Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
Vastaa Viestiin
Avatar
Qubik
Viestit: 1061
Liittynyt: 03.04.2014 23:06
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Qubik » 12.03.2017 13:08

Hitto, kun on hieno! Siklin kanssa meni sulla pieleen se, että siklin työreuna pitäis taivuttaa hiukan sormien väissa. Vähä niikun pitäis jousta kaarella. https://www.youtube.com/watch?v=rm6HzOAV-Qg
Kuvia Avofiskarista löytää sieltä: https://photos.app.goo.gl/Df9nWE1daSTQo7xc9 Älä sit jaa eteenpäin ilman lupaa, eiks niin!

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2017 19:31

Moi taas! Taas kerran täällä säheltämässä ja sekoittamassa pakkaa 8o
Ollut vähän kiireitä, mutta olen kuitenkin ehtinyt vähän miettiä asioita. Lähinnä tuota epoxia vanerikaton leikkauspinnoille, eli reunoille.

Koko ajatus epoxista vähän pelottaa samalla kuin ymmärrän että se on ainoa järkev ä tapa suojata reunoja ennen vanerin kyllästystä ja sitten maalausta.

Tiedän että palstalla on satoja juttuja epoxista, ja olenkin niitä katsellut. Mutta juuri minun tapaisita asioista en vielä ole löytänyt juuri mitään kirjoituksia, vaan suurin osa aiheista käsittelevät vanerin pinnoitusta ja laminointia. Näin aivan avuttomana en näe yhtäläisyyksiä kovin paljon, mutta se johtuu vain minusta.

Joka tapauksessa, olen laskenut että reunaa olisi ehkä 11m x 0,8cm (vai miten paksu se vaneri mahtaa ollakaan...), ja mihinkään muuhun en usko tarvitsevani epoxia. Joten en haluaisi laittaa kauhiasti rahaa kiinni isoon purkkiin.
Kävin
a) motonetissä.
Siellä löysin seuraavat:
Plastic padding Marine epoxy 270g €19,90
Hempel epoxy&adhesive 37mlx2 €29,90
Hempel epoxy filler 1kg €49
Hempel epoxy filler 130ml €16
Hempel unifiller 350g. €13

b) puuilo
Loctite power epoxy (universal) sininen
Loctite power epoxy (instant mix) punainen
Nison epoxy universal
Araldite ultra sininen (työaika/käsittelyaika/täysi teho) 90min/8h/14h
Araldite rapid punainen 5min/20min/2h
Finnbullet 2comp. Epoxy glue
NÄMÄ OLI KAIKKI TODELLA KÄTEVISSÄ PIENISSÄ TUPLARUISKUISSA, ELI KUN PAINOI RUISKUA TULI SAMALLA KERTAA MOLEMMISTA TUUBEISTA HETI VALMIS SEKOITUS.

C) ja paikallisessa venevarusteliikkeessä.
West systemsin tuotteet seuraavasti:
G-flex 650-8 236ml. €43
G-flex kit 650-k. €53
101 mini paxk €34
104 junior pack. €40

Eli näin. Omasta mielestäni nuo puuilon ruiskut olis tosi käteviä mutta onko tavara lainkaan sopiva minunlaiseen käyttöön. West system myyjä ei ollut kovin osaava mielestäni. Hän meinasi että kaikki ylläolevat westin tuotteet sopisivat vallan mainiosti muttei osannut oikeir kertoa miten ne eroavat toisistaan tai kilpailijoista... Hän sanoi että g-flexi on vähän juoksevampi ja siksi varmaan oikein hyvä tässä hommassa. Mutta totesi heri perään että voi olla vähän vaikea saada pysymään pelkissä reunoissa, mutta se joustaa sitten tosi hyvin.... Kysyin että mihin sitä joustoa sitten tarvitaan kun kyseessä on vanerin reunat....mutta hän sanoi että niin, no kyllä nämä muutkin ovat tosi sopivat, eli 101 ja 104 packit.....

Tuli myös mieleen sellainen, että mitä jos vanerissa on esim oksakohta, eli tasoittuuko se maalaamalla vai pitääkö tehdä sille jotain? Suunnitelma on että vedän Miranol öljymaalia vanerikatolle ja sen päälle Miranol öljyemaliväriä. Ja sisäpuolelle myös maalia. Mahtaisko riittää pelkkä sama pohjaväri mikä ulkopuolellekin?

Minulla on hiukan pö pulaa, taloudellisista syistä, ja siksi minulla ei taida olla mahdollisuus upottaa kaikki isommat irtonaiset osat pö:hön. Pienemmät osat ehkä... Mutta se harmittaa koska haluan tehdä kunnolla. Tiedän että jotkut vetää osia vain pensselillä kerros tai kaksi, mutta...
Kaikki nämä osat tulen lakkaamaan monta kerrosta. Miten suuri menetys/tuho/tms on tiedossa jos jättää upotuksen ja korvaa sen parilla pensselilerroksella? Tiedän että monen ajatus asiasta on varmaan että vedä vaan sitten pensselillä hiukan, se on parempi kuin ei mitään. Mutta miten paljon tämä todellisuudessa vaikuttaa näiden osien tuleviin vuosiin? Joudunko aikaisemmin ottamaan puulle seuraavan kerran vai onko suurempi todennäköisyys että lahoaa alta nopeammin.... Kyseessä on esim. ulkopuolinen istuintilan penkit (ei ole vielä varaa kuomuun), kattoluukku, moottorilaatikon kansi(ulkotilassa), valomasto, vanerinen kajuutan katto joka sitten maalataan öljyvärillä, kajuutan ulko-ovi, kajuutan kattokaiteet ym.

Tiedän että tässä toistetaan taas samoja juttuja mutta joskus vaan en tajua ekalla yrityksellä....vähän niinkuin dieselin käynnistys. Ei meinaa millään lähtee käyntiin, mutta sitten kun välähtää se ei meinaa millään pysähtyä... :)

Ajattelin tässä aika pian vetää pilssin ja vedenalaiset alueet lyijymönjällä. Mietin juuri että varmaan kaikki kaaretkin, isot ja pienet ja muut pohjassaolevat puiset osat moottoripeti ym (en tiedä miksi kutsua niitä mutta luulisin että pitävät paatin kasassa...) kannattaa vetää myös mönjällä.

Sen jälkeen tai jossain välissä pö kyllästän irto-osat ja jätän kuivumaan...

Sitten onkin kai sitten ulkopuolen vuoro. Eli ymmärtääkseni ensin kannattaa pohja maalata lyjymönjälla vedenalaiset ja sitten vasta lakkaa veden yläpuolelle jäävä runko. Mutta nyt tuli vaan mieleen että entä sitten se primeri, missä vaiheessa se kannattaa vetää? Heti mönjän jälkeen ettei sotke lakkausta vai vasta kun koko runko on valmiiksi lakattu ja mönjätty?

Niin, ja sitten mietin sitä kun mönjäpurkissa lukee että 2-3 kerrosta ja ensimmäistä voi ohentaa 50% puutärpätillä. Koskeeko tämä ohje niin sisä kuin ulkopuolta? Onko tästä hyötyä? Ehkä säästyy vähän maalia ja rahaa?
Voi näitä mun juttuja....

Ja mitä lakkaukseen tulee, minulla on erään vanhan "merenkävijän/veneveistäjän/venekorjaajan vanha resepti. Mies joka syntyi ja kuoli puuveneessä ( vene ei siis uponnut;) Se on seuraavanlainen:
Eli lakkana minulla on vihreä spinnu. Ja kerrokset seuravilla luvuilla:
1. 30% spinnu/ 70% Oulua
2. 50/50
3. 70/30
4. 90/10
5. 100 spinnu + 2-3 korkillista ruiskuohenne (olisko sama kuin pelkkä ohenne?)
6. Sama kuin 5.
7. 100%
8. 100%

Ja jossain välissä on varmaan hälihiontojen aika...

Joo, riittäiskö tämä tältä kertaa....

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 16.03.2017 19:41

Ainiin, meinasin unohtaa,
Vedin tänään pilssiin teipit ja myös ulkopuolella toiselle kyljelle. En ymmärrä miten joku voi tehdä tällaisia hommia työkseen 8} Olin projektin jälkeen aivan teipissä, polvet hajalla, hiki hatussa ja perkeleen teipit aivan päin ...niin siis eivät ihan niin suorat ja kauniit kuin olin kuvitellut niiden olevan....
Miten ihmeessä saa kaikki nuo teipit suoriksi ja näteiksi ja kun nuo laudat on kuin portaat niin miten teipin saa niin että se ikäänkuin jatkuu seuraavalla laudalla oikealla korkeudella ja samalla myös taittuu nätisti ja korrektisti laudan päädyn yli... Mulla jäi niikuin teippi ilmaan lillumaan laudan vaihtokohdalla.....
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

kaller
Viestit: 271
Liittynyt: 15.03.2009 20:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kaller » 16.03.2017 20:07

Nuo pienet ruiskut voi näyttää kätevältä, mutta epoksiksi suosittelen kerralla vähän isomman purkin. Tulee myös huomattavasti halvemmaksi kuin hakea jatkuvasti pikkupurkkeja. Epoksi ja hartsi pitää aina sekoittaa huolella joten se ei vain toimi että ruutasta laittaa vanerin reunaan molempia. Tuolla setillä on hyvä aloittaa:

http://www.palviranta.fi/west-pack-105a ... ete-0-2-kg

Sitten ostat kertakäyttömukeja ja vaaka millä mitata suhteet kuntoon. Puutikuilla on helppo sotkea sitten ne kunnolla keskenään. Muistutuksena vielä se että epoksi on erittäin myrkyllistä joten suojaudu kunnolla kun sitä käsittelet. Hidas kovete antaa enemmän työstöaikaa. Itse vedin vanereiden reunoihin 2-3kerrosta, sen kyllä huomaa kun siinä on kalvo päällä. Itse käytin levitykseen pensseliä, ja näitä sitten kuluu kun pensseli on entinen levityskerran jälkeen.

Lyijymöntää kannattaa ohentaa reilusti ja sama toimii sekä sisällä että ulkopuolella. Tuo on melko paksua tavaraa joten ekaa voi ohentaa sen 50% ja toistakin kerrosta vielä 20-30%. Levitys ulkopuollelle onnistuu hyvin mohairtelalla.Lautojen kohdilla pitää vaan pätkiä teippiä ja saada tiivis linja siihen.

matti
Viestit: 2173
Liittynyt: 12.03.2005 16:31

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja matti » 16.03.2017 21:36

Välihionta 6 ja 7 välissä. Silloin hiot kaikki valumat yms pois , turhaa aiemmin kuluttaa kerrospaksuutta.
Todnäk joudut myös niissä 100% käyttämään tilkan ohennetta, voi olla mahdotonta sada pensseliä kulkemaan kunnolla ilman=valuuuuuuuuu.

Ruiskuohenne ei todellakaan ole sama kuin ohenne!

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 16.03.2017 22:20

Moro

Noi pikkuruisku epoksit on naisille tarkoitettu, kun ne haluu korjata jonkun pudonneen vaasin. Miesten epoksit tulee pläniköissä eli pelti kanistereissa ;-)
Mä luotan Westiin: http://www.westsystem.com/ss/use-guides/
Resin 105, hardener 206 (slow) Filler 406 (colloidial silica)

Tässä mallia miten mä teippaan vesilinjan:
https://youtu.be/XIh5K1YrHyI?t=1m44s

Eli lauta kerrallaan ja limissä leikataan mattopuukolla vähän takapakkiin niin saadaan vesisuora linja.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.03.2017 22:17

Moi taas ja kiitos vastauksista!
Tässä taas hassuja kysymyksiä pari kappaletta...
Mitä sillä filler 406 tehdään? Tarvitaanko siihen vanereiden reunojen verämiseen?
Mikä se ruiskuohenne sitten oikein on ja mihin sitä läytetään ja sopiiko sitä laittaa lakan sekaan viimeisissä kierroksissa? :P

Northling
Viestit: 2755
Liittynyt: 23.04.2003 11:16
Paikkakunta: Pori
Viesti:

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Northling » 17.03.2017 22:33

Moro

Juu, ei, sori et sekoitin. Se on täyteaine jota käytetään kun epoksista tehdään liimaa.

Ruiskuohenteista en tiedä muuta kuin että maaliruiskut ei kuulu puuveneenhoitoon.

Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 17.03.2017 23:45

Ahaa,
Jopas jotakin 8o
Minä kun luulin että kun sekoitetaan 105 ja 206 niin siitä tulis sitä liimaa. Mutta meinaat siis että sitten tarvitaan vielä filleriä että siitä tulis liimaa? No mutta mitä on sitten pelkkä 105+206 sekoitus? Ja kumpaa tulis laittaa vanerisiin katonreunoihin?

Avatar
stuuvari
Viestit: 315
Liittynyt: 05.09.2014 21:02

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja stuuvari » 18.03.2017 0:44

Seesell kirjoitti:Ahaa,
Jopas jotakin 8o
Minä kun luulin että kun sekoitetaan 105 ja 206 niin siitä tulis sitä liimaa. Mutta meinaat siis että sitten tarvitaan vielä filleriä että siitä tulis liimaa? No mutta mitä on sitten pelkkä 105+206 sekoitus? Ja kumpaa tulis laittaa vanerisiin katonreunoihin?
Liimaa se on noilla kahdella ja ainoastaan niillä vain onkin, siis muoviosa ja kovete=liima. Se on sitten johonkin paikkaan liian notkeaa eli filleri on sitten täyteaine jolla liima paksunnetaan eli tehdään täyttävämmäksi ja vähemmän tai ollenkaan valumattomaksi riippuen paljonko täyteainetta laitetaan. Jotkuhan laittaa filleriksi vehnäjauhoa tai hiontapölyä. Sinun ei tarvitse laittaa filleriä ollenkaan niihin levynreunoihin, pelkkä liima imeytyy paremmin ja siinäkin kannattaa valita epokseista mahdollisimman juokseva eli kysy myyjältä mikä on notkeinta.

Kokemuksesta voin sanoa että arsalin jeti epoksi imeytyy todella hyvin levynreunoihin, paljon oon sivellyt levynreunoja sillä. Sen etu on siinä että se ei ala jämähtämään liian nopeasti eli on aikaa imeytyä, monta sivelyä kerkeää tehdä ja on sopivan juoksevaa. Toimii.
http://www.arsalin.fi/kauppa/product_catalog.php?c=3

JariR
Viestit: 13
Liittynyt: 19.05.2015 20:23

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja JariR » 18.03.2017 13:54

Taisit olla turun suunnalla? Tuolta yleensä itse noutanut epoksitarvikkeet ja sieltä saat tarvittaessa neuvontaa: http://lamipro.fi

Digitaalinen keittiövaaka on kyllä erinomaisen kätevä epoksien sekoittelussa.

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 18.03.2017 18:25

Allright, kiitos!
Tuntuu kuin sumuverho olisi häviämässä ja näen itseni jo epoxit tukassa ja pensseli korvan takana :-)

Tuo g-flex on kuulemma aika joustavaa tavaraa, ainakin kuivuneena, mutta kuten tuli aiemmin esiin taitaa olaa tärkempää että se on suht juoksevaa kun sitä laitetaan vanerille...

Vedin uudestaan vesilinjateipit ulkopuolella. Tuli paljon paremmiksi kuin eilen vetämät, mutta kun veneen ympärillä on nii ahdasta, on myös tosi vaikeeta nähdä tuleeko suoraa viivaa tai ei.... Huomasin kyllä että parissa kohtaa ainakin, teippi kiemurteli ikävästi, mutta en enää jaksanut tehdä niille mitään koska vaikka kuinka yritin, en saanut niitä niin että silmäni olisivat hyväksyneet ne. Olin niin ärsyyntynyt tästä että unohdin täysin ottaa aikaansaannoksesta kuvia 8o
Mutta laitan sen sijaan sisäpuolen teipeistä. Ne vasta menee hassusti! Mutta lasken sen varaan että trallit tulevat peittämään kaikki punaiset maalit. Tai siis tiedän että niin tulee käymään koska niin se oli alunperinkin...

Luulen että ensi kerralla kun menen hallille, on aika lyijymönjän! Ellei joku täällä palstalla olisi sitä mieltä että on hyvin hyvin tärkeetä että sisäpuolen teipit on millilleen, ja tämä siis hyvällä perustelula :-)

Oliko niin että moharitelalla on kätevää vetää mönjää? Voiko sen jotenkin pestä kierroksen jälkeen vai onko se kertakäyttökamaa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 18.03.2017 21:23

Moi

Sivellin!

Mönjä on paras sivellä/harjata pintaan ja siinä saa olla työntekemisen meininki ja lopputuloksena ranteet kipeinä.
Lyijymönjä on sitten myrkkyä, joten ei iholle, silmiin eikä limakalvoille. Hyvä suojaus!

Hommaa sivellin, jota ei tarvitse lopuksi pestä, vaan annat kuivua ja toimitat asianmukaisesti jäteasemalle.

Kimmo
HELMIIDA

Seesell
Viestit: 470
Liittynyt: 25.06.2015 22:10

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja Seesell » 18.03.2017 22:42

Loistavaa! Sitten on kaikki valmista! Eikun maalaamaan... Eikun hetkinen, nyt puuttuu vielä lupahakemuskirja että sais lähtee kotoa hallille 8| Mistä niitä lupia sais nopsaan... Tässä ollaan odotettu lähtölupaa jo muutama päivä... :-)

Avatar
kimsir
Viestit: 356
Liittynyt: 19.03.2013 10:32
Paikkakunta: Kemiönsaari

Re: Penkit, ovet ym puuosat kunnostus

Viesti Kirjoittaja kimsir » 19.03.2017 0:18

Kysymys ei estä, vaan johtaa tekoon.



Kimmo
HELMIIDA

Vastaa Viestiin