Öljylakan ohentaminen

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Öljylakan ohentaminen

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 24.01.2017 21:29

Kevätkin sieltä tulee aikanaan joten ajattelin kysyä kuinka monta prosenttia olette lakkaa ohentaneet. Kyse siis ylläpito lakkauksesta ja nimenomaan öljylakasta. Itse olen ohentanut lakkaa 5%. Lakkakerroksia taitaa olla nyt 10-11 ja olen funtsaillut että tuleeko lakkakerroksesta vuosien saatossa liian paksu em. ohennuksella, kannattaisko ohentaa enemmän?
Mielelläni kuulisin kokemuksia lakkauksistanne.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Öljylakan ohentaminen

Viesti Kirjoittaja Northling » 25.01.2017 0:32

Moro

Ei sitä kauheesti enempää kannata ohentaa kun on tarvis. Kuumalla ilmalla enempi et saa levitettyä ennen kuin alkaa sitkostumaan.
Yleensäkin lakkaa pitää sivellä sellainen kerros kuin ko. lakasta pitää tehdä.
Jos tekee liian ohuen kerroksen se ei peitä hionnan jälkiä eikä kestä auringossa. Jos vedät liian paksun kerroksen niin pystypinnoissa on valumia.
Niin ja joidenkin lakkojen ominaisuudet menee pilalle jos ohentaa liiaksi. Ainakin sudilla levittäessä toiset lakat alkaa liian ohuina valumaan rumasti eikä saa kunnon kerrosta pysymään pinnassa.

Jos ohuita kerroksia haluaa niin Owatrol 2 syntyy ohuimmat, mutta se ei sitten kestäkkään yhdellä sivelyllä kesää. Jollain paksulla öljylakalla ns. läskilakalla (esim. Spinaker Gold) saa pysymään paksuimman kerroksen.

Kyllä mä olen ajatellut asian niin, että hioo sitten pikkasen rankemmalla kädellä pohjat, niin kyllä se lakkakerros siinä sitten ohenee eikä tule liian paksua. Samalla saa oikaistua vanhat valumat ja sudinjäljet.

Mulla on Ottilianaan vedetty alunperin 8 kerrosta öljylakkaa. Ja sen jälkeen melkein joka vuosi välihionnalla kerros lisää. Nyt kun korjasin joitan liimasaumoja ja hioin puulle muutamia kohtia, niin ei se lakkakerros mikään kovin paksu ole. alle 0,5 mm ja vene on nyt 14 kesää ollut käytössä.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
vehkasalo
Viestit: 373
Liittynyt: 10.08.2013 23:26

Re: Öljylakan ohentaminen

Viesti Kirjoittaja vehkasalo » 25.01.2017 23:34

Hyvä pointti toi kunnon hiominen ja sitten lakkaus kevyesti ohennetulla lakalla. Viime vuonna hionnassa mietin että kuinka paljon hion. Päädyin sitten vetämään pinnan täysin tasaiseksi 320 laikoilla ja aika hyvähän sìitä tuli.
Ennen oli miehet rautaa laivat oli puuta hiio hoi

Vastaa Viestiin