AIROT

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Herttua
Viestit: 77
Liittynyt: 04.05.2014 15:48

AIROT

Viesti Kirjoittaja Herttua » 20.02.2017 21:24

Löytyisikö mahdollista kokemusta, tietoa tahi osaamista airojen tekemisestä? Materiaali, rakenne, lavan muoto etc.. Minkälaiset hankaimet olisivat hyvät?

samppa91
Viestit: 23
Liittynyt: 18.07.2016 19:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: AIROT

Viesti Kirjoittaja samppa91 » 21.02.2017 23:14

Taitaavat suosia kuusta, näin olen kuullut.

derma
Viestit: 10
Liittynyt: 26.08.2010 15:51

Re: AIROT

Viesti Kirjoittaja derma » 27.02.2017 17:04

Kuusipuu on kevyttä ja minusta hyvää airoainesta. Olen aina veistänyt itse aironi. Valkkaan ensin puutavaraliikkeestä suorat ja tiheäsyiset kakkosneloset. Kun airon pituus on päätetty ja pätkitty niin sirkkelillä tai vannesahalla ensin kaksi kolmannesta pituudesta 50-50 milliseksi. Kolmannes on lapaa ja lähtee ensin loivasti levenemään kärkeä kohti, viimeiset 20-30 senttiä tasalevyistä. Lavan voi ohentaa kirveellä tai vannesahalla, ja loput höylällä. Tasapaksu varsiosa veistetään ja/tai höylätään ensin 8-kulmaiseksi, sitten 16-kulmaiseksi ja lopuksi pyöreäksi. Oksat ei heikennä airoa, kunhan ei hankaimen kohdalla ole oksaa. Airon lopullinen muotoilu on sitten paljolti veistäjän päätettävissä. Hankaimen malli on makuasia, itse suosin avomallista, mutta jos haluaa vapauttaa kädet esim. kalastukselle, niin kiinteät ovat käytännöllisemmät.
Jos on ripeä, niin airopari syntyy yhdessä illassa, jos haluaa viimeistellä rauhassa ja niin sitten menee vähän kauemmin. Mitään lakkaa, maalia tai kyllästystä en käytä, harmaantuva puu on ihan kaunista sellaisenaan. Jos ei säilytä airoja maata vasten niin ne kestää hyvin lahoamatta.

Lindqvist
Viestit: 103
Liittynyt: 26.03.2017 13:58
Paikkakunta: Kristinankaupunki

Re: AIROT

Viesti Kirjoittaja Lindqvist » 26.03.2017 15:05

Tiheään kasvannut kuusi on sopiva ja kuivuessa kevyt. Riippu vähän onko hankaimet kiinni airossa vai pääseekö airo liikkumaan. Sitten se on vähän riippuvainen onko järvi vai meri vene leveys ja korkeus mutta kyllä sen itse sitten huomaa jos airot ovat liian pitkiä sitten lyhennetään molemmista päistä että tasapaino säilyy. Kannattaa kuoria vähän ennekuin veistää tuoretta puuta että kuivuu joku viikko.

Vastaa Viestiin