Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 29.05.2017 11:40

Moro

Mulla on rekkari- ja nimikyltti erillisillä kylteillä, jotka on helpompi irrottaa huoltolakkausten ajaksi.
Kyltit voi olla puuta tai muovia.
https://www.facebook.com/Muoviottilia/p ... =3&theater

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Avatar
IlkkaL
Viestit: 275
Liittynyt: 27.03.2007 16:20

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja IlkkaL » 29.05.2017 20:55

Ei pienet veneet nimeä välttämättä tarvitse, jos ei omistaja sitä halua antaa. Nimen tarvitsee välttämättä silloin kun vene on sen kokoinen ja tyyppinen, että siinä on vhf-radio.

Siinä yläsarjan kyljessä tai sivulaseissahan tuossa veneessä on hyvä paikka rekisterinumerolle...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 01.06.2017 21:44

Noniin,
Tässä ollut vähän laiskuutta ilmassa ja hoitanut vähän muita juttuja välillä. Kävin esim tänään kasastusasemalla. Olin täyttänyt valmiiksi veneen rekisteröintilomakkeen ja koska vene aikoinaan oli veneveistäjän itselleen veistämä vene, merkkasin sen näin kaavakkeeseen, eli omavalmisteinen. Laitoin myös että kyseessä on ensirekisteröinti, sillä edellinen omistajan käytössä rekisteröinnin kriteerit eivät täyttyneet, ne kriteerit tulivat vasta myöhemmin, ja nytkin vain veneen pituuden osalta. Vene on siis ollut käyttämättä monta vuotta. Täytin myös lisälapun omavalmisteiselle/historiallisen veneen ensirekisteröintiä varten.
No, kun asemalle saavuin, tietenkn pahimpaan katsastusruuhka-aikaan, tapani mukaan, katsastajalla oli vaikeuksia kategorisoida tapaustani. Tässä syyt:
1) jos veneen ensirekisteröi, siinä pitää olla valmistajalta kaikenmaailman todistuksia ja numeroita ym
2) muulla tavalla ei oikein voi rekisteröidä kun vene ei ole entuudestaan rekisteröity.
3) vene ei voi rekisteröidä omavalmisteisena jos sen ensirekisteröijä (minä) en ole veneen tekijä, joska rekisteröintihetkellä se ei ole itseltä itselle rakennettu...
Ten o
Ja taisi olla vielä jokin muukin komplikaatio mutta sitä en muista...
Huomenna pitää varmaan olla yhteydessä suoraan Trafiin ja toivoa että löytävät sopivan ratkaisun. Muuten olen rehkinyt koko tämän ajan ja häirinnyt teitä kaikkia kolmisen vuoden ajan aivan turhaan, jos en tätä nyt saisi rekisteriin...

Avatar
Staffe
Viestit: 96
Liittynyt: 19.06.2016 20:36

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Staffe » 02.06.2017 10:38

Moro,

Helpoiten saat rekisteröinnin hoidettua kun täytät kaavakkeen netissä, näin mina tein ja todistus tuli sitten postissa, toimi kuin junan vessa.

linkki rekisteröintiin: https://www.trafi.fi/veneily/venerekisteri
1) jos veneen ensirekisteröi, siinä pitää olla valmistajalta kaikenmaailman todistuksia ja numeroita ym
2) muulla tavalla ei oikein voi rekisteröidä kun vene ei ole entuudestaan rekisteröity.
3) vene ei voi rekisteröidä omavalmisteisena jos sen ensirekisteröijä (minä) en ole veneen tekijä, joska rekisteröintihetkellä se ei ole itseltä itselle rakennettu...
Jos vene on tarpeeksi vanha, ei siinä ole tarvetta olla kaikkia todistuksia kun kyseessä on ensirekisteröinti. Kannattaa vielä katsoa löytyykö veneestäsi tunnusnumero jostakin, (minulla se löytyi keulasta, pieni musta kyltti jossa numerosarja). Veneen voi kyllä rekisteröidä omavalmisteisena vaikka ei olisi itse venettä veistänyt, minulla tämä onnistui. Ei ehkä ollut niin tuttua kauraa tuolle katsastajalle.

T. Staffe

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 04.06.2017 22:14

moikka!
Taas on vaikka mitä saatu aikaiseksi. jäljellä on ainakin seuraavat:
-kattokaaret lakattava
-kattovanereiden teippaus niin että sikaa ei pursua joka paikkaan kun katto asennetaan kattokaarien päälle
-kattoluukun sisäpuoli lakattava
-eliöeston maalaus x2
-katon asennus kaikkine kaiteineen ja mastoineen ja kattoluukkuineen
-uudet sähköt ja mittarit ym paikoilleen
-uusi kaiku paikoilleen (MITEN SAAN TRANSDUCERIN ASENNETTUA POHJAAN JA PIUHA POHJAN LÄPI)
-ikkunat paikoilleen (mitä massaa sitä pitikään käyttää? olikos se silikonia vai sikaa tai muu)
- sisustus paikoilleen
- moottori asenus ja siihen tulevat kaapelit, pakoputki, letkut ja kaikki muu

Sitten pitää vielä käydä ostoksilla. Tarvitsen:
-lasien asennukseen massaa
-uusia A4 haponkestäviä ruuveja kaikkiin asennuksiin
-uudet "ulostulot" pillsivedelle 19mm ja 28mm (en muista niiden nimeä mutta se metallinen jutska joka tulee rungon läpi mistä vesi tulee ulos
- dieseltankin huohotin jutska ja siihen letkut
- dieseltankille puhdistusainetta, nox vax tai joku muu?
- vedeneroitin?
- uusi sea cock?
- diesel letkut m/p
- pehmokitti tai vastaava turvallisemman vesillelaskun toivossa

kaksi kysymystä:
1) kattoon laitan vanhan ilmaventtiilin takaisin paikoilleen. Mutta kun katto on maalattu ja kun ei löydy minkäänlaista tiivistettä lai kumijuttua mitä laittaa venttiilin ja kannen väliin. Pitääkö siellä olla jokin tiiviste? Entä kaikki muut kattoon tulevat esineet, masto, kattokaiteet ym. Tulisiko niidenkin alle laittaa jotain tiivistettä? Vai käykö sika 291 näissä?

2) Mitä ruuveja käytätte puuveneeseen ja mistä niitä saa? Toolsista olen ostanut A4 ruuveja joiden rihlat menevät aina hattuun asti. vanhat ruuvit olivat vissiin messinkiä ja rihlat loppuivat jo ennen hattua. Millaiset pitäisi ostaa, vai onko niin väliä? Haponkestäviä olin joka tapauksessa ajatellut...


Tuntuu kuin olisi vene aikalailla valmistumassa ja nyt ihmettelen että mitä sitten... pelottavaa!

Pitääkö muuten mootorilaatikon kansi lakata sisäpuolelta? Ja pitäiskö laittaa jotain äänieristystä. Ei ole aikaisemmin ollut sellaista...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08.06.2017 1:29

Moikka.
Olen miettinyt miten saisin vedettyä johdon veneen sisältä pohjan läpi ja veden alle ilman että vene uppoaa. Löysin biltemasta seuraavanlaisen läpimenon mutta onko se tarkoitettu veden yläpuolisille läpimenoille vai toimisio se myös veden alaisille vedoille?

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Sahkot ... 000028429/

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 08.06.2017 5:59

Seesell kirjoitti:Moikka.
Olen miettinyt miten saisin vedettyä johdon veneen sisältä pohjan läpi ja veden alle ilman että vene uppoaa. Löysin biltemasta seuraavanlaisen läpimenon mutta onko se tarkoitettu veden yläpuolisille läpimenoille vai toimisio se myös veden alaisille vedoille?

http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Sahkot ... 000028429/
Miksi johto pitää vetää pohjan läpi? Mikä johto tuollaista läpivientiä tarvitsee?
Raudassa ei ole raha hukassa...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 08.06.2017 10:27

Vanha Nasan kaiku on sökö ja menin saamaan synttärilahjaksi muutama vuosi sitten Lowrancen X3 kaiun. Sen haluaisin asentaa mutta kun sitä ei voi asentaa niin että se toimisi pohjan läpi jos sen sisäpuolelle asentaisi, eikä sitä voi laittaa peräpeiliin kun ei sellaista ole. Joten ainut tapa olisi laittaa pohjaan kiinni. Kysyin edustajalta joka sano että niin kyllä voi tehdä vaikka ei niin yleistä ole....
Mutta miten siinä tapauksessa saan sen johdon läpi pohjan?
Pohjassa on valmiiksi klossi mihn Nasan antura on asennettu ja sitä pystyisin jyödyntämään asennuksessa niin että sen saisi suoraksi veden alla....

Tiedän että moni ihmettelee onko tässä mitään järkeä, mutta olisi noloa jos ei lahjaksi saatu vekotin pääse oikeuksiinsa... :P
Ja toisaalta, olishan sekin noloa että paatti on merenpohjassa tämän samaisen takia :-)

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 08.06.2017 16:40

Peräpeilianturinko meinasit pohjaan väkertää?
Eikö sitä johtoa voi vetää rungon ulkopuolelle vesirajan yläpuolelta?
Raudassa ei ole raha hukassa...

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.06.2017 1:05

Joo, just sellainen! Soitin maahantuojalle ja se ei sinänsä ole ongelma. He suosittelevat anturaa jossa läpimeno ja tarkoitus olla pohjassa mutta tämä kyllä toimii samalla tavalla kunhan uskaltaa porata sille reijän...

Miten olis jos laittais messinkisen tavallisen läpimenon ja johto läpi ja sitten täyttäisi vaikka epoksilla tai sialla? Voisko se olla turvallinen ratkaisu? Noissa kahdessa viimeisessä kuvassa olevat läpimenot ovat vasemmat kaksi pilssipumpulle ja se eniten vasemmalla voisi olla tuo yllämainittu systeemi, jos joku täällä olisi sitä mieltä että se olisi hyvä ja turvallinen ratkaisu....

Niin juu, se ensimmäinen kuva on kulkuvalosta. Vuosien mittaan moni metallinen osa on lakattu vahingossa kun paikkalakkaus on suoritettu ja nyt haluaisin kaikki nämä lakkapläjäykset pois. Olen koittanut varovasti puukolla ja siiklillä ym, mutta pelkään että ne jättävät jälkiä ja naarmuja. Onko jokin muu keino esim joku aine tai jotain mikä voisi auttaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Warjo
Viestit: 218
Liittynyt: 20.11.2009 21:04
Paikkakunta: Lpr

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Warjo » 10.06.2017 7:36

Minä ostaisin kyllä pohjaan tarkoitetun anturin, jos sellainen on kerran saatavana.
Vesirajan alapuolelle en tekisi minkäänlaisia sätöksiä, uppoaa vielä paatti sen takia.
Raudassa ei ole raha hukassa...

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 10.06.2017 13:52

Ei tuollaisia virityksiä tosiaankaan. ylipäätään sanoisin että nyt voit ensimmäiseksi kesäksi karsia hiukan hommia pois jotta saat veneen veteen. Kaikua ehtii katsoa sitten vaikka ensi talven aikana että mihin ja miten sen laittaa. Nuo kuvassa näkyvät osat on pilssipumpuille mainioita, mutta tulevat vesilinjan yläpuolelle ja hiukan epäilen sian kestävyyttä tuossa jos tuollaisen asennuksen tekisi. Ainakaan omaa venettä en halua tuollaisella riskeerata.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 10.06.2017 21:49

Ymmärrän. Tuo antura joka on siihen tarkoitukseen maksaa about €200, eli melkein tuplasti mitä koko kaiku antureineen maksoi....

No niin, no entä sitten mitä teen tankissa olevan dielselin kanssa. Väriltään se on kauniin punaista eikä näkynyt nitään limaa tai muuta. Siis ihan suht kirkas neste. Muutama pieni roska seassa vaan. Mahtaako olla kurantti. Seissyt tankissa noin +-10vuotta...

Tässä vähän dieselkuvia. Tämän päivän saldomoli katon kiinnittäminen ja ruuvireikien kittaaminen. Hittovie mikä kronkeli homma. Ruuveja tuli ulos paikoista joista ei pitänyt ja katto ei tullut ihan suoraksi jne. Eli normi päivä konttorissa...


No hitsi vieköön, nyt en saa kuvia tänne kun mukamas ovat liian suuria :-(

Eeppo
Viestit: 163
Liittynyt: 30.04.2012 9:18
Paikkakunta: Outokumpu

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Eeppo » 10.06.2017 23:03

Punainen väri viittaisi kovasti polttoöljyyn, jolla ei ole saanut venettä ajella enää vuosiin. Kovin isona rikoksena en tuota pitäisi, mutta huonolla tuurilla ratsiassa saatu sakko lienee moninkertaisesti tankissa olevan nestemäärän arvoon nähden.

Itse en ottanut / ottaisi riskiä. Sakkoakin kiusallisempi riski kun on hyvin huolletun koneen hyytyminen kesken kivan kesäpäivän, tai vielä keljummin keskellä myrskyä kun roskat ja hyytymät lähtevät keinunnassa liikkeelle ja tukkivat polttoainejärjestelmän. Oman projektini tankista tyhjensin kolmisenkymmentä litraa naftaa, joka paöoi iloisesti appiukon hallilämmittimessä aiheuttamatta merihätää. Sain tankin irroitettua, pestyä ja asentelin samalla anturin pa-mittarille...

Näin täällä, mahtavaa on nähdä oman paattisi loppukiriä. Itsellä menossa katon laminointi - pian pääsee kasaamaan! 8}

Eeppo

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 13.06.2017 0:25

Miksi ottaisit muutaman litran tai vaikka muutaman kymmenen litran takia sellaista riskiä noin vanhalla löpöllä että sotket koneen ja saat sen ehkä yskimään.. paljonko sillä säästää 8}... pese se tankki.

Lämmittämällä vois epoksit ja lakat tai mitä noissa onkin, lähteä pois.

Vastaa Viestiin