura Satinilla.
Tykkään siitä, kun kaikki pikku virheet ei niin näy.

Muista, jos kyllästät pellavaöljy+lahosuojalla, niin riittävä kuivumisaika ennen lakkausta (3 vko)

Mä tein leikkuulaudan altaan päälle ja se on pelkästää pellava öljyllä käsitelty.
https://youtu.be/jTuzrq-tN6A

Mutta jos se on laskutaso, jolla ei leikkailla niin kyllä tuo Duragloss siinä kestää.
En lähtis sottaamaan epoksia jos ei sitä muuallakaan ole.

Jos kuitenkin epoksoit, niin pidä silloin pellavaöljyt kaukana siitä kappaleesta. Epoksi hylkii pellavaöljyä, eli pinnoittaessa tulee pintaa reikiä ja saat vetää monta kerrosta ja hioa tolkuttomasti ennen kuin saat edes kohtuullisen pinnan. Rasvanpoisto ja aminivahan pesu + välihointa on A&O epoksipinnoituksessa.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Sisäpintojen lakkaus

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 21.02.2017 22:57

Täytyypä tutkasta tuo Youtube kanavasi tarkemmin. Jostain syystä se on livahtanut minulta ohi aiemmin... Hyvän näköistä materiaalia :)

Olen lakannut seinät ulkoa Hempelin Classicilla ja mietin vaan, että voiko sillä samalla vetää sisäpinnat. Tosin kokemusta ei ole sisätilojen lakkaamisesta joten näillä näkymin kallistun varmaan DuraSatiniin, ellei muita kommentteja tule...

Sisäseinien lakkapinnat on aika ok, mutta kulutusaroista paikoista kuten kalusteiden kulmat yms. pinnat on jo kulahtaneet sekä puu on jo auringon vaalentama. Myös tuon pentterin tason johdosta paljastui peitettynä ollut kohta joka on nättiä tummaa mahonkipintaa ja nyt tekisi mieli siistiä kaikki pinnat sellaisiksi. Ulkopinnan kun sainkin jo siistiksi pari vuotta sitten. Yhdestä kohdasta on tullut aikanaan vesi puusta läpi (listan alta). Täällä kuva https://get.google.com/albumarchive/112 ... v8MufwBm9j kohdasta. Tuo paikka on ulkoa kunnossa, mutta sisällä vielä laittamatta. Ei taida olla muuta keinoa kuin jyrsiä 10mm syvyisesti pala pois ja uutta puuta tilalle? Vai olisiko tuon siistimiseen helpompaa keinoa?

Se kyllästäminen on jäänyt jotenkin pinttymäksi päähäni... ei ole tullut mieleenkän aiemmin, ettei sisäpintoja tarvise tosiaan kyllästää. Sisäpinnat ovat tosiaan aivan erilaisella rasituksella kuin ulkopinnat ja puun väri tummuu pelkästä lakastakin hionnan jälkeen nätisti... säätyi tässä juuri paljon työtunteja :)) Samaa periaatetta taidan noudattaa myös sen laskutasonkin kanssa. Lakkaan sen kuten muutkin sisäpinnat.

Terv.
Arto

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Sisäpintojen lakkaus

Viesti Kirjoittaja Northling » 22.02.2017 10:54

Moro

Katselin sun kuvat.
Onhan sulla ollut työmaata, hienoa työtä!

Muistathan uudistaa ulkopuolen lakkaukset sitten vähintään jokatoinen kevät (mielummin kuluvissa kohdissa joka kevät) että työsi tulokset säilyvät.

Silloin jos sisätiloissa mahonki on pahasti vaalennut ei sen entistämiseen liene muuta konstia, kuin ottaa puulle ja ei siitä kyllästyksestä haittaakaan ole sisäpinnoilla. Sitten kun ottaa yhden kohdan puulle niin viereinen ennen niin hyvän näköinen kohta alkaakin näyttää keltaselta...

Ei noihin lahon korjauksiin oikein muuta konstia ole kuin puun vaihtaminen.

Classic on öljypohjainen joustavampi lakka, jota minä olen vetänyt mäntykylkiin. Duragloss on kovempi kulutusta paremmin kestävä lakka.
Muistathan että satiini viimeistely kuuluu sitten tehdä niin, että alle 7 kerrosta kiiltävää duraglossia ja viiminen kerros vasta Dura satinilla. Jos mattalakkaa laittaa useamman kerroksen lopputulos alkaa näyttää samealta ja suttuiselta.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Sisäpintojen lakkaus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 22.02.2017 19:29

Olen kyllästänyt oman Scyllani kaikki sisäpinnat pellavaöljy, sinkkinaftenaatti kyllästeellä ja nyt venemessuilta ostin Epifanesin mattalakkaa, jota aion sisäpintoihin sivellä. Pohjalle Epifanesin kiiltävää lakkaa ja sitten viimeinen kerros mattalakkaa. Kokemusta ei ole, joten mielenkiinnolla odottelen tuloksia.


Kimmo
HELMIIDA

Avatar
ArtoH
Viestit: 58
Liittynyt: 25.11.2005 23:08
Paikkakunta: Nokia

Re: Sisäpintojen lakkaus

Viesti Kirjoittaja ArtoH » 24.02.2017 23:52

Kiitos taas kommenteista.

Tuo remontti jonka paattiin tein muutama vuosi sitten, piti olla perinteisesti pienen reiäntapaisen paikkaaminen kannessa.. mutta jotenkin se sitten vähän levisi. Tuli kyllä haukattua melkein liian iso pala. Pienten lasten kanssa ja töiden ohella meni kaksi talvea ja yksi kesä itse päähommaan, mutta tulipahan tehtyä. Ainakin tekemällä oppi. Olen lakannut kaikki puuosat ulkoa joka kevät. Samalla tavalla varmaan jatkan jatkossakin. Vähintäänkin joka toinen vuosi.

Sispäintojen suhteen saatan joutua nyt kumminkin venyttämään rempan ensi vuoteen. Nyt täytyy välissä tehdä koneremppa ettei meno hyydy. Mutta sisäpintojen kanssa taidan kyllä vetää jonkin verran pellavaöljyä myrkyillä pohjalle ennen lakkauksia. Saman teen nyt myös laskutasolle.

-Arto-

Vastaa Viestiin